..: Články - Česká republika (celá) :..

464.202Písek/Kroměříž/Brno(Aktualizováno 22.16) Letní sezóna začíná, a to na železnici znamená rostoucí počet výletních nostalgických jízd. Hned několik jich nabídne i tento víkend, kdy vyjedou mimořádné parní vlaky z Českých Budějovic, Tovačova i Zborovic. Ty osloví nejen rodiny s dětmi, pro které je připraven speciální program, ale také železniční nadšence, kteří si připomenou dvě významná drážní jubilea na střední Moravě. Z jihočeské metropole vyjede historický motorový vůz zvaný Hurvínek. Podrobnosti o všech akcích tradičně naleznete v našem kalendáři, který poslouží i jako inspirace při plánování následujících víkendů s rodinou nebo fotoaparátem u trati.

18.5.2010 - 16:00 - Tendry na dálkovou dopravu vypíše ministerstvo nejdříve za rok

Rychlík Olomouc - Ostrava, foto: Martin GrillPraha — Železniční dopravci se o první veřejnou zakázku na provozování rychlíků utkají nejdříve příští rok. Podle ministra dopravy Gustava Slamečky se nyní řeší otázka, jestli se tendr po notifikaci se soutěž vypsat musí, nebo může. „Dali jsme v tomto smyslu dotaz na Evropskou komisi a řeší to i právníci v České republice,“ uvedl pro ČTK Slamečka. Po vyřešení této otázky by mohla notifikace putovat do Bruselu ještě letos. Pro první soutěž vybralo ministerstvo dopravy linku R27 Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc/Glucholazy – Jeseník. Během deseti let by měly být vypsány tendry až na tři čtvrtiny české rychlíkové dopravy; mezi další pilotní linky patří R5 Praha – Ústí nad Labem – Cheb a R20 Praha – Děčín. V souvislosti s nástupem konkurence na železnici řeší ministerstvo další problém — poplatky za využití nádraží, která dnes patří dopravci ČD. Podle ministerstva jsou možnosti dvě: navýšit poplatky za dopravní cestu, SŽDC, která by částku, pokrývající užití nádraží, převedla na České dráhy; nebo převedení těchto poplatků přímo na ČD. V úvahách ministerstva nechybí ani možnost převedení nádraží pod správu SŽDC, ale finance na odkup od Českých drah nejsou v resortu dopravy aktuálně k dispozici. Vedle Českých drah se počítá s účastí dopravců Arriva, RegioJet, Veolia Transport a Viamont.

Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Ihned.cz

363 087-8, Český Brod, foto: Chary Praha/Brno — Nedávno obdržely České dráhy rekordní pokutu, kterou jim udělilo Ministerstvo dopravy za nedodržení hygienických podmínek vlakových souprav a již se začíná mluvit o nové organizaci čistících prací. Výběrová řízení na úklidové služby pro každé z pěti dep kolejových vozidel proběhlo zhruba před rokem a jeho výsledkem byli dva vybraní uchazeči. Brněnská společnost V–trade tak v současnosti provádí úklidové práce ve čtyřech z pěti dep; v tom pražském práci zajišťuje konsorcium firem ISS a Gade. Letošní náklady činí zhruba 400 mil. korun. Necelou třetinu obdrží konsorcium, zbývající finanční obnos připadne společnosti V–trade. Do výběrového řízení se zapojila také společnost INEX Česká republika, která ale vybrána nebyla a původně se proti výsledkům odvolala.

Prototyp řady 744 CZ LOKO (vizualizace), foto: CZ LOKO Česká Třebová — Společnost CZ LOKO získala státní podporu na vývoj nové lokomotivy. Prototyp čtyřnápravového posunovacího dieselelektrického stroje modulární konstrukce, označeného řadou 744, by měl být dokončen v roce 2011. Dotace, udělená na základě projektu TIP Ministerstva průmyslu a obchodu, však pokryje pouze malou část nákladů na vývoj a výzkum; zbytek si bude společnost hradit z vlastních zdrojů. Projekt by měl posílit postavení společnosti na trzích střední a východní Evropy, kde v současnosti získává zakázky zejména na rekonstrukce lokomotiv z původní produkce podniku ČKD.

15.4.2010 - 7:00 - Projekt ČD Line doplní vlakové spoje

Vozidla ČD Bus v korporátních barvách, foto: České dráhy Česká republika — České dráhy navazují na rok starý záměr provozovat autobusovou dopravu představením nového projektu ČD Line, který chce nabídnout nové autobusové spoje s návazností na železniční dopravu, a umožnit tak kvalitnější cestování z/do stanice. Návrh byl zatím podrobně zpracován u sedmi linek v délce od dvou do 38 kilometrů, přičemž dopravu budou zajišťovat pronajaté autobusy v korporátních barvách drah. Plánovaná kapacita vozidel bude do 25 osob a na všech linkách bude platit standardní tarif ČD. Termín zahájení provozu ani přesné umístění autobusů zatím nejsou známy; v současné době však probíhá seznamování objednatelů s navrženými linkami. Podle drah se už nyní návrh setkal s pozitivními reakcemi např. u zastupitelů měst Chodov na Karlovarsku nebo Bělá pod Bezdězem ve Středočeském kraji. Také město Votice požádalo dráhy o představení projektu, jenž by podle zpracovaného návrhu poskytl taktové autobusové spojení Votice – Olbramovice. Tato linka byla dodatečně zařazena do souboru nabízených relací. V současné době jsou České dráhy partnerským dopravcem autobusových spojů SC Bus/DB–Expressbus z Prahy do Norimberka, provozovaných Německými drahami. Jako objednavatel pak provozují linku AirportExpress z pražského hlavního nádraží na letiště Praha Ruzyně (PRG).

Zdroj: E15, Železničář 13/2010 (PDF)

371.201 ČD, R 379 Kopernikus, Praha–Sedlec, foto: HonzaH Drážďany — Počínaje čtvrtkem 1. dubna 2010 lze na e–shopu Českých drah zakoupit eTiket do Drážďan společně s dokladem na městskou a příměstskou dopravu v rámci systému integrované dopravy Horní Polabí (VVO). Za příplatek 4 € k standardnímu eTiketu Praha/Brno – Drážďany je tak možné celý den cestovat MHD v Drážďanech stejně jako regionálními spoji v kraji a navštívit Míšeň nebo pohádkový zámek Moritzburg. Celodenní lístek pro svaz VVO má shodné podmínky s nabídkou REGIONet Labe–Elbe. eTiket ČD je fixován na konkrétní den a spoj, který je na jízdním dokladu uveden.

363.086, Stašov, 2. 9. 2009, foto: Filipo ČR/Slovensko — V souvislosti s velikonočními svátky o tomto víkendu bude na území České republiky a Slovenska posílena řada nejvytíženějších dálkových vlaků, aby nabídly dostatečnou kapacitu cestujícím. O další místa tak budou posíleny české vlaky před velikonočními prázdninami ve středu 31. března a také na Velikonoční pondělí, kdy se bude většina cestujících vracet domů. Na Slovensku budou posíleny vlaky od středy až do příští středy. Vypraven bude též posilový noční rychlík Vihorlat Praha – Košice a zpět. ČD a ZSSK doporučují včasnou rezervaci místa. Pro přehled přinášíme detailní seznam posílených spojů obou dopravců v jednotlivé dny.

ČD Cargo 754.752, Nučice, foto: Filip Štajner Praha — České dráhy modernizují nejen osobní vozy, ale také lokomotivy. 19 kusů starší řady 750, lidově nazývané brejlovec, bude zmodernizováno na základě vypsaného výběrového řízení. Obdobný typ úspěšně využívá řada nákladních dopravců v České republice – ČD Cargo, OKD Doprava nebo TSS. Dále i v Itálii – RTC nebo DFG. Modernizace proběhne v rámci obnovy starších motorových lokomotiv. Do budoucna však budou lokomotivy nahrazeny moderními motorovými vozy nebo jednotkami a v souvislosti s předpokládanými projekty elektrifikace dalších tratí by se již pro motorové lokomotivy nenašlo uplatnění. Proto dávají České dráhy přednost modernizaci staršího typu před nákupem nových vozidel jako Siemens EuroRunner či Bombardier Traxx DE.

151.001 ČD, Hoštejn, foto: Payus Česko — V noci ze soboty 27. března na neděli 28. března 2010 začne platit letní čas. Na cestě na síti SŽDC a ŽSR v té době bude 21 dálkových vlaků, které se s posunem času o hodinu zpozdí. Tam, kde to bude možné, bude zkrácen jejich pobyt ve stanicích, aby do cíle dojely s co nejmenším zpožděním. Regionálních vlaků se změna nijak nedotkne. Zákazníkům, kteří se chystají využít vlaky v tuto dobu, doporučují národní dopravci ověřit si aktuální odjezdy nočních spojů na kontaktních linkách – 840 112 113 u ČD a 18 188 u ZSSK. Aktuální informace o jízdě vlaků lze získat také pomocí služby online poloha vlaku na webu (ČR, Slovensko) a pomocí SMS služeb jednotlivých mobilních operátorů.

Preventivní vlak ČR — I letos České dráhy vypraví ve spolupráci s Policií ČR, Ministerstvem dopravy a Drážní inspekcí preventivní vlak. Zájemci mohou shlédnout krátké filmy s ukázkami reálných neštěstí, projít praktickým nácvikem první pomoci a diskutovat s drážními vyšetřovateli, policisty a odborníky z kampaně BESIP Ministerstva dopravy. Tento projekt je zaměřen především na děti ve věku 13 až 19 let. Právě lidé v této věkové skupině se nejčastěji stávají oběťmi železničních nehod. Preventivní vlak tvoří speciální kinematovlak, diskusní vůz a vůz pro nácvik první pomoci. Celý program trvá zhruba hodinu a půl; program je zpřístupněn od 7.45 do 16.00 hodin. Vstup je zdarma. Kromě Jihlavy navštíví i několik jiho– a východomoravských destinací.

Regionova, foto: Louis Armstrong Česká republika — Před několika dny přebíraly České dráhy již stou dvouvozovou jednotku Regionova, která se tak stane již stodvacátým žlutozeleným exemplářem ve vozovém parku. Předána bude do PJ Rakovník. Tato motorová jednotka s názvem Regionova vzniká přestavbou letitých motorových vozů řady 810 a přípojných vozů řady 010/24-29.0 Btax780. Cestujícím nabízí nejen moderní interiér s polstrovanými sedačkami, audiovizuální informační systém a prostory pro přepravu jízdních kol a velkých zavazadel, ale je především částečně nízkopodlažní, což značně zpříjemňuje cestu vozíčkářům či rodičům s kočárky. Součástí je pochopitelně i bezbariérové WC.

Brejlovec - unifik ČSD, foto: Ing. Jaroslav Kocourek - prototypy.cz Praha — Vážení čtenáři, jako první vás exkluzivně informujeme z mimořádné tiskové konference Českých drah, která byla dnes v podvečer svolána v prostorách haly 512 na ONJ. Hlavním tématem byla omluva od vedení Českých drah za rozhodnutí o unifikaci novým vizuálním stylem, jehož autorem je grafické studio Aleše Najbrta. Představitelé drah podlehli nátlaku železniční veřejnosti, zaměstnanců, některých předních designérů a rozhodli opatřit celý vozový park unifikovaným nátěrem s inspirací v nátěrech ČSD. První lokomotivou, která dostane nový barevný kabátek, se stane českotřebovský brejlovec 750.258. Na tiskové konferenci bylo také zveřejněno nové moderní logo pro pražské Esko.

EC 176, Nové Spojení, foto: Jik Česká republika — Vánoce jsou již za dveřmi a České dráhy, v souvislosti s očekávaným nárůstem počtu cestujících, zvyšují také počty míst k sezení ve svých vlacích. Celkové navýšení kapacity zhruba o 7 tisíc míst se týká především dálkových spojů vyjíždějících z pražského hlavního nádraží. Jak dráhy upozorňují v současnosti zbývá v některých pátečních a středečních odpoledních vlacích pouze posledních několik volných míst, a proto doporučují všem zájemcům, aby si rezervovali svá místa včas.

Betlémské světloBrno — Stejně jako každým rokem i letos míří do všech domovů v Česku tradiční Betlémské světlo. Betlémské světlo je původně plamínek z Betléma, jež se šíří napříč celou Evropou. Tato myšlenka vznikla v Rakousku, z něhož se rozšířila do dalších 25 zemí světa. Tradici založili skauti v roce 1986; plamínek tehdy doputoval letadlem až do Lince, kde si ho mohli zájemci vyzvednout. Dále již neputoval. Tento předvánoční zvyk letos oslaví své dvaadvacáté výročí. Tradicí i zůstává jeho převoz vlakem a tak důvěru skautů obdržel SC 16 Antonín Dvořák, který Betlémské světlo dopravil 12. prosince až do Brna, odkud se 19. prosince vydá na pouť po České republice.

« Novější zprávy | 1 2 3 4 5 6   
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:44
zapadá v 20:15