..: Dohady brzdí vypsání tendrů o dálkovou dopravu :..

RT Expres - lokomotiva Česko — Liberalizace české železnice měla začít již letos. Podle původních plánů Ministerstva dopravy se měly první tendry na provozování dálkové dopravy vyhlásit věstníkem Evropské unie již v letech 2009–2010. Nestalo se tak a celý plán otevírání trhu pro nové dopravce tak získává velké zpoždění. Ministr dopravy Gustav Slamečka sliboval postupně nabídnout k soutěžení až 75 % tratí s tím, že by se nabízely celé balíčky linek dálkových vlaků. Rok po jeho nástupu ale není vyhlášena žádná soutěž. Ministerstvo vidí jako problém neprůhledné hrazení nákladů za dopravní cestu a staniční poplatky, protože nádraží patří Českým drahám. Těm nádraží připadla při někdejší transformaci státního podniku České dráhy. Ve stejné době vznikla i státní organizace Správa železniční dopravní cesty, která spravuje tratě a nástupiště, nádraží jí však nepatří a naopak za ně platí ČD.

I pokud by se všechny dohady vyjasnily v nejbližší době, bude to znamenat dvouletý skluz původního plánu. Podle ministra by se oznámení o veřejných soutěžích mohlo ve věstníku zveřejnit na konci tohoto roku, pokud bude tento záměr schválen vládou. Oznámení musí být uveřejněno nejméně rok před vypsáním samotné soutěže. Pokud ke schválení záměru dojde, je již jasné, které linky budou předmětem nabídek. Soutěžit se má o dva soubory dálkových linek – R27 Frýdek–Místek, Ostrava, Opava, Krnov, Olomouc/Glucholazy, Jeseník, a pak linky R5 Praha, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Cheb a R20 Praha, Roudnice nad Labem, Ústí nad Labem, Děčín.

Problém, kterým brání bezproblémovému nadefinování podmínek výběrových řízení, vznikl před sedmi lety při dělení Českých drah. Nesystémově (a nebo proto, aby ČD nebyly plátcem za služby?) zůstaly všechny staniční budovy v majetku Českých drah a nebyly převedeny na správce infrastruktury. A velmi obtížně se nyní hledá způsob řešení, jak finančně nadefinovat a následně rozdělit náklady na provoz nádraží, pokud by zůstala v majetku ČD. Na možné komplikace s vlastnictvím nádraží poukazoval již Petr Šimral při přípravě projektu dálkových spojů RT Express. Podle Jiřího Schmidta se ale jedná o zástupný problém a otevírání trhu nebrání. MD uvažuje o převedení nádraží pod správu SŽDC, ale finance na odkup od ČD nejsou v resortu k dispozici a uvolnit je odmítá i Ministerstvo financí. Navíc, SŽDC platí drahám určitý poplatek za nádraží. Ten však nedosahuje plné výše, kterou si ČD chtějí nárokovat. Jak pro E15 uvedl tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský, řešení není jednoduché, ale existuje. Základem je definovat tzv. staniční poplatek pro pokrytí nákladů za pohyb cestujícího po nádraží. Naopak, tržby za prodej jízdních dokladů by připadly tomu dopravci, který jízdní doklad prodal.

Pro České dráhy navíc tendry přinesou krácení rozsahu zakázky desetileté smlouvy na dálkové spoje s Ministerstvem dopravy. Soutěží by se ale mohly účastnit.

Zdroj: E15


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.4.2010 (12:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Raquac 
22.04.2010 (6:43)  
M: Funkce polohy to vicemene je, ale samozrejme jde o polohu na "realne cenove mape":-)))
registrovaný uživatel Raquac 
22.04.2010 (6:34)  
land: Tak tedy polopaticky, bez ironie a bez zobecnovani:
ad 1) - nic takoveho o minulych vedenich netvrdim, naopak (i kdyz v nizsich stupnich rizeni to myslim neni tak zle). Mimochodem, soucasne vedeni, jak se zda, na tom snad nebude tak uplne zle. Ta politika a podivne mantinely v nichz se pohybuje presahuji CD jako takove.
ad 2) -
ad 3) - rec je pochopitelne ne jen primo o osobe generalniho reditele
- prinejmensim vetsina cinovniku GR v uplynulych 20ti letech od te piky na draze vyrostla (coz neni nic spatneho, pokud to neni jedina kvalifikace, zeano)
- jen pro uplnost - ministr dopravy neni soucast managamentu CD
- "vyrostl u firmy od píky=má věci rozumět, má mít zájem, motivaci...." Jak jste proboha prisel na to, ze si to myslim, pripadne, ze to tvrdim?

Ted si dejte na cas vy, pane kolego, a poradne si to prectete.
registrovaný uživatel M 
21.04.2010 (14:16)  
Raquac a konsele - tak jasne no, ale to uz neni "vlastnost" polohy:-(
registrovaný uživatel land 
21.04.2010 (12:22)  
Raquac: Čemu nerozumíte? No možná nemáte zmáklé porozumění textu psaném v mateřštině, a to s to kvantovou fyzikou tedy raději ještě posečkejte, bez toho by to mohlo být zbytečně obtížné:

Raquac 7:49 land: Od urcite velikosti mlyna se osvedcila kombinace mlynare-odbornika na mleti a ekonoma-odbornika na hospodarsksy chod podniku. Pro bezproblemovy chod podniku ovsem nesmi byt blb ani jeden. Kam dovedl CD management vyrostly u firmy od piky vime...

1)Přehlédl jsem, kde se v ČD nachází ta osvědčená kombinace odborníků. Nebo že by ČD byl příliš malý mlýn?

2)Na účasti blbů a jejích následcích se shodujeme...viz 9:05

3)Kam dovedl CD management vyrostly u firmy od piky vime. Já si nejsem tak docela jistý, že VEŠKERÝ MANAGEMENT celých uplyulých 20 let rozvrtávající odjakživa svými rozhodnutími dráhy včetně ministrů dopravy vyrostl na ČD od píky, Vy ano?? Já mám dokonce pocit, že jeden z ministrů dopravy svou kvalifikaci prokazoval vlastnictvím modelové železnice v dávném dětství..asi proto naše dráhy mohou připomínat nepovedený panel...

A i kdyby jste si tím byl jistý (čímž já si jistý opravdu nejsem) a vyvozoval z toho "Kam dovedl CD management vyrostly u firmy od piky vime.", pořád to implikuje Váš další omyl:

vyrostl u firmy od píky=má věci rozumět, má mít zájem, motivaci....jeden z nejstrašnějších omylů porevoluční éry. Máme uvádět příklady politiků, jenž jsou nejen v parlamentu 20 let a máte i u nich dojem, že "umí, rozumí, chtějí, mají zájem?" Mám pro Vás překvapení: o předmět jejich práce VŮBEC NE!

Jak píši česky 7:24 Ještě ideálnější je stav, kdy současně MÁ ZÁJEM na plnohodnotném a ziskovém provozu (např. jeho finanční motivace souvisí s hospodařením věci), což v kombinaci s ROZUMÍ také zajišťuje, že VÍ, jak na to., což opravdu není v žádném vztahu s "vyrostl někde od píky". Viz ti politici.

Ale dejte si v tomto načas. Dráha v tomto není sama, v tomto nerozumění je většina resortů u nás, takže není spěch..(:-)))
registrovaný uživatel Raquac 
21.04.2010 (11:26)  
M: O smyslu ukonceni primestske dopravy na Masarycce muzeme dlouze diskutovat (neshodujeme se asi jen ve vaze prislusnych argumentu), ale faktem je, ze konsele zacali porcovat nadrazi ktere jim (nastesti) nepatri a za ktere ted proste neni smysluplna nahrada. Kdyby jim patrilo, cert vi co by se dnes uz delo. Uzemni plan, investicni zamery, PR ofenziva....

Mimochodem, zmerte si dochazkovou vzdalenost z takoveho 5-7 peronu na Hl. na nastupiste metra a z libovolneho peronu na Masne na nastupiste metra...
21.04.2010 (10:49)  
M: S metrem je to tak nastejno. Na hlaváku se jde dlouhým podchodem a přes dvě haly a potom přímo do metra. Na Masarykově se leze do díry kousek od peronu, ale zas tam jsou dlouhé schody a spojovací chodby. Navíc z Masarykova nádraží je celkem přijatelná pěší dostupnost i metra C (Florenc nebo hlavák), nejen B.
21.04.2010 (10:43)  
Masarykovo nádraží půjde úplně zrušit teprve když bude nové spojení 2. A na to si ještě asi dlouho počkáme... Ve srovnání s tím ani nebude takový problém přivést tramvaje blíže k hlaváku (kde ještě v ne až tak dávné minulosti byly, ale po vlně naprosto nesmyslného rušení tramvajových tratí v centru už bohužel nejsou...). Jinak jedno nádraží s průjezdnými příměstskými vlaky bude určitě lepší než dvě nádraží s končícími příměststkými vlaky. Umožní to i lepší zapojení železnice do MHD, když bude možné jet bez přestupu vlakem přes celou Prahu třeba z Běchovic do Radotína nebo z Horních Počernic do Hostivaře. Konkrétně tato přímá spojení by byla možná i dnes, ale třeba vlaky z Kladna jinde než na Masarykově nádraží zatím ukončit nejde.
registrovaný uživatel M 
21.04.2010 (10:36)  
Z Masarycky je to bliz na tramvaje, z hlavniho na metro. Prestupovat se da nejen na SC do Vidne, ale treba se a prestupovat z vlaku z Vrsovic do vlaku do Kralup, pripadne tim vlakem jet i bez prestupu
registrovaný uživatel Raquac 
21.04.2010 (9:19)  
land: Cemu nerozumim? Toho je hodne, treba nemam uplne zmaklou kvantovou fyziku.... Prectete si jeste jednou co jsem v tech 7:49 napsal, obavam se, ze tam nerozonuje to, co mi vkladate do klavesnice.
registrovaný uživatel land 
21.04.2010 (9:05)  
Raquac: Shodneme se pouze na jednom: v procesu řízení se nemá nacházet blb. Říkejte to ale v jakémkoliv oboru v ČR:(;-DDDD

Jinak bude nutné nejen pro Vás opustit naprostý omyl rezonující nejen ve 21.04.2010 (7:49) - to, že někdo někde vyrůstá, ještě neznamená, že se mu tam líbí, nebo že čemukoliv rozumí.(;-)))

Viz velmi ilustrativní pořad Ano,šéfe! - stáří kuchaře NENÍ v žádné relaci k jeho ZÁJMU, což mimochodem svědčí o tom, že restaurace, mlýny i dráhy jsou u nás vedeny podobně - amatéry, kteří na hopodářském výsledku nemají zájem. A začíná to pro jistotu hned u politických představitelů po 89, má to patřičné důsledky ve všech resortech. Takže čemu nerozumíte?(;-DDD
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2019 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko