Bratislava — Gigantické dodávky lůžkových vozů pro ruské železnice, o kterých jsme již psali, umožnily odstavit z provozu zhruba osmdesát starších lůžkových vozů řady WLABmee, dodávaných z východoněmecké vagonky DWA Görlitz v polovině 90. let. O vozy projevil zájem slovenský dopravce Wagon Service Travel, zabývající se pronájmem ubytovacích vozů a provozováním různých výletních vlaků. V průběhu roku 2015 bylo zakoupeno třicet lůžkových vozů, které se od čtveřice doposud provozovaných vozů odlišují modernizací interiéru, a vozy byly v ŽOS Vrútky podrobeny další modernizaci, jejíž součástí bylo přelakování do nového nátěru Wagon Service Travel.
Omlazovací kůrou prošel také interiér, kde byly použity například různě barevné obklady stěn. Vozy, které již omlazovací kůrou a přelakováním do barevného provedení WSBA prošly, jsou v současné době nasazovány na vlaku EN 444/445 Slovakia a od nového grafikonu se vyskytnou také na druhém páru nočních vlaků spojujících Prahu s východním Slovenskem, rychlíku Bohemia z Prahy do Humenného. Větší změny lze čekat na Slovensku, kde by tyto moderní vozy označované jako WLABmee/200/NG (NG = nová generace) nahradí zastaralé vozy řady WLAB na řadě vnitrostátních výkonů, tedy na všech relacích Bratislava - Košice/Humenné/Prešov. Za zmínku na závěr stojí, že v průběhu nákupu v 90. letech nebyly tyto vozy odebrány všechny, část vozů přešla k běloruským a ukrajinským železnicím a deset vozů připadlo roku 1997 tehdejším Železnicím Slovenské republiky, kde pod hlavičkou ZSSK dosud spojují Košice a Poprad-Tatry s Prahou. Další čtyři vozy, které byly vyrobeny pro litevské železnice, připadly v roce 2007 již zmíněné společosti WSBA, avšak oproti třicítce nových vozů neprošly modernizací interiéru.
Zdroj: Wagon Service Travel
A z čeho ten malý zájem pramení? Odpověď tuším, ale opravdu jen tuším. Bohužel tento klíčový aspekt v této diskuzi ještě nezazněl. Což jí činí silně šoto-akademickou.
chápu to tedy dobře, že z Vašeho pohledu jediná (byť zásadní) nevýhoda nočního vlaku pro služební cestu je nutnost příliš včasné rezervace?
Cena: cca stejná - v obou případech cca 8500-9000 Kč/jedna cesta pro všechny (nákup zhruba 6 týdnů před odjezdem). Pochopitelně nejlevnější byla cesta autobusem, ale ne o mnoho (6300 Kč jedna cesta, se slevou O2 výhody o něco levněji, tj. cca 5200 Kč), ale pohodlí (navíc s dětmi) nesrovnatelné.
Čas: letecky je to samozřejmě rychlejší, ale na večer byly lety mnohem dražší a ranní lety zase brzy ráno (pokud počítám i cestu na letiště a pobyt, tj. snížení komfortu). Takže vlak z toho v poměru čas/cena vyšel docela solidně.
Bohužel vlak zhatila stávka na DB (stejně tak mohla mohla zhatit cestu letadlem stávka leteckých dispečerů či uzavírka silnice). Tak jsme nakonec nouzově vyzkoušeli i variantu autobus (čas solidní, srovnatelný s vlakem, cena výrazně levnější, pohodlí o dvě třídy níže). Návratky však v případě obou jízdenek nebyly problém.
Sumarizace: vlak se vyplatí oproti letadlu i do Paříže, i s přestupem (časově i cenově) a jistě by si našel klienty i bez přestupu. Problém je však malý zájem DB, SNCF aj. na nočních spojích obecně (a na vlacích z/do ČR vůbec). Problémem je i neexistence centrálního rezervačního systému pro železnici (na rozdíl od podobných portálů v letecké dopravě).
Uvádím jedno konkrétní spojení a určitě by se jich našlo i více podobně životaschopných.
Jasně, můžete namítnout, že lehátka jsou k dispozici i relativně krátce před odjezdem, jenže lehátka jsou o tom nějak přečkat noc, ne o tom vstát ráno svěží a připravený do práce. O cestě na sedačce ani nemá smysl mluvit.
Prostě já mluvím o lidech na služební cestě a nezlobte se, pro ty ten vlak opravdu bohužel nemá smysl.
Tím samozřejmě nejsem proti existenci těch vlaků, jen vyjadřuji svůj názor, že pro mě noční vlak i přes zdánlivou výhodnost nemá smysl.
Pokud chcete někam jet autem, musíte si ho koupit. Běžný vůz stojí 300.000,- až 500.000,- a více a to, že auto vlastníte Vás stojí statisíce = to nikdo neřeší. Ale řešíme kolik stojí příplatek za lůžko, když někam jedeme 2* za rok.
Znám lidi, co už auto nevlastněj, půjčí si ho a vyjde je to na pakatel. Nebo jiní jedou firemním. Před 26 lety vyrobený Mercedes jezdí dodnes (třeba v Rusku). Některé vozy z roku 2005 se dnes již NEvyplatí opravovat. Pokud mám plečku a jezdím v dosahu MHD tak nemohu počítat s nějakým autovýletem na Zell am See, ale s ČD
Všechno něco stojí.
Sezónní autovlak k moři nabízí ÖBB též, EN Wien - Livorno. Možnosti sezónní dopravy jsou ale podle mě omezené, neboť ubytovací vozy nejsou zrovna nejlevnější a zisk přináší jen v určitou část roku.
v autofilní společnosti jako je ta česká, může zafungovat i fakt, že jedu pohodlně vlakem a přitom jedu autem (zavazadla v kufru, aniž bych se o ně staral, dojedu autem od dveří ke dveřím)
v čem hledáte problém?? autovlak odveze i toho co chce jet tím mikrobuse i toho co chce jet tím autem..
jak už zaznělo, ta veřejná doprava existuje, takže se stačí domluvit... ...samozřejmě, že tento způsob dopravy nedoveze lidi do každého penzionu na samotě u lesa, ale určité nemalé procento lidí cestujících do dané oblasti to může oslovit
jo s tímto problémem jsem se setkal i ve vlacích směr Tatry, otázka je proč nenavýšit kapacitu...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.