Bratislava — Gigantické dodávky lůžkových vozů pro ruské železnice, o kterých jsme již psali, umožnily odstavit z provozu zhruba osmdesát starších lůžkových vozů řady WLABmee, dodávaných z východoněmecké vagonky DWA Görlitz v polovině 90. let. O vozy projevil zájem slovenský dopravce Wagon Service Travel, zabývající se pronájmem ubytovacích vozů a provozováním různých výletních vlaků. V průběhu roku 2015 bylo zakoupeno třicet lůžkových vozů, které se od čtveřice doposud provozovaných vozů odlišují modernizací interiéru, a vozy byly v ŽOS Vrútky podrobeny další modernizaci, jejíž součástí bylo přelakování do nového nátěru Wagon Service Travel.
Omlazovací kůrou prošel také interiér, kde byly použity například různě barevné obklady stěn. Vozy, které již omlazovací kůrou a přelakováním do barevného provedení WSBA prošly, jsou v současné době nasazovány na vlaku EN 444/445 Slovakia a od nového grafikonu se vyskytnou také na druhém páru nočních vlaků spojujících Prahu s východním Slovenskem, rychlíku Bohemia z Prahy do Humenného. Větší změny lze čekat na Slovensku, kde by tyto moderní vozy označované jako WLABmee/200/NG (NG = nová generace) nahradí zastaralé vozy řady WLAB na řadě vnitrostátních výkonů, tedy na všech relacích Bratislava - Košice/Humenné/Prešov. Za zmínku na závěr stojí, že v průběhu nákupu v 90. letech nebyly tyto vozy odebrány všechny, část vozů přešla k běloruským a ukrajinským železnicím a deset vozů připadlo roku 1997 tehdejším Železnicím Slovenské republiky, kde pod hlavičkou ZSSK dosud spojují Košice a Poprad-Tatry s Prahou. Další čtyři vozy, které byly vyrobeny pro litevské železnice, připadly v roce 2007 již zmíněné společosti WSBA, avšak oproti třicítce nových vozů neprošly modernizací interiéru.
Zdroj: Wagon Service Travel

A co se týká nočních vlaků (a zrovna do toho Zell am See), tak je zde (ze Západní Evropy) celkem poptávka. Na vlastní oči jsem v Zell am See viděl 2 rychlíky ve směru Amsterdam (jeden jel přímo, druhý někudy oklikou (mimochodem na obou měl WSBA své vozy jak WLABmee tak Bcmh - ale oba vlaky jinak složeny ze strašných šrotů)).
Vozy by se dali využít: Dejme tomu v létě EN do Chorvatska (ale ne 24 hodin přes Maďarsko, to je naprosto zabité) a v zimě do těch Alp (využití téměř celý rok). A ještě bych udělal to, že bych nabídl za "diskontní cenu" třeba i ten WLAB nebo Bc.
Chtěl by to jen ze strany dopravců nějakou marketingovou kampaň, popřípadě smlouvu s cestovními kancelářemi (aneb na světě není jen ČD Travel).
No za cca posledních 15.let naštěstí ani jednou neuletělo...
Občas jsme použili i dřívější variantu, nechce se mi teď dohledávat jak to přesně před 10 a více léty jezdilo...
Ale vím i o několika mnoho hodinových zpožděních...
Excel měl však možnost vždy někde krátit...
A jak píši. I štěstí při nás stálo...
To jste docela odvážnej, já bych si to netroufl.
Dva krát ročně Ostrava Karlovy Vary.
Jednou ročně Ostrava Mariánské Lázně.
2-4 krát Ostrava Praha.
Vary a Mariánské s ženou i dcerou za rodinou, ke známým a dovolenou...
Do Prahy jako doprod sestry s kuframa a báglama na letiště. Dojezd ve čtyři ráno seděl na letadlo v šest hodin...
A ty čtyři hodky většinou přišly vhod v leže...
Také jsme měli z Havířova přestup ve Svinově...
Mariánské padly. Na Slovakii není připoj z Havířova, ale to by se dalo pořešit odvozem kámošem. No ale posun k téměř poledni si můžou strčit ČD jaksik doslova někam. Stejně tak i ve směru zpět. Přijet uprostřed noci do Ostravy. Jaksik ne ne...
Takže i takto se přichází o cestující v nočních spojích...
Když se dráhy rozhodovaly jak ze tři nočních spojů udělat dva, tak se rozhodly dle mého špatně nebo ne moc dobře...
Odjezd z Prahy ve 22 a 23 hodin. Mohlo být v 21 a 24...
Dojezd do Košic v 6 a pokračovat na Humenne. A v 9.hodin...
Taktéž na dojezdu místo v 7 a 8 hodin. Třeba ve 4 a 7 hodin...
Nezazdít tak lůžkové do Varů dojížděním k polednímu meny...
A nevynechat pro zejména sever moravy možnost jejich využití...
Čas po Excelsioru na odjezdu i dojezdu do Prahy je stále volný...
Třeba si žlutý taky něco pořídí a vyjede v jeho čase...
A když dá lůžkové i na ten současný co již jezdí. Tak můžou Československé dráhy opustit i noční dopravu na Praha Ostrava Košice...
V denní dopravě na Praha Ostrava už to na ručník vhozený do ringu panem Krtkem vypadá a blíží...
Když jsme u toho Bari, dostat se tam z Prahy letadlem je taky celkem náročné. Měli jsme tam mít jednání v únoru, spojení se 2 přestupy (např. Amsterdam / Lyon a Řím, zpáteční let přes Milán a Zurich - a to jsem si ještě bystře všimnul, že přílet do Milána je ve 22.30 na Linate a odlet v 6.30 z Malpensy - tzn. součástí hry byl i noční přesun na skoro 100 km :-)))) Tak jsem se z jednání omluvil - a dobře jsem udělal, 2 dny před jednáním bylo toto zrušeno :-)
V qětnu jsem už sehnal lety s jedním přestupem (tam se v Mnichově trčelo asi 5 hodin a musel jsem v neděli, neb všechny pondělní relace byly vyprodané, s výjimkou výše zmíněného spojení přes Amsterdam a Řím (víc jak 3x dražší, celkem asi 15 hodin na cestě, jeden přestup 45 minut (což je o krk) a druhý zase asi 4 hodiny).
K cenám a časům: tam jsem letěl 7.5 hodin (čekání 5 h), zpátky 4 h (čekání 1.5 h), cena asi 11.5 tis.
Vlakem to bylo celý den (asi 25 hodin, teď mi to spojení už nenajde žádné - asi tam byl nějaký sezonní vlak), základní cena necelých 9 000 Kč, ale trasování (pro tuto cenu) bylo přes Summerau, Salzburg a Bad Gastein, zatímco existující spojení mi to našlo přes Furt a Mnichov - tzn. úplně jinudy :-(
Letět se dá z Prahy skoro všude po Evropě přímo nebo s jedním přestupem, který je obvykle časově rozumný.
Vlakem je to obvykle na několik přestupů, a často to zahrnuje něco jako přijet o půlnoci do Berlína a dál pokračovat v 5 ráno, což je šílenost. Přitom u vlaků by přímá spojení měla být snazší na vytvoření než u letadel, protože stačí přímý vůz, který se párkrát někde přehodí z vlaku na vlak. Pokud by se tohle dělalo, rázem by to bylo mnohem atraktivnější.
Letadlem se obvykle cestuje pár hodin, k tomu pár hodin cestování mezi městem a letištěm a čekání na letištích, to je dohromady obvykle cca půlka dne ztracená. Přímý noční vlak má tu výhodu, že člověk neztratí skoro nic, protože celou cestu v klídku spí. Bohužel spacích vlaků je žalostně málo, a cestovat řádově 12 hodin v sedě není nic moc, a přes noc je to vysloveně příšernost. Například spoj o půlnoci z Hamburku s příjezdem kolem 6 ráno do Kodaně je supr věc, ale naprosto to zabíjí to že jsou tam jen sedadla.
Problémem je i neexistence centrálního rezervačního systému pro železnici (na rozdíl od podobných portálů v letecké dopravě).
Pod to bych se rozhodně podepsal, koupit vlakovou jízdenku za slušnou cenu je dost časově náročné, občas to ani nejde udělat z Česka, ale je nutné kupovat jízdenku někde po cestě (anebo to jde koupit tady, ale vyzvednout se to musí v zahraničí)... To když se srovná s letenkama, tak jeden z důvodů, proč lidi lítaj místo aby jezdili vlakem, je dost očividnej.
Zatímco zpáteční jízdné na vlak je zhruba dvojnásobek jednosměrného (zpáteční sleva je minimální či žádná), tak u letenek je to zcela naopak: zpáteční letenka je za téměř tutéž cenu, jako jednosměrná, někdy je dokonce levnější! (osobní zkušenost - pro jednosměrný let do Varšavy bylo levnější koupit zpáteční letenku s odletem zpět "za hodně dlouho" a nechat zpáteční let propadnout, než kupovat jednosměrnou letenku).
Tudíž za cenu letenky "tam" jste možná mohl pořídit letenky zpáteční, zvlášť pokud jste to kupoval 6 týdnů předem.
Co se týče cen ranní / odpolední, tak zde je to silně individuální: ranní lety (v 7 ráno) do Brusele (kam létám poměrně často) bývají vyprodané poměrně rychle i přes o něco vyšší cenu a "nekomfort" časně ranní dopravy na letiště, dopolední a polední bývají levnější. Za zpáteční letenku dám mezi 6 - 8 tis. (v nepříznivém případě do zhruba 10), zpáteční teoretická vlačenka je za 10,5 (jasně, mohl bych zkusit nějaké "včasné jízdenky" a najít něco levnějšího. Nicméně přes Furt im Wald to určitě nebude ideální z hlediska času, lepší by byl DB Bus do Mannheimu a pak ICE/Thalys nebo něco takového, ale to by zas nestálo 10,5...)
Je velká škoda, že v době dotací na všemožné kraviny se nenajde něco na tohle - třeba využití výnosů z dálničního mýta z Brennera na kilometrickou platbu na OeBB. Namísto cashe do kapsy by tamní obce měly opravdu méně aut. Totéž nedávné zavedení stovky přes celou dálnici v údolí Innu (asi na 100km) naznačuje, že méně aut by bylo silně vítáno.
K námitce last mile - "Severní Itálie", do které se jezdí lyžovat z ČR možná nejčastěji, je z větší části Jižní Tyrolsko zhaftované po WWI Rakousku; prakticky to znamená civilizace s IDS a s dálkovou dopravou (Mnichov-Verona) v režii OeBB a DB. V poslední době dochází v režii regionální vlády i k renesanci přípojných lokálních tratí tam, kde FS nechalo ležet koleje - Kronplatz a Madesimo.
K fragmentovanosti - je jasné, že středisek je hodně, ale zrovna tento směr mi koncentrovaný přijde celkem dost. Východ Rakouska a velké dálky typu Savojsko bych asi v první fázi neřešil.
I pokud by vlak byl o trochu dražší, získáte tím prakticky vždy nejméně jeden extra den, kdy nemusíte platit postel, nebo nepřijdete o dovolenou, odpočatost z vlaku je nesrovnatelná s mrtvolnatostí po různých nočních autopřesunech...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
