Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.
Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.
Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.
Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).
V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.
Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.
Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.
Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.
Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express
Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.
| 22.7.2015 (8:39)
Takže jen musím odpovědět na otázku: Prosímvás, jakým duševním pochodem jste k tomuto závěru dospěl? Na začátku debaty jsme řešili, kde by měli být policisté spíše z hlediska "obecné prospěšnosti". Vy jste přišel s čísly 241 : 43 obětí. Já jsem to shrnul větou "Moji policajti zachránili víc lidí", i když uznávám, že je to velmi zjednodušený pohled (a chybí tam BY zachránili...). Přesnější by asi bylo, že moji policisté mají potenciál zachránit více lidí, a to zejména více nevinných lidí.
A závěrem si nemohu odpustit trochu ironie k lautrhovnovému argumentu: když někdo vjede na přejezd, který už signalizuje, tak se obvykle také stane lautr hovno. Přesto by bylo fajn, kdyby to nikdo nedělal. Vidíte tam tu podobu?
NIcKON
K vaší argumentaci vůči příspěvku uživatele Tomáš R.
...na obhajobu lidí porušujících záměrně pravidla...
Váš předřečník nic takového nedělá
Příklady:
-když někdo "vletí" do obce 70, tak se obvykle stane lautr hovno
-prioritu má ždímání peněženek u cedule Začátek obce uprostřed polí
-pronásledování "pirátů", co jedou 150 na rovné prázdné dálnici
Všechny tři položky jsou porušením pravidel. Vnímáte tedy tři výše uvedené příklady jako obhajobu lidí porušujících záměrně pravidla, nebo ne? Jen aby bylo jasno.
Ještě jednou a naposledy se všem omlouvám za OT. Reakce na příspěvek si rád přečtu, reakci už si pokusím odpustit, abych to tu neplevelil.
Toto je presne to, o cem jsem psal v komentarich pod touto "nevinnou" nehodou. Oba udelali naprosto totez. Akorat tehdy to byla jen takova "sranda", zatimco ted je to katastrofa. Ta mira ohrozeni byla vsak v obou pripadech stejna (rychlost a typ projizdejicich vlaku asi vetsina ridicu nezna).
Nickon: děkuji za umravnění, třeba tato věta znamená co?
Další problém s vaším názorem je v tom, že nehodu zaviní nepřiměřená, nikoliv nepovolená rychlost. Na 70 "v obci" uprostřed polí zcela mimo zástavbu nebo 150 na prázdné dálnici nic nepřiměřeného není, ale výborně to vynáší, že.
Ta věta zaprvé znamená mj. to, že PČR nepostihuje jednání, které je nebezpečné, ale jednání, které je nejsnáze zdokumentovatelné a z hlediska uložených sankcí nejvýnosnější. Prostě "low hanging fruit". Když si na nějaké vytipované místo stoupnu s radarem, mám jistotu, že během pár hodin nachytám desítky řidičů a vyberu spoustu pokut. Činnost vykázána. Bezpečnost silničního provozu to ale samozřejmě nijak nezvýší. Zadruhé, ty statistiky nic nevypovídají o tom, kolik nehod bylo způsobeno rychlostí nepovolenou. Nepřiměřená může být i 50 na zledovatělé silnici.
Zato, když si policajt v uniformě stoupně k přejezdu, tak se těch blbců, co pojedou na červenou, najde naprosté minimum. Vybrané pokuty nula, činnost "neefektivní" => tak takhle hoši ne, tohle dělat nebudem. To, že přítomnost toho policajta mohla zamezit třeba téhle nehodě se stamilionovými škodami, už pochopitelně ve statistikách nikdo nezhodnotí.
A ještě bych se k tomu vrátil z jiného pohledu: pročítal jsem diskuse jinde, a to výše zmíněné už je natolik zakořeněné uvažování, že se lidé vážně zaobírají tím, kam by se ti policajti u přejezdu mohli schovat, aby ty pokuty nějak vybrali. Proboha, tohle je přece úplně absurdní, zvrácené uvažování. Smyslem té činnosti musí být primárně prevence, nikoliv represe. To je asi stejný argument, jako že policajti by se měli schovávat v civilu někde, kde se často přepadává, aby mohli následně pachatele chytit. Přece tam nebudou chodit viditelně v uniformách, to by nikdo nepřepadával a nikoho by nechytli. A ostatně, přesně tohle jsem viděl na vlastní oči několikrát - lokalita, žel. přejezd u kolínské elektrárny na trati na Nymburk. PČR schovaní na přilehlé křižovatce za rohem odchytávali chodce a cyklisty přecházející stažené závory. Jediný zájem - vybrat pokutu. Ach jo. :-(
Další problém s vaším názorem je v tom, že nehodu zaviní nepřiměřená, nikoliv nepovolená rychlost. Na 70 "v obci" uprostřed polí zcela mimo zástavbu nebo 150 na prázdné dálnici nic nepřiměřeného není, ale výborně to vynáší, že.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
















