..: Stanovisko Českých drah k autorskému komentáři o vozech ABpee :..

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš PetrovskýPraha — Nedávný autorský komentář První třída ve voze ABpee - vždy o něco lepší cesta…? rozpoutal diskuzi nejen v řadách čtenářů magazínu ŽelPage, ale také v širší dopravní komunitě. Reagovalo i Generální ředitelství Českých drah v Praze, a proto vám přinášíme jejich stanovisko k vydanému komentáři. To ponecháváme bez dalšího komentáře ze strany autora.

Stanovisko k hodnocení vozu ABpee

České dráhy by se s ohledem k objektivitě příspěvku také rády oficiálně vyjádřily k hodnocení vozu ABpee. Vnímáme, že autor a každý cestující má právo na vlastní názor a pohled na věc, jde ale vždy o subjektivní názor, který nezahrnuje objektivní skutečnosti, které se v daném řešení promítly. O různosti subjektivních názorů vypovídá i fakt, že jsme za dobu provozu zaznamenali i pozitivní ohlasy u bodů, které autor hodnotí kriticky. Jde například o umístění míst pro uložení jízdních kol v blízkosti 1. třídy.

Předně je třeba uvést, že vozy ABpee jsou určeny pro dálkové vlaky na kratší a střední vzdálenosti odpovídající kategorii rychlík s větším počtem zastavení a s četnější výměnou cestujících. Průměrná přepravní doba v těchto vozech je tak kratší, než ve vozech EC/IC a tomu odpovídá i odlišné vybavení. Naší kategorii rychlík, resp. rychlík vyšší kvality, lze přitom s ohledem na délku tras, dobu jízdy a další parametry srovnávat například s vlaky RE (RegionalExpres) v Německu nebo ve Švýcarsku. Ty jsou obsluhovány obvykle soupravami, které považujeme za regionální nebo příměstské. Kupříkladu ve Švýcarsku jsou v provozu vlaků RE dokonce elektrické jednotky s 1. třídou v uspořádání míst 2+2, tedy stejné jako ve třídě druhé.

K nevíce diskutovanému faktu v podobě umístění sedaček a jejich rozteče lze konstatovat, že se vycházelo z vyhlášek UIC, která stanovuje minimální rozměry pro vzdálenost sedaček v jednotlivých třídách, ale zároveň bylo cílem orientovat místa se středovými stolky k jednotlivým oknům a využít délku poloviny vozu, který byl z výroby konstruován pro 2. třídu (rozteče oken odpovídající 2. třídě). Proto byly upřednostněny různé rozteče sedaček před jejich rozměrově stejným zaměřením bez ohledu na okna a meziokenní sloupky. Takové provedení je známé z řady modernizovaných, ale dokonce i zcela nových, zahraničních vozidel, a i toto řešení bývá předmětem kritiky.

Pokud jde o pozici krajních sedaček u přepážky k oddílu 2. třídy, byly zvažovány obě varianty jejich umístění. Zvolené řešení pak bylo akceptováno s ohledem na fakt, že opačně orientované sedačky (zády ke stěně) by podstatným způsobem zasahovaly do dveří mezi oddíly a omezovaly by průchod vozem. Větší odstup sedaček a stolků byl zvolen s ohledem na rozměry modernizovaného vozu, které jsou dány, využití celkového prostoru a upřednostnění pohodlí při přístupu k místům a prostoru na nohy cestujících.

Pokud jde o některé další kriticky hodnocené prvky, pak k nim lze uvést tyto skutečnosti:

  • autorem navržené umístění košů do středové uličky bylo v tomto případě považované za méně vhodné s ohledem na kolizi mezi koši a zavazadly cestujících, resp. možnou kolizi s nohou cestujícího (cestující by o ně mohli i zakopnout).
  • při měřeních nebyla zjištěna překročení hlukových limitů, a to ani z podvozku, a nepotvrzují je ani další osoby, které vozy pravidelně využívají, může tak jít spíše o subjektivní pocit hodnotitele například na určitém typu svršku.
  • teplota a výměna vzduchu ve voze je řešena netradičně pro každý oddíl samostatně, což lze považovat spíše za výhodu. Tepelná nepohoda nebo nedýchatelný vzduch v jedné z částí vozu jsou spíše problémem aktuální obsluhy zařízení a jsou odstraněny při příslušném zásahu personálu.
  • osvětlení je řešeno dle vyhlášky UIC, řešení přímým osvětlením i intenzita osvětlení respektují skutečnosti, že se jedná o vůz určený pro kratší trasy s četnější výměnou cestujících.
  • záclonky jsou tradiční výbavou vozů ČD a byly použity s ohledem možnost individuálního zastínění jednotlivých míst, což roleta neumožňuje. Ta zastíní okno v celé šířce, což nemusí vyhovovat oběma cestujícím sedícím společně u jednoho okna.
  • použití sedaček bez textilních podhlavníků, nepoužití koberce ve velkoprostorovém oddíle nebo stanovený počet elektrických zásuvek pro napájení drobné elektroniky cestujících vycházejí z určení vozů pro kratší trasy s častější výměnou cestujících. Využití např. zásuvek zde bude díky kratším trasám cestujících určitě mnohem méně časté, než ve vlacích EC/IC. Vybavení vozů EC/IC např. koberci nebo větším počtem zásuvek vychází z větší vzdálenosti zastávek vlaků a větší přepravní vzdálenosti.
  • S ohledem na použití vozů na krátkých a středně dlouhých vnitrostátních trasách nebyl instalován vizuální informační systém a s ohledem na nízké využití rezervací na těchto linkách nebyl instalován ani elektronický rezervační systém. (viz také bod výš) Není však vyloučeno, že v budoucnosti při vytváření ucelených souprav budou podle potřeby některé z těchto prvků na vozy dosazeny.

Jak je vidět, zvolená řešení mají své logické důvody a podle nás také přednosti v souvislosti s provozním určením vozů typu ABpee, a nejen nevýhody, jak by se mohlo ze zveřejněného hodnocení vozu zdát.

Redakčně neupraveno.

Aleš Petrovský | 17.3.2015 (11:45)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
18.03.2015 (11:31)  
Tomáš R. > jenze problem CD neni v tom, ze by neco nedokazaly udelat dobre z principu. Zadrhel je, ze se zuby nehty brani tomu, aby se na vec divaly z pohledu cestujiciho a snazily se zalezitost resit k jeho spokojenosti. A s tim souvisi zaryta snaha nepriznat chybu i v pripadech, kdy je zcela evidentni, ze k ni doslo (napr. obhajovani pruvodci, ktera neumi nastavit klimu, nebo kdyz na useku cca 100 km dlouhem je zalezla v poslednim kupe posledniho vozu a neprovadi ani kontrolu jizdenek, natoz aby byla k dispozici cestujicim).

U vozoveho parku se klidne muze stat, ze vam vuz plne vyhovuje, zatimco jinemu prijde spis jako parodie - treba vuz Bbdgmee je u kolegyne oblibeny, ale pro me nepouzitelny. Nicmene je dulezite si priznat, ze nikdo z nas nema patent na rozum a ze i me naroky mohou byt nizsi nebo vyssi, nez naroky nekoho jineho. Vam ten rohlik spatny neprijde, me osobne nevyhovuje (treba proto, ze z pekarny za rohem jsem navykly na lepsi).

No a v tomhle prispevku jste v podstate narazil na jadro pudla: "já však tvrdím, že pro svůj účel rozhodně není špatný."
Jaky je - podle vas - ucel tohoto vozu?

Pokud CD samy prohlasuji, ze je to vuz vhodny na "vlaky na kratší a střední vzdálenosti odpovídající kategorii rychlík s větším počtem zastavení a s četnější výměnou cestujících", je ponekud mimo takovyto vuz radit do soupravy, ktera jezdi na relaci s jizdni dobou 4 hodiny. Aneb, jak nadseny byste byl v pripade, ze by vam nekdo pristavil MHD autobus pro hodinovou jizdu mezi Plzni a Prahou a jeste vam tvrdil, ze to je takto naprosto v poradku?
18.03.2015 (10:59)  
Sim: když už jsme tedy u těch analogií, tak já tvrdím, že ty rohlíky vůbec nejsou tak špatné, jak autor a někteří přispěvatelé tvrdí. Ten vagón by se jistě dal udělat jinak, já však tvrdím, že pro svůj účel rozhodně není špatný.
Neberu ovšem nikomu právo na to, aby mu rohlíky nechutnaly. Co mi však vadí je to, že u toho z pekaře někteří dělají úplného a arogantního tupce. A že jsou ČD v u mnoha zdejších bojovníků v pozici, že kdyby upekly i ten nejlepší rohlík na světě, tak jim to rozhodně neprojde bez nadávek.
registrovaný uživatel Sim 
18.03.2015 (10:31)  
Tomáš R. > v tomhle jste tak trochu ve pri sam se sebou - napred napisete, ze vam v podstate nevadi, pokud je jednicka pouze preznacena dvojka se stejnym komfortem ... a pak se navazite do redaktora, ktery od prvni tridy ocekava navyseni komfortu odpovidajici priplatku, ktery vuci druhe tride je.

Presne ve smyslu "ja ty rohliky chci na strouhanku, tak mi nevadi, ze jsou uz tvrdy ... a kazdej, kdo chce aby byly uvnitr nadychane a zvenku krupave, si vymysli a jen chce pospinit dobre jmeno pekarny".

Tomáš Záruba > ono je to tak trochu jako snaha sloucit neslucitelne - usek Plzen - Praha ma zcela jinou frekvenci zastavovani, nez usek ZRuda - Plzen a tedy na kazdy z techto useku by byl optimalni jiny vlak. Donedavna zde byly bezne vlaky vhodnejsi na usek mezi Plzni a Prahou ... a je vcelku ocekavatelne, ze pri snaze jit na to nyni opacne to vyzniva srovnatelne, jako RegioNova na dvouhodinovem spesnaku. Prestoze je jasne, ze mezi Plzni a Prahou je to "jinej level", da se rict, ze vic casu ten vagon stravi mezi Plzni a ZRudou ... a tady to REx odpovida.
A ze modrym nedochazi (nebo to nechteji videt), ze zeleznicni vykladni skrini zapadu republiky je prave 170/171, kde se tento vuz neukazuje v optimalnim svetle, je vec trochu jina.
registrovaný uživatel joki  mail  
18.03.2015 (10:26)  
S ohledem na použití vozů na krátkých a středně dlouhých vnitrostátních trasách nebyl instalován vizuální informační systém a s ohledem na nízké využití rezervací na těchto linkách nebyl instalován ani elektronický rezervační systém.
Skrátka ČD svoji Public relations lze přeložit jako „vztahy s veřejností“ čteno pí ár, naučily od SA/ReJe. Které umí vyobrazit svoje spoje jako „svezeme vás v raketoplánu na cz železnici a poskytnem ty nejlepší služby" známé jako kafe, noviny, voda. Že jde o velice povedené rekonstrukce známých ÖBB vozú z let 1976-1984 pro dálkovou dopravu už běžný cestující neřeší. Když přestane fungovat klima rozdá se voda, já jel jenom Hranice-Olomouc ale toho korpulentnějšího manželského páru v dúchodovém věku mne bylo líto. Neb jet do Prahy, sice v byznys kde teklo i ze mne jako z vola by se mne nechtělo. Je to tak 2 roky nazpět.
Samozřejmě se to samé múže stát u ČD, v jejich hyper kriper 2-3 rekonstrukcích mne dobře ze studentských let známých MVG Györ vyrobených pro ČSD 1966 - 1974, UIC-Y. Dnes řad Apee/Bpee Aee/Bee která už dnes jak jsem vygooglil musela vyjít přes 30 mega za vůz. Když ale čtu jak vedení ČD, dovede doslova okecat rekonstrukci ABpee polské pesy, tak žasnu. Že se nedají rozmístit sedadla 1 třídy v 11ti okenní vozové skříni, ideálně tak aby vycházelo sedadlo na okno a ne na sloupek je logické. Neb když se podíváte na Apmz127 DB http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/D/DB_Apmz127.php je těch oken 16. Ale zbytek je tragedie, ať to okecává jak kdo chce ale při jízdě Přerov-Olomouc celkový dojem horší jak v Bee273.
18.03.2015 (9:53)  
No mě z toho vyjádření vyplývá, že podle ČD nemáme do 4.největšího města v zemi veden žádný dálkový vlak (protože zde podle vlastních slov nasazují vozy které lze srovnávat například s vlaky RE (RegionalExpres) v Německu nebo ve Švýcarsku. Ty jsou obsluhovány obvykle soupravami, které považujeme za regionální nebo příměstské.
A nebo by měli všichni dálkový cestující jet dvakrát denně nadvlakem?
Tříhodinová cesta není dostatečně dlouhá a vhodná k nasazení dálkového vozu? (paradoxně až do loňska byla tato realce obsluhována původně dálkovými vozy A a B a nikdo jim nevyčítal, že byly určeny k dálkové dopravě...)
Jinak nevím jakou očekávají intenzitu výměny cestujících ve směru na Plzeň, kdy s tím jedou lidi do Berouna a Hořovic z práce (jednotky ve špičce) a pak naprosto běžně sedím do Klatov sám:) Ale asi nejsem ten správný dálkový cestující...
18.03.2015 (9:38)  
Naše kategorie "R" rozhodně neodpovídá švýcarské kategorii RE! To leda tak v nějakých koncových úsecích typu Klatovy - Alžbětín nebo Hanušovice - Jeseník, Turnov - Tanvald. Z 90% odpovídá naopak velice přesně kategorii InterRegio. Ojediněle pak dokonce IC na "méně rychlých" linkách (srov. např. Zürich - Romanshorn, Basel - Lausanne/Genéve, Bern - Interlaken). Předmětný úsek Praha - Plzeň má řekl bych dokonce právě tento charakter.
Úsek Praha - Ústí na chebské lince je pak samozřejmě ještě něco jiného.

Takže jakákoli přirovnání a odvozené závěry, postavená na "analogii" rychlíků s RE, jsou úplně mimo.
18.03.2015 (9:24)  
Ještě k tématu samotnému. Je dobře, že se ČD ozvaly. Já jsem jel předmětným vozem zatím jenom 2x a než jsem si přečetl původní článek, tak jsem vůbec netušil, jakou hrůzou jsem to jel:-).
Stanovisko ČD mi připadá naprosto věcné a logické. Jak už zde někdo uvádí, na rekonstrukce bude mít 10 lidí 10 různých pohledů a co bych rozhodně ocenil by byla věcnost v reakcích. Ty komentáře o tom, jak je reakce ČD arogantní a že měly raději mlčet, nevypovídají nic o ČD, ale o autorech těch komentářů. Arogantní reakce ČD rozhodně není, to, že tam aroganci vidíte, je problém váš.
Nemohu si pomoci, ale obávám se, že jak v původním článku, tak v některých komentářích si autor udělá nejdříve názor (ČD to zase jako vždy udělaly blbě) a pak hledá "argumenty" tento postoj podporující.
18.03.2015 (9:16)  
Nevím, jak to mají jiní, ale já nejezdím první třídou kvůli komfortu samotného vozu ani službám, ale kvůli nižší obsazenosti a tím pádem o něco menšímu riziku rušení bezohlednými cestujícími, případně sdílení prostoru s někým opravdu nepříjemným. Což je ovšem vždy sázka do loterie, protože cestovat například ve velkoprostoru se třemi Rakušáky, kteří si z toho udělají pojízdnou kancelář, prakticky celou cestu hulákají do telefonu, případně mlátí do klávesnice, tak si člověk nepřipadá jako ve vlaku, ale jako v open spacu nějaké nadnárodní firmy, což tedy nic moc.
registrovaný uživatel Sim 
18.03.2015 (8:44)  
Kokot Starý > tak on by si mel hlavne sam provozovatel napred ujasnit, komu chce - a hlavne proc - prvni tridu za priplatek nabizet. A samosebou podle toho pak cely produkt resit a nabizet.

Ja osobne bych jako optimalni vnimal treba stav, kdy by druha trida byla velkoprostor (klidne 2+2) a jednicka ctyr-, peti- nebo sestimistna kupe; minimalne z hlediska provozovatele vychazi sedadlo ve velkoprostoru (a to i v pripade 1+2) levneji, nez v kupe (ktere pro srovnatelny komfort potrebuji vic prostoru). Velkoprostor nikoho neurazi a kdyz chce nekdo "separe", muze si za nej priplatit. V kombinaci s nadstandardnimi sluzbami (predpokladam treba, ze v prvni tride by byla donaska obzerstveni na misto, ve dvojce si covek musi dojit na bar) mi to prijde jako zivotaschopny produkt.

Jen to nesmi zabit takove detaily, ze v souprave je razena klimatizovana dvojka, zatimco jednicka klimu nema. Pripadne, pokud je dvojka tvorena Bmz a jednicka je pulhospoda bez kobercu (optimalne jeste otocena hospodou ven), je taky slusny vysmech tem, co si za ni priplaci.

Nicmene, kdyz se chce, tak to jde i tam, kde podminky nejsou uplne idealni - v klopidle je hardver jednicky totozny s dvojkou a presto mi prijde koncept prvni tridy atraktivni. Teda aspon do doby, nez zjistim, ze to v realu neni priplatek 50% ale podstatne vic.

Nicmene, jeste k clanku; me z toho plyne, ze prvni trida esusu je vlastne vyssi a dalkovejsi kategorie vlaku, nez treba nase klopidlo - ze vsech vlaku co znam nabizi nejpomalejsi vymenu cestujicich v prvni tride, takze to bude urcite optimalni na kategorii HyperCity na prime lince bez zastavek As - Jablunkov :-D
18.03.2015 (8:30)  
Aj keď na tých vyjadreniach ČD je kus pravdy, ale predsa: 1.) je to blbosť zdôvodňovať, že cestujúci na kratších trasách MUSIA mať nižší komfort, že je to NEVHODNÉ aby mali dostatok zásuviek, príjemnejšie svetlo, atď...

2.) ak je toto ABpee prerobený z vozňa druhej triedy (rozteče okien) a tomu musia byť prispôsobené rozteče sedačiek, tak je jasné, že je to nedomyslený nepodarok. Asi ako Regionova, ktorá má zhodné rozteče medzi sedačkami, ale zase to nesedí s oknami.

Nepovažujem sa za extrémne náročného (prvou triedou som cestoval raz v živote), ale keď už si niekto má platiť prvú triedu, tak to musí byť naozaj prvá trieda so všetkým potrebným. Za toto by som si nepriplatil.
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko