..: Stanovisko Českých drah k autorskému komentáři o vozech ABpee :..

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš PetrovskýPraha — Nedávný autorský komentář První třída ve voze ABpee - vždy o něco lepší cesta…? rozpoutal diskuzi nejen v řadách čtenářů magazínu ŽelPage, ale také v širší dopravní komunitě. Reagovalo i Generální ředitelství Českých drah v Praze, a proto vám přinášíme jejich stanovisko k vydanému komentáři. To ponecháváme bez dalšího komentáře ze strany autora.

Stanovisko k hodnocení vozu ABpee

České dráhy by se s ohledem k objektivitě příspěvku také rády oficiálně vyjádřily k hodnocení vozu ABpee. Vnímáme, že autor a každý cestující má právo na vlastní názor a pohled na věc, jde ale vždy o subjektivní názor, který nezahrnuje objektivní skutečnosti, které se v daném řešení promítly. O různosti subjektivních názorů vypovídá i fakt, že jsme za dobu provozu zaznamenali i pozitivní ohlasy u bodů, které autor hodnotí kriticky. Jde například o umístění míst pro uložení jízdních kol v blízkosti 1. třídy.

Předně je třeba uvést, že vozy ABpee jsou určeny pro dálkové vlaky na kratší a střední vzdálenosti odpovídající kategorii rychlík s větším počtem zastavení a s četnější výměnou cestujících. Průměrná přepravní doba v těchto vozech je tak kratší, než ve vozech EC/IC a tomu odpovídá i odlišné vybavení. Naší kategorii rychlík, resp. rychlík vyšší kvality, lze přitom s ohledem na délku tras, dobu jízdy a další parametry srovnávat například s vlaky RE (RegionalExpres) v Německu nebo ve Švýcarsku. Ty jsou obsluhovány obvykle soupravami, které považujeme za regionální nebo příměstské. Kupříkladu ve Švýcarsku jsou v provozu vlaků RE dokonce elektrické jednotky s 1. třídou v uspořádání míst 2+2, tedy stejné jako ve třídě druhé.

K nevíce diskutovanému faktu v podobě umístění sedaček a jejich rozteče lze konstatovat, že se vycházelo z vyhlášek UIC, která stanovuje minimální rozměry pro vzdálenost sedaček v jednotlivých třídách, ale zároveň bylo cílem orientovat místa se středovými stolky k jednotlivým oknům a využít délku poloviny vozu, který byl z výroby konstruován pro 2. třídu (rozteče oken odpovídající 2. třídě). Proto byly upřednostněny různé rozteče sedaček před jejich rozměrově stejným zaměřením bez ohledu na okna a meziokenní sloupky. Takové provedení je známé z řady modernizovaných, ale dokonce i zcela nových, zahraničních vozidel, a i toto řešení bývá předmětem kritiky.

Pokud jde o pozici krajních sedaček u přepážky k oddílu 2. třídy, byly zvažovány obě varianty jejich umístění. Zvolené řešení pak bylo akceptováno s ohledem na fakt, že opačně orientované sedačky (zády ke stěně) by podstatným způsobem zasahovaly do dveří mezi oddíly a omezovaly by průchod vozem. Větší odstup sedaček a stolků byl zvolen s ohledem na rozměry modernizovaného vozu, které jsou dány, využití celkového prostoru a upřednostnění pohodlí při přístupu k místům a prostoru na nohy cestujících.

Pokud jde o některé další kriticky hodnocené prvky, pak k nim lze uvést tyto skutečnosti:

  • autorem navržené umístění košů do středové uličky bylo v tomto případě považované za méně vhodné s ohledem na kolizi mezi koši a zavazadly cestujících, resp. možnou kolizi s nohou cestujícího (cestující by o ně mohli i zakopnout).
  • při měřeních nebyla zjištěna překročení hlukových limitů, a to ani z podvozku, a nepotvrzují je ani další osoby, které vozy pravidelně využívají, může tak jít spíše o subjektivní pocit hodnotitele například na určitém typu svršku.
  • teplota a výměna vzduchu ve voze je řešena netradičně pro každý oddíl samostatně, což lze považovat spíše za výhodu. Tepelná nepohoda nebo nedýchatelný vzduch v jedné z částí vozu jsou spíše problémem aktuální obsluhy zařízení a jsou odstraněny při příslušném zásahu personálu.
  • osvětlení je řešeno dle vyhlášky UIC, řešení přímým osvětlením i intenzita osvětlení respektují skutečnosti, že se jedná o vůz určený pro kratší trasy s četnější výměnou cestujících.
  • záclonky jsou tradiční výbavou vozů ČD a byly použity s ohledem možnost individuálního zastínění jednotlivých míst, což roleta neumožňuje. Ta zastíní okno v celé šířce, což nemusí vyhovovat oběma cestujícím sedícím společně u jednoho okna.
  • použití sedaček bez textilních podhlavníků, nepoužití koberce ve velkoprostorovém oddíle nebo stanovený počet elektrických zásuvek pro napájení drobné elektroniky cestujících vycházejí z určení vozů pro kratší trasy s častější výměnou cestujících. Využití např. zásuvek zde bude díky kratším trasám cestujících určitě mnohem méně časté, než ve vlacích EC/IC. Vybavení vozů EC/IC např. koberci nebo větším počtem zásuvek vychází z větší vzdálenosti zastávek vlaků a větší přepravní vzdálenosti.
  • S ohledem na použití vozů na krátkých a středně dlouhých vnitrostátních trasách nebyl instalován vizuální informační systém a s ohledem na nízké využití rezervací na těchto linkách nebyl instalován ani elektronický rezervační systém. (viz také bod výš) Není však vyloučeno, že v budoucnosti při vytváření ucelených souprav budou podle potřeby některé z těchto prvků na vozy dosazeny.

Jak je vidět, zvolená řešení mají své logické důvody a podle nás také přednosti v souvislosti s provozním určením vozů typu ABpee, a nejen nevýhody, jak by se mohlo ze zveřejněného hodnocení vozu zdát.

Redakčně neupraveno.

Aleš Petrovský | 17.3.2015 (11:45)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
18.03.2015 (7:54)  
Možná tak trochu mimo, ale kdo, kdy a proč u vlaků (vyjma SC/EC) využívá tzv. první třídu, která se dnes již skutečně výrazně od druhé neliší? Z pohledu běžného, platícího cestujícího v kategorie REx (shodou okolností jsem nedávno využil z Prahy na Špičák) bych měl pro použití první třídy (a to jen na delší vzdálenost) tyto volby: 1) obsazená druhá třída, 2) hluční či jinak nepříjemní spolucestující. Jiný, racionální důvod mne nenapadá. Mám pocit, že tento příspěvek i diskuse okolo něj je poněkud akademický a týká se nejspíš pouze pár držitelů železničních výhod 1. třídy, "cesťáků" financovaných zaměstnavatelem a snad i nějakého dobře situovaného šotouše či rodiči dobře dotovaného studenta, běžných cestujících se, myslím, až tak netýká.
17.03.2015 (23:35)  
Dnes jsem jel v úseku Olomouc - Hulín a zpět rychlíkem, kde byl řazen rekonstruovaný starší velkoprostor druhé třídy. Taky to nemělo LCD nebo LED informace a rezervace, ale hlásili zastávky. Vždy na větším představku doplněné háky na kola. Kde jsem viděl, byly i zásuvky. Ale hlavně - u každé čtyřky vlastní nastavení osvětlení. Podle mě nelze říct, že na dlouhé cesty je třeba svítit málo a na krátké příliš. Vždy záleží na cestujícím, zda chce podřimovat, koukat z okna, koukat do PC nebo něco číst, a tohle je řekl bych ideální řešení v rámci možností. Nevím, proč to není standard. A to navíc píšu o druhé třídě... Jinak záclonky jsou opravdu variabilnější, když tedy není třeba současně větrat oknem. Přestože nedrží tak pěkně jako roletky.
17.03.2015 (23:14)  
Všechno bych pochopil, ale argument, že vlak častěji zastavuje tudíž tam nemusíme mít audiovizuální informační systém je fakt argumwent hodní Dona Quijota...

Jinýmy slovy, na lokálkách ve žralocích apod. kde jezdíme z dolní lhoty do horní lhoty hlášení zastávek nepotřebujeme vůbec? Zato v EC, kde většinou plánujeme cestu dopředu ho mít musíme? WoW!
registrovaný uživatel (gp) 
17.03.2015 (22:37)  
Já si myslím, že reakce ČD je lepší čtení, než původní článek.

Argument, že vůz je pro rychlíky a na kratší vzdálenost, je v tomto případě naprosto na místě. Voni ČD s těmi čísly nerady na světlo (a já se nedivím, když třeba v Plzni politici osvědčili tolik prozíravosti, že chtěli rušit autobusy, které se jim přes střed města zdály málo plné) ale rychlíky mezi Berounem a Rokycany, Roudnicí a Lovosicemi, Kolínem a Přeloučí jsou o poznání prázdnější než když odjíždějí z hlavního a přijíždějí do krajského města.

Názorů, jak uspořádat interiér reko vozu, kde jsou okna a dveře dány, aby to subjektivně vyhovovalo, je přesně tolik, kolik je dotázaných a nelze sestavit kompromisní optimum. To se prostě musí nějak zvolit a pak už jen vysvětlovat, proč je toto zdánlivě blbé řešení lepší, než ostatní blbá řešení, která byla vzata v úvahu.

Ve vlaku se nebydlí, takže neplatí víc zásuvek, větší komfort, ostatně výdrž baterek taky časem roste, takže za pět let se může stát, že zásuvky budou úplně zbytečné. Podobně audiovizuální a rezervační systém: dneska tvoří většinu pravidelní cestující, kteří znají trať, situaci a vůbec nerezervují. V tuto chvíli zbytečnost, která za pár let beznadějně zastará (jako třeba dnes jantarově žluté LED-displeje nebo LCD panely).

Poslední věc, která by měla být vzata v úvahu - ČD si rekonstrukcemi vylepšují cash-flow: šrot prodají za peníze žosce a reko vagón mají na lízačku. Nevím, jak přesně to proběhlo tady, ale při takhle komplikované finanční operaci je rozestup sedaček, počet zásuvek nebo provedení záclonek naprosto nepodstatný detail.
17.03.2015 (20:27)  
A čekali jste, že ČD sdělí, že dali desítky miliónu za rekonstrukce vozů, která u cestujících nadšení nevyvolávají?
Když jim to cestující nepochválí, tak se pochválí sami.... :-)
registrovaný uživatel Gralle 
17.03.2015 (20:23)  
Je vidět,že opět odpovídal odborník od stolu,který vlakem asi nikdy nejel a skutečné potřeby cestujících ani nezná-Ostatně to je problém většiny lidí ve vedení ČD.Vlakem nejezdí a když náhodou ano ,tak si nechaj přistavit salonní vůz.
17.03.2015 (18:33)  
A takové 471 nebo 954.2 jsou určeny pro vlaky EC/IC, když mají podhlavníky (eventuelně koberec) ? Nebo snad přímé osvětlení v Bdmpee značí, že se jedná o vůz určený pro kratší trasy s četnější výměnou cestujících. ? Z článku to tak trochu vyplývá...nicméně nekoncepčnost z toho úplně čiší.

Jinak 1.třída ve 471 by správně měla být úplné minimum, co se první třídou dá nazvat...s přihlénutím k tomu, že je to "příměsto". "Dálkovka" (a to i ta s kratší cestovní dobou) by měla být rozhodně komfortem výše.
17.03.2015 (18:29)  
A čekal někdo snad nějaké jiné vyjádření???
registrovaný uživatel M 
17.03.2015 (17:57)  
vycházejí z určení vozů pro kratší trasy s častější výměnou cestujících

No, ja jsem v soku. Prvni trida je prece urcena pro delsi cestovani a je skandal, ze toto v CD neznaji.
PS: Ze toto je "osobak/spesnak" psal i KK v tom puvodnim clanku na tema "je to na hovno, kdyby se zeptali mne, tak bych jim to rekl, ja to vim lip".
17.03.2015 (17:38)  
Čudné výhovorky ... čo sa týka košov v stredovej uličke, ZSSK ich dáva už do všetkých rekonštrukcií a nových vozňov a je to hodnotené pozitívne. Aj tie zásuvky. ZSSK dáva dvojzásuvku aj na každú štvorku v Bdteer a to sú vozne pre regio dopravu.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko