..: Stanovisko Českých drah k autorskému komentáři o vozech ABpee :..

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš PetrovskýPraha — Nedávný autorský komentář První třída ve voze ABpee - vždy o něco lepší cesta…? rozpoutal diskuzi nejen v řadách čtenářů magazínu ŽelPage, ale také v širší dopravní komunitě. Reagovalo i Generální ředitelství Českých drah v Praze, a proto vám přinášíme jejich stanovisko k vydanému komentáři. To ponecháváme bez dalšího komentáře ze strany autora.

Stanovisko k hodnocení vozu ABpee

České dráhy by se s ohledem k objektivitě příspěvku také rády oficiálně vyjádřily k hodnocení vozu ABpee. Vnímáme, že autor a každý cestující má právo na vlastní názor a pohled na věc, jde ale vždy o subjektivní názor, který nezahrnuje objektivní skutečnosti, které se v daném řešení promítly. O různosti subjektivních názorů vypovídá i fakt, že jsme za dobu provozu zaznamenali i pozitivní ohlasy u bodů, které autor hodnotí kriticky. Jde například o umístění míst pro uložení jízdních kol v blízkosti 1. třídy.

Předně je třeba uvést, že vozy ABpee jsou určeny pro dálkové vlaky na kratší a střední vzdálenosti odpovídající kategorii rychlík s větším počtem zastavení a s četnější výměnou cestujících. Průměrná přepravní doba v těchto vozech je tak kratší, než ve vozech EC/IC a tomu odpovídá i odlišné vybavení. Naší kategorii rychlík, resp. rychlík vyšší kvality, lze přitom s ohledem na délku tras, dobu jízdy a další parametry srovnávat například s vlaky RE (RegionalExpres) v Německu nebo ve Švýcarsku. Ty jsou obsluhovány obvykle soupravami, které považujeme za regionální nebo příměstské. Kupříkladu ve Švýcarsku jsou v provozu vlaků RE dokonce elektrické jednotky s 1. třídou v uspořádání míst 2+2, tedy stejné jako ve třídě druhé.

K nevíce diskutovanému faktu v podobě umístění sedaček a jejich rozteče lze konstatovat, že se vycházelo z vyhlášek UIC, která stanovuje minimální rozměry pro vzdálenost sedaček v jednotlivých třídách, ale zároveň bylo cílem orientovat místa se středovými stolky k jednotlivým oknům a využít délku poloviny vozu, který byl z výroby konstruován pro 2. třídu (rozteče oken odpovídající 2. třídě). Proto byly upřednostněny různé rozteče sedaček před jejich rozměrově stejným zaměřením bez ohledu na okna a meziokenní sloupky. Takové provedení je známé z řady modernizovaných, ale dokonce i zcela nových, zahraničních vozidel, a i toto řešení bývá předmětem kritiky.

Pokud jde o pozici krajních sedaček u přepážky k oddílu 2. třídy, byly zvažovány obě varianty jejich umístění. Zvolené řešení pak bylo akceptováno s ohledem na fakt, že opačně orientované sedačky (zády ke stěně) by podstatným způsobem zasahovaly do dveří mezi oddíly a omezovaly by průchod vozem. Větší odstup sedaček a stolků byl zvolen s ohledem na rozměry modernizovaného vozu, které jsou dány, využití celkového prostoru a upřednostnění pohodlí při přístupu k místům a prostoru na nohy cestujících.

Pokud jde o některé další kriticky hodnocené prvky, pak k nim lze uvést tyto skutečnosti:

  • autorem navržené umístění košů do středové uličky bylo v tomto případě považované za méně vhodné s ohledem na kolizi mezi koši a zavazadly cestujících, resp. možnou kolizi s nohou cestujícího (cestující by o ně mohli i zakopnout).
  • při měřeních nebyla zjištěna překročení hlukových limitů, a to ani z podvozku, a nepotvrzují je ani další osoby, které vozy pravidelně využívají, může tak jít spíše o subjektivní pocit hodnotitele například na určitém typu svršku.
  • teplota a výměna vzduchu ve voze je řešena netradičně pro každý oddíl samostatně, což lze považovat spíše za výhodu. Tepelná nepohoda nebo nedýchatelný vzduch v jedné z částí vozu jsou spíše problémem aktuální obsluhy zařízení a jsou odstraněny při příslušném zásahu personálu.
  • osvětlení je řešeno dle vyhlášky UIC, řešení přímým osvětlením i intenzita osvětlení respektují skutečnosti, že se jedná o vůz určený pro kratší trasy s četnější výměnou cestujících.
  • záclonky jsou tradiční výbavou vozů ČD a byly použity s ohledem možnost individuálního zastínění jednotlivých míst, což roleta neumožňuje. Ta zastíní okno v celé šířce, což nemusí vyhovovat oběma cestujícím sedícím společně u jednoho okna.
  • použití sedaček bez textilních podhlavníků, nepoužití koberce ve velkoprostorovém oddíle nebo stanovený počet elektrických zásuvek pro napájení drobné elektroniky cestujících vycházejí z určení vozů pro kratší trasy s častější výměnou cestujících. Využití např. zásuvek zde bude díky kratším trasám cestujících určitě mnohem méně časté, než ve vlacích EC/IC. Vybavení vozů EC/IC např. koberci nebo větším počtem zásuvek vychází z větší vzdálenosti zastávek vlaků a větší přepravní vzdálenosti.
  • S ohledem na použití vozů na krátkých a středně dlouhých vnitrostátních trasách nebyl instalován vizuální informační systém a s ohledem na nízké využití rezervací na těchto linkách nebyl instalován ani elektronický rezervační systém. (viz také bod výš) Není však vyloučeno, že v budoucnosti při vytváření ucelených souprav budou podle potřeby některé z těchto prvků na vozy dosazeny.

Jak je vidět, zvolená řešení mají své logické důvody a podle nás také přednosti v souvislosti s provozním určením vozů typu ABpee, a nejen nevýhody, jak by se mohlo ze zveřejněného hodnocení vozu zdát.

Redakčně neupraveno.

Aleš Petrovský | 17.3.2015 (11:45)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
19.03.2015 (15:00)  
Kuzmo, doporučuji číst pořádně: Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V.

Tedy nikde není napsáno, že 80 % vozů bude mít klimu.

http://www.zelpage.cz/zpravy/9221
registrovaný uživatel Sim 
19.03.2015 (14:55)  
Kuzma > vzdyt je to preci v poradku ... 40% ma klimu smerem z Plzne do Klatov, kdyz ten samy vlak jede zpatky, tak je tam taky 40% klimatizovanych vozu. Takze v souctu na jednu obratku vlaku je 80% vozu klimatizovano :-P
registrovaný uživatel Kuzma 
19.03.2015 (13:26)  
S ABpee bych se dokázal i smířit.Co ale nezkousnu,jsou Bdtee 276.To je opravdová tragédie na kolečkách.A pokud se nepletu,tak ve stanovisku ČD bylo při zavedení rychlíků vyšší kvality tedy Rx,že minimálně 80% soupravy ,krom posilových vozů bude klimatizována.Pokud se půjdete mrknout na některý z klatovských Rx snadno si spočítáte,že klimatizaci má pouhých 40% vozů.
19.03.2015 (12:21)  
JiP: Dlužno dodat, že v případě venkovního nátěru se ČD jakási jednotnost daří. Hezky to pak vypadá v podnikových prezentacích. Občas mi přijde, že většina kompetentních nic jiného než ty prezentace neviděla. Narozdíl od platících cestujících, kteří sice vnitropodnikové prezentace neviděli, ale zato důvěrně znají vagon především zevnitř. Takový cestující se na vagon dívá zvenku minutu, možná dvě, aby potom vagon pozoroval zevnitř i déle než hodinu.
Edit: Což neplatí jenom o ČD, ale také o mnohých dalších společnostech. Sedačky v Citelisu...
19.03.2015 (9:37)  
Očividně není ABpee jako ABpee...

http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_ABpee347.php

Tady audiovizuální informační systém je, je tam i rezervační systém (teda jen papírkový), na druhou stranu jsem tam nenašel jedinou zásuvku.

Samostatné místo s čuměním do zdi mi vůbec nevadí, naopak bych si ho možná sám vybral kdybych jel sám. Stoleček je ideální pro notebook, na rozdíl od sklopného držáku na sedačkých. Teda kdyby tam byla zásuvka...
registrovaný uživatel JiP 
19.03.2015 (2:31)  
Tady je navic jeste jeden obecny problem CD, ktery ja osobne vzdy vnimam jako zasadni problem. CD maji takove mnozstvi typu vagonu, ze kdyz prijdu na nadrazi, tak absolutne nevim, na jaky vagon, jake urovne zrovna narazim. Vsechny modernizace CD jsou v podstate maloseriovky a kazda je s uplne jinymi parametry. Kdyz letim letadlem, tak je uplne fuk s jakou spolecnosti a presto vzdy vim, co me ceka, jak bude vypadat interier, jake bude pohodli, jake budou sluzby. Dockat se yoho u CD je nevyplnitelne prani. Tento vagon je dalsi kus do pestre palety vagonu dale tristici jednotsnost interieru. Napr. DB postupne vymenuji sedadla ve vsech vagonech 1. tridy dle standardu sedadel v ICE. A tragicke u CD je, ze ta varibilita vagonu neni v pozitivnim smyslu, ale spise se clovek obava, na co zase dneska narazim. Zkousel jsem spocitat pocet typu vagonu prvni tridy, kterymi jsem u CD jel a tak nejak se dopocitat nemuzu. Ale rozdily jsou mezi nimi markatni a bohuzel spise v negativnim smyslu.
Pro prvni tridu by CD mely mit pouze jeden overeny typ velmi pohodlnych sedacek a ty davat vsude. A pouze vlhkym snem je, ze by to nebylo spatne ani ve tride 2. alespon pro jednotlive kategorie vlaku, kde ta roztristenost urovne kvality je jeste diametralne vetsi (a horsi).

Navic by me zajimalo jak je to s ekonomikou udrzby takoveho spektra vagonu, kdy je potreba mit enormni mnozstvi ruznych typu nahradnich dilu. I kdyz moje zkusenost je takova ze i v prvni tride CD Ampz jsem videl, jak bylo na toalete ukradene drzadlo nahrazeno kusem svareneho a nahodne vybranou barvou natreneho (opatlaneho) plechu, ktery byl "Frantou udrzbarem profesionalem" samoreznymi srouby navrtan do steny vedle puvodnuho madla, po kterem zustali ve stene diry. To jsou panove take dusledky tohoto roztristeni typu vozoveho parku.

To bych pridal k zamysleni pro obhajce tohoto vagonu.
registrovaný uživatel Bóřa 
18.03.2015 (20:24)  
Jak tak pročítám diskuzi, nedá mi to, abych také nereagoval.
1) Určení vozů na kratší a středně dlouhé trasy.
Tady s ČD souhlasím. Ty vozy jsou jasně určené na takové výkony (rychlost jen 140, sedačky Regio). To, že jezdí na trase Praha - Plzeň a dál, což určení moc neodpovídá, je dáno tím, že nic vhodnějšího není k dispozici. Tratí je hodně, kvalitních vozů málo. Samozřejmě, že by tu měly jezdit kvalitnější vozy, ale i hodně zaujatý cestující snad musí uznat, že ABpee je oproti původním Áčkům a Béčkům znatelným krokem vpřed.

2) Umístění sedaček a rozteče
Tady naopak souhlasím s kritikou. Všechna místa v jedné třídě by měla poskytovat obdobný komfort pro cestujícího. Aby si cestující, nota bene v první třídě musel na šotofórech zjišťovat, které místo je prostornější než jiné, se mi zdá pod úroveň. A k oknům - při rekonstrukci se s nimi přece hýbalo, tak když už se v tom v Pese vrtali, mohli to udělat tak, aby to k sedačkám sedlo lépe.

3) Krajní sedačky v oddíle "hubou ke zdi"
I tady souhlasím s kritikou. Argument ČD s prostorem pro nohy je zcestný. Daleko více prostoru pro nohy by bylo, kdyby byly tyto sedačky otočené a la letadlo, nohy by si cestující mohl natáhnout až pod sedačku před sebou. Tvrzení se zasahováním do dveří - no možná, ale tak buď měly být dveře vhodněji umístěné, nebo zkrátka u dveří mělo být sedadlo jen jedno jako je to třeba v Bpee.

4) Umístění košů
Opět souhlas s kritikou. Koše v uličce jsou v řadě vozidel, nikomu to nevadí a prostoru pro kolena cestujících u okna je víc. Zvlášť, když jde o oddíl v uspořádání 2 + 1, kde je ulička široká dost.

5) Hluk
Nevím. Při jízdě mi to nepřipadalo nijak zlé. To, že bude kravál na rozorané trati někde v horní dolní, a že na hladkém koridoru to bude pohoda, to je jasné. Na nové trati je celkem ticho i v Béčku (pokud nejsou otevřená okna).

6) Nastavení klimy
Tady souhlasím s ČD. Pokud nezanedbají údržbu a personál bude umět (a bude ochoten) s klimou pracovat, neměl by být problém.

7)Světlo
Osobně nechápu, proč by mělo být zrovna ve voze na regionálce přesvětleno. Intenzita by snad ani tak nevadila, horší je, že osvětlení je přímé. To skutečně příjemné není. Navíc v první třídě by to snad šlo řešit tlumeným nepřímým osvětlením a individuálními lampičkami nad sedadly (které v ABpee dokonce JSOU), když už je to tedy první třída...

8) Záclonky
Souhlas s ČD. Je to levnější a lépe přizpůsobivé řešení z pohledu jednotlivých cestujících. Když má vůz klimu a záclony nevycucává z otevřených oken průvan, nemám nic proti.

9) Typ sedadel
Souhlas s kritikou. Ne, že by ta sedadla byla obecně špatná, ale první třída? Ani náhodou! První třída musí být hlavně o pořádný kus pohodlnější než druhá, což v ABpee není. Uspořádání 2 + 1 umožňuje montáž podstatně velkorysejších křesel. Jak už tu někdo trefně připomněl Elefanty - tak nějak si představuji kvalitativní skok mezi druhou a první třídou ve vlaku na kratší trasy.

10) Zásuvky
Je fakt, že by to ČD nejspíš nezruinovalo, kdyby místo každé jednotlivé zásuvky bylo "dvojče". Uznávám, že jedna zásuvka na čtyři místa asi v reálu stačí, ale působí to na mě zkrátka tak, že se šetřilo na nesprávném místě.

11) Elektronický rezervační systém
Souhlas s ČD. Podle mého názoru ne moc podstatná věc. Do první třídy až na výjimky není třeba pořizovat místenku, místa obvykle jsou. Na kratší vzdálenosti se to snad zvládne i s papírky.

Hlavní problém ABpee je, že nabízí minimální kvalitativní rozdíl mezi třídami, což asi zrovna nebude cestující svádět si za jedničku připlatit. Druhá věc je, že vůz jezdí na neodpovídajících výkonech, kde by mělo jezdit něco lepšího, přestože chápu, že je to nouzové řešení a že je to přece jen podstatné zlepšení oproti obvyklým nereko Bautzenům. Drsnou kritiku vozu považuji v mnohém za přehnanou, i když tam nedostatky samozřejmě jsou. Totéž platí i o ČD, která se některé zbytečné přešlapy snaží okecat a vydávat za pozitiva a sociální jistoty...
18.03.2015 (16:53)  
:) se dívám na ten vůz a sedadla na obrázku 6 a 7 budou ty nejžádanější z celého vlaku. Každý chce v první klase čučet celou cestu do zdi :D to je nemohli otočit aby byl aspoň výhled do prostoru nebo to aspoň zachránít plazmovkou :D ??? http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_ABpee347.php
18.03.2015 (15:15)  
tomas B.> A čo keď to auto mám doma a nemusím ísť nič kupovať. Už teraz keď idem s rodinou vlakom, tak zisťujem kde je aký vozeň, či sú tam kupéčka alebo nie. Či tam sú zásuvky a ešte aby som hľadal kde je koľko miesta na nohy na jednotlivých sedačkách vo vagóne.
18.03.2015 (15:05)  
Říkáte klid, ale já tam cítím takové to... :)

Moje poslední poznámka k rozestupům - nejen, že jsou nerovnoměrné. U některých dvojic pochybuju, že se tam dva cestující sedící proti sobě mohou fyzicky vůbec vejít. To i některé Bmnouz PKPIC byly prostornější. A mluvíme tady o 1. třídě!
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko