..: Stanovisko Českých drah k autorskému komentáři o vozech ABpee :..

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš PetrovskýPraha — Nedávný autorský komentář První třída ve voze ABpee - vždy o něco lepší cesta…? rozpoutal diskuzi nejen v řadách čtenářů magazínu ŽelPage, ale také v širší dopravní komunitě. Reagovalo i Generální ředitelství Českých drah v Praze, a proto vám přinášíme jejich stanovisko k vydanému komentáři. To ponecháváme bez dalšího komentáře ze strany autora.

Stanovisko k hodnocení vozu ABpee

České dráhy by se s ohledem k objektivitě příspěvku také rády oficiálně vyjádřily k hodnocení vozu ABpee. Vnímáme, že autor a každý cestující má právo na vlastní názor a pohled na věc, jde ale vždy o subjektivní názor, který nezahrnuje objektivní skutečnosti, které se v daném řešení promítly. O různosti subjektivních názorů vypovídá i fakt, že jsme za dobu provozu zaznamenali i pozitivní ohlasy u bodů, které autor hodnotí kriticky. Jde například o umístění míst pro uložení jízdních kol v blízkosti 1. třídy.

Předně je třeba uvést, že vozy ABpee jsou určeny pro dálkové vlaky na kratší a střední vzdálenosti odpovídající kategorii rychlík s větším počtem zastavení a s četnější výměnou cestujících. Průměrná přepravní doba v těchto vozech je tak kratší, než ve vozech EC/IC a tomu odpovídá i odlišné vybavení. Naší kategorii rychlík, resp. rychlík vyšší kvality, lze přitom s ohledem na délku tras, dobu jízdy a další parametry srovnávat například s vlaky RE (RegionalExpres) v Německu nebo ve Švýcarsku. Ty jsou obsluhovány obvykle soupravami, které považujeme za regionální nebo příměstské. Kupříkladu ve Švýcarsku jsou v provozu vlaků RE dokonce elektrické jednotky s 1. třídou v uspořádání míst 2+2, tedy stejné jako ve třídě druhé.

K nevíce diskutovanému faktu v podobě umístění sedaček a jejich rozteče lze konstatovat, že se vycházelo z vyhlášek UIC, která stanovuje minimální rozměry pro vzdálenost sedaček v jednotlivých třídách, ale zároveň bylo cílem orientovat místa se středovými stolky k jednotlivým oknům a využít délku poloviny vozu, který byl z výroby konstruován pro 2. třídu (rozteče oken odpovídající 2. třídě). Proto byly upřednostněny různé rozteče sedaček před jejich rozměrově stejným zaměřením bez ohledu na okna a meziokenní sloupky. Takové provedení je známé z řady modernizovaných, ale dokonce i zcela nových, zahraničních vozidel, a i toto řešení bývá předmětem kritiky.

Pokud jde o pozici krajních sedaček u přepážky k oddílu 2. třídy, byly zvažovány obě varianty jejich umístění. Zvolené řešení pak bylo akceptováno s ohledem na fakt, že opačně orientované sedačky (zády ke stěně) by podstatným způsobem zasahovaly do dveří mezi oddíly a omezovaly by průchod vozem. Větší odstup sedaček a stolků byl zvolen s ohledem na rozměry modernizovaného vozu, které jsou dány, využití celkového prostoru a upřednostnění pohodlí při přístupu k místům a prostoru na nohy cestujících.

Pokud jde o některé další kriticky hodnocené prvky, pak k nim lze uvést tyto skutečnosti:

  • autorem navržené umístění košů do středové uličky bylo v tomto případě považované za méně vhodné s ohledem na kolizi mezi koši a zavazadly cestujících, resp. možnou kolizi s nohou cestujícího (cestující by o ně mohli i zakopnout).
  • při měřeních nebyla zjištěna překročení hlukových limitů, a to ani z podvozku, a nepotvrzují je ani další osoby, které vozy pravidelně využívají, může tak jít spíše o subjektivní pocit hodnotitele například na určitém typu svršku.
  • teplota a výměna vzduchu ve voze je řešena netradičně pro každý oddíl samostatně, což lze považovat spíše za výhodu. Tepelná nepohoda nebo nedýchatelný vzduch v jedné z částí vozu jsou spíše problémem aktuální obsluhy zařízení a jsou odstraněny při příslušném zásahu personálu.
  • osvětlení je řešeno dle vyhlášky UIC, řešení přímým osvětlením i intenzita osvětlení respektují skutečnosti, že se jedná o vůz určený pro kratší trasy s četnější výměnou cestujících.
  • záclonky jsou tradiční výbavou vozů ČD a byly použity s ohledem možnost individuálního zastínění jednotlivých míst, což roleta neumožňuje. Ta zastíní okno v celé šířce, což nemusí vyhovovat oběma cestujícím sedícím společně u jednoho okna.
  • použití sedaček bez textilních podhlavníků, nepoužití koberce ve velkoprostorovém oddíle nebo stanovený počet elektrických zásuvek pro napájení drobné elektroniky cestujících vycházejí z určení vozů pro kratší trasy s častější výměnou cestujících. Využití např. zásuvek zde bude díky kratším trasám cestujících určitě mnohem méně časté, než ve vlacích EC/IC. Vybavení vozů EC/IC např. koberci nebo větším počtem zásuvek vychází z větší vzdálenosti zastávek vlaků a větší přepravní vzdálenosti.
  • S ohledem na použití vozů na krátkých a středně dlouhých vnitrostátních trasách nebyl instalován vizuální informační systém a s ohledem na nízké využití rezervací na těchto linkách nebyl instalován ani elektronický rezervační systém. (viz také bod výš) Není však vyloučeno, že v budoucnosti při vytváření ucelených souprav budou podle potřeby některé z těchto prvků na vozy dosazeny.

Jak je vidět, zvolená řešení mají své logické důvody a podle nás také přednosti v souvislosti s provozním určením vozů typu ABpee, a nejen nevýhody, jak by se mohlo ze zveřejněného hodnocení vozu zdát.

Redakčně neupraveno.

Aleš Petrovský | 17.3.2015 (11:45)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
18.03.2015 (15:03)  
JP: Klid, prosím.
Já s Vámi souhlasím. Člověk, zvyklý jezdit léta letoucí starými dobrými plyšovými Áčky s jednotnými rozestupy sedadel (exaktní průzkumy říkají, že je to jeden z nejsledovanějších parametrů!) vleze do tohoto vozu, zděsí se nestejnoměrných rozestupů mezi sedačkami a urychleně chvátá do nejbližšího autosalonu koupit si nový automobilový vůz. To je myslím velmi reálný scénář.
18.03.2015 (14:54)  
A pak se někdo diví, že člověk potřebuje expertní znalost na to, aby si vybral pohodlný vlak - už, aby si pamatoval nejen, které vlaky jsou lepší a které vozy jsou lepší, ale i, které číslo sedačky stojí za vyližprdel. :) (sorry za vulgarismus) Na to se vám lidi vykašlou a pojedou příště autem.
18.03.2015 (14:40)  
Láďa Minařík: Nepřijde mi to jako nic až tak mimořádného nebo nenormálního. Proč by to jako mělo vadit? Pokud mi prostor u jednoho sedadla nevyhovuje, mohu se sednout jinam a po prvním použití vozu si tam třeba příště i koupit místenku.
Dráždit to může maximálně tak můj smysl pro symetrii:-)
18.03.2015 (14:25)  
nezlobte se na mě, šupléru by asi cestující ve vlaku nevytahoval, ale když je rozteč sedadel různá i "od oka", tak si toho někdo holt všiml... To je prostě o tom, že na jedné "čtyřce" se dá naknop sedět i se spolucestujícím naproti, na ostatních nikoli. Ono vás trkne, když na sedadlo kolem stolku v pohodě vlezete a při další cestě si říkáte "jak to že minule to šlo a dnes je to tak natěsno"? "Aha, já jsem seděl o jednu "čtyřku" vedle, tak to musím zase tam". To Vám přijede normální?
18.03.2015 (14:03)  
SYN: nevím, co považujete za běžnou lidskou povahu Vy. Já bych s těmi zobecněními trochu brzdil.
Snažím se rozlišovat mezi oprávněnou, byť někdy i velmi subjektivní kritikou a samoúčelným kverulantstvím za každou cenu. Běhat (například) po vagónu se šuplerou, měřit rozteče mezi sedadly a pak z toho udělat velké téma, je zcela jednoznačně druhá kategorie.
Já chápu, že si Č(S)D za dlouhá léta svého ignorantství a pohrdání cestujícími svůj obraz v očích veřejnosti tak trochu i zaslouží. Na druhou stranu mě skutečně velmi vadí ta neutuchající snaha najít úplně na všem jen to špatné a to dobré nejen nevnímat, ale interpretovat jako nedobré.
Jako úplně běžný platící cestující vnímám služby ČD velmi pozitivně, vidím obrovské zlepšení ve vozovém parku, v chování personálu i dalších službách, jako jsou třeba zákaznické aplikace, e-shop atd. A proto takhle reaguju na kritiku, kterou považuju za neférovou.
registrovaný uživatel SYN 
18.03.2015 (14:01)  
Jak je vidět, zvolená řešení mají své logické důvody a podle nás také přednosti v souvislosti s provozním určením vozů typu ABpee, a nejen nevýhody, jak by se mohlo ze zveřejněného hodnocení vozu zdát.

Většina kritizovaných řešení (jako třeba podhlavníky, osvětlení, málo zásuvek i v jedničce atd.) prostě nemá žádné přednosti, jedině snad o něco nižší cenu rekonstrukce (a je otázka o kolik navíc by stály řekněme aspoň dvě zásuvky na čtyřku). U dalších je to pak velká otázka zdůvodňovat to určením vozu, když málokterý vůz ČD jezdí naprosto vyhraněnou a specifickou kategorii vlaků, většina se přesouvá tam kde je zrovna potřeba a na určení se moc nehledí...
(takže zdůvodňovat něco nedůsledně dodržovaným nasazováním na nevyhraněnou kategorii vlaků (přece se tu proboha nebavíme o příměstských Os abychom na ně optimalizovali řekněme osvětlení, ostatně i tam "poněkud" nejednoznačně přijímané) je laciné, dost možná až účelové - nevadí že se to moc nepovedlo, my vám raději vysvětlíme že jsme to takhle chtěli a že je to takto lepší)
Jo a samozřejmě, možná v budoucnu nakonec sami uznáme že to tu el. rezervaci mít mělo a necháme ji tam domontovat, akorát to bude dodatečně dražší a zase na nějakou dobu zmizí vůz z provozu - a to se vyplatí!
registrovaný uživatel SYN 
18.03.2015 (13:28)  
A že jsou ČD v u mnoha zdejších bojovníků v pozici, že kdyby upekly i ten nejlepší rohlík na světě, tak jim to rozhodně neprojde bez nadávek.

To je ovšem pouze Váš názor, navíc ještě značně teoretický protože ČD ještě nikdy bohužel ten nejlepší rohlík neupekly takže nelze potvrdit/vyvrátit co by v takovém případě někteří zdejší diskutéři udělali...
Zatím odsuzujete lidi co kritizují to co si skutečně kritiku zaslouží, sice pravda jiné povahy by mohly aktivně hledat co lze kde pochválit (ano, i takové věci u ČD existují, ale je třeba je pohledat) ale běžná lidská povaha taková není, vždycky se člověk víc zabývá rozborem věcí co se nepovedly než chválením toho co se povedlo, tedy pokud se nejedná o placenou reklamu nebo z jiného důvodu oslavný článek...
18.03.2015 (12:47)  
Sim: Aha, tak to asi jezdíme každý po jiné republice. Já tuhle zkušenost prostě nemám, přístup ČD k zákazníkům se za poslední léta dle mého zásadně vylepšil a rozhodně si nezasluhuje tak drtivou kritiku, jaké se mu zde dostává.
Sice je to klasické klišé, ale myslím, že na naše přístupy dokonale sedne příměr s poloplnou a poloprázdnou sklenicí.
registrovaný uživatel Sim 
18.03.2015 (12:40)  
Tomáš R. > pokud vam bezmala dvouhodinova cesta se ctverici zastavek prijde jako "kratší a střední vzdálenost" ... "s větším počtem zastavení a s četnější výměnou cestujících." ... tak se asi opravdu moc neshodneme.

Pokud CD samy prohlasuji, ze tento vuz neni vhodny na dalkove linky (a ja ctyrhodinovou linku za dalkovou povazuji, protoze v nasich relacich nejezdi moc vnitro vlaku s delsi jizdni dobou), je srovnani s hodinovou cestou MHD busu na mezimeste naprosto adekvatni.

Jak jste k tomu dospěl?
Na zaklade nekolikaleteho jezdeni po republice, kdy naprosta vetsina pripominek, vytek a konstruktivni kritiky byla vedena ve stylu "my nejlip vime, jak se to ma delat a pokud se ti to nelibi, nejsi hoden nasich vlaku".
18.03.2015 (11:41)  
Sim: účelem toho vozu je dojet z Prahy do Plzně (případně kousek dál, do Klatov bych to přežil taky) a zpět:-) Jakékoli další úvahy už mi přijdou jako čistě akademické.
Autobusem MHD jsem jel loni 3,5 hodiny, když ho Busline nasadilo jako náhradu na porouchaný cyklobus. Bylo to peklo. Potíž Vaší analogie ovšem spočívá v tom, že to, co jezdí na Plzeň, je svou kvalitou od busu MHD na hony vzdáleno.
A konečně věta Zadrhel je, ze se zuby nehty brani tomu, aby se na vec divaly z pohledu cestujiciho a snazily se zalezitost resit k jeho spokojenosti. . Jak jste k tomu dospěl? To je nějaký axiom? Ovšem pokud to takto vnímáte, pak se naše pohledy skutečně zásadně liší.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko