..: Zimní test dopravců, díl pátý (RegioJet) :..

Odjezd vlaku RJ z pražského Smíchova, foto: Aleš PetrovskýPraha - Předposlední díl seriálu, ve kterém testujeme dopravce jezdící na trati Praha – Ostrava, věnujeme žlutému uragánu jménem RegioJet. Pro někoho one man show Radima Jančury, pro odpůrce „žlutý cirkus na kolejích“, avšak pro většinu cestujících symbol dosud málo známého luxusu na železnici v ČR. RegioJet razí poměrně agresivní marketingovou strategii proti majoritním Českým drahám, která mu u nově získaných zákazníků získala silné zastání i loajalitu. Řada cestujících je tak ochotná odpustit i kdejaké potíže, např. s klimatizací či topením. Bez ohledu na osobní postoj je však namístě teze, že česká železnice by bez Regiojetu nedostala pořádný kopanec, díky němuž se úroveň služeb začala zvyšovat velmi rychle.

Oddíl RJ Business (vůz Ampz), foto: Aleš PetrovskýI kdysi „beztřídní“ RegioJet nakonec neodolal a po dvou letech provozu již nabízí tři cestovní třídy, odlišené různým tarifem. My jsme si pro porovnání vybrali třídu business. Další text je, jak již jistě čekáte, ponechán v první osobě z pohledu autora.

Sedmivozová souprava zastavuje u nástupiště v Olomouci. Rezervaci mám do business oddílu ve voze ASmz. Ten obsahuje čtyři čtyřmístná kupé a velkoprostorový salon, tzv. internet café. Čistota vozové skříně je horší, některé vagony jsou zřetelně špinavější než ostatní, ten náš je průměrně zašpiněný. Vůz je označen papírovou cedulí s výčtem celé trasy a s jízdním řádem. Před dveřmi mě vítá stevardka sousedního vozu a já nastupuji. Usedám do čtyřmístného kupé ve stylu rakouských Business-Abteil.

Jako první mě zaujmou odlišné podhlavníky, než ve zbytku soupravy. Vsází na decentnější šedou a černou, oproti typické výrazné žluté. Na výklopných stolcích mezi sedadly se nachází spousta novin a časopisů, ale i speciální business palubní menu a firemní magazín Žlutý. I při nástupu v polovině trasy se kupé jeví jako celkem uklizené, avšak pod sedačkami lze spatřit nějaký drobný nepořádek. Zásuvka 230 V je umístěna u každého místa a je funkční. Klimatizace, resp. topení taktéž fungují, teploměr se zastavuje na teplotě 22,3°C.

Hlášení probíhalo naživo; v některých stanicích bylo poněkud horší kvality, ale obecně bylo srozumitelné a neuspěchané. Co však mě i spolucestující popudilo, byl chod podvozků vinou tzv. obutých dvojkolí (zbroušené plochy na obvodu kola, vzniklé např. při špatném účinkování protismykového zařízení; tato místa pak způsobují charakteristický nepříjemný klepavý zvuk, přenášený jako série rázů od podvozku na skříň vozu). Na toaletě nehrála hudba, ale byla přítomna obligátní orchidej, mýdlo, toaletní papír a papírové ubrousky, volně položené v krabičkách na pultu. Samozřejmostí byla i tekoucí (studená) voda. Prostor toalety nezapáchal.

Wi-Fi připojení fungovalo zejména v místech se stabilnějším pokrytím, místy však bylo výhodnější přepnout se na standardní příjem mobilních dat. Intranet mě příjemně překvapil optimalizací i pro mobilní telefon, film i hudbu jsem spustil bez větších problémů. Jen načítání filmu trvalo poměrně dlouho.

Palubní servis

Občerstvení RJ v ceně jízdenky, foto: Aleš PetrovskýPrakticky ihned po vyjetí mě stevard přivítal ve vlaku a nabídl balenou vodu. RegioJet jako jediný z dopravců nedává na výběr mezi perlivou a neperlivou, nabízí pouze variantu bez bublinek. Dále dostávám na výběr ze dvou druhů novin, které mám však již přečtené, a tak prosím o časopis. Z výčtu periodik si vybírám 100+1. Po chvilce stevard přichází s omluvou, že zrovna 100+1 již není k dispozici, a nabízí proto jiné tituly, ze kterých si vybírám Turistu. Nakonec ale sáhnu po jednom z ekonomických titulů, které jsou již vyskládány v kupé, a mou pozornost získává Svět průmyslu.

Dále si objednávám espresso. Neochvějnou ideologií u Regiojetu je neomezená bezplatná konzumace kávy po celou dobu jízdy. Během čekání na objednávku se stevard zastavuje v našem kupé a dává mi s omluvou ještě nápoj aloe vera, na který, jak sám dodává, dříve zapomněl. Taktéž dostávám své espresso, servírované v porcelánu. Na mošt či mátový čaj nemám nárok, jelikož necestuji z Prahy či Ostravy. Stejně tak nedostávám vybrat z široké nabídky francouzských čajů či drobného občerstvení ke kávě, jak ho slibuje palubní průvodce.

Těstovinový salát RJ, foto: Aleš PetrovskýStevard, který pravidelně procházel vozem, působil poněkud vystresovaně a uspěchaně, čehož si všimla i jedna ze spolucestujících. Není čemu se divit: při vysokém počtu zastávek a povinností není čas na jakékoliv zaváhání nebo lelkování. Zde je například rozdíl oproti stevardům u Leo Expressu, kteří působí o poznání vyrovnaněji a klidněji, což přirozeně přispívá k celkové pohodě ve vlaku. Nicméně je třeba podotknout, že i přes zmíněné skutečnosti si stevard zachovával po celou dobu jízdy vysokou úroveň profesionality.

Jak jsem během jízdy vysledoval, nestaral se "náš" stevard jen o svůj vůz, ale pomáhal i ve voze sousedním. Při množství servisuchtivých cestujících klobouk dolů. Před Pardubicemi jsem si objednal z palubního menu na ochutnání těstovinový salát, který mně stevard za necelých devět minut přinesl. Servírován byl s kovovým příborem v papírové kapse. Salát si na nic nehrál, byl chutný a čerstvý. Přimíchané kapary vytvořily netradiční, avšak příjemnou chuť. Cesta ubíhala příjemně, a my se tak přiblížili k Praze. Pří výstupu se se mnou stevard rozloučil a popřál hezký zbytek dne.

Bonusový test

Do třetice jsem v kupé po výstupu cestujících „zapomněl“ na zavazadlové polici originálně zabalenou ozdobnou záložku do knížky. Email jsem na adresu ztraty@regiojet.cz posílal následující den, aby měla souprava možnost být uklizena. Reakce z RegioJetu přišla za skvělých 14 minut, ale záložka se nenašla. Níže uvádím úryvek komunikace:

  • „…ve včerejším vlaku IC 1014 jsem při vystupování v Praze zapomněl na zavazadlové polici zabalenou záložku do knížky s koťátky. Její hodnota je nízká, ale měla sloužit jako dárek, takže pokud by se našla, byl bych rád. Místo 7/31…“
  • „…je mi velmi líto,ale nikdo našeho palubního personálu nález knihy nenahlásil…“
  • „…děkuji za bleskovou reakci, nicméně šlo pouze o záložku, nikoliv o knížku - pouze se ujišťuji, aby nevzniklo nějaké nedorozumění, zdali ani tu nikdo nenašel…“
  • „…bohužel ani záložku nikdo nenašel. Je mi to opravdu velmi líto…“

RegioJetem jsme uzavřeli pátý díl našeho testu. V šestém, závěrečném dílu se můžete těšit na souhrn a celkové hodnocení. Níže naleznete opět časovou osu servisu vlaku IC RJ.

IC RegioJet Stev. Jízda
WW:50 Zpožděný odjezd/příjezd Odjezd ze stanice Olomouc 1 min 22 min 143 min
WW:51 Voda, nabídka novin a časopisů 5 min
WW:56 Nabídka kávy a občerstvení, donesení Aloe, odnos odpadků 8 min
XX:04 Donesení kávy a možnost dalších objednávek 14 min
XX:12 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Zábřeh na Moravě 2 min
XX:14 Odjezd/příjezd dle JŘ Odjezd ze stanice Zábřeh na Moravě 21 min
XX:18 Nabídka občerstvení, odnos odpadků 37 min
XX:35 Odjezd/příjezd dle JŘ Příjezd do stanice Česká Třebová 1 min
XX:36 Odjezd/příjezd dle JŘ Odjezd ze stanice Česká Třebová 37 min
XX:55 Objednávka občerstvení u stevarda 9 min
YY:04 Doručení objednávky 12 min
YY:13 Odjezd/příjezd dle JŘ Příjezd do stanice Pardubice hl.n. 2 min
YY:15 Zpožděný odjezd/příjezd Odjezd ze stanice Pardubice hl.n. 58 min
YY:16 Nabídka občerstvení, odnos odpadků 9 min
YY:25 Nabídka občerstvení, odnos odpadků 25 min
YY:50 Nabídka občerstvení, odnos odpadků 23 min
ZZ:13 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Praha hl.n.
Můžete rovněž stahovat originál ve formátu PDF.

Vysvětlivky k časovým osám

V casovém sloupci Ve sloupci akcí a událostí
XX:10Odjezd/príjezd dle jízdního rádu Odj./príj. dle jízdního řádu Príjezd či odjezd vlaku ze stanice
XX:10Predčasný příjezd/odjezd Dřívější odj./příj. Událost týkající se stevarda (možnost objednávky…)
XX:10Zpožděný příjezd/odjezd Zpožděný odj./příj. Přímá interakce se stevardem (objednávka…)
XX:10 Čas se netýká odj./příj. Událost týkající se vlakvedoucího (jen u ČD)
Ostatní události (mimoř. zastavení…)
V souhrnném časovém sloupci
15 min Interval 0 - 30 (mimo) Intervaly týkající se jízdy vlaku
35 min Interval 30 (vč.) - 60 (mimo) Intervaly týkající se stevarda (nepřímá interakce)
70 min Interval 60 (vč.) a vyšší Intervaly týkající se stevarda (přímá interakce)*
Intervaly týkající se vlakvedoucího (jen u ČD)
Sloučené intervaly stevarda a vlakvedoucího (ČD)
* např. interval od nabídky menu po doručení jídla, od doručení jídla po odnos nádobí apod.
Pozn.: Barevné čtverečky se vyskytují ve webové verzi grafu, pro snazší identifikaci programy pro zrakově postižené čtenáře. V pdf verzích je využita barva písma.

Autorský text


Aleš Petrovský | 31.1.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
31.01.2014 (18:18)  
Nákup Pendolin byl ekonomicky a obchodně celý špatně. Snížení počtu jednotek a tím razantní navýšení ceny, nevyužití jednotek v původně plánované trase (Berlin - Vídeň), prostě všechno na levačku.
Když pak začaly jezdit na Ostravu za vyšší ceny a s podstatně lepší obsazeností, ziskové asi nebyly, ale logicky musely být méně ztrátové. Když je v nich 300 lidí platících 600 Kč, tak prostě přinesou víc, než ´když jich tam je 150 a platí 300.
Jednotky už nakoupené jsou a někdo je a jejich provoz zaplatit musí. Když se nezaplatí samy tržbami z provozu, zaplatíme to nějakým způsobem my všichni, protože ČD jsou státní podnik.
Pokud stát umožnil, aby na trať, kde mohly jednotky generovat aspoň nižší ztrátu, když už ne zisk, pustí další dopravce, kteří významnou část těch tržeb odčerpají, tak tím jen prohloubil ztrátu, kterou někdo bude muset zaplatit.
Než mě začnete kamenovat jako že levičáctví a pohrdání volným trhem: neříkám, že je to tak dobře, ale že to tak prostě je.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
31.01.2014 (17:28)  
Tomáš R.: Ono bylo Pendolino ziskové i v době, kdy jezdilo Pha-Ova za podstatně vyšší jízdné a nemělo konkurenci?

Mimochodem, já jsem se o nějakém prodělku vůbec nezmiňoval, ani jsem neprovnával ceny jízdenek. Pouze jsem napsal, že si zákazník vybere co mu bude nejvíc vyhovovat. O prodělku jsi jako první psal ty.

Co je na otázce, zda je Pendolino ziskovým podnikem, agresívního?
registrovaný uživatel M 
31.01.2014 (17:20)  
zdenda - nevim, ale fakt RJ pouziva stejne vagony jako CD treba? Fakt CD nabizi treba ty business kupe? Vylozene jako "nic nepozvedl" mi to neprijde. Hlavne teda nevim, kam se v tomhle da zlepsovat a co vymyslet tak dramaticky odlisneho, aby se dalo rict, ze prinesl naprosto revolucni zmenu co se vozidel tyce. On i ten maglev vevnitr bude vypadat zhruba jako "tuctovej" vlak, ne..?
31.01.2014 (16:57)  
zdenda: naprostý souhlas! Jen si myslím, že ty ceny nejsou slušné, ale příliš nízké a že to vytváří časovanou bombu do budoucna.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
31.01.2014 (16:57)  
Za normálních okolností konkurenční boj nejde až do ztráty, protože to nejde dlouhodobě udržet. To se dá krátkodobě, než zničím konkurenci, a zejména pokud to můžu dotovat z nějaké jiné ziskové činnosti. Jsem-li někde dlouhodobě ve ztrátě, tak něco dělám špatně. (Můžeme v tom vidět jakýsi brand-building a podobně, ale tohle i tak vychází příliš draho.)
Tady je problém v tom, že se sešli dva konkurenti, kteří se oba snaží zlikvidovat toho druhého, a oba si můžou dovolit to dlouhodobě dotovat ze zisků ze zbytku republiky, takže likvidace jednoho z nich je krajně nepravděpodobná (už proto že do toho oba jdou s tím že tam jezdit budou stůj co stůj). To si měly RJ i ČD uvědomit hned na začátku, než proti sobě vytasili podnákladové ceny (nevím kdo z nich byl první kdo šel pod náklady, ale udělali to oba). Teď se z toho oběma blbě couvá, tak vesele prodělávají dál a čekají nevím na co. RJ si aspoň vymyslel ty vyšší třídy, ale nemyslím že to bude stačit na černá čísla. Aby ÚOHS nařídil ČD (nebo třeba všem?) jezdit aspoň za nákladové ceny, to se mi nezdá, s tím bych být jima nepočítal. Přestože by se jim to nakonec svým způsobem hodilo oběma -- takovej kartel vynucenej úředním zásahem... A pokud by ČD potom byly výrazně dražší než RJ a odešli by jim lidi, tak by aspoň měli dobrou výmluvu proč se stáhnout. Ovšem narozdíl od jiných dopravců, které Jančura zlikvidoval, by se ČD na tu trasu mohly kdykoliv vrátit, takže by ho to nutilo držet ceny pořád dole, takže pokud nezvládá ty vlaky vozit fakt výrazně levnějc než ČD, tak by se ve vlastním zájmu měl přestat snažit ČD z tý trasy vytlačit...
registrovaný uživatel zdenda 
31.01.2014 (16:44)  
Z diskuse to tak nějak nenásilně vyplývá - Jančurův nástup ve vlacích pozvedl prozákaznický přístup, rozhodně nepozvedl kvalitu vozového parku, vždyť ani nemá dosud čím. Na vlacích vyšší kvality už jezdily velmi dobré vagóny deset let před jeho nástupem a nákupy nových vozů a renovace nesouvisí s jeho příchodem, ale s tím, že kdyby ČD obměnu nenastartovaly, tak by brzy neměly s čím jezdit. Je potřeba ho posuzovat střízlivě, což řada lidí nedokáže. Přispěl ke zvýšení kutlury cestování, ale v žádném případě není v této branži spasitel :-) V globále poskytuje velmi slušnou službu za slušnou cenu stejně jako ostatní dopravci na téže trase ve srovnatelných vlacích.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
31.01.2014 (16:33)  
Tomáš R. 11:02 : Naprostý souhlas, podobně jako otevření hypermarketu u dálnice způsobilo krach mnoha malých krámků ve městě a lidi museli i pro rohlík jezdit kilometry autem (bůh chraň nemít auto). Navíc mi není jedno, že Jančura ubírá zisk ČD (na druhou stranu trochu nakopnutí jim neuškodí), když jsou placeny z daní, když ztráta znamená méně nových vozů a dalších investic a protože nebydlím na trase T, tak je pro mne ten konkurenční boj vlastně jen negativní.

zdenda: Tak tak, úroveň stoupala stále, Bmz jsem jezdil dávno před Jančurou a pochvaloval si to, bpee byla také dávno v provozu, rekultivace vozů také byla nastartována. Co Jančura přinesl byla preference Ostravské linky před ostatními. Najednou se stahovaly nejlepší vozy na OVU, začala cenová válka a vítězem byl cestující Praha - Ostrava nebo nácestný a ostatní byli plevel. Krom toho nedotování linky uškodilo i cestujícím na trati v nepopulární časy (např. konec Beskydu). Takže vyjedou tři vlaky za 20 minut a hodinu a půl nic, to je mi koncepce? Pokud jedu brzo ráno nebo pozdě večer, tak jsem rád pokud vůbec něco jede, natož abych si vybíral dopravce.

Jednu věc Jančurovi upřít nemůžu, to vnesení kultury mezi autobusy. Autobusácká šlechta potřebovala pořádnou ránu, aby si uvědomila, že zákazníci je živí. Chování a arogance některých řidičů byla do nebe volající, tak aspoň na dálkových linkách přišla změna. Bohužel místní linky takovou renesancí prochází mnohem pomaleji...
registrovaný uživatel M 
31.01.2014 (16:12)  
pekar - mas sice pravdu, ale vono je to taky tak, ze kdyz zrovna nasazis na tu pokladni, co se zrovna rozvadi, tak pokud ji neznas osobne nebo nema na kase cedulku o sve zivotni situaci, tak nemuzes vedet, jestli je proste psychicky dole nebo je jak osina v prdeli furt:-(
A u nekterych se da smele rict, ze se jako rozvedeny uz narodily. Ja teda jsem taky nekdy ve forme, ale proto radsi nedelam s lidma, ze:-))
31.01.2014 (16:09)  
Čekal jsem subjektivněji zaměřený článek, právě tady, nikde jinde ne, ale musím pochválit tu objektivitu! :-)
31.01.2014 (16:05)  
Sim: To si nemyslím. Už v době jeho vstupu měly ČD Pendolina a mnoho nových vozů, přičemž probíhaly už i tehdy rekonstrukce. Jančurův příchod znamenal jen to, že se jakž takž vyrovnal tomu lepšímu, co ČD měly, ale rozhodně to nebyla revoluce.
Pokud jde o přístup k zákazníkům, tak nepopírám, že ČD hodně dlouho trpěly tím krutým dědictvím, kdy cestující "byl povinen". Pamatuju si na to, jak ještě koncem devadesátých let hulákal průvodčí rychlíku kdesi v západních Čechách na cestující "zavřete mi tam k..va ty dveře!" Ano, personál ČSD a následně i ČD byl velmi svérázný. Ale. Změna začala dávno před Jančurou a já tvrdím, že v době jeho nástupu už personál ČD fungoval v podstatě dobře. Že už neexistovaly ty odporné smradlavé léta nemyté hajzlíky ani v těch nejstarších vlacích, že zkrátka ČD udělaly obrovský skok dopředu i bez Jančury a že jeho zásluhy se v této oblasti velmi přeceňují.
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko