Praha - Předposlední díl seriálu, ve kterém testujeme dopravce jezdící na trati Praha – Ostrava, věnujeme žlutému uragánu jménem RegioJet. Pro někoho one man show Radima Jančury, pro odpůrce „žlutý cirkus na kolejích“, avšak pro většinu cestujících symbol dosud málo známého luxusu na železnici v ČR. RegioJet razí poměrně agresivní marketingovou strategii proti majoritním Českým drahám, která mu u nově získaných zákazníků získala silné zastání i loajalitu. Řada cestujících je tak ochotná odpustit i kdejaké potíže, např. s klimatizací či topením. Bez ohledu na osobní postoj je však namístě teze, že česká železnice by bez Regiojetu nedostala pořádný kopanec, díky němuž se úroveň služeb začala zvyšovat velmi rychle.
I kdysi „beztřídní“ RegioJet nakonec neodolal a po dvou letech provozu již nabízí tři cestovní třídy, odlišené různým tarifem. My jsme si pro porovnání vybrali třídu business. Další text je, jak již jistě čekáte, ponechán v první osobě z pohledu autora.
Sedmivozová souprava zastavuje u nástupiště v Olomouci. Rezervaci mám do business oddílu ve voze ASmz. Ten obsahuje čtyři čtyřmístná kupé a velkoprostorový salon, tzv. internet café. Čistota vozové skříně je horší, některé vagony jsou zřetelně špinavější než ostatní, ten náš je průměrně zašpiněný. Vůz je označen papírovou cedulí s výčtem celé trasy a s jízdním řádem. Před dveřmi mě vítá stevardka sousedního vozu a já nastupuji. Usedám do čtyřmístného kupé ve stylu rakouských Business-Abteil.
Jako první mě zaujmou odlišné podhlavníky, než ve zbytku soupravy. Vsází na decentnější šedou a černou, oproti typické výrazné žluté. Na výklopných stolcích mezi sedadly se nachází spousta novin a časopisů, ale i speciální business palubní menu a firemní magazín Žlutý. I při nástupu v polovině trasy se kupé jeví jako celkem uklizené, avšak pod sedačkami lze spatřit nějaký drobný nepořádek. Zásuvka 230 V je umístěna u každého místa a je funkční. Klimatizace, resp. topení taktéž fungují, teploměr se zastavuje na teplotě 22,3°C.
Hlášení probíhalo naživo; v některých stanicích bylo poněkud horší kvality, ale obecně bylo srozumitelné a neuspěchané. Co však mě i spolucestující popudilo, byl chod podvozků vinou tzv. obutých dvojkolí (zbroušené plochy na obvodu kola, vzniklé např. při špatném účinkování protismykového zařízení; tato místa pak způsobují charakteristický nepříjemný klepavý zvuk, přenášený jako série rázů od podvozku na skříň vozu). Na toaletě nehrála hudba, ale byla přítomna obligátní orchidej, mýdlo, toaletní papír a papírové ubrousky, volně položené v krabičkách na pultu. Samozřejmostí byla i tekoucí (studená) voda. Prostor toalety nezapáchal.
Wi-Fi připojení fungovalo zejména v místech se stabilnějším pokrytím, místy však bylo výhodnější přepnout se na standardní příjem mobilních dat. Intranet mě příjemně překvapil optimalizací i pro mobilní telefon, film i hudbu jsem spustil bez větších problémů. Jen načítání filmu trvalo poměrně dlouho.
Palubní servis
Prakticky ihned po vyjetí mě stevard přivítal ve vlaku a nabídl balenou vodu. RegioJet jako jediný z dopravců nedává na výběr mezi perlivou a neperlivou, nabízí pouze variantu bez bublinek. Dále dostávám na výběr ze dvou druhů novin, které mám však již přečtené, a tak prosím o časopis. Z výčtu periodik si vybírám 100+1. Po chvilce stevard přichází s omluvou, že zrovna 100+1 již není k dispozici, a nabízí proto jiné tituly, ze kterých si vybírám Turistu. Nakonec ale sáhnu po jednom z ekonomických titulů, které jsou již vyskládány v kupé, a mou pozornost získává Svět průmyslu.
Dále si objednávám espresso. Neochvějnou ideologií u Regiojetu je neomezená bezplatná konzumace kávy po celou dobu jízdy. Během čekání na objednávku se stevard zastavuje v našem kupé a dává mi s omluvou ještě nápoj aloe vera, na který, jak sám dodává, dříve zapomněl. Taktéž dostávám své espresso, servírované v porcelánu. Na mošt či mátový čaj nemám nárok, jelikož necestuji z Prahy či Ostravy. Stejně tak nedostávám vybrat z široké nabídky francouzských čajů či drobného občerstvení ke kávě, jak ho slibuje palubní průvodce.
Stevard, který pravidelně procházel vozem, působil poněkud vystresovaně a uspěchaně, čehož si všimla i jedna ze spolucestujících. Není čemu se divit: při vysokém počtu zastávek a povinností není čas na jakékoliv zaváhání nebo lelkování. Zde je například rozdíl oproti stevardům u Leo Expressu, kteří působí o poznání vyrovnaněji a klidněji, což přirozeně přispívá k celkové pohodě ve vlaku. Nicméně je třeba podotknout, že i přes zmíněné skutečnosti si stevard zachovával po celou dobu jízdy vysokou úroveň profesionality.
Jak jsem během jízdy vysledoval, nestaral se "náš" stevard jen o svůj vůz, ale pomáhal i ve voze sousedním. Při množství servisuchtivých cestujících klobouk dolů. Před Pardubicemi jsem si objednal z palubního menu na ochutnání těstovinový salát, který mně stevard za necelých devět minut přinesl. Servírován byl s kovovým příborem v papírové kapse. Salát si na nic nehrál, byl chutný a čerstvý. Přimíchané kapary vytvořily netradiční, avšak příjemnou chuť. Cesta ubíhala příjemně, a my se tak přiblížili k Praze. Pří výstupu se se mnou stevard rozloučil a popřál hezký zbytek dne.
Bonusový test
Do třetice jsem v kupé po výstupu cestujících „zapomněl“ na zavazadlové polici originálně zabalenou ozdobnou záložku do knížky. Email jsem na adresu ztraty@regiojet.cz posílal následující den, aby měla souprava možnost být uklizena. Reakce z RegioJetu přišla za skvělých 14 minut, ale záložka se nenašla. Níže uvádím úryvek komunikace:
- „…ve včerejším vlaku IC 1014 jsem při vystupování v Praze zapomněl na zavazadlové polici zabalenou záložku do knížky s koťátky. Její hodnota je nízká, ale měla sloužit jako dárek, takže pokud by se našla, byl bych rád. Místo 7/31…“
- „…je mi velmi líto,ale nikdo našeho palubního personálu nález knihy nenahlásil…“
- „…děkuji za bleskovou reakci, nicméně šlo pouze o záložku, nikoliv o knížku - pouze se ujišťuji, aby nevzniklo nějaké nedorozumění, zdali ani tu nikdo nenašel…“
- „…bohužel ani záložku nikdo nenašel. Je mi to opravdu velmi líto…“
RegioJetem jsme uzavřeli pátý díl našeho testu. V šestém, závěrečném dílu se můžete těšit na souhrn a celkové hodnocení. Níže naleznete opět časovou osu servisu vlaku IC RJ.
IC RegioJet | Stev. | Jízda | ||||
WW:50 | Odjezd ze stanice Olomouc | 1 min | 22 min | 143 min | ||
WW:51 | Voda, nabídka novin a časopisů | 5 min | ||||
WW:56 | Nabídka kávy a občerstvení, donesení Aloe, odnos odpadků | 8 min | ||||
XX:04 | Donesení kávy a možnost dalších objednávek | 14 min | ||||
XX:12 | Příjezd do stanice Zábřeh na Moravě | 2 min | ||||
XX:14 | Odjezd ze stanice Zábřeh na Moravě | 21 min | ||||
XX:18 | Nabídka občerstvení, odnos odpadků | 37 min | ||||
XX:35 | Příjezd do stanice Česká Třebová | 1 min | ||||
XX:36 | Odjezd ze stanice Česká Třebová | 37 min | ||||
XX:55 | Objednávka občerstvení u stevarda | 9 min | ||||
YY:04 | Doručení objednávky | 12 min | ||||
YY:13 | Příjezd do stanice Pardubice hl.n. | 2 min | ||||
YY:15 | Odjezd ze stanice Pardubice hl.n. | 58 min | ||||
YY:16 | Nabídka občerstvení, odnos odpadků | 9 min | ||||
YY:25 | Nabídka občerstvení, odnos odpadků | 25 min | ||||
YY:50 | Nabídka občerstvení, odnos odpadků | 23 min | ||||
ZZ:13 | Příjezd do stanice Praha hl.n. |
Vysvětlivky k časovým osám
V casovém sloupci | Ve sloupci akcí a událostí | ||
XX:10 | Odj./príj. dle jízdního řádu | Príjezd či odjezd vlaku ze stanice | |
XX:10 | Dřívější odj./příj. | Událost týkající se stevarda (možnost objednávky…) | |
XX:10 | Zpožděný odj./příj. | Přímá interakce se stevardem (objednávka…) | |
XX:10 | Čas se netýká odj./příj. | Událost týkající se vlakvedoucího (jen u ČD) | |
Ostatní události (mimoř. zastavení…) | |||
V souhrnném časovém sloupci | |||
15 min | Interval 0 - 30 (mimo) | Intervaly týkající se jízdy vlaku | |
35 min | Interval 30 (vč.) - 60 (mimo) | Intervaly týkající se stevarda (nepřímá interakce) | |
70 min | Interval 60 (vč.) a vyšší | Intervaly týkající se stevarda (přímá interakce)* | |
Intervaly týkající se vlakvedoucího (jen u ČD) | |||
Sloučené intervaly stevarda a vlakvedoucího (ČD) | |||
* např. interval od nabídky menu po doručení jídla, od doručení jídla po odnos nádobí apod. | |||
Pozn.: Barevné čtverečky se vyskytují ve webové verzi grafu, pro snazší identifikaci programy pro zrakově postižené čtenáře. V pdf verzích je využita barva písma. |
Autorský text
že by každý den chvíli před odjezdem z hl.n.? Jančura tam parkuje, a nějak ty soupravy na hl.n. dostat musí ;-) jezdí bez cestujících
Testovani s prckem je neco, co bych rad ozelel - bohuzel, ani pres snahu o ziskani informaci predem jsem nenasel jiny zpusob, jak cestovat s miminem bez stresu kvuli manipulaci s hadraplanem, nez s cernymi (kteri me ale svezou jen v casti cesty). A nejvic me fakt dostalo, ze v tech modernizovanych hytlakach se covek nedostane s kocarem do prostoru pro decka urcenyho (prestoze treba v klopidle to lze, i kdyz na to primarne postaveny neni).
Ale k veci; cestovani s miminem v hadraplanu mi vychazi nasledovne:
- u zlutych je asi optimalni mit dve mista vedle sebe v byznysabtajlu a mimino v autosedacce v prostoru mezi sedadly. S kocarkem je problem, nepocita se s nim. Nekolikrat mela nektera spolucestujici golfky primo uvnitr byznysabtajlu, ale kupe neni nafukovaci, takze se sem sice vejde, dost to vsak omezuje moznosti pohybu.
- u cernych jsem s eshopem zadny problem nemel, zadal jsem decko dle veku, pak jeste zaskrtnul, ze jedu s kocarem a nabidlo mi to primo misto s prostorem pro kocarek urcene. Pokud nevadi economy kategorie, je to to nej, co muzeme mit; nizkopodlazni vjezd a moznost mit celou cestu mimino v neslozenem hadraplanu nikdo jiny neumoznuje.
- pendolino prepravu kocarku umoznuje, ale negarantuje (prostor je spolecny s mistem pro kola, na ktera jsou mistenky), takze v pripade, ze se solo cestujici s miminem trefi do vlaku, kde jsou cykliste, je zle. Ve dvou s deckem je to (s problemy) uz zvladnutelne (jeden se stara o mimino, druhy resi kocar)
- bezny modrovlak byva casto vybaven vozem Bbdgmee236, ktery je teoreticky pro prepravu mimina pripraven. Praxe je horsi, z prostoru pro kocarek (s piktogramem) je do prislusneho kupe pouze ulicka standardni sirky, takze se sem s hadraplanem nedostanete. Vlastni detske kupe neni nijak prizpusobene, takze jako vhodnejsi se jevi cestovani ve vozickarskem kupe (pokud vas do nej pusti), kde muzete mit prcka v kocarku u sedacky bez skladani.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.