..: Zimní test dopravců, díl pátý (RegioJet) :..

Odjezd vlaku RJ z pražského Smíchova, foto: Aleš PetrovskýPraha - Předposlední díl seriálu, ve kterém testujeme dopravce jezdící na trati Praha – Ostrava, věnujeme žlutému uragánu jménem RegioJet. Pro někoho one man show Radima Jančury, pro odpůrce „žlutý cirkus na kolejích“, avšak pro většinu cestujících symbol dosud málo známého luxusu na železnici v ČR. RegioJet razí poměrně agresivní marketingovou strategii proti majoritním Českým drahám, která mu u nově získaných zákazníků získala silné zastání i loajalitu. Řada cestujících je tak ochotná odpustit i kdejaké potíže, např. s klimatizací či topením. Bez ohledu na osobní postoj je však namístě teze, že česká železnice by bez Regiojetu nedostala pořádný kopanec, díky němuž se úroveň služeb začala zvyšovat velmi rychle.

Oddíl RJ Business (vůz Ampz), foto: Aleš PetrovskýI kdysi „beztřídní“ RegioJet nakonec neodolal a po dvou letech provozu již nabízí tři cestovní třídy, odlišené různým tarifem. My jsme si pro porovnání vybrali třídu business. Další text je, jak již jistě čekáte, ponechán v první osobě z pohledu autora.

Sedmivozová souprava zastavuje u nástupiště v Olomouci. Rezervaci mám do business oddílu ve voze ASmz. Ten obsahuje čtyři čtyřmístná kupé a velkoprostorový salon, tzv. internet café. Čistota vozové skříně je horší, některé vagony jsou zřetelně špinavější než ostatní, ten náš je průměrně zašpiněný. Vůz je označen papírovou cedulí s výčtem celé trasy a s jízdním řádem. Před dveřmi mě vítá stevardka sousedního vozu a já nastupuji. Usedám do čtyřmístného kupé ve stylu rakouských Business-Abteil.

Jako první mě zaujmou odlišné podhlavníky, než ve zbytku soupravy. Vsází na decentnější šedou a černou, oproti typické výrazné žluté. Na výklopných stolcích mezi sedadly se nachází spousta novin a časopisů, ale i speciální business palubní menu a firemní magazín Žlutý. I při nástupu v polovině trasy se kupé jeví jako celkem uklizené, avšak pod sedačkami lze spatřit nějaký drobný nepořádek. Zásuvka 230 V je umístěna u každého místa a je funkční. Klimatizace, resp. topení taktéž fungují, teploměr se zastavuje na teplotě 22,3°C.

Hlášení probíhalo naživo; v některých stanicích bylo poněkud horší kvality, ale obecně bylo srozumitelné a neuspěchané. Co však mě i spolucestující popudilo, byl chod podvozků vinou tzv. obutých dvojkolí (zbroušené plochy na obvodu kola, vzniklé např. při špatném účinkování protismykového zařízení; tato místa pak způsobují charakteristický nepříjemný klepavý zvuk, přenášený jako série rázů od podvozku na skříň vozu). Na toaletě nehrála hudba, ale byla přítomna obligátní orchidej, mýdlo, toaletní papír a papírové ubrousky, volně položené v krabičkách na pultu. Samozřejmostí byla i tekoucí (studená) voda. Prostor toalety nezapáchal.

Wi-Fi připojení fungovalo zejména v místech se stabilnějším pokrytím, místy však bylo výhodnější přepnout se na standardní příjem mobilních dat. Intranet mě příjemně překvapil optimalizací i pro mobilní telefon, film i hudbu jsem spustil bez větších problémů. Jen načítání filmu trvalo poměrně dlouho.

Palubní servis

Občerstvení RJ v ceně jízdenky, foto: Aleš PetrovskýPrakticky ihned po vyjetí mě stevard přivítal ve vlaku a nabídl balenou vodu. RegioJet jako jediný z dopravců nedává na výběr mezi perlivou a neperlivou, nabízí pouze variantu bez bublinek. Dále dostávám na výběr ze dvou druhů novin, které mám však již přečtené, a tak prosím o časopis. Z výčtu periodik si vybírám 100+1. Po chvilce stevard přichází s omluvou, že zrovna 100+1 již není k dispozici, a nabízí proto jiné tituly, ze kterých si vybírám Turistu. Nakonec ale sáhnu po jednom z ekonomických titulů, které jsou již vyskládány v kupé, a mou pozornost získává Svět průmyslu.

Dále si objednávám espresso. Neochvějnou ideologií u Regiojetu je neomezená bezplatná konzumace kávy po celou dobu jízdy. Během čekání na objednávku se stevard zastavuje v našem kupé a dává mi s omluvou ještě nápoj aloe vera, na který, jak sám dodává, dříve zapomněl. Taktéž dostávám své espresso, servírované v porcelánu. Na mošt či mátový čaj nemám nárok, jelikož necestuji z Prahy či Ostravy. Stejně tak nedostávám vybrat z široké nabídky francouzských čajů či drobného občerstvení ke kávě, jak ho slibuje palubní průvodce.

Těstovinový salát RJ, foto: Aleš PetrovskýStevard, který pravidelně procházel vozem, působil poněkud vystresovaně a uspěchaně, čehož si všimla i jedna ze spolucestujících. Není čemu se divit: při vysokém počtu zastávek a povinností není čas na jakékoliv zaváhání nebo lelkování. Zde je například rozdíl oproti stevardům u Leo Expressu, kteří působí o poznání vyrovnaněji a klidněji, což přirozeně přispívá k celkové pohodě ve vlaku. Nicméně je třeba podotknout, že i přes zmíněné skutečnosti si stevard zachovával po celou dobu jízdy vysokou úroveň profesionality.

Jak jsem během jízdy vysledoval, nestaral se "náš" stevard jen o svůj vůz, ale pomáhal i ve voze sousedním. Při množství servisuchtivých cestujících klobouk dolů. Před Pardubicemi jsem si objednal z palubního menu na ochutnání těstovinový salát, který mně stevard za necelých devět minut přinesl. Servírován byl s kovovým příborem v papírové kapse. Salát si na nic nehrál, byl chutný a čerstvý. Přimíchané kapary vytvořily netradiční, avšak příjemnou chuť. Cesta ubíhala příjemně, a my se tak přiblížili k Praze. Pří výstupu se se mnou stevard rozloučil a popřál hezký zbytek dne.

Bonusový test

Do třetice jsem v kupé po výstupu cestujících „zapomněl“ na zavazadlové polici originálně zabalenou ozdobnou záložku do knížky. Email jsem na adresu ztraty@regiojet.cz posílal následující den, aby měla souprava možnost být uklizena. Reakce z RegioJetu přišla za skvělých 14 minut, ale záložka se nenašla. Níže uvádím úryvek komunikace:

  • „…ve včerejším vlaku IC 1014 jsem při vystupování v Praze zapomněl na zavazadlové polici zabalenou záložku do knížky s koťátky. Její hodnota je nízká, ale měla sloužit jako dárek, takže pokud by se našla, byl bych rád. Místo 7/31…“
  • „…je mi velmi líto,ale nikdo našeho palubního personálu nález knihy nenahlásil…“
  • „…děkuji za bleskovou reakci, nicméně šlo pouze o záložku, nikoliv o knížku - pouze se ujišťuji, aby nevzniklo nějaké nedorozumění, zdali ani tu nikdo nenašel…“
  • „…bohužel ani záložku nikdo nenašel. Je mi to opravdu velmi líto…“

RegioJetem jsme uzavřeli pátý díl našeho testu. V šestém, závěrečném dílu se můžete těšit na souhrn a celkové hodnocení. Níže naleznete opět časovou osu servisu vlaku IC RJ.

IC RegioJet Stev. Jízda
WW:50 Zpožděný odjezd/příjezd Odjezd ze stanice Olomouc 1 min 22 min 143 min
WW:51 Voda, nabídka novin a časopisů 5 min
WW:56 Nabídka kávy a občerstvení, donesení Aloe, odnos odpadků 8 min
XX:04 Donesení kávy a možnost dalších objednávek 14 min
XX:12 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Zábřeh na Moravě 2 min
XX:14 Odjezd/příjezd dle JŘ Odjezd ze stanice Zábřeh na Moravě 21 min
XX:18 Nabídka občerstvení, odnos odpadků 37 min
XX:35 Odjezd/příjezd dle JŘ Příjezd do stanice Česká Třebová 1 min
XX:36 Odjezd/příjezd dle JŘ Odjezd ze stanice Česká Třebová 37 min
XX:55 Objednávka občerstvení u stevarda 9 min
YY:04 Doručení objednávky 12 min
YY:13 Odjezd/příjezd dle JŘ Příjezd do stanice Pardubice hl.n. 2 min
YY:15 Zpožděný odjezd/příjezd Odjezd ze stanice Pardubice hl.n. 58 min
YY:16 Nabídka občerstvení, odnos odpadků 9 min
YY:25 Nabídka občerstvení, odnos odpadků 25 min
YY:50 Nabídka občerstvení, odnos odpadků 23 min
ZZ:13 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Praha hl.n.
Můžete rovněž stahovat originál ve formátu PDF.

Vysvětlivky k časovým osám

V casovém sloupci Ve sloupci akcí a událostí
XX:10Odjezd/príjezd dle jízdního rádu Odj./príj. dle jízdního řádu Príjezd či odjezd vlaku ze stanice
XX:10Predčasný příjezd/odjezd Dřívější odj./příj. Událost týkající se stevarda (možnost objednávky…)
XX:10Zpožděný příjezd/odjezd Zpožděný odj./příj. Přímá interakce se stevardem (objednávka…)
XX:10 Čas se netýká odj./příj. Událost týkající se vlakvedoucího (jen u ČD)
Ostatní události (mimoř. zastavení…)
V souhrnném časovém sloupci
15 min Interval 0 - 30 (mimo) Intervaly týkající se jízdy vlaku
35 min Interval 30 (vč.) - 60 (mimo) Intervaly týkající se stevarda (nepřímá interakce)
70 min Interval 60 (vč.) a vyšší Intervaly týkající se stevarda (přímá interakce)*
Intervaly týkající se vlakvedoucího (jen u ČD)
Sloučené intervaly stevarda a vlakvedoucího (ČD)
* např. interval od nabídky menu po doručení jídla, od doručení jídla po odnos nádobí apod.
Pozn.: Barevné čtverečky se vyskytují ve webové verzi grafu, pro snazší identifikaci programy pro zrakově postižené čtenáře. V pdf verzích je využita barva písma.

Autorský text


Aleš Petrovský | 31.1.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Téoz  mail  
08.02.2014 (7:39)  
Zajímavý dotaz vznesl Rubmgaakutkt! já bych se rovnou dozeptal na pracovní podmínky personálu třeba nejen u RJ... dokáže někdo odpovědět? Díky!! (a bylo by to nejlépe na další srovnání - pracovní podmínky zaměstnanců u jednotlivých železničních dopravců)
registrovaný uživatel Kakov 
07.02.2014 (8:42)  
M 152.0:

že by každý den chvíli před odjezdem z hl.n.? Jančura tam parkuje, a nějak ty soupravy na hl.n. dostat musí ;-) jezdí bez cestujících
registrovaný uživatel M 152.0  mail  
06.02.2014 (10:50)  
Zdá se mi to, nebo ta první fotka je ze severního nástupiště? On tam odtud někdy RJ odjížděl?
05.02.2014 (12:25)  
Jiří Voseček: Jo, ale ten spolužák dělá na linkách, kde SA spolupracuje s DB a tam to chodí jinak...
05.02.2014 (12:19)  
Nevíte někdo, jak jsou spokojeni u RJ strojvedoucí, případně kolik berou atd?
registrovaný uživatel Sim 
03.02.2014 (15:51)  
intelpetr > :-) spis by se na to dalo koukat tak, ze sem si ho poridil proto, abych po ceste neresil nepodstatny ptakoviny, ale delal neco smysluplnejsiho.
Testovani s prckem je neco, co bych rad ozelel - bohuzel, ani pres snahu o ziskani informaci predem jsem nenasel jiny zpusob, jak cestovat s miminem bez stresu kvuli manipulaci s hadraplanem, nez s cernymi (kteri me ale svezou jen v casti cesty). A nejvic me fakt dostalo, ze v tech modernizovanych hytlakach se covek nedostane s kocarem do prostoru pro decka urcenyho (prestoze treba v klopidle to lze, i kdyz na to primarne postaveny neni).
02.02.2014 (23:31)  
Sim: Jak čtu všude vaše příspěvky, jak kde a kde se cestuje s miminem, nepořídil jste si to děcko jen ze šotoušských důvodů, aby jste mohl testovat, jak se s ním jezdí?
registrovaný uživatel Sim 
01.02.2014 (19:31)  
KarelF > ja to dal do dvou tretin ... a pak uz to bylo moc i na me.

Ale k veci; cestovani s miminem v hadraplanu mi vychazi nasledovne:
- u zlutych je asi optimalni mit dve mista vedle sebe v byznysabtajlu a mimino v autosedacce v prostoru mezi sedadly. S kocarkem je problem, nepocita se s nim. Nekolikrat mela nektera spolucestujici golfky primo uvnitr byznysabtajlu, ale kupe neni nafukovaci, takze se sem sice vejde, dost to vsak omezuje moznosti pohybu.
- u cernych jsem s eshopem zadny problem nemel, zadal jsem decko dle veku, pak jeste zaskrtnul, ze jedu s kocarem a nabidlo mi to primo misto s prostorem pro kocarek urcene. Pokud nevadi economy kategorie, je to to nej, co muzeme mit; nizkopodlazni vjezd a moznost mit celou cestu mimino v neslozenem hadraplanu nikdo jiny neumoznuje.
- pendolino prepravu kocarku umoznuje, ale negarantuje (prostor je spolecny s mistem pro kola, na ktera jsou mistenky), takze v pripade, ze se solo cestujici s miminem trefi do vlaku, kde jsou cykliste, je zle. Ve dvou s deckem je to (s problemy) uz zvladnutelne (jeden se stara o mimino, druhy resi kocar)
- bezny modrovlak byva casto vybaven vozem Bbdgmee236, ktery je teoreticky pro prepravu mimina pripraven. Praxe je horsi, z prostoru pro kocarek (s piktogramem) je do prislusneho kupe pouze ulicka standardni sirky, takze se sem s hadraplanem nedostanete. Vlastni detske kupe neni nijak prizpusobene, takze jako vhodnejsi se jevi cestovani ve vozickarskem kupe (pokud vas do nej pusti), kde muzete mit prcka v kocarku u sedacky bez skladani.
registrovaný uživatel Dusanh 
01.02.2014 (9:06)  
KarelF - dočetl jsem do půlky a pak to vzdal. Pište prosím aspoň trochu česky. Zejména, pokud se jedná o delší příspěvek. Díky.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
01.02.2014 (8:53)  
KarelF: Cestovat s hlubokým kočárkem s 6 měsíčním miminem je problematické ve vlaku, autobuse, letadle. V malém autě taky. S tím musí rodič(e) počítat. Dítě je vždy komplikací při cestování.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko