Praha - Předposlední díl seriálu, ve kterém testujeme dopravce jezdící na trati Praha – Ostrava, věnujeme žlutému uragánu jménem RegioJet. Pro někoho one man show Radima Jančury, pro odpůrce „žlutý cirkus na kolejích“, avšak pro většinu cestujících symbol dosud málo známého luxusu na železnici v ČR. RegioJet razí poměrně agresivní marketingovou strategii proti majoritním Českým drahám, která mu u nově získaných zákazníků získala silné zastání i loajalitu. Řada cestujících je tak ochotná odpustit i kdejaké potíže, např. s klimatizací či topením. Bez ohledu na osobní postoj je však namístě teze, že česká železnice by bez Regiojetu nedostala pořádný kopanec, díky němuž se úroveň služeb začala zvyšovat velmi rychle.
I kdysi „beztřídní“ RegioJet nakonec neodolal a po dvou letech provozu již nabízí tři cestovní třídy, odlišené různým tarifem. My jsme si pro porovnání vybrali třídu business. Další text je, jak již jistě čekáte, ponechán v první osobě z pohledu autora.
Sedmivozová souprava zastavuje u nástupiště v Olomouci. Rezervaci mám do business oddílu ve voze ASmz. Ten obsahuje čtyři čtyřmístná kupé a velkoprostorový salon, tzv. internet café. Čistota vozové skříně je horší, některé vagony jsou zřetelně špinavější než ostatní, ten náš je průměrně zašpiněný. Vůz je označen papírovou cedulí s výčtem celé trasy a s jízdním řádem. Před dveřmi mě vítá stevardka sousedního vozu a já nastupuji. Usedám do čtyřmístného kupé ve stylu rakouských Business-Abteil.
Jako první mě zaujmou odlišné podhlavníky, než ve zbytku soupravy. Vsází na decentnější šedou a černou, oproti typické výrazné žluté. Na výklopných stolcích mezi sedadly se nachází spousta novin a časopisů, ale i speciální business palubní menu a firemní magazín Žlutý. I při nástupu v polovině trasy se kupé jeví jako celkem uklizené, avšak pod sedačkami lze spatřit nějaký drobný nepořádek. Zásuvka 230 V je umístěna u každého místa a je funkční. Klimatizace, resp. topení taktéž fungují, teploměr se zastavuje na teplotě 22,3°C.
Hlášení probíhalo naživo; v některých stanicích bylo poněkud horší kvality, ale obecně bylo srozumitelné a neuspěchané. Co však mě i spolucestující popudilo, byl chod podvozků vinou tzv. obutých dvojkolí (zbroušené plochy na obvodu kola, vzniklé např. při špatném účinkování protismykového zařízení; tato místa pak způsobují charakteristický nepříjemný klepavý zvuk, přenášený jako série rázů od podvozku na skříň vozu). Na toaletě nehrála hudba, ale byla přítomna obligátní orchidej, mýdlo, toaletní papír a papírové ubrousky, volně položené v krabičkách na pultu. Samozřejmostí byla i tekoucí (studená) voda. Prostor toalety nezapáchal.
Wi-Fi připojení fungovalo zejména v místech se stabilnějším pokrytím, místy však bylo výhodnější přepnout se na standardní příjem mobilních dat. Intranet mě příjemně překvapil optimalizací i pro mobilní telefon, film i hudbu jsem spustil bez větších problémů. Jen načítání filmu trvalo poměrně dlouho.
Palubní servis
Prakticky ihned po vyjetí mě stevard přivítal ve vlaku a nabídl balenou vodu. RegioJet jako jediný z dopravců nedává na výběr mezi perlivou a neperlivou, nabízí pouze variantu bez bublinek. Dále dostávám na výběr ze dvou druhů novin, které mám však již přečtené, a tak prosím o časopis. Z výčtu periodik si vybírám 100+1. Po chvilce stevard přichází s omluvou, že zrovna 100+1 již není k dispozici, a nabízí proto jiné tituly, ze kterých si vybírám Turistu. Nakonec ale sáhnu po jednom z ekonomických titulů, které jsou již vyskládány v kupé, a mou pozornost získává Svět průmyslu.
Dále si objednávám espresso. Neochvějnou ideologií u Regiojetu je neomezená bezplatná konzumace kávy po celou dobu jízdy. Během čekání na objednávku se stevard zastavuje v našem kupé a dává mi s omluvou ještě nápoj aloe vera, na který, jak sám dodává, dříve zapomněl. Taktéž dostávám své espresso, servírované v porcelánu. Na mošt či mátový čaj nemám nárok, jelikož necestuji z Prahy či Ostravy. Stejně tak nedostávám vybrat z široké nabídky francouzských čajů či drobného občerstvení ke kávě, jak ho slibuje palubní průvodce.
Stevard, který pravidelně procházel vozem, působil poněkud vystresovaně a uspěchaně, čehož si všimla i jedna ze spolucestujících. Není čemu se divit: při vysokém počtu zastávek a povinností není čas na jakékoliv zaváhání nebo lelkování. Zde je například rozdíl oproti stevardům u Leo Expressu, kteří působí o poznání vyrovnaněji a klidněji, což přirozeně přispívá k celkové pohodě ve vlaku. Nicméně je třeba podotknout, že i přes zmíněné skutečnosti si stevard zachovával po celou dobu jízdy vysokou úroveň profesionality.
Jak jsem během jízdy vysledoval, nestaral se "náš" stevard jen o svůj vůz, ale pomáhal i ve voze sousedním. Při množství servisuchtivých cestujících klobouk dolů. Před Pardubicemi jsem si objednal z palubního menu na ochutnání těstovinový salát, který mně stevard za necelých devět minut přinesl. Servírován byl s kovovým příborem v papírové kapse. Salát si na nic nehrál, byl chutný a čerstvý. Přimíchané kapary vytvořily netradiční, avšak příjemnou chuť. Cesta ubíhala příjemně, a my se tak přiblížili k Praze. Pří výstupu se se mnou stevard rozloučil a popřál hezký zbytek dne.
Bonusový test
Do třetice jsem v kupé po výstupu cestujících „zapomněl“ na zavazadlové polici originálně zabalenou ozdobnou záložku do knížky. Email jsem na adresu ztraty@regiojet.cz posílal následující den, aby měla souprava možnost být uklizena. Reakce z RegioJetu přišla za skvělých 14 minut, ale záložka se nenašla. Níže uvádím úryvek komunikace:
- „…ve včerejším vlaku IC 1014 jsem při vystupování v Praze zapomněl na zavazadlové polici zabalenou záložku do knížky s koťátky. Její hodnota je nízká, ale měla sloužit jako dárek, takže pokud by se našla, byl bych rád. Místo 7/31…“
- „…je mi velmi líto,ale nikdo našeho palubního personálu nález knihy nenahlásil…“
- „…děkuji za bleskovou reakci, nicméně šlo pouze o záložku, nikoliv o knížku - pouze se ujišťuji, aby nevzniklo nějaké nedorozumění, zdali ani tu nikdo nenašel…“
- „…bohužel ani záložku nikdo nenašel. Je mi to opravdu velmi líto…“
RegioJetem jsme uzavřeli pátý díl našeho testu. V šestém, závěrečném dílu se můžete těšit na souhrn a celkové hodnocení. Níže naleznete opět časovou osu servisu vlaku IC RJ.
IC RegioJet | Stev. | Jízda | ||||
WW:50 | Odjezd ze stanice Olomouc | 1 min | 22 min | 143 min | ||
WW:51 | Voda, nabídka novin a časopisů | 5 min | ||||
WW:56 | Nabídka kávy a občerstvení, donesení Aloe, odnos odpadků | 8 min | ||||
XX:04 | Donesení kávy a možnost dalších objednávek | 14 min | ||||
XX:12 | Příjezd do stanice Zábřeh na Moravě | 2 min | ||||
XX:14 | Odjezd ze stanice Zábřeh na Moravě | 21 min | ||||
XX:18 | Nabídka občerstvení, odnos odpadků | 37 min | ||||
XX:35 | Příjezd do stanice Česká Třebová | 1 min | ||||
XX:36 | Odjezd ze stanice Česká Třebová | 37 min | ||||
XX:55 | Objednávka občerstvení u stevarda | 9 min | ||||
YY:04 | Doručení objednávky | 12 min | ||||
YY:13 | Příjezd do stanice Pardubice hl.n. | 2 min | ||||
YY:15 | Odjezd ze stanice Pardubice hl.n. | 58 min | ||||
YY:16 | Nabídka občerstvení, odnos odpadků | 9 min | ||||
YY:25 | Nabídka občerstvení, odnos odpadků | 25 min | ||||
YY:50 | Nabídka občerstvení, odnos odpadků | 23 min | ||||
ZZ:13 | Příjezd do stanice Praha hl.n. |
Vysvětlivky k časovým osám
V casovém sloupci | Ve sloupci akcí a událostí | ||
XX:10 | Odj./príj. dle jízdního řádu | Príjezd či odjezd vlaku ze stanice | |
XX:10 | Dřívější odj./příj. | Událost týkající se stevarda (možnost objednávky…) | |
XX:10 | Zpožděný odj./příj. | Přímá interakce se stevardem (objednávka…) | |
XX:10 | Čas se netýká odj./příj. | Událost týkající se vlakvedoucího (jen u ČD) | |
Ostatní události (mimoř. zastavení…) | |||
V souhrnném časovém sloupci | |||
15 min | Interval 0 - 30 (mimo) | Intervaly týkající se jízdy vlaku | |
35 min | Interval 30 (vč.) - 60 (mimo) | Intervaly týkající se stevarda (nepřímá interakce) | |
70 min | Interval 60 (vč.) a vyšší | Intervaly týkající se stevarda (přímá interakce)* | |
Intervaly týkající se vlakvedoucího (jen u ČD) | |||
Sloučené intervaly stevarda a vlakvedoucího (ČD) | |||
* např. interval od nabídky menu po doručení jídla, od doručení jídla po odnos nádobí apod. | |||
Pozn.: Barevné čtverečky se vyskytují ve webové verzi grafu, pro snazší identifikaci programy pro zrakově postižené čtenáře. V pdf verzích je využita barva písma. |
Autorský text
V situaci, ze nejbeznejsim busem v danou chvili jsou jiz rozpadajici-se RTO, jsou skutecne i nalestene karosy vyraznym krokem vpred. Revolucni byl hlavne pristup zlutych k zakaznikovi, protoze do te doby bylo obvykle "... cestujici je povinen ..." a najednou to slo i jinak "... cestujici ma narok ..."
Uvaha v prvnim odstavci narazi na to, ze prikladem prvni skupiny mohou byt vlaky na trase do Ostravy, ale klidne take modre motorove rychliky Plzen - Most. Prikladem druhym potom na koridoru jezdici Regionova, ktera tam nema co delat a stala podobne, jako podstatne vhodnejsi vozidlo.
To asi neznáte topiče. Ve všech diskuzích je arogantní a agresivní, ale argumentačně je to jako vždy slabší.
Jsou typy lidí, kteří jsou nehorázně leniví, neschopní a vypočítaví. Ale vše má své hranice. Když se kouknete za poslední dva měsíce na stewardy v RJ - jak vypadají? Jsou to příjemní lidé? Nebo jsou příjemní, ale viditelně unavení? Nebo jsou jen neschopní? Je to jen otázka k zamyšlení. :-)
Jančura vstoupil agresivně na trh, rozpoutal cenovou válku, do které se navíc ještě nešťastně připletl třetí zoufalec a teď všichni jen čekají, kdo chcípne jako první.
Nevím, zda čekal, že ČD na jeho vstup nebudou reagovat.
Vnímám Jančuru tak, že do autobusové dopravy přinesl skutečnou revoluci. Misto orezlých Karos s umaštěnými nerudnými řidiči přinesl relativně luxusní autobusy s úplně jinou dimenzí přístupu k zákazníkovi. Posunul to celé výrazně dopředu. Subjektivně jeho autobusy nemám moc rád, protože se do nich prostě nevejdu, ale respektuju to.
Ve vlacích ale naopak přinesl, obrazně řečeno, jen velmi hezky vyleštěné Karosy a podařilo se mu vyvolat dojem, že i toto je revoluční skok dopředu. Zákaznictvo tuhle tezi přijalo a radostně se mačká (občas) v jeho vlacích okouzleno levným suši. Ani tady proti gustu žádný dišputát, ale tohle prostě nevnímám jako úspěšný projekt a už vůbec ne jako něco, co by prospělo železniční dopravě jako takové. Výsledek je zatím dle mého tristní, ztrátové poloprázdné vlaky tří dopravců jezdící krátce po sobě, stamilionové ztráty a čekání na to, kdo to vzdá jako první. A k tomu neustále agresivní mediální strkanice. Nic moc pěkného.
Není to náhodou jen o neschopnosti kombinované s leností odvést zadanou práci a následně si zaměstnanci stěžují, že je někdo kritizuje a mají snížené ohodnocení? Je to otázka, u SA nepracuji, ale mám informace z okolí.
Tohle je presne to, co si kazdy podnikatel musi osefovat sam. Jeho zakaznikum by to melo byt jedno do te miry, dokud nehrozi bankrot/prodej firmy a s tim spojeny pokles urovne sluzeb. Protoze to stejne nemaji sanci ovlivnit.
Jinak to, co popisujete ohledne hospod, je samosebou druhy extrem; zpravidla je jeho protipolem jedina zaplivana putyka siroko daleko, na kterou lidi nadavaji, ale kam lidi stejne chodi, bo neni kam jinam. Stejne jako na draze...
pavek 2x > doporucuju zbystrit, ohnosit je (jak uz pise Juraj) vlackyrsky bulvar, na ktery pasuje dokonale jedna hlaska Homera Simpsona; psali to na internetu a dali si praci to napsat velkym pismem, tak to musi byt pravda ;-)
pekař > lidskost ano, ale vocamcad pocamcad ... pokud v restauraci servirka zapomene na jednu z cca dvaceti objednavek od meho stolu a po pripomenuti se se napred omluvi, aby vzapeti pozadovane s usmevem donesla, nemam s tim zadny problem a jsem naprosto spokojen - nejsme roboti. Ale pokud na dotaz "do ktereho vozu a na ktere misto si mam koupit mistenku, abych mel k dispozici zasuvku pro napajeni ntb" dostanu odpoved "to musite do prvni tridy, ve dvojce zasuvky nejsou" v situaci, kdy v nekolika dvojkovych vozech zasuvky byly a v jednicce nikoliv, je to proste napresdrzku, i kdyby se dotycna teta hodinu pred tim travila soudnim jednanim o rozvodu. Pro vyhazovani cestujicich z jednicky pred nactenim inkarty plati to samy v blede modrym...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.