Praha - Předposlední díl seriálu, ve kterém testujeme dopravce jezdící na trati Praha – Ostrava, věnujeme žlutému uragánu jménem RegioJet. Pro někoho one man show Radima Jančury, pro odpůrce „žlutý cirkus na kolejích“, avšak pro většinu cestujících symbol dosud málo známého luxusu na železnici v ČR. RegioJet razí poměrně agresivní marketingovou strategii proti majoritním Českým drahám, která mu u nově získaných zákazníků získala silné zastání i loajalitu. Řada cestujících je tak ochotná odpustit i kdejaké potíže, např. s klimatizací či topením. Bez ohledu na osobní postoj je však namístě teze, že česká železnice by bez Regiojetu nedostala pořádný kopanec, díky němuž se úroveň služeb začala zvyšovat velmi rychle.
I kdysi „beztřídní“ RegioJet nakonec neodolal a po dvou letech provozu již nabízí tři cestovní třídy, odlišené různým tarifem. My jsme si pro porovnání vybrali třídu business. Další text je, jak již jistě čekáte, ponechán v první osobě z pohledu autora.
Sedmivozová souprava zastavuje u nástupiště v Olomouci. Rezervaci mám do business oddílu ve voze ASmz. Ten obsahuje čtyři čtyřmístná kupé a velkoprostorový salon, tzv. internet café. Čistota vozové skříně je horší, některé vagony jsou zřetelně špinavější než ostatní, ten náš je průměrně zašpiněný. Vůz je označen papírovou cedulí s výčtem celé trasy a s jízdním řádem. Před dveřmi mě vítá stevardka sousedního vozu a já nastupuji. Usedám do čtyřmístného kupé ve stylu rakouských Business-Abteil.
Jako první mě zaujmou odlišné podhlavníky, než ve zbytku soupravy. Vsází na decentnější šedou a černou, oproti typické výrazné žluté. Na výklopných stolcích mezi sedadly se nachází spousta novin a časopisů, ale i speciální business palubní menu a firemní magazín Žlutý. I při nástupu v polovině trasy se kupé jeví jako celkem uklizené, avšak pod sedačkami lze spatřit nějaký drobný nepořádek. Zásuvka 230 V je umístěna u každého místa a je funkční. Klimatizace, resp. topení taktéž fungují, teploměr se zastavuje na teplotě 22,3°C.
Hlášení probíhalo naživo; v některých stanicích bylo poněkud horší kvality, ale obecně bylo srozumitelné a neuspěchané. Co však mě i spolucestující popudilo, byl chod podvozků vinou tzv. obutých dvojkolí (zbroušené plochy na obvodu kola, vzniklé např. při špatném účinkování protismykového zařízení; tato místa pak způsobují charakteristický nepříjemný klepavý zvuk, přenášený jako série rázů od podvozku na skříň vozu). Na toaletě nehrála hudba, ale byla přítomna obligátní orchidej, mýdlo, toaletní papír a papírové ubrousky, volně položené v krabičkách na pultu. Samozřejmostí byla i tekoucí (studená) voda. Prostor toalety nezapáchal.
Wi-Fi připojení fungovalo zejména v místech se stabilnějším pokrytím, místy však bylo výhodnější přepnout se na standardní příjem mobilních dat. Intranet mě příjemně překvapil optimalizací i pro mobilní telefon, film i hudbu jsem spustil bez větších problémů. Jen načítání filmu trvalo poměrně dlouho.
Palubní servis
Prakticky ihned po vyjetí mě stevard přivítal ve vlaku a nabídl balenou vodu. RegioJet jako jediný z dopravců nedává na výběr mezi perlivou a neperlivou, nabízí pouze variantu bez bublinek. Dále dostávám na výběr ze dvou druhů novin, které mám však již přečtené, a tak prosím o časopis. Z výčtu periodik si vybírám 100+1. Po chvilce stevard přichází s omluvou, že zrovna 100+1 již není k dispozici, a nabízí proto jiné tituly, ze kterých si vybírám Turistu. Nakonec ale sáhnu po jednom z ekonomických titulů, které jsou již vyskládány v kupé, a mou pozornost získává Svět průmyslu.
Dále si objednávám espresso. Neochvějnou ideologií u Regiojetu je neomezená bezplatná konzumace kávy po celou dobu jízdy. Během čekání na objednávku se stevard zastavuje v našem kupé a dává mi s omluvou ještě nápoj aloe vera, na který, jak sám dodává, dříve zapomněl. Taktéž dostávám své espresso, servírované v porcelánu. Na mošt či mátový čaj nemám nárok, jelikož necestuji z Prahy či Ostravy. Stejně tak nedostávám vybrat z široké nabídky francouzských čajů či drobného občerstvení ke kávě, jak ho slibuje palubní průvodce.
Stevard, který pravidelně procházel vozem, působil poněkud vystresovaně a uspěchaně, čehož si všimla i jedna ze spolucestujících. Není čemu se divit: při vysokém počtu zastávek a povinností není čas na jakékoliv zaváhání nebo lelkování. Zde je například rozdíl oproti stevardům u Leo Expressu, kteří působí o poznání vyrovnaněji a klidněji, což přirozeně přispívá k celkové pohodě ve vlaku. Nicméně je třeba podotknout, že i přes zmíněné skutečnosti si stevard zachovával po celou dobu jízdy vysokou úroveň profesionality.
Jak jsem během jízdy vysledoval, nestaral se "náš" stevard jen o svůj vůz, ale pomáhal i ve voze sousedním. Při množství servisuchtivých cestujících klobouk dolů. Před Pardubicemi jsem si objednal z palubního menu na ochutnání těstovinový salát, který mně stevard za necelých devět minut přinesl. Servírován byl s kovovým příborem v papírové kapse. Salát si na nic nehrál, byl chutný a čerstvý. Přimíchané kapary vytvořily netradiční, avšak příjemnou chuť. Cesta ubíhala příjemně, a my se tak přiblížili k Praze. Pří výstupu se se mnou stevard rozloučil a popřál hezký zbytek dne.
Bonusový test
Do třetice jsem v kupé po výstupu cestujících „zapomněl“ na zavazadlové polici originálně zabalenou ozdobnou záložku do knížky. Email jsem na adresu ztraty@regiojet.cz posílal následující den, aby měla souprava možnost být uklizena. Reakce z RegioJetu přišla za skvělých 14 minut, ale záložka se nenašla. Níže uvádím úryvek komunikace:
- „…ve včerejším vlaku IC 1014 jsem při vystupování v Praze zapomněl na zavazadlové polici zabalenou záložku do knížky s koťátky. Její hodnota je nízká, ale měla sloužit jako dárek, takže pokud by se našla, byl bych rád. Místo 7/31…“
- „…je mi velmi líto,ale nikdo našeho palubního personálu nález knihy nenahlásil…“
- „…děkuji za bleskovou reakci, nicméně šlo pouze o záložku, nikoliv o knížku - pouze se ujišťuji, aby nevzniklo nějaké nedorozumění, zdali ani tu nikdo nenašel…“
- „…bohužel ani záložku nikdo nenašel. Je mi to opravdu velmi líto…“
RegioJetem jsme uzavřeli pátý díl našeho testu. V šestém, závěrečném dílu se můžete těšit na souhrn a celkové hodnocení. Níže naleznete opět časovou osu servisu vlaku IC RJ.
IC RegioJet | Stev. | Jízda | ||||
WW:50 | Odjezd ze stanice Olomouc | 1 min | 22 min | 143 min | ||
WW:51 | Voda, nabídka novin a časopisů | 5 min | ||||
WW:56 | Nabídka kávy a občerstvení, donesení Aloe, odnos odpadků | 8 min | ||||
XX:04 | Donesení kávy a možnost dalších objednávek | 14 min | ||||
XX:12 | Příjezd do stanice Zábřeh na Moravě | 2 min | ||||
XX:14 | Odjezd ze stanice Zábřeh na Moravě | 21 min | ||||
XX:18 | Nabídka občerstvení, odnos odpadků | 37 min | ||||
XX:35 | Příjezd do stanice Česká Třebová | 1 min | ||||
XX:36 | Odjezd ze stanice Česká Třebová | 37 min | ||||
XX:55 | Objednávka občerstvení u stevarda | 9 min | ||||
YY:04 | Doručení objednávky | 12 min | ||||
YY:13 | Příjezd do stanice Pardubice hl.n. | 2 min | ||||
YY:15 | Odjezd ze stanice Pardubice hl.n. | 58 min | ||||
YY:16 | Nabídka občerstvení, odnos odpadků | 9 min | ||||
YY:25 | Nabídka občerstvení, odnos odpadků | 25 min | ||||
YY:50 | Nabídka občerstvení, odnos odpadků | 23 min | ||||
ZZ:13 | Příjezd do stanice Praha hl.n. |
Vysvětlivky k časovým osám
V casovém sloupci | Ve sloupci akcí a událostí | ||
XX:10 | Odj./príj. dle jízdního řádu | Príjezd či odjezd vlaku ze stanice | |
XX:10 | Dřívější odj./příj. | Událost týkající se stevarda (možnost objednávky…) | |
XX:10 | Zpožděný odj./příj. | Přímá interakce se stevardem (objednávka…) | |
XX:10 | Čas se netýká odj./příj. | Událost týkající se vlakvedoucího (jen u ČD) | |
Ostatní události (mimoř. zastavení…) | |||
V souhrnném časovém sloupci | |||
15 min | Interval 0 - 30 (mimo) | Intervaly týkající se jízdy vlaku | |
35 min | Interval 30 (vč.) - 60 (mimo) | Intervaly týkající se stevarda (nepřímá interakce) | |
70 min | Interval 60 (vč.) a vyšší | Intervaly týkající se stevarda (přímá interakce)* | |
Intervaly týkající se vlakvedoucího (jen u ČD) | |||
Sloučené intervaly stevarda a vlakvedoucího (ČD) | |||
* např. interval od nabídky menu po doručení jídla, od doručení jídla po odnos nádobí apod. | |||
Pozn.: Barevné čtverečky se vyskytují ve webové verzi grafu, pro snazší identifikaci programy pro zrakově postižené čtenáře. V pdf verzích je využita barva písma. |
Autorský text
1. "Oježděný šunt" (ASmz RJ) vs. Apee ČD (ako nazveme toto?)
NENENENENE ... Normální je přijít to fabriky, která vyrábí vagóny a říct, chci 100ks NOVÝCH vagónů 1. třídy Evropské úrovně ...
když pocházím ze země krále Kalouska, přijdu do Pars a řeknu, tady mám 100 vagónů třídy Erich Honecker von DDR a udělejte mě z toho 100 vagonů repas 1. klassa
když jsem úplně upadl na hlavu, a jako bezdomovec prohlížím odpad železničních společností a snažím se rovnat s pidi dopravcem RadimJet, tak nakupuji ojeté vagony ze 70. let ze západu.
Jak něco necháme zastrarat už nebude na to koupit nové. Dopravci, kteří zbavením se starého šrotu nakupují nové pro své zákuazníky luxusní vagónky ví, že přilákají i jiné západní, my svými vagóny možná odradíme od cestování vlakem v ČR ... a za další ...
jen nechci úpadek, který vypadá jako pokrok.
S bodem 2. nesouhlasím. Je to neziskovější trať (byla s jedním dopravcem) a navíc je jednosystémová a tak si Radim prostě vybral. On do Brna nedojede.
Sám přiznáváš, že Pendolina asi zisková nebyla i před vstupem dalších dopravců, tak mi tedy vysvětli co bylo arogantního na mém dotazu, zda je Pendolino silně výdělečný podnik? Prosil bych zcela věcnou odpověď, stejně jako byl můj dotaz.
A proč tedy nejezdí Pendolinem více lidí, když je jízdné poloviční?
A na to jsi přišel jak? Ekonomickým výpočtem? Máš pro to nějaký věrohodný podklad? Vysvětli nám toto tvrzení pomocí čísel.
Juraj Kováč: Praha - Ostrava je nejlukrativnější trasa, ale jen pokud tam bude jezdit jen jeden dopravce. Je otázka, jestli by vůbec současné vlaky byly ziskové, kdyby tržby byly vyšší cca o třetinu, což by se blížilo jízdnému na síti ČD.
1. "Oježděný šunt" (ASmz RJ) vs. Apee ČD (ako nazveme toto?)
2. Ak je Ex1 operatívne stratová, zatiaľ čo všetky objednávané linky sú z definície mierne ziskové až vyrovnané, tak ako môže byť "najlukratívnejšia"?
Jde o test = srovnání, kde si autor stanovil svá kritéria, ale i tak mohlo zaznít, že Radim z Hodslavic napřed nasliboval vlaky, ke kterým se Pinďolíno nedá srovnat a pak vyjel s oježděným šuntem na nejlukrativnější trase.
1. vyjel s oježděným šuntem
2. na nejlukrativnější trase
Skoro bych se BÁL použít slovo dopravce, protože jistým dopravcem je v tomto testu jen ČD.
Zcela nepochybuji o tom, že zavedením konkurence ČD vstupem RJ nastal zlom v kvalitě poskytované ČD, ale na druhou stranu se dostalo Pendolino ze všech tratí na nějaký čas jen na tu trať, Pražsko-Ostravskou.
Radim z Hodslavic sice bydlí 50m od koridoru, ale jezdit v daném místě po něm nemůže a věřím, že ani v dohledné době nebude. Ne, ža bych mu to nepřál, ale poté co je v neustálé ztrátě, budou i banky (jak jsem to tu už kdysi psal) ve značné nejistotě, poskytovat úvěr někomu, kdo čeká na lidi na zastávce
On si totiž svým přístupem k lidem všechny tak spřátelil, že mu nezbývá než kolem sebe kopat, ale nic ve zlém, moje názory mohou být a jistě jsou subjektivní.
Přeji ti Radime mnoho úspěchů a přeji ti trochu té LIDSKOSTI, která se dnes už asi nenosí, kde proaktivní přístupy vedení u tebe se směnili v mentoraci, šikanu a stres a ti lidi - ti tví lidi - jsou vždy jen nástrojem - tvým nástrojem - někomu k zisku a pro jiného ... k jeho ztrátě.
Jsem velice smutný z toho, že se stáváme odpadkovým košem oježděných vlaků ze západu, že tento trend od Radima odchytly i ČD a vlastně v něm nadále pokračují. Každá cesta do pekel je dlážděna bohulibími úmysly
Luboš Beneš > fungujici monopol ... tato kombinace slov je asi tak realna, jako ze hypermarketove parky jsou z masa ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.