..: Zimní test dopravců, díl pátý (RegioJet) :..

Odjezd vlaku RJ z pražského Smíchova, foto: Aleš PetrovskýPraha - Předposlední díl seriálu, ve kterém testujeme dopravce jezdící na trati Praha – Ostrava, věnujeme žlutému uragánu jménem RegioJet. Pro někoho one man show Radima Jančury, pro odpůrce „žlutý cirkus na kolejích“, avšak pro většinu cestujících symbol dosud málo známého luxusu na železnici v ČR. RegioJet razí poměrně agresivní marketingovou strategii proti majoritním Českým drahám, která mu u nově získaných zákazníků získala silné zastání i loajalitu. Řada cestujících je tak ochotná odpustit i kdejaké potíže, např. s klimatizací či topením. Bez ohledu na osobní postoj je však namístě teze, že česká železnice by bez Regiojetu nedostala pořádný kopanec, díky němuž se úroveň služeb začala zvyšovat velmi rychle.

Oddíl RJ Business (vůz Ampz), foto: Aleš PetrovskýI kdysi „beztřídní“ RegioJet nakonec neodolal a po dvou letech provozu již nabízí tři cestovní třídy, odlišené různým tarifem. My jsme si pro porovnání vybrali třídu business. Další text je, jak již jistě čekáte, ponechán v první osobě z pohledu autora.

Sedmivozová souprava zastavuje u nástupiště v Olomouci. Rezervaci mám do business oddílu ve voze ASmz. Ten obsahuje čtyři čtyřmístná kupé a velkoprostorový salon, tzv. internet café. Čistota vozové skříně je horší, některé vagony jsou zřetelně špinavější než ostatní, ten náš je průměrně zašpiněný. Vůz je označen papírovou cedulí s výčtem celé trasy a s jízdním řádem. Před dveřmi mě vítá stevardka sousedního vozu a já nastupuji. Usedám do čtyřmístného kupé ve stylu rakouských Business-Abteil.

Jako první mě zaujmou odlišné podhlavníky, než ve zbytku soupravy. Vsází na decentnější šedou a černou, oproti typické výrazné žluté. Na výklopných stolcích mezi sedadly se nachází spousta novin a časopisů, ale i speciální business palubní menu a firemní magazín Žlutý. I při nástupu v polovině trasy se kupé jeví jako celkem uklizené, avšak pod sedačkami lze spatřit nějaký drobný nepořádek. Zásuvka 230 V je umístěna u každého místa a je funkční. Klimatizace, resp. topení taktéž fungují, teploměr se zastavuje na teplotě 22,3°C.

Hlášení probíhalo naživo; v některých stanicích bylo poněkud horší kvality, ale obecně bylo srozumitelné a neuspěchané. Co však mě i spolucestující popudilo, byl chod podvozků vinou tzv. obutých dvojkolí (zbroušené plochy na obvodu kola, vzniklé např. při špatném účinkování protismykového zařízení; tato místa pak způsobují charakteristický nepříjemný klepavý zvuk, přenášený jako série rázů od podvozku na skříň vozu). Na toaletě nehrála hudba, ale byla přítomna obligátní orchidej, mýdlo, toaletní papír a papírové ubrousky, volně položené v krabičkách na pultu. Samozřejmostí byla i tekoucí (studená) voda. Prostor toalety nezapáchal.

Wi-Fi připojení fungovalo zejména v místech se stabilnějším pokrytím, místy však bylo výhodnější přepnout se na standardní příjem mobilních dat. Intranet mě příjemně překvapil optimalizací i pro mobilní telefon, film i hudbu jsem spustil bez větších problémů. Jen načítání filmu trvalo poměrně dlouho.

Palubní servis

Občerstvení RJ v ceně jízdenky, foto: Aleš PetrovskýPrakticky ihned po vyjetí mě stevard přivítal ve vlaku a nabídl balenou vodu. RegioJet jako jediný z dopravců nedává na výběr mezi perlivou a neperlivou, nabízí pouze variantu bez bublinek. Dále dostávám na výběr ze dvou druhů novin, které mám však již přečtené, a tak prosím o časopis. Z výčtu periodik si vybírám 100+1. Po chvilce stevard přichází s omluvou, že zrovna 100+1 již není k dispozici, a nabízí proto jiné tituly, ze kterých si vybírám Turistu. Nakonec ale sáhnu po jednom z ekonomických titulů, které jsou již vyskládány v kupé, a mou pozornost získává Svět průmyslu.

Dále si objednávám espresso. Neochvějnou ideologií u Regiojetu je neomezená bezplatná konzumace kávy po celou dobu jízdy. Během čekání na objednávku se stevard zastavuje v našem kupé a dává mi s omluvou ještě nápoj aloe vera, na který, jak sám dodává, dříve zapomněl. Taktéž dostávám své espresso, servírované v porcelánu. Na mošt či mátový čaj nemám nárok, jelikož necestuji z Prahy či Ostravy. Stejně tak nedostávám vybrat z široké nabídky francouzských čajů či drobného občerstvení ke kávě, jak ho slibuje palubní průvodce.

Těstovinový salát RJ, foto: Aleš PetrovskýStevard, který pravidelně procházel vozem, působil poněkud vystresovaně a uspěchaně, čehož si všimla i jedna ze spolucestujících. Není čemu se divit: při vysokém počtu zastávek a povinností není čas na jakékoliv zaváhání nebo lelkování. Zde je například rozdíl oproti stevardům u Leo Expressu, kteří působí o poznání vyrovnaněji a klidněji, což přirozeně přispívá k celkové pohodě ve vlaku. Nicméně je třeba podotknout, že i přes zmíněné skutečnosti si stevard zachovával po celou dobu jízdy vysokou úroveň profesionality.

Jak jsem během jízdy vysledoval, nestaral se "náš" stevard jen o svůj vůz, ale pomáhal i ve voze sousedním. Při množství servisuchtivých cestujících klobouk dolů. Před Pardubicemi jsem si objednal z palubního menu na ochutnání těstovinový salát, který mně stevard za necelých devět minut přinesl. Servírován byl s kovovým příborem v papírové kapse. Salát si na nic nehrál, byl chutný a čerstvý. Přimíchané kapary vytvořily netradiční, avšak příjemnou chuť. Cesta ubíhala příjemně, a my se tak přiblížili k Praze. Pří výstupu se se mnou stevard rozloučil a popřál hezký zbytek dne.

Bonusový test

Do třetice jsem v kupé po výstupu cestujících „zapomněl“ na zavazadlové polici originálně zabalenou ozdobnou záložku do knížky. Email jsem na adresu ztraty@regiojet.cz posílal následující den, aby měla souprava možnost být uklizena. Reakce z RegioJetu přišla za skvělých 14 minut, ale záložka se nenašla. Níže uvádím úryvek komunikace:

  • „…ve včerejším vlaku IC 1014 jsem při vystupování v Praze zapomněl na zavazadlové polici zabalenou záložku do knížky s koťátky. Její hodnota je nízká, ale měla sloužit jako dárek, takže pokud by se našla, byl bych rád. Místo 7/31…“
  • „…je mi velmi líto,ale nikdo našeho palubního personálu nález knihy nenahlásil…“
  • „…děkuji za bleskovou reakci, nicméně šlo pouze o záložku, nikoliv o knížku - pouze se ujišťuji, aby nevzniklo nějaké nedorozumění, zdali ani tu nikdo nenašel…“
  • „…bohužel ani záložku nikdo nenašel. Je mi to opravdu velmi líto…“

RegioJetem jsme uzavřeli pátý díl našeho testu. V šestém, závěrečném dílu se můžete těšit na souhrn a celkové hodnocení. Níže naleznete opět časovou osu servisu vlaku IC RJ.

IC RegioJet Stev. Jízda
WW:50 Zpožděný odjezd/příjezd Odjezd ze stanice Olomouc 1 min 22 min 143 min
WW:51 Voda, nabídka novin a časopisů 5 min
WW:56 Nabídka kávy a občerstvení, donesení Aloe, odnos odpadků 8 min
XX:04 Donesení kávy a možnost dalších objednávek 14 min
XX:12 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Zábřeh na Moravě 2 min
XX:14 Odjezd/příjezd dle JŘ Odjezd ze stanice Zábřeh na Moravě 21 min
XX:18 Nabídka občerstvení, odnos odpadků 37 min
XX:35 Odjezd/příjezd dle JŘ Příjezd do stanice Česká Třebová 1 min
XX:36 Odjezd/příjezd dle JŘ Odjezd ze stanice Česká Třebová 37 min
XX:55 Objednávka občerstvení u stevarda 9 min
YY:04 Doručení objednávky 12 min
YY:13 Odjezd/příjezd dle JŘ Příjezd do stanice Pardubice hl.n. 2 min
YY:15 Zpožděný odjezd/příjezd Odjezd ze stanice Pardubice hl.n. 58 min
YY:16 Nabídka občerstvení, odnos odpadků 9 min
YY:25 Nabídka občerstvení, odnos odpadků 25 min
YY:50 Nabídka občerstvení, odnos odpadků 23 min
ZZ:13 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Praha hl.n.
Můžete rovněž stahovat originál ve formátu PDF.

Vysvětlivky k časovým osám

V casovém sloupci Ve sloupci akcí a událostí
XX:10Odjezd/príjezd dle jízdního rádu Odj./príj. dle jízdního řádu Príjezd či odjezd vlaku ze stanice
XX:10Predčasný příjezd/odjezd Dřívější odj./příj. Událost týkající se stevarda (možnost objednávky…)
XX:10Zpožděný příjezd/odjezd Zpožděný odj./příj. Přímá interakce se stevardem (objednávka…)
XX:10 Čas se netýká odj./příj. Událost týkající se vlakvedoucího (jen u ČD)
Ostatní události (mimoř. zastavení…)
V souhrnném časovém sloupci
15 min Interval 0 - 30 (mimo) Intervaly týkající se jízdy vlaku
35 min Interval 30 (vč.) - 60 (mimo) Intervaly týkající se stevarda (nepřímá interakce)
70 min Interval 60 (vč.) a vyšší Intervaly týkající se stevarda (přímá interakce)*
Intervaly týkající se vlakvedoucího (jen u ČD)
Sloučené intervaly stevarda a vlakvedoucího (ČD)
* např. interval od nabídky menu po doručení jídla, od doručení jídla po odnos nádobí apod.
Pozn.: Barevné čtverečky se vyskytují ve webové verzi grafu, pro snazší identifikaci programy pro zrakově postižené čtenáře. V pdf verzích je využita barva písma.

Autorský text


Aleš Petrovský | 31.1.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel KarelF 
01.02.2014 (3:14)  
Smělě bych nazval tento příspěvek dílem sedmým z této řady. Jde o úplně jiný pohled který mnozí z nás neměli možnost vyzkoušet a snad když budete potřebovat lecos osvětlí a pomůže. Jde o zkušenosti podnikatelky s miminkem s třemi dopravci na trase Praha - Ostrava. Miminku jsou 4 měsíce mamince podnikatelce 27. Miminko se vozí v obvyklém kočárku ABC Design Viper 4 model 2013 zde http://www.aaakocarky.cz/cz/produkt/kocarek-abc-design-viper-4s-2013.html boudička je sundavací a podvozek je skládací kdy zachová rozměry základny kočárku-neleze přes kolečka která lze i odmontovat v případě nutnosti během pár vteřin a maminka to umí.
Zajímá nás tedy to, že maminka je zmlsaná dáma co se komfortu týká a ideální by bylo vlastní letadlo na to zatím nemá a pro přepravu na Moravu je tedy dovezena na nádraží kde má na výběr z tří dopravců jak nám je všem známo.
RJ zavrhnete ihned jak uvidíte kočárek na webu a vozy zapřažené za lokomotivou. Ve vlastním voze RJ jsem nezkoumal jestli je možné někam uložit kočárek těchto rozměrů, ale nejsem si jist jak by obstálo miminko v bussines třídě kde se páni podnikatelé chtějí dospat :) budiž miminku ku cti, že i na to jak je malé tak si v bussines třídě rádo pospí také a to klidně po celou jízdní dobu takže jej v důsledku ruší dospělí spolucestující:). Zde bych miminko dopravoval pouze v bříšku maminky nebo, až bude umět chodit. Jistě nezatracuji, že by stevard nepomohl, ale prostě chceme nastoupit normálně bez zdvihání kočárku jak u Ikarusu do druhých dveří.
ČD klasické vlaky ne stejná potíž jako u RJ, zde však oproti Rj je jedno plus a to obvykle řazený vůz pro matky s dětmi spojený i s prostorem pro kola kočárky, služební poštu a pod. je to, ale 2 třída a do 1 třídy by jsme museli přebíhat navíc chceme vyšší úrověn takže přejdeme tedy k SC Pendolinu zde je problém, ale opravdu minimální s nástupem po otevření dveří stačí kočárek přizdvihnout a jste uvnitř sundáte korbičku a ajta trochu problém kam s ním tedy s podvozkem. Probíhá domluva s vlakvedoucím a podvozek lze umístit do prostoru pro zavazadla jen malinko přečnívá o několik málo cm. 1 třída tedy s maminkou a mimkem nepočítá budiž však ČD ku cti, že z 1 třídy neudělali tichý oddíl a miminko by mělo smůlu. Ideální je pak obsadit místa u zavazadlového prostoru maminka má vše při ruce a v případě tří sedaček by kočárek v rozloženém stavu neměl moc překážet to jsme zatím netestovali. 2 třída by samozřejmě proběhla lépe vůz číslo 4 s kočárkem počítá v prostoru pro kola, ale máme náročnou maminku. Shrnuli ČD 2 třída by měla proběhnout bez potíží, 1 třída také v SC Pendolinu v vlacích IC/EC je paradoxně přeprava kočárku v 2 třídě nejsnažší, 1 třída znamená běhání kolem vlaku. Pojďme dále k LE. Leošovy vlaky jsou jak říkám já "jinak lepší Elefanty" na kočárky se tu pamatuje, ale ouha miminko má prostoru celkem dost i maminka brácha i ségra, ale ono ouha maminka tedy zmlsaná maminka by měla jet ekonomy třídou. K ekonomy třídě jsme nepochopili mnohé zejména při objednávání po internetu. Web vám nabídne miminko i s kočárkem i se vás zeptá na kočárek, následně nabídne místa která nejsou pro kočárek, ale kdekoliv jinde po vlaku je nutné se tedy přeobsadit ručně. LE nemá přímý náhled na obsazenost vlaku a míst pro kočárky je málo je tdy nutné ručně přezadávat vlaky a vagony celkem utrpné a obtěžující než najdete vlak kde je pro vás místo. neváhejte a obejdnávejte ihned místa bývají během chvilky obsazena a to doslova kdy místo o kterém jsme se bavili na pokladně obsadil klient přímo před nosem po internetu a rovnou jej i zaplatil :) :) Co mne zůstalo záhadou je, že místo pro kočárek má své vlastní číslo jako sedačky, ale systém jej nezná a tak si musíte koupit normálmí sedačku. Hodně maminek dělá to, že si koupí sedačky vedle sebe a jedou sami doslova tím zabijí to jedno místo které potřebujete pro kočárek, ale sedět můžete již vedle nebo další děti nebo přítel na tomto by Le měl zapracovat. Tak economy se nám nelíbí chceme něco lepčího tak hurá do vagonu s Bussines a premium kterou rovnou přeskočíme díky tomu, že podnikatelky s miminky u LE rádi nemají a to díky tichému oddílu miminko jednou vyroste a až to bude tady číst a LE bud jezdit tak věřím, že miminko s LE jezdit nebude takto si klienty LE nevychová a podnikatelky nenatáhne jsou tedy dvě možnosti a to pro danou cestu zkoupit Premium třídu to se, ale vyplatí jet s SC a dát si oběd o pěti chodech :) nebo jít do Bussinesu. Jde to, ale začí s musí už u objednávky. Pokladní na Praha hl.n. mne sdělil, že to nejde kolegyně mu však řekla at se zkusí zeptat dispečera případně některého ze strojvedoucích přece jen válka o klienta je zde značná a každý klient v bussinesu srovnává propad z economy dispečer prohlásil, že to půjde. Při nástupu se steward trochu divil, ale po ujištění, že to pokladní domluvil jsme byli vpuštěni na palubu elefanta prominte stadlera. byli jsme první a to je ouvej ne pro nás, ale ty za náma musíte kočárek rozebrat máme to celkem secvičené z auta, ale i tak je to chvilka kočárek tedy jeho podvozek bez koleček pak zůstane v prostoru hned za dveřmi ideální je mít rezervovánu jedno sedačku u průchodu do economy jak jsme zjistili při další jízdě kočárek zde moc nevadil průchod. Miminko je pak poblíž maminky a kočárek nebere místo. Shrnuli LE trochu zmatek na webu s kočárkem se počítalo, ale ten kdo psal web by měl svou práci dodělat. S kočárkem se v provozu počítá do economy to je iv pohodě. Premium nelze nebo skupte celé premium :) bussines po domluvě lze, ale je to trochu kostrbaté. Když nad tím přemýšlím tak z toho asi lépe vychází ČD a to už kvůli jídlu pro maminku a sourozence :)
Pokud tento článek pomůže tatínkům kteří sem lozí nebo i dopravcům prostřednictvím Aleše budu jedině rád. hezký den Karel
PS není to sem, ale v olmiku u depa stojí odstavené dva nádherné Balmy takovéty kulaté vždycky jsem rád sedával lokomotivou nebo na konci vlaku byl ultra rozhled jsou, ale bez lokomotivy pokud by se někomu chtělo je vyfotit tak tam stojí odstavené na koleji hned u ulice za přejezdem tratě do Bruntálu směrem na štenberk.
registrovaný uživatel KarelF 
01.02.2014 (2:02)  
Tak k internetu. RJ a LE budou mít k dispozici GPRS/EDGE/3G/LTE které bych nazval nikoliv 4G protože jako 4G nic nepřineslo, ale to je na diskuzi jinde. Důležité je u takto povinně neustále mobilního připojení i kombinovat tedy ideálně mít servr nacpaný ve všech slotech všemi třemi operátory. Jak jsem psal jinde u SC podezírám ČD, že mají domluvu s ČD Telematikou a využívají GSM-R v hluchých místech nebo tam kde by připojení jelo přes GPRS. Od LTE bych si mimochodem moc nesliboval, protože zájmové oblasti nejsou dle výběrka u tratě, ale tam kde bydlí lidé což u tratě je, ale také ne vždy a všude.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
01.02.2014 (1:05)  
zdenda: Otázka "na to jsi přišel jak?" je zcela věcná, řeči o aroganci vynechej a zkus konečně odpovědět na položenou otázku jak jsi přišel na to, že, cituji:
"Ostrava je nejlukrativnější trasa, ale jen pokud tam bude jezdit jen jeden dopravce."
Zkus to stručně a jednoduše bez obvyklých antijančurovských výroků a dalšího nesouvisejícího slovního balastu .
Rozumíš položené otázce, víš co jsi vlastně tvrdil?
31.01.2014 (23:20)  
zdenda

No Ostravsku bydlí 1.000.000. lidí. na Hodonínsku bydlí 100.000. lidí, Lidé z Hodonína nespěchají a dostanou se pohodlně a dlouze vlakem přes Břeclav, Brnov do Prahy.

Hele píchnu si ...
Taky je přece něco jiného Znojmo a znojemsko, že jo? Bruntál a Bruntálsko, ... se svými nekonečnými horami a pastviny pro dobytek, kde bydlí na 1 km2 40 lidí a z toho 10 už je v Praze a 25 v Bruntále.

Dobytek jsem v Praze neviděl ani pasáky krav, i když v přeneseném smyslu je jich tam více než dost obojího ! :-) .

Tudíž je jasné, že potencionálních kupců pražské chiméry o zbohatnutí, o Praze, o KU bude na Ostravsku více, než v Bruntálu a taky těch co touží prožít fenomén Stodolní ... Prostě 1.000.000 proti 1.000.000 lidí - a to je ten potenciál
Na hodonínsku zazvoní klekání a jde se modlit, umýt a spát, co čekáš. Vedle Krnovska mám nemovitosti, ti lidé tam pořád žijí o 25 let zpět, ti co mohli DÁVNO utekli.

Z toho vyplívá, že asi přímý spoj Praha-Malá Morávka bude asi jinak obsazený, než to kvantum železničních tun valících se mnohokráte denně mezi Ostravou - Olomoucí - Pardubkami - Prahou a zpět.

Snad mě pochopíš kam mířím. Jančura šel na jisto, nějaké Brno s dvojitě napájenými lokomotivami, město které kdysi BYLO a už není. Ti co mohli utekli do Prahy a ti co milovali Moravu bydlí dnes v Olomouci.


topič

ok, vím ... jen jsem chtěl tam vyzdvihnout tu nákupní cenu, která z Pendolína udělala ekonomický propadák.
registrovaný uživatel zdenda 
31.01.2014 (22:33)  
topič: Úvodní otázka "na to jsi přišel jak" evokuje argoanci mluvčího, kdyby ses zeptal věcně, tuhle otázku bys vynechal. Jinak to není žádné papouškování, ale základní předpoklady ziskovosti. Potenciální počet lidí, kteří můžou mít zájem o danou službu. A ten je na téhle trati neoddiskutovatelně největší. Máš-li jiné tvrzení, sem s ním. Druhý předpoklad je konkurence autobusové a individuální dopravy, tu jsem taky popsal. A pak už je tu nikoliv předpoklad, nýbrž tvrdý fakt, že na této trase se denně přepraví největší počet cestujících a vyjede největší počet vlaků/vagónů/míst v rámci dálkových relací ČR. Jančura se možná chvástá, ale jeho ekonomické uvažování je dost střízlivé. Kdyby věděl, že bude ziskový jinde proti drahám, šel by tam. Nemá šanci, ani na Praha - Brno v případš zrušení autobusů. Zkus nějaké argumenty, která vyvrací to, že jde o nejlukrativnější trať a dokonce bych si rád vyslech tvůj odhad nejlukrativnější nedotované tratě v ČR.
Proč zisková, když na ní bude jeden dopravce? Možná dva, ale jak se ukazuje, tři je prostě moc. Na to je Praha a ostravská aglomerace pořád příliš malá, aby nabídla takové množství cestujících, kteří by zaplatili zisky třem dopravcům.
Martin Utajený
: Obávám se, že Ostravsko nebude nejchudší region v republice. Co třeba Znojemsko, Hodonínsko, Bruntálsko, Krnovsko. To jsou oblasti s vyšší nezaměstnaností a nižšími průměrnými platy.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
31.01.2014 (22:32)  
Matin Utajený: Tvrdil jsem snad opak?
31.01.2014 (22:29)  
zdenda

nazývejme věci pravými jmény ...

Praha - Ostrava je spojnice hlavního NEJBOHATŠÍHO města a nejchudší oblasti v republice, ...

až i v Praze budou dělat instalatéři za 120,-Kč na hodinu a Slovenští inženýři za 200,-Kč - pak si to můžeme srovnat,
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
31.01.2014 (22:23)  
zdenda: To nejsou žádné argumenty. Co je na mých otázkách arogantní a ironické? Nepapouškuj blbosti jiných o aroganci a uveď nějaké konkrétní ekonomické údaje, které potvrdí tvé vývody, jež jsou pouhým mlžením bez jakéhokoliv věrohodného podkladu. Dotazy jsem položil jasně a srozumitelně. Takže bych prosil stejně jasnou a srozumitelnou odpověď. Bezobsažná slovní vata na téma geografického rozmístění měst a jejich populace tím nejsou.

Tvrdil jsi, že: Praha - Ostrava je nejlukrativnější trasa, ale jen pokud tam bude jezdit jen jeden dopravce.

Takže nám vysvětli proč je nejlukrativnější, když na ní bude jezdit jeden dopravce.
31.01.2014 (22:21)  
topič

Pendolina vzhledem k pořizovací ceně a ceně lístku v relaci kterou jezdí nebudou nikdy zisková.
registrovaný uživatel zdenda 
31.01.2014 (22:17)  
topič: sice jsi obvykle ironický a arogantní, ale budiž: Praha - Ostrava je spojnice první a třetího největšího města v republice, kde je výrazná fluktuace pravidelných dojíždějících, ať už do školy či za prací. Srovnatelná v ČR pouze Praha - Brno. Na rozdíl od této, není na ostravské větvi konkurentem silniční doprava - nejezdí zde autobusy srovnatelné jízdní dobou, automobilové spojení Prahy a Ostravy není tak časově a vzdálenostně komfortní jako Prahy a Brna. Navíc mezi Prahou a Ostravou je stotisícová Olomouc. Navíc ostravská aglomerace je neporměrně větší než brněnská, dá-li se Brněnsko vůbec za aglomeraci považovat. Žádná jiná trať nemá potenciál přepravovat tolik lidí mezi Prahou a jiným městem. Uvažovat o trati mimo Prahu už je úplně zcestné. Je to málo argumentů mistře?
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko