Paříž — Pondělí 26. srpna 2013 se zapíše do historie nádraží Freiburg im Breisgau – od tohoto dne sem začalo pravidelně zajíždět TGV z Paříže, provozované SNCF. Do Freiburgu budou zajíždět spoje, které doposud končily v Mylhúzách. Spojení bude v letošním jízdním řádu 6x týdně, denně mimo sobotu. Vzdálenost 495 km překonají vlaky za 3 hodiny 47 minut. Na spoje jsou nasazeny nové soupravy TGV 2N2 Euroduplex, které jsou schválené pro provoz na podstatné části evropské vysokorychlostní sítě (třísystémové napájení, ERTSM). Jednotka má kapacitu 509 cestujících a v každé soupravě jsou dvě místa pro vozíčkáře (prostor pro ně vyhrazený je vybaven zásuvkami, lampičkami pro čtení, skládacími stolky, sedadly s nastavitelnou výškou sezení, bzučákem pro přivolání vlakové obsluhy, prostorem pro uložení skládacího invalidního vozíku, rovněž snadný přístup na bezbariérovou toaletu je samozřejmostí).
Nechybí moderní palubní systém poskytující cestujícím vizuální i zvukové informace. Elektrickou zásuvkou je vybaveno v 1. třídě každé sedadlo, ve druhé třídě pak vždy dvojice sedadel. Zaváděcí ceny jízdenek začínají na 30 eurech.
TGV postupně rozšiřuje své služby. Od 11. prosince 2011 je v provozu linka TGV Rhine-Rhône, propojující Paříž s východem Francie, Švýcarskem a Německem. Na větvi „východ-západ“ jsou nabízeny spoje z Paříže do francouzských regionů a Švýcarska. Došlo ke zkvalitnění služeb pro Burgundsko, Franche-Comte, Jižní Alsasko a německy mluvící části Švýcarska (nasazovány jsou TGV Lyria). Paříž – Besançon zvládnou vlaky za 1 hodinu 59 minut, Paříž – Mylhúzy za 2 hodiny 40 minut a v Ženevě budete z Paříže za 4 hodiny 3 minuty. Větev „sever-jih“ spojuje francouzské regiony s Německem a nabízí přímé spoje z Německa přes Štrasburk a Mylhúzy do Lyonu a ke Středozemnímu moři. Od prosince 2012 se služby dále zrychlily a vlaky mezi Štrasburkem a Lyonem jezdí téměř bez zastávky, čímž se zkrátila jízdní doba takřka o 30 minut. Od 8. července 2013 má přímé spojení se Středomořím i Basilej.
S novým jízdním řádem od prosince 2013 přibude další spěšný spoj mezi Lyonem a Štrasburkem, takže počet párů vlaků se zvýší na sedm. Prodloužením jednoho spoje až do Provence-Alpes-Côte d’Azur se zvýší počet párů vlaků mezi Štrasburkem a Marseille na čtyři.
Zdroje: Railway Bulletin, UIC, Wikimedia Commons
K těm TGV. Teď jedem do Paříže s cestovkou na eurovíkend. Chtěl bych se zkusit tímto vlakem projet. Vzhledem k tomu že nevím který den budem mít čas uskutečnit cestu byť jen projížďkovou. Paris - Reims a zpět. Nemá někdo zkušenosti s nákupem lístků??? Dá se koupit přímo v den odjezdu??? A je o moc dražší než když se to kupuje přes e-shop s měsíčním předstihem ??? Jedu tam poprvé a nemám zkušenosti s nákupem lístku v zahraničí kor do rachlovlaků. Díky za rady.
Netvrdím, že je to špatně, jen jsem si maně vzpomněl na partu francouzských kolegů, kteří si s námi dávali v Praze sraz u [žany:], což byl jimi přečtený "Jan Hus", čili na Staromáku....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.