Varšava/Praha — Soukromý dopravce LEO Express, který doposud provozuje rychlé železniční spojení Praha - Ostrava ve dvouhodinovém intervalu, se rozhodl vyměnit plánovanou tuzemskou expanzi do Brna a Českých Budějovic za vstup na polské koleje. Stane se tak prvním plně soukromým dopravcem, jenž zavede dálkové vlaky z Varšavy přes Poznaň do Štětína, z Varšavy přes Katovice do Glivic a z Varšavy do Krakova. Podle slov předsedy představenstva Leoše Novotného skýtá polský trh jen v letech 2014 a 2015 potenciál nejméně pěti milionů nových cestujících. Ti by do vlaků mohli přesednout, pokud se na trhu objeví portfolio nových služeb a nových dopravců, doplňujících stávající nabídku. Jako příklad přitom slouží právě loňský železniční boom v Česku, kde díky nástupu soukromých dopravců vzrostl počet přepravených cestujících na trase Praha - Ostrava o 4,83 milionu cestujících, což je nejvíce za uplynulých 18 let. Plán, o kterém dosud informovala pouze polská média, tak začíná dostávat oficiální obrysy.
Deset elektrických jednotek pro polského Lea
Skupina LEO Transport si do Polska přenáší koncept využití původně regionálních jednotek v úpravě pro dálkovou dopravu. I když ale v České republice provozuje pětici souprav Stadler FLIRT InterCity, není volba pro nový trh zcela jednoznačná – kromě vozidel švýcarské konstrukce jsou totiž k dispozici také tuzemské modely Elf od PESA Bydgoszcz a Impuls z Newagu Nowy Sącz. Magazínu Kurier Kolejowy oba polští výrobci potvrdili, že jsou připraveni s českým dopravcem jednat, nebo už dokonce předběžné rozhovory proběhly. Polský závod Stadler Rail, z něhož ostatně pocházejí i soupravy ř. 480 pro ostravskou linku, nechtěl komentovat, zda má kapacitu a zájem na dodání dalších deseti jednotek pro nového dopravce. Pro provoz na tratích spravovaných PKP PLK jsou v současnosti schváleny všechny tři zmiňované rodiny vozidel.
Základem je dopravní cesta
Jedním z největších problémů vstupu na zcela nový trh je pro LEO Express v současnosti získání požadovaných železničních tras a časových poloh. Společnosti se proto spojila s polským autobusovým a železničním dopravcem Dolnośląskie Linie Autobusowe (DLA), s níž společně žádají správce infrastruktury PKP PLK o přidělení kapacity na třech páteřních trasách v Polsku. Se zahájením provozu se přitom počítá už za půlrok, s příchodem jízdního řádu 2013/2014. „V současné době vedeme intenzivní jednání s manažerem infrastruktury PLK a dalšími úřady o přidělení kapacity na těchto trasách,“ komentuje LEO Express aktuální stav příprav na spuštění polských linek. Magazín Rynek Kolejowy (RK) ovšem poznamenává, že právě tato fáze by mohla být nejen začátkem, ale současně i brzkým koncem snahy o rychlý vstup na polský trh. Zatímco ministerstvo dopravy žádá PKP PLK o připuštění LE a DLA na koleje, aby došlo na skutečnou konkurenci v dálkové dopravě, správce infrastruktury podle RK zdržuje přidělení tras formalitami, např. odkazováním na zákon, platný teprve od roku 2017, nebo neuznáním bezpečnostního certifikátu dopravce DLA, vydaného drážním úřadem UTK formou prodloužení. Dopravci ovšem vyjadřují optimismus: „Vážíme si zejména pozitivního přístupu ministerstva dopravy a dalších institucí, které jednoznačně ve svých prohlášeních deklarovaly připravenost podpořit rozvoj polské železniční dopravy v tomto směru,“ kvituje generální ředitelka DLA Wanda Zielińska roli státu v otevírání trhu.
Pokud se oběma společnostem podaří získat vše potřebné, budou moci přistoupit k nákupu deseti nových vlaků, vyrobených přímo v Polsku. Samotný provoz by měl navíc přinést více než 150 nových pracovních míst. Skutečnou změnou ale bude silnější konkurence jak pro železniční dopravce PKP Intercity a Przewozy Regionalne, tak i pro expandující autobusové linky firmy PolskiBus, nebo dokonce vnitrostátní leteckou přepravu, zažívající značný růst i přes nedávný krach aerolinky OLT Express Poland, která díky cenové válce se státní společností LOT v uplynulých letech zpřístupnila levné létání velké části Polska.
Zdroj: Kurier Kolejowy, Rynek Kolejowy, LEO Express
Tak to byla naprosto suprová analýza, juniore! :-D (+1)
stoupa:
A vám taky. :-)
Chary:
Myslím, že příliš jdete po pojmech. JP se spíš, podobně jako současný prezident ve svém někdejším bonmotu, prostě "vyhnul pojmu idiot".
(Pro ty příliš mladé: http://zpravy.idnes.cz/zeman-prirovnal-rakusany-k-idiotum-d62-/domaci.aspx?c=A020120_213941_domaci_was )
Nakopat PKP p***l za to, co vsechno tahle organizace znicila a nadale nici (mj. viz dve slezske peaze), je plan, kteremu nezbyva nez drzet palce...
Jakýsi pan Einstein kdysi pravil cosi jako, že "Zkušenosti jsou množinou průsšvihů, které jsi způsobil a přesto přežil"
Junior Analytik zkušenosti sbírá
Senior analytik si občas na své zkušenosti vzpomene.
http://www.aspectworks.com/volne-pozice/business-analytik
Seniorní analytik je strejc, který analýzou situace na železnici dojde k závěru, že nejdůležitější je bezpečnost. Následně se snaží sehnat co nejlepší strojvedoucí a na hnací vozidla namontuje AVV.
Juniorní analytik je mladý progresivní jedinec, který analýzou situace na železnici dojde k závěru, že nejdůležitější je mít něco super-super-super. Namísto zkušených strojvedoucích shání dobře tvarované stewardky a oblíká je do plavek. AVV je pak u firem řízených juniorními analytiky nahrazeno kávovarem.
1. Nehodnotil jsem tě. :)
2. Čemu nerozumíš na slovech junior, senior a analytik?
(nedávej dotazu -5 a odpověz mi, já bych to fakt chtěl vědět, ještě jsem to neslyšel)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.