Varšava/Praha — Soukromý dopravce LEO Express, který doposud provozuje rychlé železniční spojení Praha - Ostrava ve dvouhodinovém intervalu, se rozhodl vyměnit plánovanou tuzemskou expanzi do Brna a Českých Budějovic za vstup na polské koleje. Stane se tak prvním plně soukromým dopravcem, jenž zavede dálkové vlaky z Varšavy přes Poznaň do Štětína, z Varšavy přes Katovice do Glivic a z Varšavy do Krakova. Podle slov předsedy představenstva Leoše Novotného skýtá polský trh jen v letech 2014 a 2015 potenciál nejméně pěti milionů nových cestujících. Ti by do vlaků mohli přesednout, pokud se na trhu objeví portfolio nových služeb a nových dopravců, doplňujících stávající nabídku. Jako příklad přitom slouží právě loňský železniční boom v Česku, kde díky nástupu soukromých dopravců vzrostl počet přepravených cestujících na trase Praha - Ostrava o 4,83 milionu cestujících, což je nejvíce za uplynulých 18 let. Plán, o kterém dosud informovala pouze polská média, tak začíná dostávat oficiální obrysy.
Deset elektrických jednotek pro polského Lea
Skupina LEO Transport si do Polska přenáší koncept využití původně regionálních jednotek v úpravě pro dálkovou dopravu. I když ale v České republice provozuje pětici souprav Stadler FLIRT InterCity, není volba pro nový trh zcela jednoznačná – kromě vozidel švýcarské konstrukce jsou totiž k dispozici také tuzemské modely Elf od PESA Bydgoszcz a Impuls z Newagu Nowy Sącz. Magazínu Kurier Kolejowy oba polští výrobci potvrdili, že jsou připraveni s českým dopravcem jednat, nebo už dokonce předběžné rozhovory proběhly. Polský závod Stadler Rail, z něhož ostatně pocházejí i soupravy ř. 480 pro ostravskou linku, nechtěl komentovat, zda má kapacitu a zájem na dodání dalších deseti jednotek pro nového dopravce. Pro provoz na tratích spravovaných PKP PLK jsou v současnosti schváleny všechny tři zmiňované rodiny vozidel.
Základem je dopravní cesta
Jedním z největších problémů vstupu na zcela nový trh je pro LEO Express v současnosti získání požadovaných železničních tras a časových poloh. Společnosti se proto spojila s polským autobusovým a železničním dopravcem Dolnośląskie Linie Autobusowe (DLA), s níž společně žádají správce infrastruktury PKP PLK o přidělení kapacity na třech páteřních trasách v Polsku. Se zahájením provozu se přitom počítá už za půlrok, s příchodem jízdního řádu 2013/2014. „V současné době vedeme intenzivní jednání s manažerem infrastruktury PLK a dalšími úřady o přidělení kapacity na těchto trasách,“ komentuje LEO Express aktuální stav příprav na spuštění polských linek. Magazín Rynek Kolejowy (RK) ovšem poznamenává, že právě tato fáze by mohla být nejen začátkem, ale současně i brzkým koncem snahy o rychlý vstup na polský trh. Zatímco ministerstvo dopravy žádá PKP PLK o připuštění LE a DLA na koleje, aby došlo na skutečnou konkurenci v dálkové dopravě, správce infrastruktury podle RK zdržuje přidělení tras formalitami, např. odkazováním na zákon, platný teprve od roku 2017, nebo neuznáním bezpečnostního certifikátu dopravce DLA, vydaného drážním úřadem UTK formou prodloužení. Dopravci ovšem vyjadřují optimismus: „Vážíme si zejména pozitivního přístupu ministerstva dopravy a dalších institucí, které jednoznačně ve svých prohlášeních deklarovaly připravenost podpořit rozvoj polské železniční dopravy v tomto směru,“ kvituje generální ředitelka DLA Wanda Zielińska roli státu v otevírání trhu.
Pokud se oběma společnostem podaří získat vše potřebné, budou moci přistoupit k nákupu deseti nových vlaků, vyrobených přímo v Polsku. Samotný provoz by měl navíc přinést více než 150 nových pracovních míst. Skutečnou změnou ale bude silnější konkurence jak pro železniční dopravce PKP Intercity a Przewozy Regionalne, tak i pro expandující autobusové linky firmy PolskiBus, nebo dokonce vnitrostátní leteckou přepravu, zažívající značný růst i přes nedávný krach aerolinky OLT Express Poland, která díky cenové válce se státní společností LOT v uplynulých letech zpřístupnila levné létání velké části Polska.
Zdroj: Kurier Kolejowy, Rynek Kolejowy, LEO Express
A ty luxusní vozy z dob příplatků za EC? Luxusní tehdy nebo oproti tomu, co jezdí ted?
Navíc slibované RailJety budou spíš krok zpět. No a teď LEO oznámí, že tam jezdit nehodlá.. Škoda... V cem je ten railjet o tolik horsi nez flirt?
PS: Tak trochu tu cejtim zarodek diskuze "kupe vs. velkoprostor"...
Konstatuji..
Slušné vlaky do Brna už moc nejezdí - snad něktré EC od ČD. OBB už také zajíždí se staršími soupravami. Navíc slibované RailJety budou spíš krok zpět. No a teď LEO oznámí, že tam jezdit nehodlá.. Škoda...
Jen doufám, že RJ tam někdy zavede vlakové spoje. Bus nemusím a nejezdím.. Nebo, že ČD budou zase jezdit s těmi luxustními vozy z dob přípaltků za IC/EC..
Ostatně topiči, jak ses ptal, co si pod tím představit, tak právě přesně to z toho popisu. A ty názvy pro změnu vymýšlí někdo, kdo si říká "HR specialist". Je to personální variace na téma reklamština.
Idiotů může být celá řada, může být idiot ten, kdo něco blbě rukama udělal, ten, kdo něco blbě nařídil tomu prvnímu (projektový manažer), nebo ten, kdo to celý blbě vymyslel a předal tomu druhýmu. A ten třetí idiot, ten co to vymejšlí, tomu se v daný hierarchii říká analytik. Když je na pozici krátce, tak je to junior.
stoupa: Jo, takhle je to lapidárně vysvětlený. B
Joska Holibajda: Jasně podáno.
Tak ňák mi z toho vyplývá, že se tak moc zase od komančů nezměnilo. Pořád se blbne na kvadrát. Akorát se to neodehrává na stranických schůzích a výrobních poradách, ale při squashi a na meetincích. Místo chozrasčotu máme budget a práci se říká projekt. Nenosí se tesilový kvádro s dederonkou a úzkou šlajfkou, ale máme firemní dress code. Nojo, blbost je věčná, akorát mění vnější podoby.
Počítám, že teď se o tom dá říct asi tak tolik co nic. ;-)
Esence toho negativniho, co se poji s vyrazem "manazer". Powerpoint, tymove krepceni a tak. Jeste reknete, ze jste se s popisem techto existenci nesetkal, nebo jste kdysi davno necetl dfensuv blog.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.