..: LEO Express připravuje vstup na polský trh :..

Černá se opravdu hodně leskne (480.001 LE), foto: Juraj Kováč Varšava/Praha — Soukromý dopravce LEO Express, který doposud provozuje rychlé železniční spojení Praha - Ostrava ve dvouhodinovém intervalu, se rozhodl vyměnit plánovanou tuzemskou expanzi do Brna a Českých Budějovic za vstup na polské koleje. Stane se tak prvním plně soukromým dopravcem, jenž zavede dálkové vlaky z Varšavy přes Poznaň do Štětína, z Varšavy přes Katovice do Glivic a z Varšavy do Krakova. Podle slov předsedy představenstva Leoše Novotného skýtá polský trh jen v letech 2014 a 2015 potenciál nejméně pěti milionů nových cestujících. Ti by do vlaků mohli přesednout, pokud se na trhu objeví portfolio nových služeb a nových dopravců, doplňujících stávající nabídku. Jako příklad přitom slouží právě loňský železniční boom v Česku, kde díky nástupu soukromých dopravců vzrostl počet přepravených cestujících na trase Praha - Ostrava o 4,83 milionu cestujících, což je nejvíce za uplynulých 18 let. Plán, o kterém dosud informovala pouze polská média, tak začíná dostávat oficiální obrysy.

Deset elektrických jednotek pro polského Lea

Skupina LEO Transport si do Polska přenáší koncept využití původně regionálních jednotek v úpravě pro dálkovou dopravu. I když ale v České republice provozuje pětici souprav Stadler FLIRT InterCity, není volba pro nový trh zcela jednoznačná – kromě vozidel švýcarské konstrukce jsou totiž k dispozici také tuzemské modely Elf od PESA Bydgoszcz a Impuls z Newagu Nowy Sącz. Magazínu Kurier Kolejowy oba polští výrobci potvrdili, že jsou připraveni s českým dopravcem jednat, nebo už dokonce předběžné rozhovory proběhly. Polský závod Stadler Rail, z něhož ostatně pocházejí i soupravy ř. 480 pro ostravskou linku, nechtěl komentovat, zda má kapacitu a zájem na dodání dalších deseti jednotek pro nového dopravce. Pro provoz na tratích spravovaných PKP PLK jsou v současnosti schváleny všechny tři zmiňované rodiny vozidel.

Základem je dopravní cesta

LEO Express 480.002, Sv 1. nsl 1909, Lichkov, 12. 10. 2012, foto: Josef PetrákJedním z největších problémů vstupu na zcela nový trh je pro LEO Express v současnosti získání požadovaných železničních tras a časových poloh. Společnosti se proto spojila s polským autobusovým a železničním dopravcem Dolnośląskie Linie Autobusowe (DLA), s níž společně žádají správce infrastruktury PKP PLK o přidělení kapacity na třech páteřních trasách v Polsku. Se zahájením provozu se přitom počítá už za půlrok, s příchodem jízdního řádu 2013/2014. „V současné době vedeme intenzivní jednání s manažerem infrastruktury PLK a dalšími úřady o přidělení kapacity na těchto trasách,“ komentuje LEO Express aktuální stav příprav na spuštění polských linek. Magazín Rynek Kolejowy (RK) ovšem poznamenává, že právě tato fáze by mohla být nejen začátkem, ale současně i brzkým koncem snahy o rychlý vstup na polský trh. Zatímco ministerstvo dopravy žádá PKP PLK o připuštění LE a DLA na koleje, aby došlo na skutečnou konkurenci v dálkové dopravě, správce infrastruktury podle RK zdržuje přidělení tras formalitami, např. odkazováním na zákon, platný teprve od roku 2017, nebo neuznáním bezpečnostního certifikátu dopravce DLA, vydaného drážním úřadem UTK formou prodloužení. Dopravci ovšem vyjadřují optimismus: „Vážíme si zejména pozitivního přístupu ministerstva dopravy a dalších institucí, které jednoznačně ve svých prohlášeních deklarovaly připravenost podpořit rozvoj polské železniční dopravy v tomto směru,“ kvituje generální ředitelka DLA Wanda Zielińska roli státu v otevírání trhu.

Pokud se oběma společnostem podaří získat vše potřebné, budou moci přistoupit k nákupu deseti nových vlaků, vyrobených přímo v Polsku. Samotný provoz by měl navíc přinést více než 150 nových pracovních míst. Skutečnou změnou ale bude silnější konkurence jak pro železniční dopravce PKP Intercity a Przewozy Regionalne, tak i pro expandující autobusové linky firmy PolskiBus, nebo dokonce vnitrostátní leteckou přepravu, zažívající značný růst i přes nedávný krach aerolinky OLT Express Poland, která díky cenové válce se státní společností LOT v uplynulých letech zpřístupnila levné létání velké části Polska.

Zdroj: Kurier Kolejowy, Rynek Kolejowy, LEO Express


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.6.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Jim  mail  
20.06.2013 (10:28)  
Pan Vikititor asi posuzuje kvalitu vlaků podle toho, jestli zadarmo croissant nebo ne. Protože ten zbožňovaný RJ právě jezdí se staršími A vozy jak píšete,tak jaký by v tom pak byl rozdíl...

A ty luxusní vozy z dob příplatků za EC? Luxusní tehdy nebo oproti tomu, co jezdí ted?
20.06.2013 (9:58)  
Nebo, že ČD budou zase jezdit s těmi luxustními vozy z dob přípaltků za IC/EC.. A ty luxusni vozy ted stoji nekde v koprivach, nebo jak si to mam vylozit?

Navíc slibované RailJety budou spíš krok zpět. No a teď LEO oznámí, že tam jezdit nehodlá.. Škoda... V cem je ten railjet o tolik horsi nez flirt?

PS: Tak trochu tu cejtim zarodek diskuze "kupe vs. velkoprostor"...
20.06.2013 (9:35)  
Dlouhou dobu jsem přemýšlel, co ti brňáci mají proti pražákům. No snad jim nepřibyde ještě o důvod víc. Pocit, že se na ně kašle. Neobviňuju LEO Ex.. nikoho..

Konstatuji..

Slušné vlaky do Brna už moc nejezdí - snad něktré EC od ČD. OBB už také zajíždí se staršími soupravami. Navíc slibované RailJety budou spíš krok zpět. No a teď LEO oznámí, že tam jezdit nehodlá.. Škoda...

Jen doufám, že RJ tam někdy zavede vlakové spoje. Bus nemusím a nejezdím.. Nebo, že ČD budou zase jezdit s těmi luxustními vozy z dob přípaltků za IC/EC..
20.06.2013 (9:04)  
Martin99: A vy mate neco k tematu? Nebo vas jen zere, ze se diskuze stocila jinym smerem a ostatni se bavi, mozna i na vas ucet?
20.06.2013 (7:39)  
U posledních příspěvků nějak postrádám souvislost s tématem...
19.06.2013 (22:07)  
topič: Vystihl jste to naprosto přesně. Vítejte v junior manažersky řízené společnosti, kde jakékoliv zkušenosti v oboru a dobré praktické nápady vůbec nic neznamenají a rozhodujícími faktory jsou vzor na kravatě a míry asistentky :-) Můj praděda vždycky říkával: "Svět se v prd*l obrací"... S odstupem času můžu bohužel jen potvrdit, že měl pravdu :-(
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
19.06.2013 (17:08)  
tartene, "Myslím, že příliš jdete po pojmech." - já myslím, že ne. Topič se ptal, že zná slova jednotlivě, ale nedokáže si představit "Co taková persona ve firmě vykonává". Tak jsem mu jeden takovej příklad vygůgloval. To už je taková doba, že se funkce a tituly jmenujou všelijak, jejich náplň je rovněž roztodivná, a v konečném důsledku může ale taky nemusí být tak, jak píše Astartoth. Ne každý analytik musí být nutně idiot, jako ne každý idiot je analytikem. Pepa prostě čirou náhodou citoval situaci, kde se to shodou okolností sešlo.

Ostatně topiči, jak ses ptal, co si pod tím představit, tak právě přesně to z toho popisu. A ty názvy pro změnu vymýšlí někdo, kdo si říká "HR specialist". Je to personální variace na téma reklamština.

Idiotů může být celá řada, může být idiot ten, kdo něco blbě rukama udělal, ten, kdo něco blbě nařídil tomu prvnímu (projektový manažer), nebo ten, kdo to celý blbě vymyslel a předal tomu druhýmu. A ten třetí idiot, ten co to vymejšlí, tomu se v daný hierarchii říká analytik. Když je na pozici krátce, tak je to junior.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
19.06.2013 (16:48)  
Chary: Odkaz na mě působí jak řeč z jiné galaxie. To je teda počteníčko. Kdo takovýhle slátaniny tvoří?

stoupa: Jo, takhle je to lapidárně vysvětlený. B

Joska Holibajda: Jasně podáno.

Tak ňák mi z toho vyplývá, že se tak moc zase od komančů nezměnilo. Pořád se blbne na kvadrát. Akorát se to neodehrává na stranických schůzích a výrobních poradách, ale při squashi a na meetincích. Místo chozrasčotu máme budget a práci se říká projekt. Nenosí se tesilový kvádro s dederonkou a úzkou šlajfkou, ale máme firemní dress code. Nojo, blbost je věčná, akorát mění vnější podoby.
registrovaný uživatel tarten 
19.06.2013 (16:27)  
Jináč mě samozřejmě zajímá, jestli se v blízké době dočkáme nějakých nových černých expresů v ČR, tedy nejspíš na ČB nebo Brno a ev. Vídeň, ať už z Prahy nebo z Ostravy. (Když pominu ten jeden noční na Starák, co se už zjevil v návrhu GVD 2014.)

Počítám, že teď se o tom dá říct asi tak tolik co nic. ;-)
19.06.2013 (15:22)  
Chary - to je oficialni pojeti, v realu to casto byva hyperaktivni MBA (mlady, blby, agresivni) absolvent nejakeho modreho VUMLu (VSE).
Esence toho negativniho, co se poji s vyrazem "manazer". Powerpoint, tymove krepceni a tak. Jeste reknete, ze jste se s popisem techto existenci nesetkal, nebo jste kdysi davno necetl dfensuv blog.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko