..: LEO Express připravuje vstup na polský trh :..

Černá se opravdu hodně leskne (480.001 LE), foto: Juraj Kováč Varšava/Praha — Soukromý dopravce LEO Express, který doposud provozuje rychlé železniční spojení Praha - Ostrava ve dvouhodinovém intervalu, se rozhodl vyměnit plánovanou tuzemskou expanzi do Brna a Českých Budějovic za vstup na polské koleje. Stane se tak prvním plně soukromým dopravcem, jenž zavede dálkové vlaky z Varšavy přes Poznaň do Štětína, z Varšavy přes Katovice do Glivic a z Varšavy do Krakova. Podle slov předsedy představenstva Leoše Novotného skýtá polský trh jen v letech 2014 a 2015 potenciál nejméně pěti milionů nových cestujících. Ti by do vlaků mohli přesednout, pokud se na trhu objeví portfolio nových služeb a nových dopravců, doplňujících stávající nabídku. Jako příklad přitom slouží právě loňský železniční boom v Česku, kde díky nástupu soukromých dopravců vzrostl počet přepravených cestujících na trase Praha - Ostrava o 4,83 milionu cestujících, což je nejvíce za uplynulých 18 let. Plán, o kterém dosud informovala pouze polská média, tak začíná dostávat oficiální obrysy.

Deset elektrických jednotek pro polského Lea

Skupina LEO Transport si do Polska přenáší koncept využití původně regionálních jednotek v úpravě pro dálkovou dopravu. I když ale v České republice provozuje pětici souprav Stadler FLIRT InterCity, není volba pro nový trh zcela jednoznačná – kromě vozidel švýcarské konstrukce jsou totiž k dispozici také tuzemské modely Elf od PESA Bydgoszcz a Impuls z Newagu Nowy Sącz. Magazínu Kurier Kolejowy oba polští výrobci potvrdili, že jsou připraveni s českým dopravcem jednat, nebo už dokonce předběžné rozhovory proběhly. Polský závod Stadler Rail, z něhož ostatně pocházejí i soupravy ř. 480 pro ostravskou linku, nechtěl komentovat, zda má kapacitu a zájem na dodání dalších deseti jednotek pro nového dopravce. Pro provoz na tratích spravovaných PKP PLK jsou v současnosti schváleny všechny tři zmiňované rodiny vozidel.

Základem je dopravní cesta

LEO Express 480.002, Sv 1. nsl 1909, Lichkov, 12. 10. 2012, foto: Josef PetrákJedním z největších problémů vstupu na zcela nový trh je pro LEO Express v současnosti získání požadovaných železničních tras a časových poloh. Společnosti se proto spojila s polským autobusovým a železničním dopravcem Dolnośląskie Linie Autobusowe (DLA), s níž společně žádají správce infrastruktury PKP PLK o přidělení kapacity na třech páteřních trasách v Polsku. Se zahájením provozu se přitom počítá už za půlrok, s příchodem jízdního řádu 2013/2014. „V současné době vedeme intenzivní jednání s manažerem infrastruktury PLK a dalšími úřady o přidělení kapacity na těchto trasách,“ komentuje LEO Express aktuální stav příprav na spuštění polských linek. Magazín Rynek Kolejowy (RK) ovšem poznamenává, že právě tato fáze by mohla být nejen začátkem, ale současně i brzkým koncem snahy o rychlý vstup na polský trh. Zatímco ministerstvo dopravy žádá PKP PLK o připuštění LE a DLA na koleje, aby došlo na skutečnou konkurenci v dálkové dopravě, správce infrastruktury podle RK zdržuje přidělení tras formalitami, např. odkazováním na zákon, platný teprve od roku 2017, nebo neuznáním bezpečnostního certifikátu dopravce DLA, vydaného drážním úřadem UTK formou prodloužení. Dopravci ovšem vyjadřují optimismus: „Vážíme si zejména pozitivního přístupu ministerstva dopravy a dalších institucí, které jednoznačně ve svých prohlášeních deklarovaly připravenost podpořit rozvoj polské železniční dopravy v tomto směru,“ kvituje generální ředitelka DLA Wanda Zielińska roli státu v otevírání trhu.

Pokud se oběma společnostem podaří získat vše potřebné, budou moci přistoupit k nákupu deseti nových vlaků, vyrobených přímo v Polsku. Samotný provoz by měl navíc přinést více než 150 nových pracovních míst. Skutečnou změnou ale bude silnější konkurence jak pro železniční dopravce PKP Intercity a Przewozy Regionalne, tak i pro expandující autobusové linky firmy PolskiBus, nebo dokonce vnitrostátní leteckou přepravu, zažívající značný růst i přes nedávný krach aerolinky OLT Express Poland, která díky cenové válce se státní společností LOT v uplynulých letech zpřístupnila levné létání velké části Polska.

Zdroj: Kurier Kolejowy, Rynek Kolejowy, LEO Express


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.6.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tarten 
21.06.2013 (23:29)  
M:
V krátkodobém horizontu, ze kterého už ale nějaká doba už zase uběhla, to jistě platilo. Nicméně počet cestujících tu ve vlacích pořád roste a poroste ještě dál, až vlak dostane před autem náskok ještě o další čtvrthodinu, takže se s ním pro další lidi časově cca vyrovná i včetně MHD.
registrovaný uživatel tarten 
21.06.2013 (23:12)  
Joska Holibajda:
Jenže realita je jiná než popisujete v předposledním odstavci. Současný stav naopak zabíjí kapacitu mezi jednotlivými CityElefanty, odjezdy v jednom svazku se nekonají. Naopak to vypadá, že na úkor kapacity každý po určitém kompromisu dostal co chtěl a kdy chtěl. Kdyby se podařilo udělat na Ostravu 2 pravidelné expresní hodinové takty a svázat je s tím brněnským, a ještě lépe na ně navázat i ty dva rychlíkové, to by se nám to hned jinak pročistilo. Ještě že trať Praha - Ostrava není všude jen dvoukolejná. Mimochodem, rychlost NEx a dnešních Ex se zas tak moc neliší, ale to už je jiné téma.
21.06.2013 (22:36)  
tarten: A pokud to nebudou umět sami, mělo by je MD dokopat k tomu, aby jezdili pravidleněji a ne nejdřív všichni a pak díra.

Chápu, že laik má na věc takovýto názor. Ale pokusím se vysvětlit, že i systém "nejdřív všichni a pak díra" má své výhody.
Metro je dvojkolejná železniční trať. Po jedné koleji jezdí vlaky tam, po druhé koleji zpátky. Intervaly mezi následnými vlaky jsou cca 2-3 minuty, tudíž za hodinu projede v každém směru cca 24 vlaků.
Trať Praha - Ostrava je taky dvojkolejná, teroreticky po ní může projet stejný počet vlaků jako v tom metru. Má to ale jednu nezbytnou podmínku: ty vlaky musí, stejně jako v metru, jezdit všechny stejnou rychlostí. Ale na železnici jezdí vlaky různých rychlostí. Pokud by se jednalo o úsek s rychlostí 70 km/h, nic se neděje. Nákladní vlak jede stejně rychle jako IC, takže ho klidně můžeme pustit 3 minuty před tím IC. Ale pokud se jedná o úsek, kde IC jede 160 (a náklad jen těch 70), musí být interval o poznání delší, aby se IC za tím nákladem neplazilo. Čím větší jsou rozdíly v rychlosti, tím delší musí být intervaly. A tím míň vlaků se na trať vejde.
Takže z hlediska kapacity trati je lepší poslat nejdřív 5 rychlých vlaků (např. LE, RJ, Ex ČD, SC ČD, R ČD) s intervalem 3 minuty a pak můžou zase jezdit pomalejší vlaky (Os a nákl.) se stejně krátkými intervaly. Na trať se tak vejde víc vlaků, než kdyby rychlé a pomalé vlaky jezdily na střídačku.

Dopravci si na takto vytížené trati časové polohy příliš vybírat nemůžou. Jízdní řád sestavuje SŽDC a tímto způsobem to dělá právě proto, že chce zvýšit propustnost trati.
registrovaný uživatel M 
21.06.2013 (22:27)  
V jedne debate na ihnedu (starsi) se vsichni tri shodli, ze misto je jen pro dva. CD jsou tak nejak jasne, takze v podstate rekli, ze je tam misto pro jednoho navic. Porazi zluty (fialovy)? Ne...
registrovaný uživatel tarten 
21.06.2013 (22:02)  
Kvůli konzistenci svých názorů ještě zopakuji, že potenciál této tratě je podle mě dost velký na to, aby uživil na Ostravu i ten půlhodinový interval. Když se na to ale soukromnící vrhli takhle téměř současně, náběh se samozřejmě za nabídkou opožďuje. Mohou to ustát oba a nemusí, za dva tři roky podle mě problém nebude, i když RJ konečně doplní vozy na rozumný počet. Dost možná se ale vyprofiluje SC ČD a RJ jako IC jezdící Praha - Svinov v hodinovém prokladu za 2:45, zatímco Ex ČD a RJ jako Ex jezdící o něco pomaleji a s nějakou tou zastávkou, také v hodinovém prokladu. A pokud to nebudou umět sami, mělo by je MD dokopat k tomu, aby jezdili pravidleněji a ne nejdřív všichni a pak díra.
registrovaný uživatel tarten 
21.06.2013 (21:34)  
M:
No mě připadá spíš jako druhé kolo ze tří - u dvoukoláku. A ne zrovna jako to v nejhorším stavu, i když slosování přinese teprve čas. Mimochodem, kdo by hledal na justice.cz u RJ nebo LE výroční zprávu nebo aspoň uzávěrku za 2012, tak zatím bude muset být trpělivý.
registrovaný uživatel M 
21.06.2013 (20:58)  
Taky jsem si myslel, ze to bude jezdit pres hranice. No, jsem zvedav. V Cesku je tretím kolem u dvoukolaku, mozna teda najde nejaky trakar na "doplneni stavu" v Polsku:)
registrovaný uživatel tarten 
21.06.2013 (20:26)  
Vesos: Původně začínal jen s první třídou

Jo, a pozor, bomba, s TELEFONEM! :-)

Ale bude to spíš pozdější záležitost: http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/supercity-manazer-slavi-ctvrte-narozeniny
registrovaný uživatel Jugy  mail  
21.06.2013 (12:31)  
...a koruna československá byla v té dobĕ už dávno v propadlišti dĕjin...
21.06.2013 (12:26)  
Vesos: To jste si trochu domotal. :) Manažer jezdil jako SuperCity za globální jízdné - v ceně byla místenka a studené občerstvení na místo/teplé jídlo ve WR. Po konečném zprovoznění pendolin na Ostravu z něj udělali dotované InterCity s tím "co zrovna ONJ dalo".
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko