..: LEO Express připravuje vstup na polský trh :..

Černá se opravdu hodně leskne (480.001 LE), foto: Juraj Kováč Varšava/Praha — Soukromý dopravce LEO Express, který doposud provozuje rychlé železniční spojení Praha - Ostrava ve dvouhodinovém intervalu, se rozhodl vyměnit plánovanou tuzemskou expanzi do Brna a Českých Budějovic za vstup na polské koleje. Stane se tak prvním plně soukromým dopravcem, jenž zavede dálkové vlaky z Varšavy přes Poznaň do Štětína, z Varšavy přes Katovice do Glivic a z Varšavy do Krakova. Podle slov předsedy představenstva Leoše Novotného skýtá polský trh jen v letech 2014 a 2015 potenciál nejméně pěti milionů nových cestujících. Ti by do vlaků mohli přesednout, pokud se na trhu objeví portfolio nových služeb a nových dopravců, doplňujících stávající nabídku. Jako příklad přitom slouží právě loňský železniční boom v Česku, kde díky nástupu soukromých dopravců vzrostl počet přepravených cestujících na trase Praha - Ostrava o 4,83 milionu cestujících, což je nejvíce za uplynulých 18 let. Plán, o kterém dosud informovala pouze polská média, tak začíná dostávat oficiální obrysy.

Deset elektrických jednotek pro polského Lea

Skupina LEO Transport si do Polska přenáší koncept využití původně regionálních jednotek v úpravě pro dálkovou dopravu. I když ale v České republice provozuje pětici souprav Stadler FLIRT InterCity, není volba pro nový trh zcela jednoznačná – kromě vozidel švýcarské konstrukce jsou totiž k dispozici také tuzemské modely Elf od PESA Bydgoszcz a Impuls z Newagu Nowy Sącz. Magazínu Kurier Kolejowy oba polští výrobci potvrdili, že jsou připraveni s českým dopravcem jednat, nebo už dokonce předběžné rozhovory proběhly. Polský závod Stadler Rail, z něhož ostatně pocházejí i soupravy ř. 480 pro ostravskou linku, nechtěl komentovat, zda má kapacitu a zájem na dodání dalších deseti jednotek pro nového dopravce. Pro provoz na tratích spravovaných PKP PLK jsou v současnosti schváleny všechny tři zmiňované rodiny vozidel.

Základem je dopravní cesta

LEO Express 480.002, Sv 1. nsl 1909, Lichkov, 12. 10. 2012, foto: Josef PetrákJedním z největších problémů vstupu na zcela nový trh je pro LEO Express v současnosti získání požadovaných železničních tras a časových poloh. Společnosti se proto spojila s polským autobusovým a železničním dopravcem Dolnośląskie Linie Autobusowe (DLA), s níž společně žádají správce infrastruktury PKP PLK o přidělení kapacity na třech páteřních trasách v Polsku. Se zahájením provozu se přitom počítá už za půlrok, s příchodem jízdního řádu 2013/2014. „V současné době vedeme intenzivní jednání s manažerem infrastruktury PLK a dalšími úřady o přidělení kapacity na těchto trasách,“ komentuje LEO Express aktuální stav příprav na spuštění polských linek. Magazín Rynek Kolejowy (RK) ovšem poznamenává, že právě tato fáze by mohla být nejen začátkem, ale současně i brzkým koncem snahy o rychlý vstup na polský trh. Zatímco ministerstvo dopravy žádá PKP PLK o připuštění LE a DLA na koleje, aby došlo na skutečnou konkurenci v dálkové dopravě, správce infrastruktury podle RK zdržuje přidělení tras formalitami, např. odkazováním na zákon, platný teprve od roku 2017, nebo neuznáním bezpečnostního certifikátu dopravce DLA, vydaného drážním úřadem UTK formou prodloužení. Dopravci ovšem vyjadřují optimismus: „Vážíme si zejména pozitivního přístupu ministerstva dopravy a dalších institucí, které jednoznačně ve svých prohlášeních deklarovaly připravenost podpořit rozvoj polské železniční dopravy v tomto směru,“ kvituje generální ředitelka DLA Wanda Zielińska roli státu v otevírání trhu.

Pokud se oběma společnostem podaří získat vše potřebné, budou moci přistoupit k nákupu deseti nových vlaků, vyrobených přímo v Polsku. Samotný provoz by měl navíc přinést více než 150 nových pracovních míst. Skutečnou změnou ale bude silnější konkurence jak pro železniční dopravce PKP Intercity a Przewozy Regionalne, tak i pro expandující autobusové linky firmy PolskiBus, nebo dokonce vnitrostátní leteckou přepravu, zažívající značný růst i přes nedávný krach aerolinky OLT Express Poland, která díky cenové válce se státní společností LOT v uplynulých letech zpřístupnila levné létání velké části Polska.

Zdroj: Kurier Kolejowy, Rynek Kolejowy, LEO Express


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.6.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Vesos  mail  
21.06.2013 (12:19)  
Jako památník se přidám. Na trase OVA-PHA jezdil luxusní třízastávkový expres Manažer. Původně začínal jen s první třídou a mezi Svinovem a Prahou nikde nestavěl. později byl doplněn o druhou třídu, jezdilo tam to nejlepší, co bolševik vyhrabal a byl to na tehdejší poměry luxus. Včetně rozvozu jídla (na tehdejší poměry na cenové úrovni jídelňáků ČSD). Byl to můj nejoblíbenější spoj během studia, místenky se musely kupovat až 14 dní dopředu.
A nebyl tam žádný příplatek, kromě rychlíkového - takže študák s místenkou za 39 koňur československých, podložených prací československého lidu, z Ostravy až do Prahy druhou třídou. Co na tom, že jsem jezdil jen jednu zastávku :-).
21.06.2013 (9:44)  
Viki: z dob příplatků - to si snad pamatujete ne? V každém voze stevard, luxusní servis
Příplatková EC si pamatuju, stewarda v nich nikoliv. Ani luxusní servis, ani žádný jiný servis.
Vlakem procházel normální průvodčí, jenom v čisté uniformě (což u normálních vlaků zas až tak obvyklé nebylo). Časem tuším začaly jezdit vozíky s předraženým občerstvením.
Srewardy chtěl zavést Petr Šimral a zavedl je až RJ. V zápětí se vlakušky objevily na pražsko-ostravských spojích ČD, kde v 1. třídě nabízejí noviny, snad donesou objednané občerstvení a mezi Kolínem a Prahou, resp. Hranicemi a Ostravou, se snaží rozdat zbytek novin ve druhé třídě.
21.06.2013 (9:26)  
vikititor - nevím, jakým RJ jste jel. Osobně v nich mám najeto více než tisíc km a rozhodně je to lepší, než většina Bmz s logem ČD
21.06.2013 (7:53)  
bartik09 a Jim - z dob příplatků - to si snad pamatujete ne? V každém voze stevard, luxusní servis a pohodlné cestování - i velkoprostorem. Tyto vozy už dnes jedzí bez stevarda na Ostravu. Snad to tak stačí...

LEO nejezdím a asi ani jezdit nebudu. Myslel jsem na ty ostatní. RailJety jsou opravdu krok zpět. Komu se to líbí? Protěžovatelům SIEMENSu možná.. Já jsme v tom jel - uvítal bych víc místa a klidu.. Rachotí to, jídelní vůz - ani se nebudu.. Má to jisté výhody - vím o nich. Mě osobně se RailJety nelíbí.
20.06.2013 (18:13)  
Prochy67: Ano, to jsou ty nekonecne diskuze. Takze za me: kupe mi plne vyhovuje, kdyz v nem sme max 3 (nebo skupina, kde se vsichni zname), obdobne to plati pro ctyrku. Cele se to toci kolem toho, ze kdyz je dost plno (vic nez 50 %), tak se musim delit s cestujicim, ktery sedi naproti me, o prostor pro nohy, coz u leteckeho usporadani neplati. U toho Bmpz73 je uplne mimo ta kombinace stolku a zasuvky. V praxi se neda zapojit pocitac do zasuvky a pracovat na nem (tzn. pro me jako by tam nebyla).

Co mi ale v posledni dobe vadi mnohem vic nez neoblibene usporadani sedadel jsou jizdni vlastnosti a technicky stav. Treba u vozu Bpee se setkavam velmi casto s nasledujicim: rany odnekud z podvozku, vibrace (zejmena v oblucich), hrkani pri brzdeni, nefunkcni dvere na predstavek, nefunkcni hajzlik, urvana sitka na sedadle prede mnou... Zkratka doufam, ze railjety tyhle problemy vyresi. Btw, pokud se nepletu, tak railjety maji usporadani kombinace "dvojky" a "ctyrky".

Pazzy: Muj tip je, ze pres hranice bude ve srovnani s Praha - Ostrava, pripadne s temi vnitropolskymi linkami, dost mizerna obsazenost...
registrovaný uživatel Pazzy 
20.06.2013 (17:41)  
Mě by fakt potěšili, kdyby jezdili třeba přes hranice z Ostravy, natáhnout spoj třeba do Katowic nebo Krakova, když jsem se dozvěděl částky, co stojí tahle cesta, tak se mi protáčí panenky...
20.06.2013 (17:00)  
Nechic: Vy máte nějaké zprávy o ne/přidělení kapacity na PKP PLK ???
bartik09: Když bych si mohl vybrat mezi velkoprostory Bmpz (RailJet) a Bmpz73 (např. Vindobona), tak vítězí Bmpz73 (uspořádání po čtyřkách, pohodlnější sedáky).
registrovaný uživatel Nechic  mail  
20.06.2013 (14:56)  
Brno, Plzeň, co takový Liberec, kde vrcholem dálkového luxusu je reko Bdtn?

Byrokratická mašinérie v Polsku funguje fakt spolehlivě a obávám se, že LEO zbytečně s nimi ztrácí čas a peníze, protože pokud úředník chtít nebude, tak se moc nezmění. Zemí, kde by měl větší šance je mnohem víc.
20.06.2013 (14:16)  
Sim: on kecá, jasně, že do Brna jezdí (po koridoru) vše kvalitativně o třídu až dvě nad Plzní.
registrovaný uživatel Sim 
20.06.2013 (12:03)  
vikititor > ono zalezi na uhlu pohledu; co jezdi z Brna na vsechny strany, netusim - predpokladam, ze to bude +- srovnatelne s tim, co vidim v Plzni (= nic moc). Na stranu druhou, rozumne soupravy se tu vyskytuji, jen jezdi vetsinou na Prahu. D1ex jsou slozeny z toho nejlepsiho, co na nasich kolejich jezdi, ale ve srovnani s kozenkovym krychlikem pres HB to o to vic prohlubuje kontrast.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko