Praha — České dráhy v pátek vypsaly další ze svých plánovaných výběrových řízení na nová kolejová vozidla. Oproti všem dosavadním tendrům, má ale ten aktuální prvenství v historii, že se jedná o první potávku na vozidla určená do připravovaných tendrů Ministerstva dopravy. To ale také znamená, že účastníci jdou od začátku do soutěže, jejíž vítěz vozidla dodá jen v případě úspěchu Českých drah v připravovaném tendru na rychlíky linky R27 Olomouc - Opava - Ostrava. ČD jako státem vlastněná akciová společnost jako jediná v této soutěži musí k veřejnému tendru přistoupit. Ostatní dopravci mohou oslovit výrobce napřímo.
Celková cena zakázky, která má být dokončena do 23 měsíců od podpisu smlouvy vázané na úspěch v soutěži na linku R27, je odhadována na 1,06 miliardy korun. Poptáváno je 6 motorových částečně nízkopodlažních jednotek s kapacitou minimálně 180 míst a 5 s kapacitou minimálně 120 míst. Vzhledem k běžně nabízeným motorovým jednotkám na evropském trhu půjde s největší pravděpodobností o 6 třívozových a 5 dvouvozových jednotek. V tomto případě by prostým přepočtem na vůz byla odhadovaná cena za dvouvozovou jednotku 75,7 milionů korun a třívozovou 113,6 milionů.
Lhůta pro doručení nabídek nebo žádostí o účast byla stanovena na 14. srpna letošního roku. Vítězný uchazeč z těch, kteří splní kvalifikační kritéria, pak bude vybrán v elektronické aukci, která zajistí nejnižší možnou cenu. Požadované vybavení vozidel je podobné jako u dříve vysoutěžených vozidel PESA Link pro regionální dopravu. Vozy musí disponovat plně klimatizovaným, částečně nízkopodlažním interiérem s oddíly 1. a 2. vozové třídy. Audiovizuální informační systém, uzavřené WC či zásuvky na 230 V mají být také samozřejmostí. Podobně jako u výše zmiňovaných souprav PESA Link mají být vybaveny i Wi-Fi sítí pro připojení k internetu.
Zdroj: IS VZ US
Argument, že to koupila jen jedna ze severských zemí, moc neberu - které jiné severské země nakupují takhle malé motoráky? Švédové svoje původní motoráky (teď brázdí Chorvatsko od Puly po Vukovar) zrušili i s těmi vlakovými spoji, na kterých jezdily. Stejně tak nesouhlasím s tím, že ve Finsku nemají často sníh. Letos na konci března bylo v Praze kolem 25°C a chodilo se v tričku, tentýž den bylo v Helsinkách (jih Finska přímo u moře) klasicky půl metru sněhu a ráno chumelenice, nic neobvyklého.
Někdo tady psal (teď to nemůžu najít), že Talent nesplňuje zadání mimo jiné v počtu WC. Je pravda, že všechny Talenty kde jsem si toho všímal měly vždy jen jeden hajzlík, ale byl by to nějaký problém jich instalovat více?
Zmiňovaná řada 612 DB má při hmotnosti 116 tun výkon 2x560 kW, což dává 9,66 kW/t, tedy téměř stejně jako Dm12 při témže poměru adhezní hmotnosti ke hmotnosti celkové. Z tohoto úhlu pohledu bych se tedy dále držel srovnávání Dm12 s 612 (a ta dvanáctka na konci tomu jen napomáhá :D )
Srovnání s Desirem - Dm12 má 600 kW při 60 tunách (10 kW/t), Desiro má 550 nebo 630 kW při 80 tunách (necelých 7 - necelých 8 kW/t). Takže určitě na tom Dm12 nebude z hlediska dynamiky hůř než Desiro.
Sice je pěkné, že píšete, že Dm12 vychází koncepčně z 843, ale zrovna trakční agregát, který se na dynamice jízdy podílí asi největším dílem, má zcela jiný. Tudíž usuzovat na chování DM12 z chování 843, nedejebože 842 či dokonce 853, je poněkud mimo mísu.
Dále mi ještě prozraďte, z čeho odvozujete brzdný účinek Dm12-ky? Víte, že má brzdu SAB WABCO? Že má automatické brzdění podle zatížení a při max. zatížení že má 130 brzdicích procent? Kolik procent mají 842, 843???
To je čistě můj odhad, jelikož se uvádí, že DM12 vychází koncepčně z řady 843.
Tudíž vaše odhady si můžete vetknout za pokrývku hlavy.
Dm12 není nízkopodlažní, o tom není spor. Do výběrek v ČR se s tím jít nedá. Ale rozhodně to není špatný motorák.
Jinak jsem jel na intr i R tažený sergejem. A myslel jsem, že mě to utrhne hlavu, jaký jsme měli odpich
Do kolika? Do 20 km/h... (aneb kritická rychlost)
Já to zažil se šestikolákem.
Souhlas s výhradou - formuloval jste to značně něžně. :-)
.. a vo to go! :-)
ad Vaše / moje číslování:
1) Já je pěšky za mlada prolezl Krkonoše 1965 - 1975 od Pozemních bud, po Har(r)achov. A V Rokytnici mi tvrdili, že oni jsou hory Jizerské, ne Kérkonoše. Výchozí bod - Krausovky, přesně Labská 8.:-) Od 1991 tam skoro raději nejezdím. Klondike - v Pinzgau se cejtím líp. (jé Štěpánka - dofča ve věku 5 let v Příchovicích, cca 1962)
2) Jasně souhlas. "Prkno" - toť jen souboj "napnelizmu" hrnoucího a hrnutého, a nastane "cukatůra". Kurňa, ten sníh je o trochu pevnější (kompaktnější) než vzduch. O rozrážení vzduchu se bádá ne méně sta let, a tady, v poptávce, někdo nepoužil ani elementární znalosti gymplnazisty, natož průmyslováka .. :-) Hele, Bobina měla pluh, pak se počala dávat jen ta "ohrábla", že? :-)
3) Jasně, můj zbabělý pokus o žert ....
4) No s těmi zemědělci by to fakt bylo na román čí neukončitelnou vědecko-psychologickou konferenci :-)
5) Jen můj úmylsně zavádějící rejpanec, navazující na způsoby argumentace druhdy "největšího a nejčtenějšího" RP, právě v neargumentovatelném smyslu "jak je každému zemědělci známo".
6) "Gradující mimikry" Je to (částečně) pravda, ale dále viz bod 5.
Heslo "Žabotlam", za mého mládí "Panťák":
Já ho mám (z piety) rád, však jem ho taky v prototypu 1959 (ve věku 2,7 jar) na MSVB obdivoval (soukromá fotodokumentace dochována). Jó, Čerčanská nehoda - průšvih jako mraky. Že se "to" zlomí, asi nikdo nečekal. Jo, umakartové obklady, vikslajvantové sezení a té slečně naproti do kolen ťukat musíš, i když nechceš. Ale do žádný ho vozu - "produktu" po Žabotlamu z ČSSR/ČR se nenastupuje (zejména při "sypaných" nástupištích) líp.
Facit Žabotlam: To nebyl pokrok, ale skok vpřed. Že dosud žije? Nebyl adekvátně nahrazen - a to je o lidech, co to smí / musí ovlivnita rozhodnout.
Názor na Rakouské, Švýcarké a Německé nejen železniční nazírání na žítí a bytí jsem si vyřešil po svém. U Sprévy to nejní hezké, ale je tu hezky. :-)
Vývoj motorového vozu pro finské dráhy – možná aplikace pro provoz na tratích ČD
http://www.railvolution.net/czechraildays/2003/odborne-seminare.php
bohuzel se ten material jiz neda stahnout
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.