Praha — Ministerstvo dopravy již vypracovalo definitivní seznam staveb, které příští rok pozastaví nebo vůbec nezahájí. Ačkoliv byl rozpočet tohoto resortu navýšen o necelé čtyři miliardy korun, výrazné šetření se dotkne, bohužel, další výstavby obchvatu hlavního města a v neposlední řadě také železničního koridoru do Českých Budějovic, jehož termín dokončení bude už potřetí odsunut. Zelenou naopak dostává výstavba dalšího úseku dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí a modernizace nejfrekventovanější české dálnice D1. Lze tak říct, že ministerstvo přímo preferuje rozvoj neekologické automobilové dopravy.
Koridor do Budějovic? Počkejte si deset let…
Ministr Dobeš původně požadoval pro svůj resort 8,8 miliardy korun, což se však ukázalo jako nereálné. Rozpočet byl nakonec navýšen o necelou polovinu požadované částky – o 3,8 miliardy. Červenou proto dostala zejména další výstavba IV. tranzitního železničního koridoru, vedoucího z Prahy do Českých Budějovic, a to minimálně v úseku Nemanice - České Budějovice. Termín jeho dokončení bude odsunut už potřetí; podle původního plánu měl být hotov již minulý rok. Jak poznamenal mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla, nyní se může koridor dočkat dokončení až v roce 2020. „Z našeho pohledu je to už věc, která je i mezinárodní ostudou,“ podotkl náměstek hejtmana Jihočeského kraje Martin Kuba.
Škrty se netýkají pouze této lokality – odložena bude i modernizace trati 171 v úseku Černošice - Karlštejn a trati 320 v úseku Český Těšín - Dětmarovice. Mezi stavby, které by měly bez problémů dále pokračovat, patří například tzv. průjezd Plzní (modernizace železničního uzlu Plzeň za zhruba 1 miliardu korun) nebo modernizace úseku Plzeň – Rokycany, který je součástí III. tranzitního železničního koridoru. Částka zhruba půl miliardy korun bude investována do zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech.
Peníze nejsou už ani na kontrolu čistoty
Usilovné hledání úspor ve státním rozpočtu se dotklo i kontroly čistoty v tuzemských vlacích. Dohlížet na dodržování smluvních podmínek mezi ministerstvem a Českými drahami teď bude jediný člověk, ostatní kontroloři byli propuštěni. Jedna kontrola tak připadá přibližně na jeden z čtyřiatřiceti tisíc vypravených vlaků. Statistiky Drážní inspekce však jasně hovoří již nyní o meziročním poklesu kontrolovaných vlaků na šestinu, tedy z loňských 420 spojů na letošních 75. Je nutné podotknout, že i přes tento nepříliš vysoký počet kontrol bylo uděleno celkem 455 pokut v celkové výši sedm milionů korun. České dráhy přiznávají, že výsledky těchto šetření jim výrazně pomohly ve zlepšení kvality služeb – na úklid najaly novou firmu a nastavily nové standardy kvality cestování.
Zdroj: ČT24, ČTK/Finanční noviny
Zajimco vlak vsem Prazakum zastavuje primo u dveri:-))
Az bude vyroba elektriny ekologicka, tak potom muzes psat neco o ekologicke zeleznicni doprave. Prave ted a prave tady je to jen a pouze o te tuposti - lokomotiva nema vyfuk, takze se stadu muze rict, ze je to ekologie na druhou.
Nepopiram ani to, ze u Prahy IAD muze vest ke kolapsu (a nikdy jsem nikde nenapsal, ze by u center nemela byt verejna doprava a to ani naznakem). Nekde u Tabora se ale na dalnici 200 aut behem 2 hodin snad vejde, ne?
Co se týče železnice, tak výhledové studie hovoří o nové trati pro rychlost 200 km/h, která výrazně zkrátí cestovní rychlost i délku úseku oproti dnešní elektrizované koněspřežce.
Je docela s podivem, že dnešní stav trati 196 považují za dokončenou optimalizaci.. Pokud vím, nový svršek a kolejnice s pružným upevněním je jen na několika dílčích úsecích trati a jiného rychlostníku než 70 km/h jsem si dosud nevšiml... Znalci místních poměrů nechť mě opraví.
1. po trase D3 je Táborsko, neskromně připomínám, že jen aglomerace Tábor-Sezimák-Planá má přes 50 tis.lidí. Celý okres Tábor má 100tis. lidí. Naproti tomu R4 pokračuje do Strakonic a Písku - dalších cca 40-50 tis. lidí
2. ty dvě silnice jdou každá jinam - ne obě do Budějc. R4 má pokračování do SRN přes Vimperk/Strážný, D3 do ČB a pak na Dvořiště. A speciálně úsek ČB-Dvořiště nikdo nezmiňuje, ale zrovna tohle je celoročně za trest jezdit - samý kamion, minimum místa na předjíždění, hornatý profil s nejistou úrovní údržby.
3. kapacitně by R4 možná postačovala, akorát, že by se za Pískem vlekla souvislá kolona na přecpané silnici přes Protivín a ve stejné chvíli by Planá, Soběslav, Olbramovice a spol. dál byly zahlcené auty bez nejmenší vidiny změny.
4. dojezdový čas třeba do ČB přes R4 je dobrý možná pro lidi, co končí v Praze na západním břehu. Půlka těch, co pojedou od Prahy odjinud, tak jim časově vyjde i s poskakováním v Plané či Olbramovicích pořád líp, když jedou přes Tábor (BTW, doporučuju jezdit do Tábora a pak pokračovat přes Týn - od dob stavby Temelína je tam velmi široká dobrýá silnice s minimálním provozem). Že je to po dokončení pražského okruhu zbytečná zajížďka z prakticky jakéhokoliv místa v Praze cca o 50 km oproti trase D3, ani nemluvě. R4 se prostě pro dojezdy do ČB používá z nouze a ne proto, že by to dávalo jakýkoliv smysl.
Jinak s Vámi plně souhlasím že provedení silnice I/3 od Veselí n.L. po ČB/Borek je na naše poměry velice slušné (šířka, oblouky, MÚK - myslím že tomuto Rakušáci říkají "halbausbau" - poloviční dálnice) a nevidím důvod proč s její dostavbou nějak spěchat, žádný zásadní problém to neřeší (snad jen že tam nemůžou osobáky "lítat" 130, ale i to by se asi částečně dalo řešit povolením 100/110kmh hned jak legislativa konečně povolí značkou rychlost i zvyšovat, nejen snižovat). To ten úsek Tábor-Veselí pomůže oproti tomu docela dost...
Nehledě na to, že pokud se dodělá tento jeden kus D3, tak už opravdu mezi Táborem a ČB není důvod preferovat asfalt před kolejemi, neb silnice z Veselí je dobrá silnice mimo zástavbu, takže přínos dálnice tady bude poměrně malý a její stavba má být na řadě v podstatě jen proto, že jsou úředníci líní makat na přípravě opravdových oříšků téhle stavby - především pak přemostění Posázaví. Po vyřešení úseku TA-Veselí totiž stejný problém jsou Olbramovice + úsek Benešov - D1.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.