Praha — Ministerstvo dopravy již vypracovalo definitivní seznam staveb, které příští rok pozastaví nebo vůbec nezahájí. Ačkoliv byl rozpočet tohoto resortu navýšen o necelé čtyři miliardy korun, výrazné šetření se dotkne, bohužel, další výstavby obchvatu hlavního města a v neposlední řadě také železničního koridoru do Českých Budějovic, jehož termín dokončení bude už potřetí odsunut. Zelenou naopak dostává výstavba dalšího úseku dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí a modernizace nejfrekventovanější české dálnice D1. Lze tak říct, že ministerstvo přímo preferuje rozvoj neekologické automobilové dopravy.
Koridor do Budějovic? Počkejte si deset let…
Ministr Dobeš původně požadoval pro svůj resort 8,8 miliardy korun, což se však ukázalo jako nereálné. Rozpočet byl nakonec navýšen o necelou polovinu požadované částky – o 3,8 miliardy. Červenou proto dostala zejména další výstavba IV. tranzitního železničního koridoru, vedoucího z Prahy do Českých Budějovic, a to minimálně v úseku Nemanice - České Budějovice. Termín jeho dokončení bude odsunut už potřetí; podle původního plánu měl být hotov již minulý rok. Jak poznamenal mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla, nyní se může koridor dočkat dokončení až v roce 2020. „Z našeho pohledu je to už věc, která je i mezinárodní ostudou,“ podotkl náměstek hejtmana Jihočeského kraje Martin Kuba.
Škrty se netýkají pouze této lokality – odložena bude i modernizace trati 171 v úseku Černošice - Karlštejn a trati 320 v úseku Český Těšín - Dětmarovice. Mezi stavby, které by měly bez problémů dále pokračovat, patří například tzv. průjezd Plzní (modernizace železničního uzlu Plzeň za zhruba 1 miliardu korun) nebo modernizace úseku Plzeň – Rokycany, který je součástí III. tranzitního železničního koridoru. Částka zhruba půl miliardy korun bude investována do zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech.
Peníze nejsou už ani na kontrolu čistoty
Usilovné hledání úspor ve státním rozpočtu se dotklo i kontroly čistoty v tuzemských vlacích. Dohlížet na dodržování smluvních podmínek mezi ministerstvem a Českými drahami teď bude jediný člověk, ostatní kontroloři byli propuštěni. Jedna kontrola tak připadá přibližně na jeden z čtyřiatřiceti tisíc vypravených vlaků. Statistiky Drážní inspekce však jasně hovoří již nyní o meziročním poklesu kontrolovaných vlaků na šestinu, tedy z loňských 420 spojů na letošních 75. Je nutné podotknout, že i přes tento nepříliš vysoký počet kontrol bylo uděleno celkem 455 pokut v celkové výši sedm milionů korun. České dráhy přiznávají, že výsledky těchto šetření jim výrazně pomohly ve zlepšení kvality služeb – na úklid najaly novou firmu a nastavily nové standardy kvality cestování.
Zdroj: ČT24, ČTK/Finanční noviny
Bcka sice mohou 140 km/h, ale stále jen na spodní rychlostníky.
Vzhledem k odporu místních se NBS do Dvořiště přes Krumlov neuvažuje, avšak počítá se v územní rezervě s novostavbou odbočky vycházející cca z oblasti západně od zast. Chlumec, následně obcházející jižně Třebnonín a Černice a zapojující se do stávající trati ČB - ČK v prostoru mezi Přísečnou a Domoradicemi. Zatím je to jen čára v mapě, dlaší příprava zatím neproběhla.
Pro mapové podklady vizte Zásady územního rozvoje Jihočeského kraje, které vstoupily před pár týdny v platnost.
Že není o cestování ČB-Linz, resp. Praha-Rakousko zájem je evidentní, když cestovní doba je nekonkurenceschopná a i relace Praha - Brener rychlejší vlakem přes Mnichov po stejně mizerné trati.
Jinak dál z ČB na jih - Rakušáci se na nějaký velký rozvoj v příštích letech taky netváří, po dostavbě dálnice na hranici (Freistadt má být hotový 2015 a podle toho, co jsem viděl před měsícem, to asi myslí vážně). Osobní doprava tam podle mých zkušeností je spíše nárazová, než nějaké pravidelně vyprodané vlaky. A co jsem tak doteď četl studie proveditelnosti, tak jsem vždycky viděl spíše důraz na význam té trati pro cargo, než pro osobku.
http://www.4-koridor.cz/index.php?t=article&n=clanek-budoucnost-60
Jinak dle mého názoru by šla JD stáhnout už i nyní (bez předjíždění) a to až o pět minut, kdyby se grafikonistům chtělo, ale nechce - jen furt čtu jejich výmluvy, kterým nevěřím ani za mák.
Ja se spis ptam, k cemu zde budovat trat na 200? Uhli si se dvema laminatkama pojede porad 60, mandarinky se vlakem uz spis nevozi a jestli budou auta v pristavu v Koperu o deset minut driv, protoze mezi CB a hranicema pojedou trosku rychleji... Osobni doprava zde byla vzdy slaba, konka se rozhodne nestavela kvuli preprave lidi. A podobne je to i na silnici. Kdyby byla potreba, tak alespon na rakouske strane je dalnice az na hranice a zeleznice nema v max nizsi nez na ceske strane...
No vidíte a přitom už nějakou dobu jsou tam přítomny 3 rychlostníky s rychlostí 100 km/h. Ovšem, úseky nejsou moc dlouhé a dva z nich jsou umístěny u stanic, případně přes stanici, takže je využijí pouze nezastavující rychlíky. Jediný trochu využitelný, je v úseku ČB Jižní zastávka - Včelná a naopak. Potom jsou tam osmdesátky, pětasedmdesátky,... Ale celkově to za ty peníze nepřineslo nijak výrazné časové zkrácení jízdy.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.