Praha — Většina z železničních odborových organizací podepsala ve středu 3. srpna memorandum, které z jejich strany dává souhlas se vznikem tzv. živé dopravní cesty. Movitý majetek stejně jako 9.500 ze současných zaměstnanců dopravce České dráhy díky tomu mohou být 1. září převedeni pod Správu železniční dopravní cesty, kde budou zajišťovat řízení dopravy na železnici. Dokument podepsali také ministr dopravy Pavel Dobeš a zástupci ČD a SŽDC. Panuje tak shoda nejen na převodu zaměstnanců, ale podařilo se i zachování platových výhod definovaných kolektivní smlouvou ČD. ČD naproti tomu požadují úplatný převod – vyrovnání zaměstnanců a jejich výstroje má činit 396 mil. korun.
„Řízení drážního provozu musí vykonávat nezávislá statní organizace tak, aby nemohlo docházet k upřednostňování konkrétního přepravce,“ vysvětluje nutnost tohoto kroku tiskový mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Jeho slova podtrhuje i žaloba Evropské komise z května minulého roku, kdy se Česká republika dostala do šetření z důvodu nedostatečné liberalizace železniční dopravy a slabého aplikování tzv. prvního železničního balíčku EU. V rámci něj je požadováno oddělení dopravců od správce infrastruktury a řízení dopravy. K vyčlenění zaměstnanců řízení dopravy mělo původně dojít k 1. červenci, ale proces zastavily odbory svými požadavky na zachování výhod plynoucích právě z kolektivní smlouvy ČD. Ministerstvo dopravy na realizaci převodu pracovalo už pod Vítem Bártou, který ale zároveň sledoval protichůdný projekt tzv. železničního holdingu. Do něj plánoval sloučit jak ČD, tak SŽDC. Projekt holdingu dříve kritizovali i nestátní dopravci ze Sdružení železničních společností. V době, kdy holdingy v Rakousku (ÖBB) a Německu (DB) jsou šetřeny EK, by to pro Českou republiku znamenalo drahou zpětnou reorganizaci podniku, sankce a mezinárodní ostudu. Podle mluvčích SŽS ani neexistuje ekonomické zdůvodnění výhodnosti takového projektu.
Přestože je ministerstvem dopravy komunikována shoda nad projektem ŽDC, Svaz Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD) Jaromíra Duška může ještě zamíchat kartami. Např. člen generální rady SOSaD Jiří Rokos komentoval ustanovení memoranda velmi nelichotivě. Tato organizace nepatří k signatářům dokumentu.
Zdroj: Ministerstvo dopravy, Sdružení železniční společností, ŽelPage
- (jedna ze čtyř odrážek) ostatní cizí právnické a fyzické osoby, které na základě smluvního vztahu s Českými dráhami využívají jimi provozovanou dopravní cestu a tímto smluvním vztahem jsou k tomu vázány."
Jen mám starý předpis a nechce se mi to hledat v dopravních výnosech, ale asi místo Českých drah bude SŽDC.
Až přijde komunismus, a on určitě přijde, tak nebudete muset na těchto stránkách řešit v rámci dělení České železnice na jednotlivé subjekty jízdní výhody, protože vše bude fungovat bez peněz, protože budou zrušeny jako zbytečné. Výhody budou mít ti, kteří je budou potřebovat, neboť v období mezi před komunismem platilo že: každému podle zásluh. V komunismu bude platit: každému podle jeho potřeb.
Já už to vidím ve světlých barvách a také vidím jasné světlo na konci tunelu.
Příjemný víkend přeje FRK
To je pravda. Dalším důvodem, proč setrvat u dráhy je to, že pokud je vám přes 50 a umíte být jen výpravčí, tak se slušná práce hledá velmi těžko. Osobně jsem se tímto několikrát setkal. V.
To je tím, že Vás ani nenapadne, že by od ČD někdo mohl odejít dobrovolně. Přes všechny nářky železničářů je totiž místo u ČD stále velice solidní jistotou a jen málokdo najde sílu se z toho bordelu utrhnout sám od sebe. Když jsem odcházel, všichni mi říkali, že jsem blázen. Opustit takové teplé místo dobrovolně je považováno za šílenost.
V nákladní dopravě existuje taky nějaká "priorita" vlaků. Viz můj příspěvek pro Jan Burian.
Jde mi o soukromé dopravce celkově. Tedy i ty nákladní. Jen si dosaďte místo Os - Pn a místo Ex - Nex.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.