Praha — Většina z železničních odborových organizací podepsala ve středu 3. srpna memorandum, které z jejich strany dává souhlas se vznikem tzv. živé dopravní cesty. Movitý majetek stejně jako 9.500 ze současných zaměstnanců dopravce České dráhy díky tomu mohou být 1. září převedeni pod Správu železniční dopravní cesty, kde budou zajišťovat řízení dopravy na železnici. Dokument podepsali také ministr dopravy Pavel Dobeš a zástupci ČD a SŽDC. Panuje tak shoda nejen na převodu zaměstnanců, ale podařilo se i zachování platových výhod definovaných kolektivní smlouvou ČD. ČD naproti tomu požadují úplatný převod – vyrovnání zaměstnanců a jejich výstroje má činit 396 mil. korun.
„Řízení drážního provozu musí vykonávat nezávislá statní organizace tak, aby nemohlo docházet k upřednostňování konkrétního přepravce,“ vysvětluje nutnost tohoto kroku tiskový mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Jeho slova podtrhuje i žaloba Evropské komise z května minulého roku, kdy se Česká republika dostala do šetření z důvodu nedostatečné liberalizace železniční dopravy a slabého aplikování tzv. prvního železničního balíčku EU. V rámci něj je požadováno oddělení dopravců od správce infrastruktury a řízení dopravy. K vyčlenění zaměstnanců řízení dopravy mělo původně dojít k 1. červenci, ale proces zastavily odbory svými požadavky na zachování výhod plynoucích právě z kolektivní smlouvy ČD. Ministerstvo dopravy na realizaci převodu pracovalo už pod Vítem Bártou, který ale zároveň sledoval protichůdný projekt tzv. železničního holdingu. Do něj plánoval sloučit jak ČD, tak SŽDC. Projekt holdingu dříve kritizovali i nestátní dopravci ze Sdružení železničních společností. V době, kdy holdingy v Rakousku (ÖBB) a Německu (DB) jsou šetřeny EK, by to pro Českou republiku znamenalo drahou zpětnou reorganizaci podniku, sankce a mezinárodní ostudu. Podle mluvčích SŽS ani neexistuje ekonomické zdůvodnění výhodnosti takového projektu.
Přestože je ministerstvem dopravy komunikována shoda nad projektem ŽDC, Svaz Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD) Jaromíra Duška může ještě zamíchat kartami. Např. člen generální rady SOSaD Jiří Rokos komentoval ustanovení memoranda velmi nelichotivě. Tato organizace nepatří k signatářům dokumentu.
Zdroj: Ministerstvo dopravy, Sdružení železniční společností, ŽelPage
Měly by zůstat, i zaměstnancům ČD, ale skutečné "režijky" - správně by měli všichni tihle platit skutečnou režijní cenu, tedy cenu za službu - přepravu s odečtením zisku firmy za přepravu. Protože však ČD v osobní dopravě zisk vpravdě jaksi nevytváří, ba naopak, bylo by slušné aby platili i víc než my ostatní.
Dokážete si snad představit aby v jakékoli jiné firmě která je bez státních (krajských) peněz ztrátová z toho měl mít zaměstnanec ještě výhody že firma neprosperuje??
Může vám to připadat jako drsný názor, jistě všichni mají pocit jak pracují těžce a obětavě, nicmémě jsou součástí toho nefungujícího molocha a neměli by mít nárok na jakoukoli výhodu, navíc i z mé s nimi nespokojené kapsy. Fajn, až se obejdete bez peněz z mých daní at´si vám dá vaše firma ze svého zisku. Jinak ne.
Myslím že každému normalnímu výpravčímu záleží hlavně na tom aby vlak odjel v čas odjezdu
Jako bývalý výpravčí s tím mám svou zkušenost. Při výluce jedné koleje dvojkolejné trati se ve stanici nahromadilo několik (2-4) nákladních vlaků. Když se změnil směr, jako první většinou odjížděly vlaky ČD. Jako poslední odjížděl vlak, pro nějž se vžilo označení "za....ej soukromník". Už nějaký čas ale na dráze nepracuju, třeba se to změnilo. Kolik procent nákladních vlaků se teď "každému normálnímu výpravčímu" podaří vypravit v čas odjezdu?
hasitobur: Třeba to je tím, že to pořád dokola vykřikuje jeden budoucí dopravce a veřejnost mu to žere.
Tak zrovna tomuhle dopravci nic nežeru. Nicméně kdo občas zavítá do zdejších diskuzí, ten ví, že právě tento dopravce je mezi zaměstnanci ČD neoblíben (velice mírně řečeno). Takže i když někteří tvrdí, že "ten výpravčí z toho nic nemá", dalo by se namítnout, že něco by z toho mít mohl: radost. (Nemyslím tím konkrétně Vás, Mikeši).
Qaws: můžete si ji koupit přímo ve vlaku i z obsazené stanice a přijít k vlaku minutu před odjezdem, jenže s přirážkou.. Ale to máte všude - za komfort se připlácí:)
Jestli je tohle považováno za komfort, tak to teda potěš koště :-) Takovou "službu" mám zadarmo prakticky ve všech autobusech, které nejsou povinně místenkové. V MHD se to alespoň začíná řešit pomocí SMS-jízdenek. Ale na ČD to bude ještě dlouho považováno za nadstandard.
A navíc ten výpravčí z toho nic nemá. Maximálně kdyby měl nějaké čistě osobní důvody. V.
Ještě v těch jízdenách bych dodal, že pokud není ve stanici pokladna nebo je uzavřena prodává fíra nebo průvodčí jízdenky bez přirážky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.