Praha — Většina z železničních odborových organizací podepsala ve středu 3. srpna memorandum, které z jejich strany dává souhlas se vznikem tzv. živé dopravní cesty. Movitý majetek stejně jako 9.500 ze současných zaměstnanců dopravce České dráhy díky tomu mohou být 1. září převedeni pod Správu železniční dopravní cesty, kde budou zajišťovat řízení dopravy na železnici. Dokument podepsali také ministr dopravy Pavel Dobeš a zástupci ČD a SŽDC. Panuje tak shoda nejen na převodu zaměstnanců, ale podařilo se i zachování platových výhod definovaných kolektivní smlouvou ČD. ČD naproti tomu požadují úplatný převod – vyrovnání zaměstnanců a jejich výstroje má činit 396 mil. korun.
„Řízení drážního provozu musí vykonávat nezávislá statní organizace tak, aby nemohlo docházet k upřednostňování konkrétního přepravce,“ vysvětluje nutnost tohoto kroku tiskový mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Jeho slova podtrhuje i žaloba Evropské komise z května minulého roku, kdy se Česká republika dostala do šetření z důvodu nedostatečné liberalizace železniční dopravy a slabého aplikování tzv. prvního železničního balíčku EU. V rámci něj je požadováno oddělení dopravců od správce infrastruktury a řízení dopravy. K vyčlenění zaměstnanců řízení dopravy mělo původně dojít k 1. červenci, ale proces zastavily odbory svými požadavky na zachování výhod plynoucích právě z kolektivní smlouvy ČD. Ministerstvo dopravy na realizaci převodu pracovalo už pod Vítem Bártou, který ale zároveň sledoval protichůdný projekt tzv. železničního holdingu. Do něj plánoval sloučit jak ČD, tak SŽDC. Projekt holdingu dříve kritizovali i nestátní dopravci ze Sdružení železničních společností. V době, kdy holdingy v Rakousku (ÖBB) a Německu (DB) jsou šetřeny EK, by to pro Českou republiku znamenalo drahou zpětnou reorganizaci podniku, sankce a mezinárodní ostudu. Podle mluvčích SŽS ani neexistuje ekonomické zdůvodnění výhodnosti takového projektu.
Přestože je ministerstvem dopravy komunikována shoda nad projektem ŽDC, Svaz Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD) Jaromíra Duška může ještě zamíchat kartami. Např. člen generální rady SOSaD Jiří Rokos komentoval ustanovení memoranda velmi nelichotivě. Tato organizace nepatří k signatářům dokumentu.
Zdroj: Ministerstvo dopravy, Sdružení železniční společností, ŽelPage
Jak tak o tom ale přemýšlím, pendolino by stejně mělo dostávat přednost, neb je rychlejší.
Jinak se musím přiznat, že se mi zrovna tohle nelíbí. Věřím však, že už je to nějak ošetřeno. Jak jsem psal, mám k dispozici staré předpisy a pak složku dopravních výnosů (rozumněj změny předpisů) , ve kterých se mi to nechce hledat. Nicméně se na to asi stejně podívám. Samotného mne to zajímá. Uvidíme zda-li něco o tom najdu.
Jó... Dobrá otázka. Do toho ale já nevidím, takže jako nádražák to ani neřeším a prostě IC (SC) má pro mě přednost před IC (ne SC).
Pokud bych se na to podíval z pohledu studenta VŠ, který již několik let nasává různé rozumy, tak bych to viděl tak, že každý dopravce by si měl za kategorii svého vlaku zaplatit stejně, jako se na poště platí různě za obyčejný dopis, doporučený,... Chci mít přednost = víc platím. Značka IC (resp. SC, EC, Ex,...) jsou zárukou určité kvality v dané kategorii a za vyšší kvalitu by se mělo platit.
Takže by mělo fungovat že dva "fyzicky" identické vlaky budou platit jiný poplatek za užití ŽDC, protože jeden jede jako SC a druhý jako Os.
Na tyto otázky by měli odpovědět jiní odborníci, protože já osobně se nechci vrtat v něčem, čemu stále ještě pořádně nerozumím. V.
Chápu dobře, že dle stávajícího předpisu má vnitrostátní IC dopravce X přednost před vnitrostátním IC dopravce Y jen proto, že dopravce X si svůj vlak onálepkoval interní soukromou značkou SC?
že by nemusel být problém UNIPAJ pořídit cca za 40-70 tis. Kč/kus
Pššššt, to radši nikde nešiřte! Ještě by si někdo matematicky zdatnější mohl spočítat, že kdyby v regionálce zrušil průvodčí a pokladní, nahradil je automaty, tak se mu investice vrátí za půl roku. Víte, kolik by přibylo nezaměstnaných? Hamba fuj! :-)
Jistě, nejprve sebereme právo nevypovídat proti sobě. Potom právo vlatnist peníze, držet majetek. Znemožníme opuštění republiky (železnou oponu už sme tady měli) a občanům uložíme povinnost pracovat.
Jen taková otázka: Jak se nazývá člověk, který výše uvedená práva nemá a má povinnost pracovat?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.