..: Živá dopravní cesta vznikne - odbory podepsaly memorandum :..

Pavel Dobeš, foto: MDČR Praha — Většina z železničních odborových organizací podepsala ve středu 3. srpna memorandum, které z jejich strany dává souhlas se vznikem tzv. živé dopravní cesty. Movitý majetek stejně jako 9.500 ze současných zaměstnanců dopravce České dráhy díky tomu mohou být 1. září převedeni pod Správu železniční dopravní cesty, kde budou zajišťovat řízení dopravy na železnici. Dokument podepsali také ministr dopravy Pavel Dobeš a zástupci ČD a SŽDC. Panuje tak shoda nejen na převodu zaměstnanců, ale podařilo se i zachování platových výhod definovaných kolektivní smlouvou ČD. ČD naproti tomu požadují úplatný převod – vyrovnání zaměstnanců a jejich výstroje má činit 396 mil. korun.

Řízení drážního provozu musí vykonávat nezávislá statní organizace tak, aby nemohlo docházet k upřednostňování konkrétního přepravce,“ vysvětluje nutnost tohoto kroku tiskový mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Jeho slova podtrhuje i žaloba Evropské komise z května minulého roku, kdy se Česká republika dostala do šetření z důvodu nedostatečné liberalizace železniční dopravy a slabého aplikování tzv. prvního železničního balíčku EU. V rámci něj je požadováno oddělení dopravců od správce infrastruktury a řízení dopravy. K vyčlenění zaměstnanců řízení dopravy mělo původně dojít k 1. červenci, ale proces zastavily odbory svými požadavky na zachování výhod plynoucích právě z kolektivní smlouvy ČD. Ministerstvo dopravy na realizaci převodu pracovalo už pod Vítem Bártou, který ale zároveň sledoval protichůdný projekt tzv. železničního holdingu. Do něj plánoval sloučit jak ČD, tak SŽDC. Projekt holdingu dříve kritizovali i nestátní dopravci ze Sdružení železničních společností. V době, kdy holdingy v Rakousku (ÖBB) a Německu (DB) jsou šetřeny EK, by to pro Českou republiku znamenalo drahou zpětnou reorganizaci podniku, sankce a mezinárodní ostudu. Podle mluvčích SŽS ani neexistuje ekonomické zdůvodnění výhodnosti takového projektu.

Přestože je ministerstvem dopravy komunikována shoda nad projektem ŽDC, Svaz Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD) Jaromíra Duška může ještě zamíchat kartami. Např. člen generální rady SOSaD Jiří Rokos komentoval ustanovení memoranda velmi nelichotivě. Tato organizace nepatří k signatářům dokumentu.

Zdroj: Ministerstvo dopravy, Sdružení železniční společností, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.8.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Podniky

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel VencaM 
05.08.2011 (9:27)  
->Jan Burian
Dovolím si citovat článek 187 předpisu D2:

Pořadí důležitosti vlaků je v zásadě dáno jejich určením v čl.185. Při sestavě jízdního řádu je rozhodující pořadí druhů vlaků podle důležitosti stanovené dopravním řádem drah.
V případě mimořádností v drážní dopravě (zpoždění vlaků, výluky kolejí, odklony vlaků pro nesjízdnost traťových úseků, zavedení mimořádných vlaků, odstranění následků mimořádných událostí apod.) zajišťuje operativní řízení drážní dopravy, aby přednost v jízdě měly vlaky podle pořadí:
a) nutné pomocné vlaky;
b) mimořádné vlaky v obecném zájmu;
c) mezistátní vlaky EuroCity;
d) mezistátní vlaky InterCity a vnitrostátní vlaky InterCity s označením SuperCity;
e) vnitrostátní vlaky InterCity;
f) ostatní mezistátní expresní vlaky;
g) ostatní vnitrostátní expresní vlaky;
h) mezistátní rychlíky;
i) vnitrostátní rychlíky;
j) mezistátní spěšné vlaky;
k) mezistátní nákladní expresní vlaky;
l) vnitrostátní nákladní expresní vlaky pro přepravu pošty;
m) vnitrostátní spěšné vlaky;
n) mezistátní osobní vlaky;
o) vnitrostátní osobní vlaky;
p) soupravové vlaky;
q) vlaky nákladní dopravy v pořadí:
1. vnitrostátní expresní (kromě vlaků pro přepravu pošty);
2. mezistátní ostatní;
3. rychlé;
4. průběžné;
5. vyrovnávkové;
6. manipulační;
7. vlečkové;
8. služební;
r) lokomotivní.
Ve vzájemném vztahu je nutno pokládat za důležitější ten vlak, který má vyšší stanovenou rychlost, při stejné kategorii a rychlosti ten, který má větší zpoždění.
Pokud by dodržením důležitosti lokomotivních a soupravových vlaků podle tohoto článku mohlo dojít ke zpoždění vlaku, pro který lokomotiva nebo souprava jede, mají tyto lokomotivní a soupravové vlaky stejnou důležitost jako
vlaky, pro které jedou.


Nemám nejaktuálnější opravenou verzi předpisu k dispozici, ale co vím, tak k žádné zásadní změně zde nedošlo. Tento předpis je závazný pro výpravčí a v případě, že by došlo k nejasnostem, tak rozhoduje dispečer. V.

Edit: Koukám, že mě tu kolega předběhl, ale nechám to tu.
05.08.2011 (9:18)  
Staňa Kulatý:

tak bych Vás slušně požádal, aby jste si své mindráky z výpovědi řešil jinde a jinak.
Naznačujete tím, že mám mindráky z vyhazovu od ČD? Prosím o vysvětlení.

Když pojede soukromník s Os a ČD s Ex, tak prostě dostane přednost Ex,
To jsem nezpochybňoval. Psal jsem o nákladní dopravě a tam přístup "zas..... soukromník" opravdu fungoval.

Pokud jste to dělal jinak, tak bych prosil o vyjádření, kolik Vás to stálo na srážkách z prémií.
Nedělal jsem to jinak, nedělal jsem to vůbec. Soukromý vlak osobní dopravy (nebo nehodový) jsem ve službě nikdy nepotkal.
05.08.2011 (9:18)  
Jan Burian:
Předpis ČD (SŽDC) D2 článek 187. ......Při sestavě jízdního řádu je rozhodující pořadí druhů vlaků podle důležitosti...... ......V případě mimořádností v drážní dopravě zajišťuje operativní řízení drážní dopravy, aby přednost v jízdě měly vlaky podle pořadí:
a)nutné pomocné vlaky
b)mimořádné vlaky v obecném zájmu
c)mezistátní vlaky EC
d)mezistátní vlaky IC a vnitrostátní vlaky IC s označením SC
e)vnitrostátní vlaky IC
f)ostatní mezistátní expresní vlaky
............
r)lokomotivní vlaky.


Ve vzájemném vztahu je nutno pokládat za důležitější ten vlak, který má vyšší stanovenou rychlost, při stejné kategorii a rychlosti ten, který má vyšší zpoždění.


Prostě jednoduše. Všechno je už dávno ošetřeno. Nějaký žlutý vláček s označením IC a zpožděním 5 minut se může stavět na hlavu a stejně pojede až na něj "dojde řada". Předpis D2 je závazný pro všechny dopravce kteří jedou po kolejích SŽDC.
05.08.2011 (8:36)  
Nechci do diskuze vnášet nové emoce ale to, aby železniční provoz řídil naprosto samostatný nezávislý subjekt, je bez pochyb. Viz řízení letového provozu. Je tu ovšem něco, o čem se zatím nehovoří. A to je legislativa řízení. Existuje sice drážní zákon, ovšem v řadě případů si dopravci, v rámci svých předpisu, je modifikovali a tím existuje řada různých výkladů. Malý fiktivní příklad: na trati Olomouc-Štěpánov se stane mimořádná událost a v Olomouci zůstanou IC Pendolino, IC ČD s loko 140km/hod. a IC Jančura také s loko 140/h. Po zprovoznění jedné traťové se půstí na trať v jakém pořádí? A je tu problém. Všichni dopravci budou dle smluv řvát, že událost nezavinily a budou chtít vyjet jako první, jelikož každý z nich per os garantuje " my budeme jezdit vždy v čas a v čistotě". Předpis ČD má etablovanou prioritu vlaků. Má ho Jančura?? Dle čeho se řízení provozu bude řídit. Obálkami, či něčím jiným. Řešení je jednoduché, ale nikdo to zatím neřeší. Na silnicích jsme zrušily vyhlášku a všichni se řídíme jediným zákonem. Na železnici toto není a bohužel legislativci v tomto směru se vůbec nikam nedostali. Takže lze předpokládat docela slušný chaoz.
registrovaný uživatel Vajgl  mail  
05.08.2011 (8:23)  
M-průvodčí: co to tady plácáte? To jako jsou traťováci (a zabezpečováci a elektrikáři) něco míň??? Já jsem taky pracoval u ČD a teď na SŽDC a taky se mě nikdo neptal. To co se nyní děje mělo být už dávno a dráha by byla zas o kus dál. Koleje a jejich obsluha by měla náležet státu (stejně jako řízení letového provozu, správa silnic apod.) a ať si po těch kolejích jezdí kdo chce když zaplatí !!!
05.08.2011 (7:28)  
Staniční budovy byly tenkrát převedeny k nové organizaci RSM. Ta po letech zvedání nájmů "vytřídila" staniční budovy na ty výdělečné a na ty ostatní. Výdělečné si ponechá a za to co zbylo z těch ostatních zinkasuje od SŽDC další stovky milionů. A SŽDC zaplatí, vždyť tam potřebuje mít 9.500 nových zaměstnanců, které nemůže dle smluv s odboráři jen tak omezit....
05.08.2011 (7:10)  
Joska: Píšete, že jste bývalý výpravčí, tak bych Vás slušně požádal, aby jste si své mindráky z výpovědi řešil jinde a jinak. Co to sakra plácáte? Jaký zasr... soukromník? Když pojede soukromník s Os a ČD s Ex, tak prostě dostane přednost Ex, ne proto, že je to vlak ČD, ale proto, že je to Ex a předpis v tomto mluví jasně. Stejně jako když by jela nehodová souprava jako nutný pomocný vlak, mohl by to být třeba kolejový jeřáb Viamontu, pojede prostě jako první a tím to hasne. Znovu opakuju, předpis mluví jasně. Pokud jste to dělal jinak, tak bych prosil o vyjádření, kolik Vás to stálo na srážkách z prémií.

Pro ostatní, pokud vás to zajímá: Věci, které popisuje Joska, se prostě na kolejích nedějí. Když jelo Desiro nejmenovaného žlutého Agenta (pravděpodobně na prezentační jízdu do Č. Budějovic) přes Hostivař, tak jsme postavili cestu, projelo, mělo návěst začátek vlaku, mělo návěst konec vlaku a jelo tuším jako Sv 1.nsl. 2501. Víc tady ve stanici nikoho nezajímalo. Prostě nejel Jančura, jel Sv 102501.
05.08.2011 (4:08)  
Fuj to mi je těch zaměstnanců moc líto a doufám že to pan Dušek zastaví! to je vůči nim fakt hnus když celej život pracují u Českých drah co je prestižní zaměstnání a teď je převedou k nějaké SŽDC a když řeknou že tam pracujou tak si lidi budou myslet že někde spravujou koleje nebo co!
Navíc příjdou určitě o režijky a takové věci fakt nechápu proč se to musí měnit když to vadí Evropské unii tak z ní vystupme a nenechme si kecat do dráhy!

Jo a jsem taky proti zavádění automatů na nádraží co když se zavedou? pak se akorát vyhodí ty paní co dělají na pokladnách a kam ony půjdou? navíc cestující jistě ocení že mu lístek prodá usměvavá pokladní která mu poradí a ne nějakej plechovej krám.
05.08.2011 (1:57)  
VencaM: Mám taky dost a dobrých známých i přátel od dráhy. Když to říkám před nimi, jasně že nekteří to těžko zkousnou. Někteří mají opravdu zdraví v p...i, někdo fakt z dřiny, někdo z chlastu. Ono to je jako jakákoli jiná práce. Někdo se zase jen veze, že.
Pracoval jsem u různých zaměstnavatelů, ale jakmile bylo hospodaření firmy na nule, nedostali jsme zadarmo ani rohlík ke svačině, bytˇ jsme dřeli do úmoru, dokud jsme se nedostali zase nad vodu. Jenže na to nejsou ve státních - nebo post-státních firmách jako dráhy zvyklí. Státe-dej!!
registrovaný uživatel VencaM 
05.08.2011 (1:35)  
...jistě všichni mají pocit jak pracují těžce a obětavě, nicmémě jsou součástí toho nefungujícího molocha a neměli by mít nárok na jakoukoli výhodu,...
Tohle bych neříkal před některými mými blízkými známými, z nich někteří skoro 40 let poctivé pracují pro železnici. To by bylo pěkné ocenění, za zdraví v pr**li.
Co však vím, tak noví zaměstnanci některých odloučených firem už na tyto výhody nárok nemají. To bude časem asi i tento případ. V.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko