Praha — (Aktualizováno 27. prosince 18.18) České dráhy těsně před Vánoci vyhlásily další výběrové řízení na modernizaci osobních vagonů. Bohužel, další dvě výběrová řízení byla naopak zrušena. Taková je bilance dle obchodního věstníku. Nově vyhlášeným tendrem je již předem ohlášená modernizace celkem 64 víceúčelových osobních vozů BDbmsee/BDbmrsee (od listopadu 2011 jsou nově přeznačovány na BDhmsee/BDbmsee). Celá zakázka v odhadované hodnotě 1,53 miliardy korun (23,9 milionu za vůz) má být hotova do šestatřiceti měsíců od podepsání kontraktu. Není bez zajímavosti rychlost, s jakou se tento tendr má uzavírat. Obálky s nabídkami se mají na generálním ředitelství otevírat již 28. ledna příštího roku, tedy sotva měsíc po vyhlášení výběrového řízení. Jeden podobný modernizační projekt takových vozů jsme již představili – první exemplář řady Bdghmeer obdržel dopravce ZSSK od ŽOS Trnava již koncem února tohoto roku.
České dráhy doposud nezveřejnily podrobnosti o této rekonstrukci, dá se ale předpokládat, že půjdou v duchu nejnovějších modernizací. Vozy tedy nejspíš dostanou klimatizaci, vakuová WC, zásuvky na 230 V, audiovizuální informační systém včetně rezervačního, podvozky budou upraveny dosazením kolejnicové brzdy. Podle dřívějších informací mají být vozy nově ve velkoprostorovém uspořádání s plošinou pro vozíčkáře a uzpůsobeny pro převoz jízdních kol. Takto modernizované vozy by měly dostat plánované označení Bbdmpsee. V podobném duchu bychom se v nejbližší době měli dočkat ještě vyhlášení výběrového řízení na modernizaci vozů Bmee.
Zrušená výběrová řízení
Současně s vyhlášením výše zmíněného výběrového řízení byla jiná dvě zrušena. První se týká vybavení 600 železničních kolejových vozidel Českých drah vozidlovými radiostanicemi GSM–R. Toto výběrové řízení bylo zrušeno z důvodu, že jediná přijatá nabídka byla ze zadávacího řízení vyřazena kvůli nesplnění ekonomických kvalifikačních předpokladů. Druhým zrušeným tendrem je pořízení čtyř nových nízkopodlažních motorových vozů pro Pardubický kraj. Toto zrušení souvisí s úpravou dopravního konceptu na území Pardubického kraje. V této souvislosti se tak zvýšil počet potřebných vozidel ze čtyř na devět. Nové výběrové řízení tak bude vyhlášeno již v průběhu ledna 2011.
Zdroj: Informační systém o veřejných zakázkách – uveřejňovací subsystém (IS VZ US), Železničář 12/2010
K reko BDbmsee/BDhmsee:
Pred pár dňami som tu pobúril veľkú časť obecenstva svojím skepticizmom v otázke odkupu Viaggio Comfort, i keď to stálo na reálnych obavách a skúsenostiach; dnes teda pre zmenu musím ČD pochváliť, že sa odhodlali k ráznemu, a hlavne realistickému plánu na kompletnú obnovu služobných vagónov. Keď si vezmem, že za jeden Bdghmeer zaplatí ZSSK v prepočte okolo 19 mil. Kč, tak za skoro 24 miliónov v sérii 64 kusov môže byť fakt hodne muziky.
Nestotožňujem sa s názorom, že rekonštruovať nové vagóny je škoda. Naopak, oživovať staré BDs je škoda - tie patria do šrotu. Nové BDbmsee (alebo Bdbmsee?) naopak majú pred sebou ešte sľubné roky služby, keď si vezmeme, že z diaľkových X-ov ČSD sú najmladšie (WRm 1978, BRcm 1984, A/Bmee 1985-87, BDmee 1987-88). Z toho vagóna sa vyťaží viac, ako z ľubovoľného oplyšovaného Béčka.
Druhá výhoda je, že ak by tú zákazku dostala nejaká "osvedčená ŽOSka", bude to celé menej bolestné, pretože už majú hlavné chyby vychytané na vagónoch ZSSK, kde sa počas modernizácií masívne experimentovalo (z veľkej časti vinou zadávateľa...). Vrútky si mali čas vybrúsiť techniku na BRm/BRcm, Trnava na Bmee/BDshmee, Velenice na Bmee pri reko WLABmee a MOVO sa s tým prípadne nejako popasuje, keď si teraz aspoň odskúšajú komponenty na ING vagónoch.
Skrátka do tohto projektu vkladám veľké nádeje - a to aj s vedomím, že zatiaľ diaľkovú flotilu ČD nijako nerozšíri.
Tomáš Palíšek: Bdghmeer sa budú nechávať primárne na vnútroštátne výkony, na žilinské Ex by mali prejsť všetky BDsheer (ktoré ale nie sú vôbec zlé).
Jaká lokomotiva se pod tímto popisem skrývá?
Anebo to řeknu ještě jinak - i okolní správy které dělají reko dosti starých vozů běžně to řeší tak že něco nakupují nově, něco rekonstruují a něco vyhazují. U nás ovšem ten první segment skoro úplně chybí posledních zhruba 15 let, a tak se nedá divit tomu že průměr vozového parku stárne čím dál tím víc. O řešení jiném než reko stále dokola se tu spekuluje znovuy a znovu (Bimzy, RJ atd.) ale pokaždé to na něčem ztroskotá a zůstane zase jen u těch reko... ty se ovšem dělají stále znovu a znovu, někdy i naněkolikrát u jednoho a toho samého vozu...
http://www.zelpage.cz/zpravy/7544
http://www.zelpage.cz/zpravy/5467
http://www.zelpage.cz/zpravy/6788
http://www.zelpage.cz/zpravy/7332
http://www.zelpage.cz/zpravy/6699
http://www.zelpage.cz/zpravy/5467
A co nam dnes jezdi na kolejich? Par regionov, par novych vozu prvni tridy, sem tam nejake bistro a par novych modrych nateru... A taky jeste "nejkvalitnejsi" lokomotiva ktera jste stale muze jenom na dve trate a s omezenou rychlosti... Ach jo
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.