..: Zkratka přes koleje na pláž si ve Španělsku vyžádala 13 mrtvých :..

Zastávka Castelldefels-Platja, Katalánsko, foto: RenfeBarcelona — Lidé jsou stále nepoučitelní. Když ve středu kolem půl dvanácté večer mířil dav mladých lidí na tradiční katalánskou oslavu svatojánské noci na pláži ve městě Castelldefels nedaleko Barcelony, hloupá netrpělivost a davová psychóza se přičinila o tragédii, jež si vyžádala 13 mrtvých a 14 zraněných. Poté, co v 23.25 na zastávce Castelldefels–Platja vystoupila z příměstského vlaku početná skupina cestujících, se přibližně třicet z nich rozhodlo zkrátit si cestu z plného nástupiště k pláži přímo přes koleje, kudy právě v tu chvíli projížděl vysokorychlostní vlak kategorie Alaris. Na místě bylo usmrceno 12 osob, třináctá oběť podlehla svým zraněním v nemocnici. Dalších 14 osob bylo těžce raněno, z nichž někteří se dosud nachází v kritickém stavu. Nehoda na místě okamžitě vyvolala paniku a pobouření, nicméně dosavadní vyšetřování jasně poukazuje na fatální chybu osob pohybujících se v kolejišti.

Početná skupina mladíků cestovala příměstským vlakem z Barcelony na tradiční svatojánskou party na pláži nedalekého města Castelldefels. Po vystoupení z vlaku linky R2 ve směru Vilanova i la Geltrú začal dav pomalu postupovat k jedinému podchodu, přes který se dá dostat na opačnou stranu zastávky a dále k pobřeží. Pomalý postup masy lidí k mimoúrovňovému přechodu však přiměl skupinu asi třiceti mužů a dívek původem z Bolívie, Kolumbie a Ekvádoru, aby si cestu k pláži zkrátili přímo přes koleje hned po odjezdu regionálního spoje. Netušili ovšem, že v protisměru se rychlostí 139 km/h blíží vlak kategorie Alaris na pravidelné trase z Alicante do Barcelony. Strojvedoucí jednotky řady 490 Renfe před průjezdem zastávkou podle předpisů použil zvukovou výstrahu, osoby v kolejišti ale za daných okolností vůbec neviděl. Na druhou stranu, při brzdné vzdálenosti v řádu stovek metrů by ani včasné zpozorování lidí na kolejích nemělo žádný efekt. S použitím magnetické kolejnicové brzdy jednotka zastavila až 200 metrů za zastávkou.

Vysokorychlostní jednotka S-104, Renfe AVE, foto: RenfeTragická nehoda ve Španělsku ihned způsobila vlnu mediálního zájmu. Vyšetřování okolností neštěstí zahájila jak policie, tak i dopravce Renfe a správce infrastruktury Adif. Někteří svědci totiž krátce po nehodě vypovídali, že dálkový vlak před vjezdem do zastávky nebylo vůbec vidět ani slyšet. Renfe ve své předběžné vyšetřovací zprávě naopak zdůrazňují, že regionální vysokorychlostní jednotka byla řádně osvětlena a před průjezdem stanicí v souladu s předpisy dávala zvukové výstražné znamení. Vlak se navíc pohyboval pod rychlostním limitem, který v tomto úseku tratě činí 150 km/h. Data z tachografu jednotky byla krátce po nehodě odeslána na analýzu státním vyšetřovatelům.

Dalším terčem kritiky účastníků masivních oslav na pláži je údajné špatné značení na zastávce, kde se neštěstí odehrálo. V rámci kompletní rekonstrukce nástupišť v roce 2009 zde byl vybudován nový podchod o šířce 3,4 metru, zatímco původní lávka byla uzavřena kvůli plánovaným opravám v letošním roce. Podle vyjádření společnosti Adif, španělského správce infrastruktury, však byla v době nehody všechna zařízení na zastávce v provozu, včetně osvětlení a obou výtahů pro bezbariérový přístup k podchodu. Vyšetřovatelé se shodují, že příčinou tragédie byla tragická nerozvážnost a neopatrnost účastníků celonočních oslav, z nichž mnozí za svou netrpělivost zaplatili životem.

Prudké a nečekané zabrzdění soupravy podle výpovědí svědků způsobilo šok i mezi cestujícími vlaku Alaris, kteří následně museli setrvat na palubě až do příjezdu záchranářů a vyšetřovatelů a do Barcelony byli přepravení náhradní dopravou. Strojvůdce musel po incidentu vyhledat pomoc psychologů, kteří byli vysláni na pomoc rodinám obětí neštěstí. Na trati je prozatím zastaven provoz a regionální i dálkové spoje jsou nahrazeny autobusy.

Podceňování nebezpečí při přecházení přes koleje je bohužel běžným jevem po celém světě – nejnovější španělský případ obvyklé tragické následky pouze zvýraznil svým rozsahem, na němž se podepsaly specifické okolnosti, jako denní doba, velké množství osob a uvolněná atmosféra oslav. Tato událost přesto zdůrazňuje hlavní rizika nerovné konfrontace člověka s vlakem: dlouhou brzdnou dráhu a zvyšující se rychlosti, které v podmínkách omezené viditelnosti prakticky znemožňují překážky na kolejích vůbec zaznamenat.

Zdroje: Renfe, El Mundo (grafika - rekonstrukce nehody), 20Minutos


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 25.6.2010 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Španělsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel MaF 
25.06.2010 (11:58)  
Já myslím, že za vše mluví věta: "Někteří svědci totiž krátce po nehodě vypovídali, že dálkový vlak před vjezdem do zastávky nebylo vůbec vidět ani slyšet."

Snad to nemysleli jako argument pro obhajobu vstupu do kolejiště... Nakonec by ještě mohli obvinit správce infrastruktury, že má příliš kvalitní svršek a dopravce, že má příliš tiché vozidlo.

Ach jo.
25.06.2010 (10:53)  
Ve včerejších zprávách nejchytřejší televize Nova, zaznělo něco o tom,že to bylo železniční neštěstí a lidé vypovídali něco o tom jak se tam ten vlak "najednou objevil a nestihnul zastavit" !?? Je vidět,že pitomci se najdou všude a tady na to opravdu tvrdě doplatili. Jenom doufám ,aby to nedopadlo jako u nás a nesnažili se trapně hledat vinu tam kde není!
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko