..: Zkratka přes koleje na pláž si ve Španělsku vyžádala 13 mrtvých :..

Zastávka Castelldefels-Platja, Katalánsko, foto: RenfeBarcelona — Lidé jsou stále nepoučitelní. Když ve středu kolem půl dvanácté večer mířil dav mladých lidí na tradiční katalánskou oslavu svatojánské noci na pláži ve městě Castelldefels nedaleko Barcelony, hloupá netrpělivost a davová psychóza se přičinila o tragédii, jež si vyžádala 13 mrtvých a 14 zraněných. Poté, co v 23.25 na zastávce Castelldefels–Platja vystoupila z příměstského vlaku početná skupina cestujících, se přibližně třicet z nich rozhodlo zkrátit si cestu z plného nástupiště k pláži přímo přes koleje, kudy právě v tu chvíli projížděl vysokorychlostní vlak kategorie Alaris. Na místě bylo usmrceno 12 osob, třináctá oběť podlehla svým zraněním v nemocnici. Dalších 14 osob bylo těžce raněno, z nichž někteří se dosud nachází v kritickém stavu. Nehoda na místě okamžitě vyvolala paniku a pobouření, nicméně dosavadní vyšetřování jasně poukazuje na fatální chybu osob pohybujících se v kolejišti.

Početná skupina mladíků cestovala příměstským vlakem z Barcelony na tradiční svatojánskou party na pláži nedalekého města Castelldefels. Po vystoupení z vlaku linky R2 ve směru Vilanova i la Geltrú začal dav pomalu postupovat k jedinému podchodu, přes který se dá dostat na opačnou stranu zastávky a dále k pobřeží. Pomalý postup masy lidí k mimoúrovňovému přechodu však přiměl skupinu asi třiceti mužů a dívek původem z Bolívie, Kolumbie a Ekvádoru, aby si cestu k pláži zkrátili přímo přes koleje hned po odjezdu regionálního spoje. Netušili ovšem, že v protisměru se rychlostí 139 km/h blíží vlak kategorie Alaris na pravidelné trase z Alicante do Barcelony. Strojvedoucí jednotky řady 490 Renfe před průjezdem zastávkou podle předpisů použil zvukovou výstrahu, osoby v kolejišti ale za daných okolností vůbec neviděl. Na druhou stranu, při brzdné vzdálenosti v řádu stovek metrů by ani včasné zpozorování lidí na kolejích nemělo žádný efekt. S použitím magnetické kolejnicové brzdy jednotka zastavila až 200 metrů za zastávkou.

Vysokorychlostní jednotka S-104, Renfe AVE, foto: RenfeTragická nehoda ve Španělsku ihned způsobila vlnu mediálního zájmu. Vyšetřování okolností neštěstí zahájila jak policie, tak i dopravce Renfe a správce infrastruktury Adif. Někteří svědci totiž krátce po nehodě vypovídali, že dálkový vlak před vjezdem do zastávky nebylo vůbec vidět ani slyšet. Renfe ve své předběžné vyšetřovací zprávě naopak zdůrazňují, že regionální vysokorychlostní jednotka byla řádně osvětlena a před průjezdem stanicí v souladu s předpisy dávala zvukové výstražné znamení. Vlak se navíc pohyboval pod rychlostním limitem, který v tomto úseku tratě činí 150 km/h. Data z tachografu jednotky byla krátce po nehodě odeslána na analýzu státním vyšetřovatelům.

Dalším terčem kritiky účastníků masivních oslav na pláži je údajné špatné značení na zastávce, kde se neštěstí odehrálo. V rámci kompletní rekonstrukce nástupišť v roce 2009 zde byl vybudován nový podchod o šířce 3,4 metru, zatímco původní lávka byla uzavřena kvůli plánovaným opravám v letošním roce. Podle vyjádření společnosti Adif, španělského správce infrastruktury, však byla v době nehody všechna zařízení na zastávce v provozu, včetně osvětlení a obou výtahů pro bezbariérový přístup k podchodu. Vyšetřovatelé se shodují, že příčinou tragédie byla tragická nerozvážnost a neopatrnost účastníků celonočních oslav, z nichž mnozí za svou netrpělivost zaplatili životem.

Prudké a nečekané zabrzdění soupravy podle výpovědí svědků způsobilo šok i mezi cestujícími vlaku Alaris, kteří následně museli setrvat na palubě až do příjezdu záchranářů a vyšetřovatelů a do Barcelony byli přepravení náhradní dopravou. Strojvůdce musel po incidentu vyhledat pomoc psychologů, kteří byli vysláni na pomoc rodinám obětí neštěstí. Na trati je prozatím zastaven provoz a regionální i dálkové spoje jsou nahrazeny autobusy.

Podceňování nebezpečí při přecházení přes koleje je bohužel běžným jevem po celém světě – nejnovější španělský případ obvyklé tragické následky pouze zvýraznil svým rozsahem, na němž se podepsaly specifické okolnosti, jako denní doba, velké množství osob a uvolněná atmosféra oslav. Tato událost přesto zdůrazňuje hlavní rizika nerovné konfrontace člověka s vlakem: dlouhou brzdnou dráhu a zvyšující se rychlosti, které v podmínkách omezené viditelnosti prakticky znemožňují překážky na kolejích vůbec zaznamenat.

Zdroje: Renfe, El Mundo (grafika - rekonstrukce nehody), 20Minutos


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 25.6.2010 (10:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Nehody a mimořádnosti

More from Španělsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
03.07.2010 (19:57)  
Nějak se mi nechce věřit tomu, že zrovna Pendolino beylo slyšet. Ale nechci polemizovat. V každém případě, je to chyba těch tupců, kteří si hrají na borečky. Je vidět, že moc nepodporují dopravu, a silně pochybuji, že se v blízkosti pár metrů nenajde žádný podchod.
Registered user M 
28.06.2010 (17:10)  
SYN - reagoval jsem na prispevky v 9:52 a 1:04
Registered user SYN 
28.06.2010 (15:23)  
M: Tak jasně že pokud plot tak MEZI koleje, jak bys ho chtěl použít jinak? Leda na šíré trati okolo, ale to ve stanici jaksi není použitelné (dokud nebudeme tak daleko jako některá metra kde je i ve stanici bariéra, v které se otvírají "dveře" až po příjezdu/zastavení vlaku).
Koneckonců to tu píše např. aron že nejlepší by bylo mezi kolejema postavit plot
Registered user M 
28.06.2010 (11:23)  
Jak nekteri pisete o oploceni a tak - zde oploceni nehralo roli. Jedine, ze by se dal plot MEZI koleje
Registered user Jugy  mail  
27.06.2010 (22:27)  
to Praha hl.n. "koleje jsou v téměř celém Španělsku nevhodně umístěné".
Takové generalizace miluju. Kolik kilometrů tratí jste ve Španělsku projel a kolik zastávek jste tam viděl? Nebo soudíte podle jedné, dvou tratí podél pobřeží?
Registered user Praha hl. n.  mail  
27.06.2010 (9:52)  
Ale musím podoktnout, že ty koleje jsou v téměř celém Španělsku nevhodně umístěné, jelikož tato praxe je tam velice běžná. Téměř všechny cesty na pláž vedou přes koleje. Obvykle tam jsou podchody nebo nadchody a koleje jsou oplocené, ale proč by někteří lenoši měli hledat podchod? Je to všude stejné, i když to mají španělé zařízené lépe než my.
27.06.2010 (1:04)  
Sta4ilo by tam postavit vysoké zábradlí. To si většina lidí rozmyslí. Stejmě jako přejezdy pro auta by měly byt standartně vybaveny závorou... V Británii maji oplocené všechny hlavní tratě tak se jim tam nedostane ani zvěř. Maji to i kvůli nebezpečí třetí ele. koleje. Ale i vysoké nástupiště. Takže skoro nikoho nenapadne chodit po kolejich.
Correspondent or Member of ŽelPage Špáňa  mail  
25.06.2010 (23:58)  
Nemusíme ani chodit daleko... :-(
http://www.youtube.com/watch?v=OQ-gZkAaHkM
Registered user numo 
25.06.2010 (23:29)  
Mne takto pred nejakymi 20 rokmi len o chlp nezrazil vlak spoluziacku. Mladi blbi, chata na jednej strane trate cez Strbu, nastup do tatranskej zeleznice na druhej, prechod ktovie kde, takze vsetci samozrejme najkratsou cestou cez trat. Vsetci sa pozreli, ona nie (presne rovnaka "davova bezpecnost") - az na kohosi krik alebo na trubenie zareagovala a potom to hodnu chvilu rozdychavala.

Tym chcem povedat, ze ludia toto budu robit vzdy, cedule-necedule, aj ked su si dobre vedomi, ze to je zle. Prilis by som to neriesil, ked clovek chce zdravy rozum obist, tak ho obide, a obcas sa holt stane toto.
Registered user M 
25.06.2010 (18:22)  
Borecek - copak tohle, mne se spis libilo, jak "lide byli zmateni, nevedeli kde je prechod". No proste nejlepsi popis byl v jedne diskusi - "jasnej favorit na Darwinovu cenu"...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko