..: Zkratka přes koleje na pláž si ve Španělsku vyžádala 13 mrtvých :..

Zastávka Castelldefels-Platja, Katalánsko, foto: RenfeBarcelona — Lidé jsou stále nepoučitelní. Když ve středu kolem půl dvanácté večer mířil dav mladých lidí na tradiční katalánskou oslavu svatojánské noci na pláži ve městě Castelldefels nedaleko Barcelony, hloupá netrpělivost a davová psychóza se přičinila o tragédii, jež si vyžádala 13 mrtvých a 14 zraněných. Poté, co v 23.25 na zastávce Castelldefels–Platja vystoupila z příměstského vlaku početná skupina cestujících, se přibližně třicet z nich rozhodlo zkrátit si cestu z plného nástupiště k pláži přímo přes koleje, kudy právě v tu chvíli projížděl vysokorychlostní vlak kategorie Alaris. Na místě bylo usmrceno 12 osob, třináctá oběť podlehla svým zraněním v nemocnici. Dalších 14 osob bylo těžce raněno, z nichž někteří se dosud nachází v kritickém stavu. Nehoda na místě okamžitě vyvolala paniku a pobouření, nicméně dosavadní vyšetřování jasně poukazuje na fatální chybu osob pohybujících se v kolejišti.

Početná skupina mladíků cestovala příměstským vlakem z Barcelony na tradiční svatojánskou party na pláži nedalekého města Castelldefels. Po vystoupení z vlaku linky R2 ve směru Vilanova i la Geltrú začal dav pomalu postupovat k jedinému podchodu, přes který se dá dostat na opačnou stranu zastávky a dále k pobřeží. Pomalý postup masy lidí k mimoúrovňovému přechodu však přiměl skupinu asi třiceti mužů a dívek původem z Bolívie, Kolumbie a Ekvádoru, aby si cestu k pláži zkrátili přímo přes koleje hned po odjezdu regionálního spoje. Netušili ovšem, že v protisměru se rychlostí 139 km/h blíží vlak kategorie Alaris na pravidelné trase z Alicante do Barcelony. Strojvedoucí jednotky řady 490 Renfe před průjezdem zastávkou podle předpisů použil zvukovou výstrahu, osoby v kolejišti ale za daných okolností vůbec neviděl. Na druhou stranu, při brzdné vzdálenosti v řádu stovek metrů by ani včasné zpozorování lidí na kolejích nemělo žádný efekt. S použitím magnetické kolejnicové brzdy jednotka zastavila až 200 metrů za zastávkou.

Vysokorychlostní jednotka S-104, Renfe AVE, foto: RenfeTragická nehoda ve Španělsku ihned způsobila vlnu mediálního zájmu. Vyšetřování okolností neštěstí zahájila jak policie, tak i dopravce Renfe a správce infrastruktury Adif. Někteří svědci totiž krátce po nehodě vypovídali, že dálkový vlak před vjezdem do zastávky nebylo vůbec vidět ani slyšet. Renfe ve své předběžné vyšetřovací zprávě naopak zdůrazňují, že regionální vysokorychlostní jednotka byla řádně osvětlena a před průjezdem stanicí v souladu s předpisy dávala zvukové výstražné znamení. Vlak se navíc pohyboval pod rychlostním limitem, který v tomto úseku tratě činí 150 km/h. Data z tachografu jednotky byla krátce po nehodě odeslána na analýzu státním vyšetřovatelům.

Dalším terčem kritiky účastníků masivních oslav na pláži je údajné špatné značení na zastávce, kde se neštěstí odehrálo. V rámci kompletní rekonstrukce nástupišť v roce 2009 zde byl vybudován nový podchod o šířce 3,4 metru, zatímco původní lávka byla uzavřena kvůli plánovaným opravám v letošním roce. Podle vyjádření společnosti Adif, španělského správce infrastruktury, však byla v době nehody všechna zařízení na zastávce v provozu, včetně osvětlení a obou výtahů pro bezbariérový přístup k podchodu. Vyšetřovatelé se shodují, že příčinou tragédie byla tragická nerozvážnost a neopatrnost účastníků celonočních oslav, z nichž mnozí za svou netrpělivost zaplatili životem.

Prudké a nečekané zabrzdění soupravy podle výpovědí svědků způsobilo šok i mezi cestujícími vlaku Alaris, kteří následně museli setrvat na palubě až do příjezdu záchranářů a vyšetřovatelů a do Barcelony byli přepravení náhradní dopravou. Strojvůdce musel po incidentu vyhledat pomoc psychologů, kteří byli vysláni na pomoc rodinám obětí neštěstí. Na trati je prozatím zastaven provoz a regionální i dálkové spoje jsou nahrazeny autobusy.

Podceňování nebezpečí při přecházení přes koleje je bohužel běžným jevem po celém světě – nejnovější španělský případ obvyklé tragické následky pouze zvýraznil svým rozsahem, na němž se podepsaly specifické okolnosti, jako denní doba, velké množství osob a uvolněná atmosféra oslav. Tato událost přesto zdůrazňuje hlavní rizika nerovné konfrontace člověka s vlakem: dlouhou brzdnou dráhu a zvyšující se rychlosti, které v podmínkách omezené viditelnosti prakticky znemožňují překážky na kolejích vůbec zaznamenat.

Zdroje: Renfe, El Mundo (grafika - rekonstrukce nehody), 20Minutos


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 25.6.2010 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Španělsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Jugy  mail  
25.06.2010 (13:42)  
V článku se píše, že usmrcení cestující byli původem z Venezuely, Kolumbie a Ekvádoru. Neznám železnici na jihoamerickém kontinentu, ale je možné, že se ti lidé prostě chovali jak jsou zvyklí z domova a tak je ta odlišná situace (moderní tichá trať s rychlostí 150 km/h) mohla opravdu zaskočit ("vlak před vjezdem do zastávky nebylo vůbec vidět ani slyšet"). To samozřejmě není jejich obhajoba ani omluva, jenom spekuluju nad možnou příčinou jejich chování.
25.06.2010 (13:33)  
Hawkey: Ach tak by se to jistě dalo brát - pokud někdo není dost chytrý na to aby do kolejí nelezl, tak holt zemře. Tím si příroda zachová jen ty inteligentnější jedince.
Ne, takhle by se to opravdu brát nemělo. Snad má lidský život alespoň nějakou cenu. Pokud se tomu dá zabránit, jsem raději pro tu prevenci...
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
25.06.2010 (13:27)  
no já bych to definoval zkratkou PSB (Přirozená Selekce Blbů) ...
25.06.2010 (13:18)  
S tou situací na trati 171 souhlasím. Navíc se tam nejedná jen o přecházení kolejí, ale i o chození po vyšlapaných cestičkách podél kolejí.

Je mi líto hlavně toho španělského fíry. Ono je nepříjemné srazit jednoho člověka, natož takovouhle skupinu.
registrovaný uživatel Jurik 
25.06.2010 (13:18)  
Teď čtu na novinkách, že na trati 090 EC vlak srazil ani ne dvouletou holčičku, tak to je fakt síla.

Fakt se divím, že lidé jsou tak bohorovně klidní, a neumějí se v železničních stanicích chovat. Kolejová doprava je prakticky nejbezpečnější (z pohledu cestujícího, co dopravu používá jako pasažér) doprava na světě, ale co se týče okolních elementů (přejezdy, pohyb v kolejišti) prakticky každý den čtete že vlak někde někoho usmrtil. Být vedením ČD/SŽDC, tak místo nesmyslných projektů, prezentací, vizualizací (např. VRT do Berouna), bych do osvěty, prevence, dal mnohem více fin.prostředků, a třeba dát i do reklamních záběrů ty jatka co jsou k vidění.
registrovaný uživatel Jurik 
25.06.2010 (13:11)  
Ono se to nezdá, ale takový elektrický (dnes už i diesely, např. Hercules) vlak opravdu není vidět ani slyšet, se postavte ke koleji někde za Studénkou, do dálky nic nevidíte (max. tak zvlněný vzduch, tohle je typická fotka, navíc bez oblouku, rovná trať: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:20070513_Vate_pisky.jpg), nenadějete se, a za pár sekund už před sebou máte pendolino, a to je "jen" 160 km/hod., a v té rychlosti nemáte šanci zareagovat (uskočit apod.), navíc když to bylo večer a před stanicí byla drobná zatáčka.

Chudák fíra, najednou pár ťuknutí, plesk plesk, na zlomek vteřiny vidí skupinku živých lidí, a rázem z toho jsou části mrtvých těl, a jak zastaví zjistí že usmrtil 13 lidí, ten pohled na tu zkázu musel být otřesný, ani si to radši nepředstavovat. Nemůže za to, ale já bych se s tím asi dlouho srovnával, že jsem zabil tolik, navíc mladých, životů. Na strojvedoucího, či řidiče tramvaje, musí člověk mít pevné nervy a být psychicky odolný.
25.06.2010 (13:06)  
No jsem moc rád, že se tu ten článek objevil.
Přátelé, přijeďte se někdy podívat třeba o víkendu odpoledne k nám do Karlštejna. Budete opravdu žasnout. Naprostá většina lidí ignoruje podchody a chodí přes koleje, z toho tak 20% se ani nerozhlédne. Připomínám, že traťová rychlost je zde 100 km/h. Často se jedná i o přebíhání před jedoucími vlaky.
Naše milé cestující, tvořené hlavně o víkendech různou směsicí cizinců a čechů, i přes staniční hlášení v angličtině a němčině opravdu ani nenapadne používat nějaký podchod. Proč také, že? A to je víkendová frekvence opravdu silná.
Bohužel vyjímkou nejsou ani učitelky převádějící svá školní dítka taktéž přes koleje, to už je do nebe volající. Potom když se na ně vlítne, tak jsou ještě nepříjemní.
Pracuji zde jako výpravčí a při každé směně trnu, kdy se stane něco takového jako ve výše zmíněném článku a mě pak budou léta tahat po soudech jako chudáka výpravčího z Brandýsa nad Orlicí. Na psychické pohodě mi to nepřidává.
Opravdu se někdy jedná o kritické situace a myslím, že strojvedoucí co tu pravidelně jezdí vědí své. Tímto se jim chci omluvit a ujistit je, že děláme co se dá abychom živého hada vinoucího se věčně přes koleje zastavovali. Ale jak víte frekvence vlaků na trati 171 a s tím spojená práce nám nedovoluje věčně hlídat zdali někdo nechodí přes koleje.
Situace je opravdu fatální a nejhorší je, že s tím nikdo nic nedělá. (i přes naše věčné urgence) Patrně se asi čeká na něco podobného jako ve španělsku, aby se s tím začalo konečně něco dělat. Pak už bude ovšem pozdě.Přitom přechod přes koleje přímo před staniční budovou, který je ještě z dob kdy jsme chodili na druhou stranu vypravovat vlaky by zasloužil vytrhat, jeho fukce je už dávno pochybná a jen svádí lidi k přecházení. Stanice by si zasloužila i lepší cedule zákazu přecházení a vstupu do kolejí a to ve vícejazčném provedení. Díky bohu, že už tu nyní máme alespoň vícejazyčný st. rozhlas, ale ten to sám rozhodně nezachrání.
Nakonec si dovolím jen povzdech, že bohužel podobná situace je na celé trati 171.
25.06.2010 (12:48)  
Pokud se nečeho bojím, tak skutečně toho, aby se nepřijala nějaká opatření vedoucí ke znevýhodnění železnice. Jako třeba, že ve stanicích a zastávkách maximálně 100 nebo podobně.
25.06.2010 (12:40)  
To dává pojmu "crowdsourcing" - nebo "moudrost" davu taky zajímavý rozměr...
25.06.2010 (12:11)  
To MaF,jo máš pravdu. Budou se snažit,aspoň u nás by se snažili to hodit na dráhu. Přece,když se prochází maličkost nějakého vola po kolejích, tak co tam má co pohledávat vlak,ne!??
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko