..: Zkratka přes koleje na pláž si ve Španělsku vyžádala 13 mrtvých :..

Zastávka Castelldefels-Platja, Katalánsko, foto: RenfeBarcelona — Lidé jsou stále nepoučitelní. Když ve středu kolem půl dvanácté večer mířil dav mladých lidí na tradiční katalánskou oslavu svatojánské noci na pláži ve městě Castelldefels nedaleko Barcelony, hloupá netrpělivost a davová psychóza se přičinila o tragédii, jež si vyžádala 13 mrtvých a 14 zraněných. Poté, co v 23.25 na zastávce Castelldefels–Platja vystoupila z příměstského vlaku početná skupina cestujících, se přibližně třicet z nich rozhodlo zkrátit si cestu z plného nástupiště k pláži přímo přes koleje, kudy právě v tu chvíli projížděl vysokorychlostní vlak kategorie Alaris. Na místě bylo usmrceno 12 osob, třináctá oběť podlehla svým zraněním v nemocnici. Dalších 14 osob bylo těžce raněno, z nichž někteří se dosud nachází v kritickém stavu. Nehoda na místě okamžitě vyvolala paniku a pobouření, nicméně dosavadní vyšetřování jasně poukazuje na fatální chybu osob pohybujících se v kolejišti.

Početná skupina mladíků cestovala příměstským vlakem z Barcelony na tradiční svatojánskou party na pláži nedalekého města Castelldefels. Po vystoupení z vlaku linky R2 ve směru Vilanova i la Geltrú začal dav pomalu postupovat k jedinému podchodu, přes který se dá dostat na opačnou stranu zastávky a dále k pobřeží. Pomalý postup masy lidí k mimoúrovňovému přechodu však přiměl skupinu asi třiceti mužů a dívek původem z Bolívie, Kolumbie a Ekvádoru, aby si cestu k pláži zkrátili přímo přes koleje hned po odjezdu regionálního spoje. Netušili ovšem, že v protisměru se rychlostí 139 km/h blíží vlak kategorie Alaris na pravidelné trase z Alicante do Barcelony. Strojvedoucí jednotky řady 490 Renfe před průjezdem zastávkou podle předpisů použil zvukovou výstrahu, osoby v kolejišti ale za daných okolností vůbec neviděl. Na druhou stranu, při brzdné vzdálenosti v řádu stovek metrů by ani včasné zpozorování lidí na kolejích nemělo žádný efekt. S použitím magnetické kolejnicové brzdy jednotka zastavila až 200 metrů za zastávkou.

Vysokorychlostní jednotka S-104, Renfe AVE, foto: RenfeTragická nehoda ve Španělsku ihned způsobila vlnu mediálního zájmu. Vyšetřování okolností neštěstí zahájila jak policie, tak i dopravce Renfe a správce infrastruktury Adif. Někteří svědci totiž krátce po nehodě vypovídali, že dálkový vlak před vjezdem do zastávky nebylo vůbec vidět ani slyšet. Renfe ve své předběžné vyšetřovací zprávě naopak zdůrazňují, že regionální vysokorychlostní jednotka byla řádně osvětlena a před průjezdem stanicí v souladu s předpisy dávala zvukové výstražné znamení. Vlak se navíc pohyboval pod rychlostním limitem, který v tomto úseku tratě činí 150 km/h. Data z tachografu jednotky byla krátce po nehodě odeslána na analýzu státním vyšetřovatelům.

Dalším terčem kritiky účastníků masivních oslav na pláži je údajné špatné značení na zastávce, kde se neštěstí odehrálo. V rámci kompletní rekonstrukce nástupišť v roce 2009 zde byl vybudován nový podchod o šířce 3,4 metru, zatímco původní lávka byla uzavřena kvůli plánovaným opravám v letošním roce. Podle vyjádření společnosti Adif, španělského správce infrastruktury, však byla v době nehody všechna zařízení na zastávce v provozu, včetně osvětlení a obou výtahů pro bezbariérový přístup k podchodu. Vyšetřovatelé se shodují, že příčinou tragédie byla tragická nerozvážnost a neopatrnost účastníků celonočních oslav, z nichž mnozí za svou netrpělivost zaplatili životem.

Prudké a nečekané zabrzdění soupravy podle výpovědí svědků způsobilo šok i mezi cestujícími vlaku Alaris, kteří následně museli setrvat na palubě až do příjezdu záchranářů a vyšetřovatelů a do Barcelony byli přepravení náhradní dopravou. Strojvůdce musel po incidentu vyhledat pomoc psychologů, kteří byli vysláni na pomoc rodinám obětí neštěstí. Na trati je prozatím zastaven provoz a regionální i dálkové spoje jsou nahrazeny autobusy.

Podceňování nebezpečí při přecházení přes koleje je bohužel běžným jevem po celém světě – nejnovější španělský případ obvyklé tragické následky pouze zvýraznil svým rozsahem, na němž se podepsaly specifické okolnosti, jako denní doba, velké množství osob a uvolněná atmosféra oslav. Tato událost přesto zdůrazňuje hlavní rizika nerovné konfrontace člověka s vlakem: dlouhou brzdnou dráhu a zvyšující se rychlosti, které v podmínkách omezené viditelnosti prakticky znemožňují překážky na kolejích vůbec zaznamenat.

Zdroje: Renfe, El Mundo (grafika - rekonstrukce nehody), 20Minutos


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 25.6.2010 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Španělsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
25.06.2010 (16:37)  
Jugy: správny postreh, informácie o pôvode obetí som do textu schválne doplnil z peruánskych novín, keďže pre španielske médiá je takýto údaj politicky nekorektný (ospravedlňujem sa pritom za zámenu Venezuely a Bolívie, pri písaní v noci sa mi v hlave tie pseudodiktatúry nejako poplietli). Tým samozrejme netvrdím, že by latinskoamerický pôvod bol automaticky predpokladom takéhoto neuveriteľného riskovania so životom, ale politicky nekorektne si dovolím tvrdiť, že svoju rolu v tejto tragédii zohral.

Títo ľudia rozhodne neboli turisti, ale regulérni imigranti, ktorí húfne a s obľubou využívajú veľmi benevolentnú imigračnú politiku Španielska (hlavne od nástupu premiéra Zapatera). Niektorí z nich síce mohli byť v Európe celkom krátko - to už sa nikdy nedozvieme - ale ani to by neznamenalo, že nepoznajú parametre španielskych železníc, kde len na tejto linke barcelonského "S-Bahnu" (Rodalies) jazdia zastávkové vlaky bežne 140-160 km/h. Ako správne poznamenávajú niektorí diskutujúci na španielskych serveroch, svoje tu urobil mylný pocit davovej bezpečnosti a netrpezlivosť vychádzajúca z typicky južanského temperamentu - každý sa chcel vidieť čo najskôr na plážovej party a keď do koľajiska skočil prvý, ostatné ovečky bez všetkého nasledovali. Nerobím si ale ilúzie, že by to u nás bolo omnoho iné...

Je tiež fakt, že kvalitná infraštruktúra a tiché rýchle vlaky tu boli jedným z faktorov, ale to skrátka nie je chyba železnice - osobne si myslím, že aj keby to bol brblajúci čmeliak v 80 km/h, tak by v panike všetci nestihli vyskákať. Takto len väčšina z nich ani netušila, čo ich trafilo.

S490 je "vysokorýchlostná regionálka" - je to trojvozová obdoba radu 680 ČD. Alicante je asi najďalej, kam Alarisy z Barcelony jazdia - dokonca je to vedené pod divíziou Media Distancia, a nie priamo pod diaľkovou dopravou Renfe. Väčšinu trasy tento spoj absolvuje po širokorozchodnom Stredomorskom koridore (v = 220 km/h), ktorý plynule nadväzuje na regionálnu železničnú sieť okolo Barcelony, teda podobne ako ľubovoľný koridorový vjazd do Prahy. Maximálka 150 km/h je v podstate bežný parameter aj pre prímestské vlaky a zásadne sa nemení až po vjazd do mestských tunelov, kde je maximum okolo 80 km/h. Oproti tomu tá "skutočná" VRT (normálnorozchodná LAV Barcelona - Madrid, 300 km/h) je úplne izolovaná a prakticky až na predmestie Barcelony vedie pod zemou samostatným tunelom - tam zastávky rozhodne nepatria.

Nuž, aj relatívne nízka rýchlosť a davová psychóza stačia na to, aby sa stala podobná tragédia. A najhoršie je, že keď dnes vystúpim z vlaku v Olomouci, tak zase uvidím miestnych, ako s nákupnou taškou mašírujú krížom cez koľajisko...
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
25.06.2010 (16:32)  
Cedule možná nikoho nezastaví, ale minimálně každý bude vědět, že dělá něco, co se nesmí, a to člověk hned dává o to větší pozor. Já když přecházím silnici někde kde se to nesmí nebo třeba na červenou na přechodu, tak jsem o poznání pozornější a opatrnější než když jdu po přechodu a na zelenou. A dobře všichni víme, že se vstupem do kolejiště je to různé - někde se to nesmí, někde se to musí, někde třeba je jeden peron, na který se musí chodit podchodem, ale před ním jsou 3 nebo 4 koleje, na které se přistupuje přímo kolejištěm... A kdo pak má vědět, co se smí a co ne - od toho jsou ty cedule.

naroznej: Nákup těch cedulí by se dal pořídit do 5000. A předpokládám, že ČD mají vybraného dodavatele cedulí, který jim dává takovou paušální množstevní slevu, takže by se to prostě objednalo u něj.
Chápu, že si každý nemůže rozhazovat peníze, jak se mu chce, ale dělat všechno centrálně taky nejde. Když budou chtít postavit třeba plot, aby tam lidi nelezli, tak to by asi mělo vedení vědět, ale pár cedulí nikoho nemusí zajímat. Na Nábřeží těžko někdo ví, jak vypadají cedule na Karlštejně; jak tam jsou koleje a jak by tam šel postavit plot, na to jim stačí kouknout do plánku.
25.06.2010 (15:56)  
aron: Ano, cedule nikoho nezastaví, ale můžeš alespoň cestující odkázat na nějaký zákaz. Protože většina lidí se řídí známým: "co není zakázáno, je dovoleno". Vezmi si, že u nás je třeba na prvním nástupišti cedule s nápisem "nevstupujte do kolejiště před zastavením vlaku" což platí pro první dvě koleje u prvního nástupiště. Ovšem cestující si to automaticky převedou na: "když tedy žádný vlak nezastavuje tak můžeme vstoupit a přejít" tohle je prostě celé špatně.
registrovaný uživatel aron 
25.06.2010 (15:31)  
november: Cedule snad ještě nikdy nikoho nezastavila, nejlepší by bylo mezi kolejema postavit plot, bude to sice o něco dražší, ale jistější.
Jinak u těch Vraňan mi hlava nebere jak někdo může,ani ne dvouleté dítě nechat chodit v blízkosti, nebo dokonce po kolejích aniž by ho držel za ruku. Jinak by se to stát snad nemohlo.
25.06.2010 (15:23)  
SYN: Já mohu s čistým svědomím říci, že se většinou snažím všude chodit tak jak se má i přes to, že jsem na pohyb v kolejišti proškolen a připraven. Souhlasím s tím, že i zaměstnanci by měli jít příkladem a mimo službu rozhodně používat jen cesty určené veřejnosti. Každý by měl začít u sebe.
registrovaný uživatel karel.f  mail  
25.06.2010 (15:15)  
Ti železničáři co chodí do zaměstnání v žádném případě nemají povolení chodit přes koleje. Staniční řád určuje přístup na pracoviště. Třeba v pracovní době mám povolení v kolejišti ale před směnou a po nikoliv. Už vůbec ne ve volnu. Jen se to u nás trochu přehlíží a i já se přiznám nejsem jiný jak druzí. Jen se zamyslete kolikrát vstoupíte na místa na železnici nepovolená a fotografujete. Nejhorší co jsem viděl šotouše v kolejišti a sluchátka na uších. Tohle moje hlava nebere.
Doporučuji raději se dvakrát rozhlédnout než se nechat jednou zranit.
25.06.2010 (14:40)  
R.U.R
představujete si to jak hurvínek válku.
Ano , každá firma má svou nákupní politiku , ale aby si mohl vedoucí oddělení či pobočky utrácet dle vlastního uvážení nehrozí.
U nás ve firmě třeba platí , že vedoucí pobočky má právo uskutečnit nákup v maximální hodnotě 5000 Kč u vedením firmy vybraného dodaatele. Pokud by tuto částku překročil , případně chtěl nakoupit od jiného dodavatele , musí mít požehnání buď manažera nákupu , nebo ředitele firmy.
V oblasti nákupu platí , že v čím větším množství nakupujete , tím větší máte slevy. Proto se dnes jde cestou centrálního nákupu. Potřebuji ceduli , zkontaktuji se se svým manažerem nákupu , ten vybere dodavatele a ceduli objedná. Objedná ale 100 ks najedou a cena jedné tak bude třeba ve výši 50% , než kdyby objednal pouze jednu.
registrovaný uživatel SYN 
25.06.2010 (14:17)  
november: napsal jste to pěkně, souhlasím, jenom dodávám že by bylo vhodné aby drážní zaměstnanci šli ostatním příkladem a též chodili podchodem. Není to dobré když se jedna osoba (na které nota bene občas ani není nijak poznat že je to zaměstnanec) vydá "zkratkou", bohužel dost lidí mívá (relativně přirozenou) snahu bezprostředního příkladu následovat... :(
Na toto téma mám nepříjemnou vzpomínku (je to pravda již pár let) jak jsme s tátou přestupovali v Tišnově, dav se vyvalil z vlaku od Brna, naprostá většina přešla "služebním" přechodem přes koleje, někteří jedinci spěchali podchodem, no a my (táta již tehdy bohužel moc rychle nemohl) jsme byli ti poslední, které výpravčí (či jiná uniformovaná osoba) odehnal od přechodu, no změna do podchodu stála nějaký další čas a přípoj už mezitím dávno odjížděl...

R.U.R. No pane tak toto bylo ve státních podnicích a úřadech tak deset let zpátky, dneska už "jsme dál" a píšeme kolkovanou žádost skoro na všechno. A to celé v rámci "šetrného nakládání se státními prostředky". Mám dojem že občas to nějaké menší levárně zabrání, na ty větší to ovšem obvykle nemá vliv, plus cenou za takovýto postup je nekonečná komplikace skoro všeho...
A to s těma cedulema je nanejvýš pravděpodobné, skoro určitě byste se dozvěděl že platné cedule zhotovuje pouze státní tiskárna cenin (či něco podobného) tak jako že je tam máte kdyžtak zakoupit (překvapivě za Xnásobek toho za kolik by to udělal normální člověk) a k tomu přiložit notářsky ověřené prohlášení že toto dráhám darujete + zaplatit darovací daň...
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
25.06.2010 (13:52)  
november: ano lidský život má cenu, ale pokud s ním někdo svévolně a vědomě hazarduje a pak se stane neštěstí, nelze se na to dívat jinak. Je trošku rozdíl mezi tím, když se skuopinka předpokládám dosplělých a svéprávých lidí rozhodne přecházet přes VRT a něco jiného je dvouleté dítě jako dnes ve Vraňanech...
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
25.06.2010 (13:50)  
november (ad situace v Karlštejně):
Jestli fakt vedoucí železniční stanice (nevím jak se správně nazývá, omlouvám se) potřebuje posvěcení z nábřeží i na to, aby si koupil pár novejch cedulí (náklady pár tisíc Kč), tak je to na dráze ještě horší, než jsem myslel. U každé normální firmy je běžné, že jednotlivé pobočky, a typicky i jednotlivá oddělení, mají nějaký rozpočet, v rámci kterého si můžou utrácet dle vlastního uvážení. To se za chvíli třeba dozvím, že průvodčí mají příděl na propisky, a když je vypíšou moc rychle, tak si musí přinést z domova vlastní, než dostanou novou.
Skoro začínám uvažovat o tom, že bych stanici Karlštejn věnoval pár pěkných cedulí za svoje peníze, ale očekávám, že bych se dozvěděl, že je tam stejně nesměji dát...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko