Kyjev — Návštěvníky evropského fotbalového šampionátu na Ukrajině v roce 2012 budou vozit také dvoupodlažní elektrické jednotky české provenience, oznámila v úterý vítkovická Škoda Vagonka. Dvě šestivozové soupravy s kapacitou 634 cestujících chtějí ukrajinské státní dráhy nasadit v průběhu fotbalového mistrovství na přibližně 480km trasu Kyjev – Charkov, načež mají být přesunuty do svého definitivního působiště na lince mezi Charkovem a Doněckem. Celá zakázka na dodání dvousystémových jednotek v úpravě pro dálkovou dopravu s maximální rychlostí 160 km/h vyjde ukrajinské železnice na 40 milionů eur, tedy přibližně miliardu korun. Na kolejích by se obě soupravy podle výrobce měly objevit na jaře 2012, aby v době konání šampionátu mohly reagovat na zvýšenou poptávku po cestování.
Nové dvoupodlažní jednotky pro ukrajinského národního dopravce UZ jsou odvozeny z původní řady 471 Českých drah, budou však kombinovat prvky prakticky všech dosavadních iterací této produktové rodiny. Stejně jako jednotky řady 575 pro Litvu budou i tyto širokorozchodné „ešusy“ určené primárně pro meziregionální a dálkovou dopravu, čemuž má odpovídat i interiér. Shodně s litevskou verzí budou také schopny jízdy maximální rychlostí 160 km/h, zatímco ze slovenské řady 671 si ukrajinské soupravy vezmou podporu dvou napájecích systémů (3 kV ss i 25 kV/50 Hz), jež je nutností pro jízdu mezi metropolí a druhým největším městem Ukrajiny. Společným znakem litevských a ukrajinských jednotek bude zřejmě i zabezpečovací systém KLUB-U, a automatické spřáhlo SA3, tedy prvky typické pro většinu postsovětských železnic.
Není bez zajímavosti, že o šestivozové variantě CityElefanta pro dálkovou dopravu před několika lety uvažovaly i České dráhy. Navrhovaná dvousystémová řada 675 se zvýšenou maximální rychlostí měla být nasazována na rychlíky mezi velkými městy, a kromě oddílů 1. a 2. třídy měla obsahovat také bistro. Zatímco český národní dopravce ponechal projekt v rovině úvah, soupravy obdobné koncepce s dvěma hnacími a čtyřmi vloženými vozy již v létě příštího roku využijí návštěvníci fotbalové události roku, kterou společně pořádají Ukrajina a Polsko. Hlavním cílem nejnovější akvizice UZ je získat dostatečně kapacitní a komfortní vozidla pro exponovanou trasu přes Poltavu, kterou dnes nejrychlejší přímý vlak zdolává za 5 hodin a 50 minut. Po skončení fotbalového šampionátu se uvažuje s přesunutím obou jednotek do Charkova, z něhož mají jezdit do 300 km vzdáleného Doněcku, třebaže v této relaci vlaky využijí výhradně napájení systémem 3 kV ss.
Zdroj: Škoda Transportation, ŽelPage
Chapu, ze nekomu nemusi byt zrovna prijemne zkosene okno v hornim patre. Zrovna tak nutit nekoho k lezeni do schodu se nemusi setkat s uspechem. A v pripade nasich esusu nejsou mezivozove prechody taky nejvhodnejsim resenim, kdyz se pri prochazeni soupravy leze furt nahoru a dolu jak na lochnesce.
Ovsem z druhe strany... co na tom komu vadi a cim je to vyvazeno?
Vadi mi sedet v patre? Muzu drepet dole, nikdo me nenuti lezt nahoru. Vadi mi, ze se dole promenaduji lidi? No jo, jenze ti by se tam promenadovali i kdyby to patro nemelo, takze tohle argument neni.
Mezivozove prechody nepotesi clovicka s minibarem ... ale nizka podlaha potesi nastupujici - klidne i neduchodce, nevozickare, nekocarkare... proste je to pohodlnejsi.
Vyska stropu se zda nizka? Ano, neni to pro dlouhany... ale pokud si nase CD jako svoji vlajkovou lod predstavuji Pendolina, o moc lepsi to v nich neni.
Kdyz si k tomu pripoctu mensi naklady na porizeni i provoz prepoctene na jedno sedadlo, moznost kratsich nastupist (s ohledem na kapacitu soupravy) a treba i takovou drobnost, jako je vyber sedadla podle sveho vkusu (sam se obcas divim, kdyz mam moznost prohlednout si nejaky jiz znamy usek z vetsi vysky), mam z toho pocit, ze vyhody proste prevazuji. Samosebou v pripadech, kdy je navyseni kapacity opodstatnene a ne tam, kde by to vozilo vzduch.
PS: Vy si myslíte, že u nás bude jezdit někdy TGV? :D
Na obyč. rychlíky u nás bych si dokázal představit čtyřvozovou jednotku, delší soupravy u nás najdou uplatnění ojediněle, tudíž by se v případě potřeby kuplovalo... Ale lidi snějí, ČD neobjednávají...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.