Jihomoravský kraj - Železniční trať mezi Brnem a Rapoticemi čeká během čtyř let rekonstrukce a elektrifikace. Po jejím dokončení nejvyšší traťová rychlost stoupne z dosavadních 60 až na 120 kilometrů za hodinu a mezi Střelicemi a Zastávkou u Brna dojde na zdvoukolejnění. Samotné práce v terénu by měly začít na jaře roku 2010 a skončit v polovině roku 2012. ČTK to zjistila z oznámení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) jihomoravským úřadům pro posouzení vlivů stavby na životní prostředí.
SŽDC v současné době elektrifikuje na jihu Moravy také v úseku mezi Znojmem a Šatovem. Trať je součástí mezinárodní trasy Znojmo - Retz - Vídeň a její elektrifikace rakouskou napěťovou soustavou 15 kV, 16,7 Hz umožní přímé spojení Znojma s Vídní elektrickými vlaky, zatímco dosud museli lidé jezdit motorovým vlakem do Šatova a až tam přesedat na elektrický vlak dále do Rakouska. Práce na trati skončí na podzim letošního roku a vyjdou na 1,2 miliardy korun. Součástí modernizace tratě Znojmo - Šatov je také výměna nejvyššího železničního mostu v kraji, který na okraji Znojma překlenuje řeku Dyji. Více než 200 metrů dlouhou konstrukci loni na podzim dělníci vysunuli z mostních pilířů a od ledna začali na mostní pilíře nasouvat most nový, což potrvá až do poloviny letošního roku.
zdroj: ČeskéNoviny.cz, LN
Jinak jsem ale reagoval na tu diskuzi: my tady od stolu nemůžeme znát detailně podmínky té které konkrétní vesnice, minimálně to chce něčím exaktním podložit (lidé řvou při jakékoliv změně, klidně i k lepšímu) a to v diskuzi moc nejde. A hlavně je pak taková diskuze zbytečná a nekonečná, kdo bydlí v Třebíči chce rychleji jezdit do Brna (a bude se ta bít jako lev a neustoupí), kdo bydlí v Liberci bude chtít rychleji jezdit do Pardubic a Ústí (a taky se bude bít jako lev...) a takových osobních preferencí bude v ČR 10 miliónů, tudíž tato cesta nikam nevede. Dopravní politiku by měli dělat lidé osobně nezainteresovaní na tom daném spojení, samozřejmě ale s korektivem od samospráv a občanů a s maximem dostupných exaktních dat.
messah - tak samozrejme, ze tam nejezdi autobus. Jezdi tam vlak a oboji jezdit nemuze. To uz jsem prece psal. Rec je o tom, co by jezdit melo
souhlas prave absence planovani je velke minus verejne dopravy v CR
M: Samozřejmě nezbývá než v teoretické rovině souhlasit, akorát k takovým úvahám je potřeba znát přesné podklady (přepravní proudy, vytíženost spojů, intenzita IAD...) a každou lokalitu zpracovávat dlouho a pečlivě, aby to pak nějaký pátek vydrželo a lidi to spíš neodradilo. Samozřejmě to není věc k diskuzi, protože každý je odněkud a má jiné preference (které nemusí být většinové), takže veškerá diskuze je zbytečná. A osobně mě nejvíc chybí, že v ČR právě to dopravní plánování absentuje, většina věcí se dělá hurá stylem od stolu. Třeba Maďaři dělají reformu železniční dopravy už 10 let, zdaleka nejsou u konce, ale výsledný systém je kompaktní, má šanci dlouho vydržet a když utichly nářky po změnách staletých přepravních směrů (nikoliv vztahů a potřeb, spíš mám na mysli odbourání přestupů v řitích typu Kál- Kápolna), zjistilo se, že lidí ve vlacích neubývá (často právě naopak) ani při výrazně vyšší úrovni jízdného než předtím, což zase umožňuje vytvářet zdroje na obnovu vozového parku.
Zastávkové vlaky minimálně mezi Zastávkou a Náměští podle mě určitě smysl mají, protože Rapotice jsou přestupním bodem na busy směr Oslavany, které mají interval 1 h, a kdyby měl v tom hodinovém intervalu jezdit mezi Zastávkou a Náměští jen bus, tak se tam ty lidi často snad ani nevejdou.
Navíc by stejně jistě případně nešlo o přímý bus Náměšť - Brno, ale v Zastávce by byl přestup (dle koncepce IDS JMK), takže možná je lepší jít na nádraží na kraji obce (Vysoké Popovice, Rapotice, Kralice) a jet vlakem přímo, nežli busem v obci, a pak přestupovat.
Ale také se bojím toho, že dlouhodobé výluky budou v konečném důsledku působit na cestující veřejnost negativně. :-(
Kdyz se divam na srovnani cisteho casu vlaku a autobusu, tak mi to vychazi zhruba stejne (cili neco takoveho, co jsem psal), resp. autobus je o neco malo rychlejsi. Akorat u vlaku je tam zpravidla navic ta zdravotni prochazka...
Napis mi prosim alespon dve zastavky, kde je vlak plne konkurenceschopny a nebud srab a nepis Omice:-)
PS: Ted jsem si tu mapu poradne odzoomoval a konecne zjistil, kdy lezi obec Studenec. Zastavku jsem videl, ale obec furt ne a ne najit:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.