Jihomoravský kraj - Železniční trať mezi Brnem a Rapoticemi čeká během čtyř let rekonstrukce a elektrifikace. Po jejím dokončení nejvyšší traťová rychlost stoupne z dosavadních 60 až na 120 kilometrů za hodinu a mezi Střelicemi a Zastávkou u Brna dojde na zdvoukolejnění. Samotné práce v terénu by měly začít na jaře roku 2010 a skončit v polovině roku 2012. ČTK to zjistila z oznámení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) jihomoravským úřadům pro posouzení vlivů stavby na životní prostředí.
SŽDC v současné době elektrifikuje na jihu Moravy také v úseku mezi Znojmem a Šatovem. Trať je součástí mezinárodní trasy Znojmo - Retz - Vídeň a její elektrifikace rakouskou napěťovou soustavou 15 kV, 16,7 Hz umožní přímé spojení Znojma s Vídní elektrickými vlaky, zatímco dosud museli lidé jezdit motorovým vlakem do Šatova a až tam přesedat na elektrický vlak dále do Rakouska. Práce na trati skončí na podzim letošního roku a vyjdou na 1,2 miliardy korun. Součástí modernizace tratě Znojmo - Šatov je také výměna nejvyššího železničního mostu v kraji, který na okraji Znojma překlenuje řeku Dyji. Více než 200 metrů dlouhou konstrukci loni na podzim dělníci vysunuli z mostních pilířů a od ledna začali na mostní pilíře nasouvat most nový, což potrvá až do poloviny letošního roku.
zdroj: ČeskéNoviny.cz, LN
Co se tyce toho vlaku, ktery statecne navzdory osudu obsluhuje zapomenute visky a je jedinym spojenim se svetem, tak to je prave ten problem, ne? Vlak jezdi, protoze ho nekdo zaplatil (a tim nekdo skutecne nemyslim cestujici...). Pokud by nekdo zaplatil autobus, tak by jezdil autobus. Jako je mozne, ze treba v sobotu odpoledne je na trati 240 ohromna poptavka po cestovani, ale taky je mozne, ze by ty dva vagony dokazal nahradit jeden autobus (a druhy kdyztak na zkracene trase u Brna)...
Jiri z Adamova - totez... Autobusy nejezdi, protoze jezdi vlaky. Je blbost, aby jezdilo oboji, kdyz silnice vede defacto podel koleji...
znojmak - aha, takze v autobuse se musis mackat s tlustym dedou a z druhe strany se stojicima (a to ti vadi), zatimco ve vlaku se v becku v kupe mackas se sedmi modelkama? Muzes mi rict, v cem je mackani s dedou v autobuse jiny proti mackani s dedou ve vlaku?
Co se tyce te tve cesty, tak nevim... Predpokaldam, ze to jedes pres Breclav. Vlak Znojmo-Breclav-Ostrava je ti milejsi nez kombinace bud Znojmo-Brno a cokoliv Brno-Ostrava?
Kazdopadne, kdyz jsem psal o tech vzdalenostech, tak jsem mel na mysli zejmena ty dediny MEZI Znojmem a Breclavi. Z meho pohledu je jedno, jestli se na prestup na rychly a kvalitni vlak clovek dostane vlakem nebo autobusem (protoze na tlustyho dedu muzu narazit tam i tam), ale asi to rozdil je...
SzKT - samozrejme, ze uznavam, ze nekomu ty metry navic nevadi a ze preferuje jedno nebo druhe, ale pokud mame zamezit soubehum nebo proste jen vybrat jeden zpusob, tak je snad logicke, ze vybereme vec, ktera vyhovuje co nejsirsimu okruhu lidi. Ze jedno reseni neuspokoji vsechny je zrejme, jde o to, aby tech spokojenych bylo co nejvic (to je duvod, proc EC nejezdi Praha-Brno-Breclav-Znojmo, ale ....-Breclav-Wien - do Znojma by to urcite taky NEKDO vyuzil, ale bylo by jich min, nez tech do Vidne...)
Jenze vlak kilometr od centra dediny v situaci, kdy uplne stejnou sluzbu zaridi i autobus zastavujici primo v centru to nejlepsi moznosti neni
To je čistá demagogie,protože lidé koukají na celkovou výhodnost a ne podle toho,kde to zastaví blíž.Mluvme konkrétně o 240 a já říkám,že i s delší docházkvou vzdáleností je povětšinou dráha u Brna konkurenceschopná nejen vůči busu,ale i vůči autu.
Jenze vlak kilometr od centra dediny v situaci, kdy uplne stejnou sluzbu zaridi i autobus zastavujici primo v centru to nejlepsi moznosti neni.
PS: Ja bych samozrejme na to metro chodil taky a taky bych samozrejme jezdil autobusem od vchodu do baraku (kdyby byl stejne rychly)...
SYN - ale ano, samozrejme, ze to nekdo bude mit bliz na vlak (pokud se mam Sykorackovi omluvit, tak se tedy omlouvam). Ovsem pomer 25-75 nebo 10-90 je pro mne jasnym signalem toho, co je vyhodnejsi pro vetsinu. Co se tyce te dochazky na MHD, tak pokud budu mit moznost tech 500 metru nejit, tak to nepujdu. Treba kvuli tomu, ze jsem linej, treba kvuli tomu, ze si chci pospat, treba kvuli tomu, ze venku prsi...
K elektrifikaci Znojmo-Satov jsem uz psal. Identicka situace nastane v okamziku, kdy draty z Brna budou koncit v Rapoticich a vznikne diskuse o elektrifikaci Rapotice-Zastavka. Tenhle usek sam o sobe je zcela nevyznamny, jenze pokud je nutnou podminkou toho, aby vlaky Brno-Zastavka mohly jezdit pod draty, tak se Rapotice-Zastavka bude muset elektrifikovat a pocitano izolovane to samozrejme vyjde tak, ze rozhodne ano. Jenze smysl to ma pocitat TED, ne potom...
Je to stejne jako kdyz se dostavoval Temelin (nebo cokoliv kde v prubehu dojdou penize). Rekneme, ze se prostavi 90 penez a zbyva postavit cast za 10. Kdyz se rozhoduje, jestli postavit tu cast za 10, tak uz se vi, ze trzby budou jen 70. Ma teda smysl stavet? No samozrejme, ze .... ano! Protoze tech 90 uz je proste utopenych a ted se rozhoduju, jestli vydelat 60 nebo nic (celkove pak, jestli prodelat 30 nebo 90). Neco jineho je, pocitat to pred celou stavbou...
No a presne tohle je k videni zde - Znojmo-Sanov? To je ten pripad, kdy zbyva dostavet 10. Brno-Rapotice? To je bohuzel ten pripad, kdy se postavi za 90 a stavba a 10 neni nikym potvrzena. Pokud by uz ted byla potvrzena rekonstrukce Brno-Trebic/Jihlava, tak to bude uplne jina debata
Jinak se domnívám, že i naftu si vyrábíme v podstatě sami. Ale základem jsou suroviny a domnívám se, že ty nemáme a nebudeme mít ať budeme jezdit na naftu nebo na elektriku....
Spinne: Samovratné výhybky proto, že při nich není potřeba lidská obsluha, tudíž se dají ekonomicky použít u výhyben každých pár kilometrů. Na 240 se stejně výrazně rychleji než 60 km/h nejezdí, tak co...
M: Dobrá snaha, s většinou věcí souhlasím, ale asi bych to nebral tak technicky. Občas může být výhodnější jít na vzdálenější vlak než autobus, každý člověk to má jinak a dopravní systém musí uspokojit každého. To ale nejsou agumenty, které by souvisely s elektrizací- vyšší rychlosti se dá dosáhnout i jinak (koupí se 30 RegioSwingerů, cestovní rychlost se zvýší taky a máme i po starosti s vozovým parkem- za stejnou cenu, jako by stály jen ty dráty a přeložky).
SYN: Ano, o cenách v tom článku není opravdu ani slovo, což je obecně chyba českého dopraváckého prostředí- přitom cena je v případě železnice, placené primárně z veřejných zdrojů, to nejdůležitější. O těch 4 mld. bylo na tom podivném webu o třebíčských projektech, podle všeho snad by to mělo být pro úsek Brno- Třebíč (ani tam se o financích nepíše zrovna přehledně...). A v každém případě je nutné počítat s celým úsekem, protože po Rapotice jsou to vyhozené peníze ať to stojí, co to stojí. Problém je v tom, že výstavba tohoto úseku bude automaticky znamenat tlaky na dokončení celé tratě bez ohledu na finanční možnosti a ekonomickou situaci státu/SŽDC/kraje. A nejspíš to bude i podstatně dražší, za těch nejméně 10 let (ale spíš bych si vsadil víc, 2012 mají být hotové jen ty Rapotice...) budou zcela jiné ceny. A do té doby cestující spolehlivě utečou, protože na dlouholetou stavební činnost dnes není nikdo zvědavý (viz koridory) a auto má dnes na Vysočině snad každý!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.