..: Liberecký kraj hledá provozovatele Jizerskohorské železnice :..

Liberec, foto: AdysLiberec - Liberecký kraj dostál svého slibu a vypsal výběrová řízení na dopravce, který bude obsluhovat část tratí v kraji a to v rámci základní dopravní obslužnosti. Doposud, stejně jako ostatní kraje, objednával dopravu automaticky u Českých drah. Od výběrového řízení si kraj slibuje především zkvalitnění služeb na celkem 114 kilometrech tratí v Jizerských horách, které jsou předmětem řízení.

114 kilometrů, 5 tratí, 15 let

Pět tratí v celkové délce 114 kilometrů představuje 34 % celkové délky všech tratí v Libereckém kraji, na kterých v současnosti kraj objednává 1 350 000 vlkm ročně a denně tyto tratě využije zhruba 8 800 cestujících, tj. více než 3 miliony cestujících ročně.

Třetinu tratí, které jsou nabízeny pro provozování osobní železniční dopravy v rámci základní dopravní obslužnosti představují tratě 034 Smržovka – Josefův Důl, 036 Liberec – Harrachov, 037 Liberec – Černousy, 038 Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem a trať 039 Frýdlant v Čechách – Jindřichovice pod Smrkem.

Vítěz soutěže má začít provozovat dopravu na daných tratích od 11. prosince 2011, přičemž mu kraj bude garantovat smlouvu na dalších 15 let z důvodu velkých počátečních investic do nákupu nových nízkopodlažních vozidel.

Zdroj: TED


JiříK. | 22.10.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tenzor 
23.10.2008 (0:00)  
Miroslav Zikmund napsal: Tím spíše, že Sasko a jiné spolkové země přihodí dopravci nějaký – nikoli zanedbatelný - peníz na nákup nových kolejových vozidel, na rozdíl od českých krajů. Čeští dopravci si ještě hezkou řádku let počkají.

Pokud mne paměť neklame, nedávno stát hodil ČD nemalý peníz - 12 miliard - což bylo proklamováno tak, že budou použity na obnovu vozového parku. Jak to s těmito penězi dopadlo všichni víme...
registrovaný uživatel M 
22.10.2008 (23:58)  
happy - nojo, nekdo tomu rika demagogie, nekdo jinej tomu rika provadet rozhodnuti, ktera maji hlavu a patu...

Ale jasne, proc se chovat zodpovedne, kdyz jde o vlacky, ze?:-) Pripada mi nekteri by z fleku odsouhlasili i smlouvu, ktera se bude zavazovat k tomu, ze 15 let dopredu bude rocne kupovat jednu analogovou klasickou televizi (a koho zajima, ze to za 15 let bude dinosaurus, vzdyt provadeni nejakych vyhledu je zbytecnost).
Ona ta koncepce by mohla stanovit treba i to, ktere smery budou jasne zeleznicni a ktere bude obsluhovat silnice. Ale k cemu to, neni problem platit si oboje - my na to prece mame a jakakoliv dlouhodoba rozhodnuti nejlepe delame na koleni pres noc:-)
22.10.2008 (23:58)  
Pane Zikmund. Děkuji za další podrobné informace.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
22.10.2008 (23:53)  
MZ: Uvazoval jsem potrebu alespon 11 stroju (prepocteno z rocniho obemu vlkm podle prumernych dennich vlkm). Plus 4 stroje jako zaloha. Pokud by to mely byt Desira - je to skoro miliarda porizovacich nakladu.
22.10.2008 (23:53)  
Dobrý večer pánové
Musím říci, že pan M napsal zajímavou myšlenku. Secteno, podtrzeno - kraj chce davat "licenci" na 15 let. Mě to připadá docela dlouhé období v případě, že by se jednalo o dominantního - jediného dopravce na určených částech tratí Libereckého kraje. Co když bude mít dopravce potíže, nebo s jeho produkty nebudou spokojeni cestující? Musím podotknout, že si ani nedovoluji odhadnout, kolik lidí bude nadále využívat služeb železničního dopravce v Libereckém kraji. Jestli bude poptávka stoupat a nebo klesat. I s tohoto důvodu se domnívám, že 15 let je dlouhá doba.
Mohu se pouze domnívat, že je to třeba z důvodu peněžního. Například čas pro splácení úvěru použitého na pořízení nových souprav. Cestujícího se domnívám bude především zajímat čas strávený v dopravním prostředku, návaznost, množství spojů, kulturnost prostředků, bezpečnost a také cena. Klasický příklad ceny a času pro srovnání vlak a bus a auto na střední vzdálenost. Trase uvedu Liberec - Praha. Autobus trasu zhruba 100 km urazí za 1:10 s cenu jízdenky 100 kč, kreditová 95 kč. Vlak trasu zhruba 140 km urazí za 2:40-45 s cenu jízdenky 176 kč zákaznická 132 kč. Pokud uvažuji o jízdě autem, tak jízda trvá 40-50 minut do Prahy na Černý Most. Při spotřebě 7 litrů a ceně benzínu 32 kč za litr, je konečná cena jízdy autem 224 kč. Nepočítám amortizaci a další prostředky. Výsledek je jednoznačný. Lidé pojedou autem nebo autobusem. Vlakem pojede snad jen zmatenec či zoufalec.
Ovšem na kratší vzdálenosti je už faktorů více. Návaznost, dochvilnost, množství spojů, cena, kulturnost, bezpečnost, slevy atd. Ale figuruje tu i čas. A to především ráno, kdy je drahá každá minuta.
Proto musím konstatovat, že lepší je opravená dobře zabezpečená trať a provozuschopná 810, než rozbitá trať a třeba Desiero.
Jako nejlepší variantu pokládám kompromis, nebo splněné obě varianty.
22.10.2008 (23:48)  
Já bych chtěl jenom doplnit, že byla podepsaná dohoda Ústeckého a Libereckého kraje na výběrové řízení na trati 087 společně se 114. Jinak si ale nemyslím, že by rychlíky nějak ovlivňovaly to, zda bylo vypsáno VŘ na trati. Ano, shodou okolností to vychází tak, že na oněch 5 tratích rychlíky nejezdí, ale to je podle mě náhoda.

Navíc bych tu chtěl podotknout, že od 1.1.2009 bude v Libereckém kraji platit nový společný tarif IDOL a do něho jsou v tuto chvíli zapojeni všichni velcí autobusoví dopravci a České dráhy. Takže v případě vítězství někoho jiného se dá očekávat, že do tarifu bude zapojen i potenciální jiný dopravce...
registrovaný uživatel happy 
22.10.2008 (23:36)  
ad petr112:
Sice nevím,jestli jsem tvůj příspěvek pochopil správně,ale na ostatních tratích je dálková doprava,tj.rychlíky pod taktovkou MD a kraj patrně nechce motat na jednu trať více dopravců,kvůli jízdenkám.A některé tratě jsou zase provázány do ostatních krajů a tam musí nastat shoda obou krajů,což není lehká záležitost.Ale to neznamená,že by se na tyto relace mělo zapomenout,myslím si že právě naopak třeba pod hlavičkou čd.Pokud čd dostanou dobré peníze,tak věřím,že jsou schopni nabídnout kvalitní vozidla (nemyslím tím ty žluté příšerky).Takže by se to tak mělo praktikovat ve všech krajích.Je ale otázkou,jak moc bude kraj hledět na nejlevnější nabídku a jak na nabídku s nejlepším vozidlem.Kvalita vozidla při samotném VŘ může hrát hodně malou roli,nebo taky hodně velkou.To záleží na kraji.
22.10.2008 (23:27)  
ČD,Arriva,Viamont,DB regio to je oč tu běží. Jinak to paní Jakešová zamotala, proč vybrala 5 tratí a co ty ostatní tam se bude jezdit jak se babky na trhu dohodly?
registrovaný uživatel Hanys  mail  
22.10.2008 (23:18)  
ad Miroslav Zikmund:souhlasím
Těžko můžem očekávat že nám tady bude DB jezdit za stejné peníze jako ČD.

ad racek:nemyslím si,že na údržbu kolejových vozidel stačí nějaká hala a starší vlečka.I nová a moderní vozidla potřebují pravidelnou kontrolu.A ta se dá provádět jen s kvalitním a moderním zázemím.
22.10.2008 (22:50)  
Huffnaggel : Patrové vozy CityShuttle nejsou v režimu RIC, proto tak jednoduše nemohou na české koleje. Takže by se musely schválit pro provoz na tratích SŽDC (podobně jako jsou na tom Bmpz ÖBB jezdící do Českých Budějovic) a patrně by s tím musely souhlasit ČD, které by vystupovaly jako dopravce uvedených vlaků.
Podobně je to s Taurusy, do Brna jezdí na R pouze 3 schválené, na osobácích do BV jezdí "množina" Taurusů, takže ÖBB by musely předělat oběhy souprav, které jezdí v rámci VOR v dost složitých (= efektivních) obězích.

xAnri05 : to je trochu kacířská otázka, protože do Frýdlantu jezdí i 843, 814 jezdící LB – TAN mají v oběhu i vlaky do Železného Brodu, které citovány nejsou. Něco se vozí DB 612. Ne, že bych si ty oběhy nedovedl nakreslit a spočítat, ale že by se mi do chtělo, tak to ne.
Obecně – na Jindřichovice 2x, Bílý Potok 1x, Josefův Důl 1x , Fýdlant – Černousy 1x (vše kapacitně stačí 810),k tomu alespoň jedna záloha, ale spíše dvě. Zbytek si zkuste dopočítat.

DB Regio jistě projeví zájem, pokud LB kraj nabídne za služby (= vlakový / nápravový kilometr) stejné peníze jako platí spolkové země.
Kvalita holt stojí peníze a LB kraj dávající ČD podstatně méně peněz nemůže počítat že za to málo dostane tolik muziky, jako dávají DB v sousedním Sasku. Tím spíše, že Sasko a jiné spolkové země přihodí dopravci nějaký – nikoli zanedbatelný - peníz na nákup nových kolejových vozidel, na rozdíl od českých krajů. Čeští dopravci si ještě hezkou řádku let počkají.

Nicméně je půvabné, že kraj vypisuje výběrové řízení těsně před krajskými volbami, přičemž tuhle akci muselo schválit zastupitelstvo, minimálně rada. Přitom zastupitelstvo prakticky o deset dní později ztratilo mandát.

Milan jbc : 843 a 814 jsou vozidla určená pro odlišné použití, srovnání je tedy poněkud ošidné. Ovšem sedačky použité v 814, alespoň z mého pohledu poskytují větší pohodlí než u 843.
Elektrický přenos výkonu u 843 je určitě výhodnější než hydromechanický. Problémy s prokluzováním dvojkolí u 843 bych přičetl nízké adhezní hmotnosti (14 tun na nápravu), zatímco u 850/851 nebo 854 je nápravový tlak hnacích náprav 16 tun, což není zanedbatelný rozdíl.
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko