..: Silvestrovské vlaky na půlnoční mši na Hostýně :..

Bazilika na Svatém Hostýnu, foto: Daniel Baránek Bystřice pod Hostýnem — Poutní místo na vrcholu Svatého Hostýna na Kroměřížsku se stane cílem několika tisíc lidí, kteří zde hodlají přivítat nový rok. O silvestrovské noci čeká návštěvníky v mariánské bazilice bohatý duchovní program završený půlnoční mší, kterou odslouží olomoucký arcibiskup Mons. Jan Graubner. Motiv mše jasně září nad oltářem — Panna Maria. Její kult se tady vzývá po staletí, podle legendy totiž zachránila Moravu před nájezdem Tatarů.

Již od roku 1992 vypravují České dráhy pro návštěvníky zvláštní vlaky z Brna, Hodonína, Bojkovic, Bylnice a Olomouce. Těm, kterým by pětikilometrová cesta k mariánské bazilice mohla činit problémy, jsou k dispozici návazné autobusové spoje společnosti KRODOS BUS. Ty budou jezdit od železniční stanice v Bystřici pod Hostýnem již od 19:30, a to v návaznosti na vlakové připoje. Rovněž po půlnoční mši odvezou autobusy návštěvníky zpět na bystřické nádraží, odkud budou vypraveny návratové zvláštní vlaky.

Zvláštní vlaky

VlakTrasaŘazení vlaku
Cesta tam (u nácestných stanic uvedeny časy odjezdů)
4029Brno hl.n. 20.25, Kojetín 21.34, Kroměříž 21.46, Hulín 22.06, Bystřice pod Hostýnem 22.24842 + Bfbrdtn794
4249/4029Hodonín 20.00, Veselí nad Moravou 20.39, Uherské Hradiště 21.15, Hulín 22.06, Bystřice pod Hostýnem 22.24ABfbrdtn795 + Bdtn756 + 854
4346/4249/4029Bojkovice 20.25, Uherské Hradiště 21.15, Hulín 22.06, Bystřice pod Hostýnem 22.24854 + Bdtn756
23226Bylnice 20.08, Vsetín 20.58, Valašské Meziříčí 21.22, Bystřice pod Hostýnem 21.54814
3959Olomouc hl.n. 21.50, Přerov 22.12, Hulín 22.24, Bystřice pod Hostýnem 22.44843 + Btn753
2758Javorník nad Veličkou zastávka 20.16, Veselí nad Moravou 20.37 (přestup na vlak 4249)814.2
Návrat zpět (u nácestných stanic uvedeny časy příjezdů)
4028Bystřice pod Hostýnem 3.00, Hulín 3.20, Kroměříž 3.32, Kojetín 3.44, Brno hl.n. 4.49Bfbrdtn794 + 842
4028/4248Bystřice pod Hostýnem 3.00, Hulín 3.20, Uherské Hradiště 4.05, Veselí nad Moravou 4.28, Hodonín 5.04854 + Bdtn756 + ABfbrdtn795
4028/4248/4333Bystřice pod Hostýnem 3.00, Hulín 3.20, Uherské Hradiště 4.05, Bojkovice 4.48854 + Bdtn756
23201Bystřice pod Hostýnem 3.10, Valašské Meziříčí 3.43, Vsetín 4.06, Bylnice 5.00814
3958Bystřice pod Hostýnem 3.15, Hulín 3.35, Přerov 3.48, Olomouc hl.n. 4.11843 + Btn753

Zdroj: ROC Zlín


Tomáš Krajcar Poslat mail autorovi | 23.12.2014 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Zlínský


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel j-din 
27.12.2014 (17:49)  
Dobrý večer, pokud jde o běžné vlaky mezi svátky - tj. po křesťansku ve vánoční době, tyto jsou skutečně oproti loňsku posílené. Právě jsem se odtud vrátil. Ráno 2xžralok, plně obsazeno, 30% cestujících stálo v úseku Hulín-Bystřice p.H..
Teď večer 2xregionova obsazená i k stání (ne úplně natěsno). Myslím, že i ekonomicky lukrativní spoje. Díky za posílení, nevešli bychom se.
registrovaný uživatel paolo 
27.12.2014 (13:12)  
Nevím, kolik čtenářů a diskutujících má osobní zkušenost s těmito vlaky, tak bych rád sdělil svůj poznatek a zkušenosti mých příbuzných a přátel, kteří se účastní této poutě každý rok.
Vlaky jsou slušně obsazené už při cestě do Bystřice pod Hostýnem, od Uh. Hradiště je vyčerpaná sedačková kapacita a až do Hulína i Holešova stále přistupují další cestující. Mnoho poutníků však volí dřívější přípoje a spojí duchovní část programu např. s večeří v restauraci na Sv. Hostýně (i letos jsou otevřené), někteří jdou těch 5 km do kopce pěšky, jiní využijí autobus, který jede v cca 15:00 hodin. Od 22:30 začíná v bazilice duchovní program, hlavní program - Te Deum a mše je až od 23:45, v tuto dobu je bazilika k prasknutí plná. Kdo nedošel do 20:00 večer do lavice, ten nesedí. Kolem 1:15 končí mše a davy se pomalu plní do několika autobusů, které odjíždějí na nádraží do Bystřice a zase se vracejí pro další lidi na Hostýn. Do 3:00 jsou všichni na nádraží. Z toho, co si pamatuji, tak jsme se asi všichni do vlaků vešli, ale ve spoji do Uh. Hradiště bylo těsno tak, že nějaká kontrola dokladů nehrozila. Průvodčí byl rád, že se nalepil na dveře, a že může mávnout na mašinfíru při odjezdu ze zastávky. U Otrokovic jsme už posedali alespoň na zem, vlak z Uh. Hradiště do Bojkovic se postupně vyprazdňoval, z Uh. Brodu už šlo sedět i na sedačkách.
Počítání prodaných lístků je celkem jednoduché: zpáteční jízdné do Bystřice pod Hostýnem na Silvestra je prokazatelné, režijky a IN100 asi nemají podstatný vliv. Zlínský kraj má ještě jednu kontrolu a tou je počet prodaných jízdenek v autobusech z Hostýna do Bystřice po mši. Tam se dá vypočítat i návštěvnost této události, vzhledem k tomu, že autem se tam moc lidí nedostane.
A k tomu finančnímu efektu: neumím si představit, že by tyto spoje mohly být ve ztrátě, cena zpáteční jízdenky bude v průměru někde kolem 130 Kč bez slev.
26.12.2014 (21:27)  
Mělo by to být primárně z jízdného a až pak, když jízdné náklady nepokryje, dorovná rozdíl do výše nákladů s přiměřeným ziskem objednatel (pokud předem nezaplatí celý mimořádný vlak a nevybírá případné jízdné sám, což se ale zpravidla běžné dopravní obslužnosti netýká). Problémem je, že ČD zčásti nechtějí a zčásti nedokáží spočítat přesný poměr na každý vlak, takže přesně lze říct jen u prázdných vlaků, že tady hradí 100 % objednatel. U plných se o nulové ztrátě či nějakém zisku nedozvíte.

Slovenské experimenty s nulovým jízdným bych proto nechal stranou, už jen s přihlédnutím k tomu, že zdaleka ne všichni členové uvedených skupin jsou skutečně potřební a naopak. ;-)
26.12.2014 (20:18)  
Teď jsem tomu přestal rozumět ... ten vlak platí apriori kraj, nebo cestující z jízdného ...

Pokud ho platí kraj, kam pak jde jízdné?
Proč poté nejsou vlaky pro potřebné třeba zadarmo (duchny, sociálky, studenti, děcka, invalidi, matky s děckama, nebo učitelé, policajti, hasiči a hlavně poslanci a senátoři)
26.12.2014 (13:57)  
Už zase konfrontace? Proč? :-) Tyhle vlaky jistě ztrátu nijak zvlášť neprohloubí, pokud vůbec. Nesmíme zapomínat, že celková ztráta je daná také potřebou provozovat méně vytížené spoje, což vyplývá z podstaty této veřejné služby, jinak by spousta lidí zůstala bez přijatelné možnosti dopravy. Myslím, že přesné informace o úhradě těchto vlaků by zájemcům poskytli v ROC Zlín. :-)
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
26.12.2014 (13:02)  
Vězte, že tyto vlaky jsou obsazeny daleko lépe než vlaky na tratích Dolní Lipka - Hanušovice, Heřmanův Městec - Prachovice, Holice - Borohrádek, Moravská Třebová - Chornice - Dzbel, Bakov nad Jizerou - Dolní Bousov či snad Březnice - Rožmitál pod Třemšínem.
registrovaný uživatel kave 
26.12.2014 (12:57)  
Hansp:

A protože v obou krajích spoluvládne i KDU-ČSL, je závěr jednání pro příští rok (znovu objednat a zaplatit) vždy jasný. Sčítání slouží jako kamufláž, jeho výsledky nerozhodují.
registrovaný uživatel Hansp 
26.12.2014 (12:32)  
Všechny tyto vlaky jsou v ZVS příslušných krajů. Ohledně obsazenosti - "Hostýnky" jedoucí z Brna a z Hodonína/Bojkovic vlakové čety pravidelně sčítají, čísla se předávají objednatelům, kteří každý rok rozhodují, zda tyto vlaky objednají či nikoli.
26.12.2014 (11:48)  
Pánové, co místo spekulací o ztrátovosti napsat na příslušné kraje dotaz, zda jsou tyto vlaky zařazeny do ZVS?
25.12.2014 (18:01)  
Tyto akce na sebe lákají velmi mnoho cestujících nevěřím, že by vlaky jeli prázdné a tím byly ztrátové.

Každý manager musí si spočítat kolik asi musí na jízdném utržit, aby vydělal, nebo alespoň neměl ztrátu.
Osobně bych ty vlaky udělal dopředně elektronicky objednávkové místenkové za 0,- k jízdence a za jeden, dva bych věděl jejich předpokládanou obsazenbost ...

Na tyto akce lidi pustí rádi žilou a jsou to slušní cestující, kteří po sobě rádi uklidí i drobky vysbírají, je to organizované, pokorné, hodně lidí se modlí, ještě by ten vlak mohl na nádraží posvětit nějaký kněz ... možná by to od ČD bylo úplně dokonalé ... i s takovou službou

(osobní zkušenost s Hostýnem 1* v životě)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko