..: Temný osud jemnické lokálky :..

Moravské Budějovice, foto: MilošJemnice — Trať 243 Moravské Budějovice – Jemnice by měla zaniknout. Kraj Vysočina, který na trati objednává osobní dopravu, totiž obdržel informace o malé obsazenosti těchto vlaků a nechce je proto dále objednávat. Podle posledních sčítání vlaky využije přibližně 200 cestujících denně. Tato vlaková linka by tak měla být nahrazena autobusy, které budou jezdit po souběžné silnici II/152 vedoucí z Brna přes Hrotovice, Moravské Budějovice a Jemnici do Slavonic a Nové Bystřice. Dle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) stojí údržba 12,5 milionu korun ročně, avšak provoz vynese pouze 660 tisíc korun za sedm párů osobních vlaků denně a dva páry nákladních vlaků týdně. Za těchto podmínek se tak prý nevyplatí trať dále udržovat.

Soukromý dopravce, nebo cyklostezka?

Budova jemnického nádraží, foto: Radek Papež

Podle náměstka hejtmana kraje Vysočina, Libora Joukla, starosté jednají o možnosti provozování dopravy soukromým dopravcem, který by současně zajišťoval údržbu tratě. Další projednávaná možnost je přebudovat těleso trati na cyklostezku. Tuto volbu by nejspíše finančně podpořil stát. Starostové chtějí trať zachovat, ale proti argumentům státu nemají pádnou odpověď. Mluvčí SŽDC Pavel Halla má ovšem námitky: „Nejde o to, že by ministerstvo od stolu rozkázalo něco rušit, trhat koleje, odstavit lidem spojení, a tak dále. Proti takovému výkladu se důrazně ohrazujeme. Je jen na krajských úřadech, jak svým obyvatelům zdůvodní případné neefektivní nakládání s veřejnými penězi. Kraje mají v ruce údaje, na základě kterých se nyní jako každý dobrý hospodář rozhodují, co má a co nemá cenu provozovat. Zatím se všichni shodli, že nemá cenu platit prázdné vlaky, které jezdí každou hodinu s milionovými náklady."

Historie trati

Trať byla slavnostně otevřena koncem roku 1896. Měří 21 km a je provozována podle předpisu D3. Počátek kilometráže je v žst. Moravské Budějovice, kterou sdílí společně s tratí 241 ze Znojma do Okříšek. Na trati leží zastávky Jackov, Dědice, Rácovice, dopravna D3 Třebelovice, zastávka Lhotice u Jemnice a poslední dopravna – Jemnice. Původně se počítalo s prodloužením až do Dačic, ale k výstavbě tohoto úseku nakonec, bohužel, nedošlo. 24. července 1996 byla tato místní dráha prohlášena Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku.

Pamětní deska Jemnice, foto: Radek PapežPamětní deska Jemnice II, foto: Radek Papež

Zdroj: ČT24


Jan Máca Poslat mail autorovi | 14.9.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Vysočina


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
20.09.2010 (0:58)  
Michal Drábek: AD Jičínka: uživil by se hodinový takt, kdyby se tam jezdilo 80 km/h od peronu (jenom v obci Bludovice možná míň, jsou (byly) tam desítky přejezdů) k peronu.
Kdyby byla nasazována adekvátní vozidla. Narozdíl od autobusů ČSAD, které mají standardně místo pro kočárek/vozíček už snad od roku 1980 či dříve, najisto 1990, motorák 810 nemá ani to. Plus "velmi pohodlné" schody, které kdybych jakožto stavař navrhl do budovy, tak letím jak Gagarin, za 108 minut kolem Země.
Kdyby se chtělo udělat dopravní koncepci. Jenže to jsou dva různé okresy (NJ, VS, nyní dva kraje T a Z) Jenže to by se taky musel někdo najít, kdo by tu koncepci prosadil (a šel by hlavou proti zdi, před i po převratu) aby údržba lokálek, nejen Jičínky a v článku zmíněné Jemničky, probíhala na stejné úrovni jako na kupříkladu "hlavní" trati 280 (kde je dnes traťová rychlost 80 km/h). Pak by ten vlak k něčemu byl.

Moc kdyby a moc jenže :((( Ta povodeň byla spíš rána z milosti, vždyť ten souběžný autobus může jet mimo obec až 90 km/h a taky tolik jezdí, což je proti traťové 40 km/h, či kolik na Jičínce bylo, závratná rychlost.

Železnice vždy těžila z toho, že je rychlá a hodně uveze. Kde není to první (a lokálky jsou skoro stejně rychlé jako v době kdy jim konkurenci dělal jen a pouze zvířaty tažený povoz) tak výhoda toho, že hodně uveze začíná kulhat. Někteří jistě vzpomenou na pohodlí. Jenže jsme u lokálkového evergreenu 810, který pokud má navíc dvojici přívěšáků, aby hodně uvezl, rozhodně není rychlý.
19.09.2010 (14:34)  
ceskolipak:
Máte pravdu, pokud je v těch místech potenciál na víc než takt busu. Viz třeba smutný případ tratě 326 Hostašovice - Nový Jičín horní nádraží. Tam máte dvě zhruba 20-30tisícová města (NJ a Valmez). Nežíkejte, že by se tam hodináč přímých, pokud možno zrychlených vlaků neuživil...
19.09.2010 (14:29)  
Borovička:
Celý problém lokálkového venkova v ČR je, že bus sice jede až do obce, ale zato ho málokdo přinutí jezdit i v so a ne a už vůbec ne v nějakém celodenním taktu.
Bohužel máte pravdu. Jednou z příčin je i neefektivní využití busů, a tedy příliš drahé vozokm, kterých se o víkendech nedostává. Chce to různá tvořivá řešení jako v Německu (střídavá obsluha, radiobusy - viz IREDO) a zbudou prachy i na víkendy. Tímhle směrem by měli starostové tlačit na kraje!
19.09.2010 (14:26)  
happy:
A to je výhoda? Že lidi nemaj ani přístřešek, ani lavičku?
Proč by na návsi nemohlo být obojí? A jinde je spíš výhodou hustší síť zastávek - ostatně nikdo nebrání sousedům okolo, aby si svépomocí nějakou tu stříšku vyrobili.
19.09.2010 (14:24)  
bub:
Vesnice od Jackova po Lhotice spádují jak do Mor. Budějovice, tak do Jemnice, samotná jemnice spáduje taky velkým dílem do Mor. Budějovic, dále do Dačic/ bez kolejí/.
Už jsem tu na začátku diskuze uváděl počty obyvatel Jem. a MB - řádově jednotky tisíc. Opravdu si myslíte, že to naplní vlak každou hodinu? Jezdit po 2h, jak uvádíte, je na pováženou - to málokoho přivede z auta do VHD.
19.09.2010 (14:20)  
Farkač Karel:
Já si osobně myslím, že před zrušením provozu na určité trati a s návrhem na její likvidaci, by se mělo vypsat výběrové řízení na její provozování a údržbu spojenou s bezúplatnýn převodem
Proč ne?

a s předem navrženou státní dotací.
S tím si dovolím nesouhlasit, takhle budem věčně doplácet na polní dráhy.
19.09.2010 (14:18)  
outdoor:
ano, pokud budou v republice rychle trate, at se potom resi lokalky...
OBOJÍ je potřeba - jinak si začnou regiony oprávněně stěžovat, že se na ně kašle - viz rozhodnutí Švýcarů o Bahn 2000 namísto VRT.
19.09.2010 (14:13)  
Frantisek:
Myslím, že by bylo vhodné nakoupit lehká kolejová vozidla malé kapacity a aerodynamických tvarů, obdobně jako se kupují nové autobusy, s možností automatického spřahování (ne jako požadavek ČD na RegioShuttle se šroubovkou), a s nimi začít "kouzlit".
Tohle je trochu sporné - v hodinovém a kratším intervalu bych to řešil střídáním přímého spojení a přestupu hrana-hrana. A propos - viz Zwiesel - ostrovní nástupiště s asi 4 hranami (jazyková nástupiště): http://www.lokschuppen-dominik.de/Vorbildfotos/Deutschland/Streckenabschnitte/Waldbahn/Zwiesel/Seite.htm

Tratě opravit (silnice se také opravují bez zisku) tak, aby se po nich dalo slušně jezdit, zastávky přiblížit obcím (kde to jde), navázat autobusové linky pokračující dále přes města do jiných obcí. Udělat dopravu přitažlivou a rušit jen tam, kde není ani předpoklad po takových úpravách získat cestující z ostatních druhů dopravy.
TESAT DO KAMENE!
(ale tam, kde je potenciál - ne v polích). Jinak určitě nejsem pro snesení žádné tratě, která má jakýkoliv strategický význam (tj. může se hodit třeba na nákladku), byť na ní byl zrušen provoz

Možná se budu opakovat, ale podívejme se na Jizerskou dráhu - kdysi uvažované zrušení skomírajícího provozu, a nyní někdy až přeplněné vlaky.
Aneb co dokáže kvalitní nabídka - táhnout poptávku!
registrovaný uživatel M 
17.09.2010 (14:54)  
A je krasne, ze sis tak uzasne bystre zapamatoval ten golf. Skoda, ze stejne uspesna tva pamet nebyla i v momente, kdy cetla jinou cast teze vety, kde se psalo neco o nekolika dnech prace 16 hodin denne v kuse...
registrovaný uživatel M 
17.09.2010 (11:48)  
Karle, nezavid, praskne ti zilka...
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko