Jemnice — Trať 243 Moravské Budějovice – Jemnice by měla zaniknout. Kraj Vysočina, který na trati objednává osobní dopravu, totiž obdržel informace o malé obsazenosti těchto vlaků a nechce je proto dále objednávat. Podle posledních sčítání vlaky využije přibližně 200 cestujících denně. Tato vlaková linka by tak měla být nahrazena autobusy, které budou jezdit po souběžné silnici II/152 vedoucí z Brna přes Hrotovice, Moravské Budějovice a Jemnici do Slavonic a Nové Bystřice. Dle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) stojí údržba 12,5 milionu korun ročně, avšak provoz vynese pouze 660 tisíc korun za sedm párů osobních vlaků denně a dva páry nákladních vlaků týdně. Za těchto podmínek se tak prý nevyplatí trať dále udržovat.
Soukromý dopravce, nebo cyklostezka?
Podle náměstka hejtmana kraje Vysočina, Libora Joukla, starosté jednají o možnosti provozování dopravy soukromým dopravcem, který by současně zajišťoval údržbu tratě. Další projednávaná možnost je přebudovat těleso trati na cyklostezku. Tuto volbu by nejspíše finančně podpořil stát. Starostové chtějí trať zachovat, ale proti argumentům státu nemají pádnou odpověď. Mluvčí SŽDC Pavel Halla má ovšem námitky: „Nejde o to, že by ministerstvo od stolu rozkázalo něco rušit, trhat koleje, odstavit lidem spojení, a tak dále. Proti takovému výkladu se důrazně ohrazujeme. Je jen na krajských úřadech, jak svým obyvatelům zdůvodní případné neefektivní nakládání s veřejnými penězi. Kraje mají v ruce údaje, na základě kterých se nyní jako každý dobrý hospodář rozhodují, co má a co nemá cenu provozovat. Zatím se všichni shodli, že nemá cenu platit prázdné vlaky, které jezdí každou hodinu s milionovými náklady."
Historie trati
Trať byla slavnostně otevřena koncem roku 1896. Měří 21 km a je provozována podle předpisu D3. Počátek kilometráže je v žst. Moravské Budějovice, kterou sdílí společně s tratí 241 ze Znojma do Okříšek. Na trati leží zastávky Jackov, Dědice, Rácovice, dopravna D3 Třebelovice, zastávka Lhotice u Jemnice a poslední dopravna – Jemnice. Původně se počítalo s prodloužením až do Dačic, ale k výstavbě tohoto úseku nakonec, bohužel, nedošlo. 24. července 1996 byla tato místní dráha prohlášena Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku.
Zdroj: ČT24
A to je výhoda? Že lidi nemaj ani přístřešek, ani lavičku? Takto má vypadat konkurenceschopná VHD? S tí jdi víš kam....
ANO - NE
-silnice tam byt musi
-silnice je trasovana minimalne stejne dobre
-jednotlive spoje lze libovolne odchylit z hlavni trasy (treba do obci, kam koleje nevedou - par jich tam je)
-zastavky lze posouvat kazdy mesic, akorat se soupne s ceduli
Tak tedy, tra't je z hladiska spádovosti trasována solidně.Vesnice od Jackova po Lhotice spádují jak do Mor. Budějovice, tak do Jemnice, samotná jemnice spáduje taky velkým dílem do Mor. Budějovic, dále do Dačic/ bez kolejí/, Třebíče, Znojma,Jihlavy. Tzn se zde nabízí jako možnost 2 hod páteřní zastávková linka Jemnice - Znojmo, v MB návaznost na bus Třebíč a vlak Okříšky-Jihlava. V prokladu by mohla jezdit mnohokrát propíraná R linka Zn - MB - Okříšky - /Jihlava - HB/, kde naopak v úseku Jaroměřice - Okříšky je spádovost vesnic hlavně na Třebíč, proto zde zastávkové vlaky nemají význam.Tzn Zn - Mor Bud střídavě R do Okříšek a střídavě Os do Jemnice.
Co se týče zastávek, koukněte na mapu, Dědice, Třebelovice by si zasloužili zastávečku malinko posunout, ale nevím jak je to současně s legislativou - normy apod., v Jemnici pokud by se nevyužívala vlečka do Jemči postavit zastávku na konci kusé koleje - není to žádné scifi v zahraničí několikrát viděno , stačí krátký peron na 1 mororák/ Regioshuttle??/
Každopádně možností je mnoho, nyní v rozhrkané 810 tam opravdu moc lidí dobrovolně nepojede...
Ne a přeprava dřeva je co?
A kolik navíc z těch přibližně 12 průměrných cestujících jede na zaměstnaneckou In kartu?
Obávám se, že ani zlepšení návazných přípojů (směr Okříšky-H.Brod-Praha nebo Znojmo) by tu do vlaku příliš mnoho cestujících nepřivedlo.
Údržbu a provoz silniční cesty financuje stát, ovšem použít "bezplatně" tuto cestu může ve svém autě každý... Na vlastní drezíně asi nikdo jezdit nebude.
Kolik přibude po zrušení lokálky autobusových spojů?
Na této lokálce není ani potenciál pro turistický provoz. Bohužel. Trvám na tom, že udržovat v umírání takovou trať, není příliš rozumné.
Spíš by bylo třeba napřít síly, tam kde možnosti rozvoje jsou a kde se taky hrozí, třeba u tratě na Moldavu.
Vlaku tam jezdi kolik? Tipuji, ze mene. Takze ano, silnice se opravuji, to je pravda. Ale silnice taky prepravi mnohem vice nakladu a osob. A silnice muze velmi snadno prevzit veskerou dopravu z zeleznice a na celkovem objem te dopravy se to takrka vubec neprojevi.
Toto by nebylo spatny si uvedomit. Pokud nekde sebe existuji dva druhy dopravy (ale klidne to muzou byt i dve silnice nebo dva chodniky nebo dve cokoliv), pricemz vsechny vykony dokaze spolehlive pojmout jen jeden z teto dvojice, tak je docela hloupost udrzovat oboji...
Mit doma dve televize ma smysl, pokud obyvatele maji ruzne chute (divaji se na jine programy) a soucasne pokud se skutecne divaji ve vice pokojich. Pokud bydlim sam a divam se vyhradne v obyvaku, tak je asi trochu blbost spravovat televizi v loznici (kterou zapnu trikrat do roka), notabene platit dva pausaly za kabelovku...
Samozrejme, pokud to v tom regionu je tak, ze osobni doprava jezdi z 50% po kolejich, nakladnich vlaku tam jezdi desitky denne (nebo je tam jasny potencial pro desitky nakladnich vlaku), pokud tam jsou dve jasna centra, mezi kterymi funguje doprava (a ne ze je to sit, ve ktere kazdy jezdi uplne jinak), tak potom necht tu zeleznici spravi.
Tak... a jak to tam teda je?
FRK
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.