..: Jak proběhly Slavnosti Pernštejnského panství 2009 :..

T466.0007, Os 14909, Rožná, 6.7. 2009, foto: Josef Petrák Nedvědice — Po vydařeném setkání parních lokomotiv 2’ D 2‘ ve dnech 27. a 28. června 2009 v železničním muzeu v Lužné u Rakovníka mohla další prodloužený víkend 4. až 6. července následovat další velká železniční akce. Tentokrát se centrem dění stala Vysočina a konkrétně trať 251 Žďár nad Sázavou – Tišnov zvaná „Stará Tišnovka“. V Nedvědici se totiž konaly každoroční Slavnosti Pernštejnského panství.

V pozvánce na akci již bylo předesláno, jaká bude letošní účast lokomotiv na slavnostech. Ze setkání v Lužné přijela dvojice „Papoušků“ 477.013 a 477.043, „Ušatá“ 464.001 a také slovenský „Pomeranč“ T 678.0012. Dále dorazila čtveřice „Pilštyků“ T 466.0007, T 466.0253, T 466.0254 a T 466.0286, „Zamračená“ T 478.1002 a jako třešnička na dortu souprava M 296.1021 + BRam + Baim + M 296.1027 stylizující někdejší motorový mezinárodní expres Vindobona. Ihned na začátku se ukázal také ještě jeden prototyp „Zamračené“ T 478.1004 a na závěr muzejní kousek T 478.3101.

Konvoj vozidel pro SPP, foto: Walker Návoz vozidel na slavnosti začal již v pátek 3. července. Z Prahy měl ráno v půl deváté vyrazit konvoj vozidel do Brna přes Havlíčkův Brod a Tišnov. Závada na jednom z vozů ale opozdila jeho odjezd z Prahy. Konvoj byl sestaven následovně — v čele celý konvoj vedla „Zamračená“ T 478.1004 podporována „Pomerančem“ T 678.0012, za nimi se vezla dvojice „Pilštyků“ T 466.0253 a T 466.0254, dva doprovodné vozy, „Papoušek“ 477.043, služební vůz Da, doprovodný vůz AB, pět vozů Bam a poté po jednom z vozů Bai, Bam, BDs, Bc, druhý z „Papoušků“ 477.013, „Ušatá“ 464.001, vůz Zsr a na závěr „Pilštyk“ T 466.0286. Ve stanici Golčův Jeníkov vyčkal konvoj předjetí osobním vlakem 5937 a rychlíkem 679, aby se vydal do stoupání směr Vlkaneč. Bohužel právě v tomto stoupání došlo k závadě na „Zamračené“, proto musel jít ve Vlkanči do čela konvoje „Pomeranč“.

Odstavení 751.004 v Havlíčkově Brodě, foto: Ondik Z opožděného konvoje byla v Havlíčkově Brodě neplánově vyřazena právě „Zamračená“ a plánovaně „Papoušek“ 477.043 s pěti vozy Bam, aby mohl druhý den vyrazit do Nedvědice na osobním vlaku 14651. Předposlední zastávkou konvoje byla stanice Tišnov, kde z něj odstoupil „Pomeranč“, trojice „Pilštyků“ a další část vozů. Zpoždění na příjezdu do Tišnova již neumožnilo páteční nasazení „Pilštyků“ na večerní osobní vlaky a vyžádalo si brzký ranní přesun T 466.0253 do Bystřice nad Pernštejnem. Zbytek konvoje nově v čele se „Zamračenou“ T 478.1002, která přijela na pomoc, dojel do Brna, kde se přes noc vozidla připravila na druhý den.

Z Prahy v pátek vyrazil na slavnosti ještě jeden konvoj. Jednalo se o historickou soupravu M 296.1021 + BRam + Baim + M 296.1027, která jela jako vzpomínkový motorový expres „Vindobona“ z Prahy do Tábora, a z Pelhřimova jela v trase rychlíku „Junák“ přes Jihlavu do Brna. Pro účastníky bylo připraveno několik fotozastávek a také možnost občerstvení ve voze BRam. Po příjezdu do Brna byla tato souprava odstavena v DKV Brno, PJ Horní Heršpice, aby druhý den vyjela se spěšným vlakem 1766 do Žďáru nad Sázavou a zapojila se do programu oslav.

854.021-3 + 854.027-0, Štěpánovice - Borač, 6.7. 2009, foto: Jakub Gregor 854.021-3 + 854.027-0 u Nového Města, foto: Ondik

Sobota, neděle a pondělí se již nesly v duchu oslav. Davy turistů proudily na hrad Pernštejn a davy příznivců železnice si vychutnávaly servírované železniční skvosty. Na pravidelných osobních vlacích se proháněla čtveřice „Pilštyků“ s historickými vozy a některé osobní vlaky měla v režii lokomotiva T 478.1002 se třemi vozy Bmx, která zaskakovala po celou dobu za nešťastnou T 478.1004. Pár spěšných vlaků 1766/7 a pár osobních vlaků 14911/2 měla v režii souprava M 296.1021 + BRam + Baim + M 296.1027. Restaurační vůz BRam byl stále otevřen a poskytoval cestujícím své výborné služby. V sobotu a neděli byly zavedeny speciální páry parních vlaků 14651/2 z Havlíčkova Brodu do Nedvědice a zpět, 14650/3 z Brna do Nedvědice a zpět a 14948/9 z Nedvědice do Rožné a zpět. Na těchto zvláštních parních vlacích se střídala trojice lokomotiv 464.001, 477.013 a 477.043, přičemž na vlacích 14948/9 a 14650/3 jezdily dokonce tyto lokomotivy na přípřežích.

851.032-3 + 850.015-9, Doubravník - Prudká zastávka, 4.7. 2009, foto: Petr Martinek 751.002 s osobním vlakem, foto: Petr Martinek T 466.0007, Nedvědice, 5.6. 2009, foto: J.U.R.A T 466.0254 na pravidelném osobním vlaku, foto: Petr Martinek

464.001 v čele mimořádného parního vlaku, foto: Petr Martinek 477.043 v čele mimořádného osobního vlaku u Pohledu, foto: Ondik Setkání 477.013 a 477.043 v Nedvědici, foto: Drahos Svestka

Pro milovníky železnice bylo dále nachystáno noční focení v Tišnově. Na pondělí byla připravena jízda zvláštního nákladního vlaku z Tišnova do Bystřice a zpět, která měla připomenout časy husté nákladní dopravy na „Tišnovce“. V čele stanul „Pilštyk“ T 466.286 a jako společně s ním na těchto vlacích pózoval T 466.254. Svoje slovo dostal i „Pomeranč“, který jinak celou dobu stál v Tišnově, na nákladním vlaku z Tišnova do Vlkova. Fotografům se tak naskytla jedinečná možnost, jak zachytit tento stroj na známém viaduktu v Dolních Loučkách, bohužel již však ne za moc příznivého počasí.

T 466.0286 + T 466.0254, Borač  - Štěpánovice, 6.7. 2009, foto: Chary Focení za svitu luny v Tišnově, foto: Petr Martinek

T 478.3101 v Havlíčkově Brodě, foto: OndikPondělní odpoledne už bylo ve znamení konce celé akce. Slovenské stroje T 678.0012, T 466.0253, T 466.0254, 464.001 a 477.013 se v pozdních nočních hodinách vracely přes Horní Lideč do svojí domoviny. Stejně tak historická souprava M 296.1021 + BRam + Baim + M 296.1027 odjela do Prahy-Vršovic. České stroje T 466.0007, T 466.286, 477.043 a 851.032 společně s historickými vozy Bam vyzvedl muzejní „Brejlovec“ T 478.3101, který se tak na závěr akce rovněž objevil v Havlíčkově Brodě a celý tento konvoj odjel také do pražského depa.

Text: Walker, Ondik; foto: autor, Petr Martinek, Ondik, Josef Petrák, Drahos Svestka, J.U.R.A, Jakub Gregor, Chary


Walker Poslat mail autorovi | 21.7.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Jihomoravský ČR Vysočina


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Pepík  mail  
25.07.2009 (14:56)  
Mě nejvíce potěšilo, že jsem se na SPP 2009 mohl potkat se spoustou milých lidí, především s panem Kubovcem. Setkání a povídání s tímto sympaťákem je jako balzám na duši.
registrovaný uživatel kladno 
25.07.2009 (11:21)  
Jenom detail k článku, souprava T478.3101 + 477.043 + vozy odjela v pondělí večer ne do pražského depa, ale do luženského depa. Pouze vozy Bam zůstaly ve stanici Praha Vršovice.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
22.07.2009 (22:38)  
čmoudík: Myslím, že vyslovení názoru má do žurnalistiky docela daleko. Ale budiž, žurnalistiku předvádím na ŽP, jen si nemyslím, že by byla právě bulvární. Vy snad ano?
22.07.2009 (22:31)  
NIcKON: V pořádku, ale v tom případě vy tu předvádíte potom tu bulvární žurnalistiku, nikoliv investigativní. No a to ostaní, to je bez komentáře.... naše mládež je hold asi naše jediná spása... :-):-):-) Mladý, ambiciozní, vševědoucí, který má od všeho klíče... :-)
22.07.2009 (21:38)  
Zdravím diskutující,myslím že je skoro jedno jestli ten či onen přispěl trochou do mlýna.Hlavní dík patří hlavně lidem co udržují ve svém volném čase stroje a jsou ochotni ve svém volně (i na úkor rodin) se zůčastnit takovýchto akcí.Všem bych chtěl vyjádřit veliký dík( vím očem mluvím,taky jsem jezdil po takovýchto akcích s M 262)a popřát hodně sil při uskutečňování těchto akcí.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
22.07.2009 (17:51)  
čmoudík: "Ta naše"? Koho "nás" máte přesně na mysli? Takováto pěkná rétorika se dříve používala k oslovování tajemného třídního nepřítele. A podobné názory hlásal i jeden z minulých premiérů s bohatou minulostí. Za prvé si nastudujte rozdíl mezi bulvární a investigativní žurnalistikou a za druhé neargumentuje tím, že víte něco, co ostatní nevědí, když to pak nemůžete prozradit. Jinak vás inteligentnější čtenáři budou moci jen těžko brát vážně.
22.07.2009 (13:47)  
NIcKON : Ano to je přesně ta vaše investigativní žurnalistika, napsat to tak, aby to byla zajímavost, či něco tomu podobné, ale jestli to tak ve skutečnosti je nebo není pravda, to už vás nezajímá. Ale aspoň toto pravidlo by se mělo dodržovat, když pominu ty ostatní. Ovšem to se moc v investigativní žurnalistice nenosí........

Vlad: Není ničí poviností, natož mojí zde na těchto stránkách něco zveřejňovat, ve své podstatě mě to zakazuje i pracovní smlouva. Takže dál zůstanu tajemný...Můžete si na to aspoň utvářet své názory a závěry, kolik je jich libo a houby zle, i když budou úplně scestné:-):-)
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
22.07.2009 (11:13)  
čmoudík: Pokud jste tedy vy ten, kdo ví, tak to řekněte a přestaňte se chovat tajemně. Zatím jste žádný z mých závěrů nevyvrátil. Á propos, kdyby neexistovaly závěry a názory bez přesných údajů, mohli bychom zrušit investigativní žurnalistiku a patrně bychom dosud lezli po stromech. Nebo bychom se mohli přiblížit Severní Koreji, tam taky lidi ctí kýmsi stanovená pravidla a nedělají si vlastní závěry a názory.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
22.07.2009 (6:58)  
ČD sponzor akce? Kdopak je asi 100% vlastníkem této štědré firmičky :-) ?
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
22.07.2009 (6:54)  
(OT) ad financování
Pánové, pokud tady hájite barvy ČD, tak vylože karty na stůl: celá akce měla náklady xx,- CZK, z toho ČD uhradily yy %. V opačném případě to jsou jen slova, slova, slova...
A k ČD. Moje uznání nepatří organizaci jako celku, ale těm několika málo nadšencům, kteří tyto akce jsou ochotni podpořit, dát jim zelenou. Daleko větší obdiv si zaslouží ti, kteří historické stroje s láskou udržují v provozuschopném stavu.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko