Nedvědice — Po vydařeném setkání parních lokomotiv 2’ D 2‘ ve dnech 27. a 28. června 2009 v železničním muzeu v Lužné u Rakovníka mohla další prodloužený víkend 4. až 6. července následovat další velká železniční akce. Tentokrát se centrem dění stala Vysočina a konkrétně trať 251 Žďár nad Sázavou – Tišnov zvaná „Stará Tišnovka“. V Nedvědici se totiž konaly každoroční Slavnosti Pernštejnského panství.
V pozvánce na akci již bylo předesláno, jaká bude letošní účast lokomotiv na slavnostech. Ze setkání v Lužné přijela dvojice „Papoušků“ 477.013 a 477.043, „Ušatá“ 464.001 a také slovenský „Pomeranč“ T 678.0012. Dále dorazila čtveřice „Pilštyků“ T 466.0007, T 466.0253, T 466.0254 a T 466.0286, „Zamračená“ T 478.1002 a jako třešnička na dortu souprava M 296.1021 + BRam + Baim + M 296.1027 stylizující někdejší motorový mezinárodní expres Vindobona. Ihned na začátku se ukázal také ještě jeden prototyp „Zamračené“ T 478.1004 a na závěr muzejní kousek T 478.3101.
Návoz vozidel na slavnosti začal již v pátek 3. července. Z Prahy měl ráno v půl deváté vyrazit konvoj vozidel do Brna přes Havlíčkův Brod a Tišnov. Závada na jednom z vozů ale opozdila jeho odjezd z Prahy. Konvoj byl sestaven následovně — v čele celý konvoj vedla „Zamračená“ T 478.1004 podporována „Pomerančem“ T 678.0012, za nimi se vezla dvojice „Pilštyků“ T 466.0253 a T 466.0254, dva doprovodné vozy, „Papoušek“ 477.043, služební vůz Da, doprovodný vůz AB, pět vozů Bam a poté po jednom z vozů Bai, Bam, BDs, Bc, druhý z „Papoušků“ 477.013, „Ušatá“ 464.001, vůz Zsr a na závěr „Pilštyk“ T 466.0286. Ve stanici Golčův Jeníkov vyčkal konvoj předjetí osobním vlakem 5937 a rychlíkem 679, aby se vydal do stoupání směr Vlkaneč. Bohužel právě v tomto stoupání došlo k závadě na „Zamračené“, proto musel jít ve Vlkanči do čela konvoje „Pomeranč“.
Z opožděného konvoje byla v Havlíčkově Brodě neplánově vyřazena právě „Zamračená“ a plánovaně „Papoušek“ 477.043 s pěti vozy Bam, aby mohl druhý den vyrazit do Nedvědice na osobním vlaku 14651. Předposlední zastávkou konvoje byla stanice Tišnov, kde z něj odstoupil „Pomeranč“, trojice „Pilštyků“ a další část vozů. Zpoždění na příjezdu do Tišnova již neumožnilo páteční nasazení „Pilštyků“ na večerní osobní vlaky a vyžádalo si brzký ranní přesun T 466.0253 do Bystřice nad Pernštejnem. Zbytek konvoje nově v čele se „Zamračenou“ T 478.1002, která přijela na pomoc, dojel do Brna, kde se přes noc vozidla připravila na druhý den.
Z Prahy v pátek vyrazil na slavnosti ještě jeden konvoj. Jednalo se o historickou soupravu M 296.1021 + BRam + Baim + M 296.1027, která jela jako vzpomínkový motorový expres „Vindobona“ z Prahy do Tábora, a z Pelhřimova jela v trase rychlíku „Junák“ přes Jihlavu do Brna. Pro účastníky bylo připraveno několik fotozastávek a také možnost občerstvení ve voze BRam. Po příjezdu do Brna byla tato souprava odstavena v DKV Brno, PJ Horní Heršpice, aby druhý den vyjela se spěšným vlakem 1766 do Žďáru nad Sázavou a zapojila se do programu oslav.
Sobota, neděle a pondělí se již nesly v duchu oslav. Davy turistů proudily na hrad Pernštejn a davy příznivců železnice si vychutnávaly servírované železniční skvosty. Na pravidelných osobních vlacích se proháněla čtveřice „Pilštyků“ s historickými vozy a některé osobní vlaky měla v režii lokomotiva T 478.1002 se třemi vozy Bmx, která zaskakovala po celou dobu za nešťastnou T 478.1004. Pár spěšných vlaků 1766/7 a pár osobních vlaků 14911/2 měla v režii souprava M 296.1021 + BRam + Baim + M 296.1027. Restaurační vůz BRam byl stále otevřen a poskytoval cestujícím své výborné služby. V sobotu a neděli byly zavedeny speciální páry parních vlaků 14651/2 z Havlíčkova Brodu do Nedvědice a zpět, 14650/3 z Brna do Nedvědice a zpět a 14948/9 z Nedvědice do Rožné a zpět. Na těchto zvláštních parních vlacích se střídala trojice lokomotiv 464.001, 477.013 a 477.043, přičemž na vlacích 14948/9 a 14650/3 jezdily dokonce tyto lokomotivy na přípřežích.
Pro milovníky železnice bylo dále nachystáno noční focení v Tišnově. Na pondělí byla připravena jízda zvláštního nákladního vlaku z Tišnova do Bystřice a zpět, která měla připomenout časy husté nákladní dopravy na „Tišnovce“. V čele stanul „Pilštyk“ T 466.286 a jako společně s ním na těchto vlacích pózoval T 466.254. Svoje slovo dostal i „Pomeranč“, který jinak celou dobu stál v Tišnově, na nákladním vlaku z Tišnova do Vlkova. Fotografům se tak naskytla jedinečná možnost, jak zachytit tento stroj na známém viaduktu v Dolních Loučkách, bohužel již však ne za moc příznivého počasí.
Pondělní odpoledne už bylo ve znamení konce celé akce. Slovenské stroje T 678.0012, T 466.0253, T 466.0254, 464.001 a 477.013 se v pozdních nočních hodinách vracely přes Horní Lideč do svojí domoviny. Stejně tak historická souprava M 296.1021 + BRam + Baim + M 296.1027 odjela do Prahy-Vršovic. České stroje T 466.0007, T 466.286, 477.043 a 851.032 společně s historickými vozy Bam vyzvedl muzejní „Brejlovec“ T 478.3101, který se tak na závěr akce rovněž objevil v Havlíčkově Brodě a celý tento konvoj odjel také do pražského depa.
Text: Walker, Ondik; foto: autor, Petr Martinek, Ondik, Josef Petrák, Drahos Svestka, J.U.R.A, Jakub Gregor, Chary


1 2 | Zpráv na stránku: |
Vlad: Není ničí poviností, natož mojí zde na těchto stránkách něco zveřejňovat, ve své podstatě mě to zakazuje i pracovní smlouva. Takže dál zůstanu tajemný...Můžete si na to aspoň utvářet své názory a závěry, kolik je jich libo a houby zle, i když budou úplně scestné:-):-)
Pánové, pokud tady hájite barvy ČD, tak vylože karty na stůl: celá akce měla náklady xx,- CZK, z toho ČD uhradily yy %. V opačném případě to jsou jen slova, slova, slova...
A k ČD. Moje uznání nepatří organizaci jako celku, ale těm několika málo nadšencům, kteří tyto akce jsou ochotni podpořit, dát jim zelenou. Daleko větší obdiv si zaslouží ti, kteří historické stroje s láskou udržují v provozuschopném stavu.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
