..: Temný osud jemnické lokálky :..

Moravské Budějovice, foto: MilošJemnice — Trať 243 Moravské Budějovice – Jemnice by měla zaniknout. Kraj Vysočina, který na trati objednává osobní dopravu, totiž obdržel informace o malé obsazenosti těchto vlaků a nechce je proto dále objednávat. Podle posledních sčítání vlaky využije přibližně 200 cestujících denně. Tato vlaková linka by tak měla být nahrazena autobusy, které budou jezdit po souběžné silnici II/152 vedoucí z Brna přes Hrotovice, Moravské Budějovice a Jemnici do Slavonic a Nové Bystřice. Dle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) stojí údržba 12,5 milionu korun ročně, avšak provoz vynese pouze 660 tisíc korun za sedm párů osobních vlaků denně a dva páry nákladních vlaků týdně. Za těchto podmínek se tak prý nevyplatí trať dále udržovat.

Soukromý dopravce, nebo cyklostezka?

Budova jemnického nádraží, foto: Radek Papež

Podle náměstka hejtmana kraje Vysočina, Libora Joukla, starosté jednají o možnosti provozování dopravy soukromým dopravcem, který by současně zajišťoval údržbu tratě. Další projednávaná možnost je přebudovat těleso trati na cyklostezku. Tuto volbu by nejspíše finančně podpořil stát. Starostové chtějí trať zachovat, ale proti argumentům státu nemají pádnou odpověď. Mluvčí SŽDC Pavel Halla má ovšem námitky: „Nejde o to, že by ministerstvo od stolu rozkázalo něco rušit, trhat koleje, odstavit lidem spojení, a tak dále. Proti takovému výkladu se důrazně ohrazujeme. Je jen na krajských úřadech, jak svým obyvatelům zdůvodní případné neefektivní nakládání s veřejnými penězi. Kraje mají v ruce údaje, na základě kterých se nyní jako každý dobrý hospodář rozhodují, co má a co nemá cenu provozovat. Zatím se všichni shodli, že nemá cenu platit prázdné vlaky, které jezdí každou hodinu s milionovými náklady."

Historie trati

Trať byla slavnostně otevřena koncem roku 1896. Měří 21 km a je provozována podle předpisu D3. Počátek kilometráže je v žst. Moravské Budějovice, kterou sdílí společně s tratí 241 ze Znojma do Okříšek. Na trati leží zastávky Jackov, Dědice, Rácovice, dopravna D3 Třebelovice, zastávka Lhotice u Jemnice a poslední dopravna – Jemnice. Původně se počítalo s prodloužením až do Dačic, ale k výstavbě tohoto úseku nakonec, bohužel, nedošlo. 24. července 1996 byla tato místní dráha prohlášena Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku.

Pamětní deska Jemnice, foto: Radek PapežPamětní deska Jemnice II, foto: Radek Papež

Zdroj: ČT24


Jan Máca Poslat mail autorovi | 14.9.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Vysočina


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
15.09.2010 (22:32)  
bub: to treba ne,ale zaroven dost pochybuju,ze by v Nemecku nebo nekde jinde provozoval nejakej soukromnik ztratovou lokalku
registrovaný uživatel bub 
15.09.2010 (22:19)  
Michal26 : uhozen hřebík na hlavičku - tyto lokálky se určitě neživí marginálně z jízdného, naopak personál apod je o dost dražší než v ČR,tudíž i dotace vyšší...
registrovaný uživatel happy 
15.09.2010 (22:16)  
az bude vlak u nas stejne drahej jak v Nemecku
Co s tím má společného kupní síla obyvatelstva? Tam je úměra přímá nikoliv nepřímá. V Německu je sice dražší jízdné, ovšem jsou tam daleko dražší vstupy (vyšší platy).
registrovaný uživatel bub 
15.09.2010 (22:16)  
Toto chce ovšem řešit komplexně, když ne IDS tak alespoň po jeho vzoru :-)
Čistě teoreticky kdyby byla oblast v IDS JMK jedna z možností:
Páteř vlak 2hod Znojmo - Jemnice, místo 2 souběžných busů z MB do Jemnice by se bus použil na okružní linku cca: Třebelovice žel.st - Budkov - Lomy - Jemnice žel st - Police - Třebelovice žel st.. Tzn máte 1 vlak / a kapacita busu by zde určitě nestačila - pro notorické náhradobusiče/,1 bus, obslouženo cca 15 obcí ve spádové oblasti a to nejen do vedlejší vsí...
15.09.2010 (22:11)  
happy: az bude vlak u nas stejne drahej jak v Nemecku,tak pak muzes srovnavat,ale do te doby jsou argumenty tohoto typu zcela irelevantni
registrovaný uživatel happy 
15.09.2010 (22:00)  
Podívejte se na osud tratě Zwiesel - Bodenmais
Zvláště na tuto trať, kdyby byla v ČR, tak by někteří pořádali hon na čarodějnice. Stavební délka necelých 15 km, rychlost 50 km/h, skorosouběžná silnice, Bodenmais má necelé 4 tisícovky obyvatel, Zwiesel necelých 10 tis. obyvatel. Je to dosti podobné... že. Jenže v Německu tam jezdí soukromník s RS1 (které v jejich provedení nejsou nic moc) a úplně šokující pro některé je to, že to tam brousí koleje každou hodinu.

Proste tato lokalka nema zadny potencial ani do budoucna
Si naznal při pohledu do mapy, že....
15.09.2010 (21:51)  
bub: jenze problem je v tom,ze na jemnicke lokalce neni zadne lakadlo pro turisty,takze proc by tam jezdili?? a nevyuzivaji ji ani mistni.Proste tato lokalka nema zadny potencial ani do budoucna
registrovaný uživatel bub 
15.09.2010 (21:34)  
Podívejte se na osud tratě Zwiesel - Bodenmais a Zwiesel - Grafenau nedaleko českoněmeckých hranic/ za Železnou Rudou/.Dá se říci že s Jemnickou by se tyto lokálky daly trochu srovnat. V 90. letech zde byla taky zastavena doprava, stejné argumenty jako tady, málo lidí... vidíte stačí trochu propagace, nová vozidla - zde shodou okolností Regioshuttle, přípoje, celodenní provoz...a rozhodně to není jen pro turisty.Pročpak asi ti Němci nenahradí toto zde neustále omílaným "levnějším autobusem"??
15.09.2010 (21:33)  
Celý problém lokálkového venkova v ČR je, že bus sice jede až do obce, ale zato ho málokdo přinutí jezdit i v so a ne a už vůbec ne v nějakém celodenním taktu. Starostové dobře vědí, že konec vlakové dopravy znamená skoro vždy konec obsluhy o víkendech, nejvýše pojede něco v neděli na večer. To si často troufne i soukromníček bez dotací na ZDO.
registrovaný uživatel bub 
15.09.2010 (21:23)  
M - s takovou teorií se může zajistit busem vše, i IC Praha - Bratislava. Je zde i nějaké hledisko ekologické, právní/ nějaká směrnice EU že přednost má vždy kolejová doprava/, bezpečnostní/ více aut - více bouraček/, a i morálně historické.Samozřejmě finance je potřeba brát v pozaz, ale ty z hlediska celkové úspory nad případným busem nejsou nijak závratné. Uvědomte si co vše je dnes dotované, úřady, armáda s naprosto nesrovnatelnými výdaji...
Přes to všchno zde vlaky prázdné určitě nejezdí, zbytek jsem již psal.
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko