Jemnice — Trať 243 Moravské Budějovice – Jemnice by měla zaniknout. Kraj Vysočina, který na trati objednává osobní dopravu, totiž obdržel informace o malé obsazenosti těchto vlaků a nechce je proto dále objednávat. Podle posledních sčítání vlaky využije přibližně 200 cestujících denně. Tato vlaková linka by tak měla být nahrazena autobusy, které budou jezdit po souběžné silnici II/152 vedoucí z Brna přes Hrotovice, Moravské Budějovice a Jemnici do Slavonic a Nové Bystřice. Dle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) stojí údržba 12,5 milionu korun ročně, avšak provoz vynese pouze 660 tisíc korun za sedm párů osobních vlaků denně a dva páry nákladních vlaků týdně. Za těchto podmínek se tak prý nevyplatí trať dále udržovat.
Soukromý dopravce, nebo cyklostezka?
Podle náměstka hejtmana kraje Vysočina, Libora Joukla, starosté jednají o možnosti provozování dopravy soukromým dopravcem, který by současně zajišťoval údržbu tratě. Další projednávaná možnost je přebudovat těleso trati na cyklostezku. Tuto volbu by nejspíše finančně podpořil stát. Starostové chtějí trať zachovat, ale proti argumentům státu nemají pádnou odpověď. Mluvčí SŽDC Pavel Halla má ovšem námitky: „Nejde o to, že by ministerstvo od stolu rozkázalo něco rušit, trhat koleje, odstavit lidem spojení, a tak dále. Proti takovému výkladu se důrazně ohrazujeme. Je jen na krajských úřadech, jak svým obyvatelům zdůvodní případné neefektivní nakládání s veřejnými penězi. Kraje mají v ruce údaje, na základě kterých se nyní jako každý dobrý hospodář rozhodují, co má a co nemá cenu provozovat. Zatím se všichni shodli, že nemá cenu platit prázdné vlaky, které jezdí každou hodinu s milionovými náklady."
Historie trati
Trať byla slavnostně otevřena koncem roku 1896. Měří 21 km a je provozována podle předpisu D3. Počátek kilometráže je v žst. Moravské Budějovice, kterou sdílí společně s tratí 241 ze Znojma do Okříšek. Na trati leží zastávky Jackov, Dědice, Rácovice, dopravna D3 Třebelovice, zastávka Lhotice u Jemnice a poslední dopravna – Jemnice. Původně se počítalo s prodloužením až do Dačic, ale k výstavbě tohoto úseku nakonec, bohužel, nedošlo. 24. července 1996 byla tato místní dráha prohlášena Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku.
Zdroj: ČT24
Co s tím má společného kupní síla obyvatelstva? Tam je úměra přímá nikoliv nepřímá. V Německu je sice dražší jízdné, ovšem jsou tam daleko dražší vstupy (vyšší platy).
Čistě teoreticky kdyby byla oblast v IDS JMK jedna z možností:
Páteř vlak 2hod Znojmo - Jemnice, místo 2 souběžných busů z MB do Jemnice by se bus použil na okružní linku cca: Třebelovice žel.st - Budkov - Lomy - Jemnice žel st - Police - Třebelovice žel st.. Tzn máte 1 vlak / a kapacita busu by zde určitě nestačila - pro notorické náhradobusiče/,1 bus, obslouženo cca 15 obcí ve spádové oblasti a to nejen do vedlejší vsí...
Zvláště na tuto trať, kdyby byla v ČR, tak by někteří pořádali hon na čarodějnice. Stavební délka necelých 15 km, rychlost 50 km/h, skorosouběžná silnice, Bodenmais má necelé 4 tisícovky obyvatel, Zwiesel necelých 10 tis. obyvatel. Je to dosti podobné... že. Jenže v Německu tam jezdí soukromník s RS1 (které v jejich provedení nejsou nic moc) a úplně šokující pro některé je to, že to tam brousí koleje každou hodinu.
Proste tato lokalka nema zadny potencial ani do budoucna
Si naznal při pohledu do mapy, že....
Přes to všchno zde vlaky prázdné určitě nejezdí, zbytek jsem již psal.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.