Česká republika — Čas od času nastane situace, kdy na vlaku není řazen vůz 1. třídy, který ale má být pravidelně řazen. Tento problém vzniká především kvůli nedostatečnému počtu osobních vozů 1. třídy, jejich technickému stavu a nepotýkají se s ním jenom České dráhy (ČD). Nejčastěji dochází k absenci „jedničky“ v zimním období, kdy nemusí fungovat topení, otevírání dveří nebo zamrzne vodovodní potrubí. Bohužel právě počet vozů neumožňuje okamžité nahrazení a souprava potom musí být vypravena bez vozu 1. třídy. Cestující se však tuto situaci dozvídá z informační tabule na nádraží nebo při příchodu k vlaku s již zakoupeným jízdním dokladem. Co může cestující dělat v této situaci?
Cestující, který si zakoupil jízdní doklad opravňující k jízdě v 1. třídě, si musí nechat potvrdit u zaměstnance ČD ve vlaku, tedy u vlakvedoucího či průvodčího skutečnost, že vůz 1. třídy není řazen. Dodatečné vystavení tohoto potvrzení není možné. Toto potvrzení předloží cestující na pokladně ve své cílové stanici, kde mu bude vrácena částka představující rozdíl jízdného v 1. třídě a skutečně zaplaceného jízdného ve 2. třídě. Při návratku bude cestujícímu odebrán jízdní doklad. V tomto případě tedy cestující nepřijde o své navíc zaplacené peníze a odnáší si jen více či méně nepříjemný zážitek. O návratek lze žádat i v případě, kdy vůz (oddíl) není v odpovídajícím stavu, nebo když je v části trasy nutno využít náhradní autobusové dopravy.
Horší situace však nastává u držitelů síťových a traťových jízdenek. Jak uvádí ustanovení SPPO v článku 317: „Držitelé traťových jízdenek a síťových jízdenek týdenních, měsíčních, čtvrtletních a ročních nemohou uplatnit právo z přepravní smlouvy v případech uvedených v čl. 301, 302, 304 a 311 SPPO“. V praxi to znamená, že tito cestující nemají nárok na jakékoliv odškodnění či návratek části jízdného v případě nezařazení vozu 1. třídy. Věrní zákazníci ČD tak dopadnou nejhůře ze všech. Před koupí síťových jízdenek pro 1. třídu se tedy vyplatí pořádně zvážit, zda si takovouto jízdenku opravdu pořídit.
I letošní zimu lze očekávat častější mimořádnosti v řazení vlaků, tedy i vyšší absenci vozů 1. třídy. Dobrou zprávou by ale mohly být změny, které přinese nový grafikon. Do provozu budou nasazeny vozy řady ARmpee, které nabídnou velkoprostorovou část 1. třídy kombinovanou s bistro–oddílem, dále motorové řídicí vozy řady 954.2, v nichž je rovněž oddíl 1. třídy nabízející 15 míst. Situaci na českých kolejích by měl pomoci i plánovaný nákup 100 ojetých vozů, který zahrnuje i 10 vozů 1. třídy. Krom zlepšení stavu vozů tak bude i více záložních vozů pro případy, kdy bude potřeba nějaký vůz např. kvůli poruše nahradit.
Zdroj: vlastní pozorování, České dráhy
| 18.11.2009 (7:00)
Nemyslím si, že by taková upozornění vyskakovala nějak často (samozřejmě bych neupozorňoval na to, na co upozorňuje drážní rozhlas, tedy například na NAD).
Jednak cestující se zvláštními požadavky (1. třída, úschova během přepravy) tvoří citelnou menšinu (většina jízdenek je typu "jednou na dnešek 2. třídou do známé obce vzdálené pár km bez přestupu") a jednak by takové upozornění nemuselo být pro pokladní nijak obtěžující (nemusela by na nic reagovat, jen by se dole objevil nějaký žlutý proužek typu "Nejbližší spoj nesplňuje zadané parametry. Nejbližší spoj splňující dané parametry: R844, odj. 11.40)").
Mně to nepřijde nijak komplikované, prostě bych se na místě pokladní v takovém případě (a věřím, že by denně nastal tak jednou, dvakrát) zeptal cestujícího:
"Chcete jet tím vlakem teď v 10.40?"
"Ano."
"Tam bohužel 1. třída není, nejbližší vlak s 1. třídou jede až v 11.40"
Samozřejmě takový přístup neodpovídá realitě v ČD, tam si často člověk připadá jak prosebník, když třeba oprávněně požaduje návratek z jízdného.
P. S.: U té předchozí otázky mě zajímal faktický, nejen morální nárok. Znáte někdo odpověď?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










