Praha - Aktualizováno 17:49 - Sága reklamních lokomotiv ČD má ode dneška další pokračování. Lokomotiva 363.078 v novém reklamním nátěru propagující Unii českých a slovenských zoologických zahrad se totiž vydala poprvé na řádný výkon ve službách DKV Plzeň a podle všeho to nebyl dobrý křest. Jí tažený vlak R 760 do Františkových Lázní totiž na trati 170 v úseku Chrást - Plzeň u Plzně-Bukovce zřejmě smetl sebevraha; starší muž, který srážku na místě nepřežil podle prvotních informací dokonce zanechal dopis na rozloučenou. Na místě je zaveden jednokolejný provoz.
Smutný křest nového nátěru jakoby zapadl do rozpačitého osudu lokomotivy. Již dříve natřena v barvách českého olympijského týmu. Nátěr měl projít úpravami, aby dále propagoval tým i před OH 2008 v Pekingu. To se však nestalo, údajně kvůli nezaplacení pronájmu. Díky tomu jsme tak lokomotivu mohli vídat ve stejném schématu avšak již bez reklamních motivů.
Její nový grafický návrh pro Railreklam vytvořila společnost Agama, fólie potom dodala společnost Safex. Nám se jí podařilo jako prvnímu médiu vyfotografovat na spoji R 760. Na našich snímcích projíždí na svém prvním výkonu ještě před srážkou stanicí Praha-Radotín na trati 171.
Unie českých a slovenských zoologických zahrad je společnost, jenž zaštiťuje 15 českých a 4 slovenské zahrady. Garantuje a zastřešuje společné postupy a projekty a zároveň se organizačně podílí na mezinárodních kampaních.
V současné době se tak po českých kolejí prohání zhruba 20 lokomotiv drah s reklamními motivy. Velmi známá je 363.084 v nátěru sbírky 'Pomozte dětem', a dále nespočet lokomotiv propagující Poštovní spořitelnu a skupinu ČEZ. Za zmínku stojí i nátěry dceřiné společnosti drah, nákladního dopravce ČD Cargo.
Omluvte technickou kvalitu dokumentačních fotografií v důsledku špatné viditelnosti a počasí.
Zdroje: TZ ČD, Unie českých a slovenských zoologických zahrad, iDNES.cz, ŽelPage
Neco stoji v obchode A 100 korun. Kdyz si to koupim v obchode B, kde to stoji 99 korun, tak usetrim 1 korunu. Kdyz si to koupim v obchode C, kde to stoji 95 korun, tak usetrim 5 korun. 5 je petkrat vetsi nez 1. Ejhle, uspory se kupodivu daji srovnavat i mezi sebou.
Ovsem mel jsem za to, ze tohle pochopi kazdej...
ÚSPORY = Náklady před inovací - náklady po inovaci (výsledek musí být kladný, kdyby byl záporný pak se nejedná o úspory)
VYŠŠÍ ÚSPORY = Náklady před inovací - náklady po "lepší" inovaci
kde...
ÚSPORY jsou pro náš případ změna regulace výkonu
VYŠŠÍ ÚSPORY jsou pro náš případ změna designu na aerodynamičtější
...by se použitím lépe aerodynamicky tvarovaného čela dosáhlo asi pětinásobných úspor v porovnání s nahrazením tolik nenáviděné odporové regulace bezkontaktní regulací. lze popsat vzorcem VYŠŠÍ ÚSPORY = 5 × ÚSPORY
Osobně si myslím, že to není nic neříkající blábol, když to lze popsat i takto...
Co to je vůbec za termín pětinásobná úspora.
Úspora je matematicky záporná hodnota vůči základu, násobek je zvýšení hodnoty základu. Pokud se nemýlím logická negace pojmů.
Když přednáším studentům mimo obor, pak podávám výklad rovněž zjednodušeně a nehrabu se v detailech... toto byl podobný pokus ;-)
Myslím, že (nejen já) těch 6 Poštovních spořitelen a 5 čezek spočítat dokážeme :-D
Ono to proudění je docela zapeklitá věc. V závislosti na rychlosti stoupá "odpor prostředí "exponenciálně"". Kdy může být odpor prostředí při rychlosti "X km/h" nepatrný, ale při rychlosti "2X km/h" bude několikanásobný a tudíž nezanedbatelný.
Abych to trochu upřesnil.. aerodynamická síla roste s druhou mocninou rychlosti (nad rychlostí zvuku s třetí). Tj. při dvojnásobné rychlosti lokomotivy bude max. 4násobná, ve skutečnosti ale menší, protože je tu i statická a lineární složka odporů které působí na vlak.
Výkon nutný k udržení rychlosti roste s třetí mocninou rychlosti, tj. při vysokých rychlostech bude růst až 8x při zvdojnásobení rychlosti.
Pokud vím, obecně se aerodynamika do 120 km/h u lokomotiv moc neřeší ze dvou důvodů. Jednak aerodynamická síla při 120 km/h typicky tvoří méně než polovinu odpůrných sil. Při 160 km/h už je to jinak. Druhý důvod je že aerodynamický odpor nevyvolává jen čelo lokomotivy, ani celá lokomotiva, ale celý vlak, mezery mezi vagóny.. u těžkého nákladního vlaku je to pak už úplně jedno. Proto se více vyplatí řešit aerodynamiku jednotek než lokomotiv při těchto rychlostech.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.