Praha - Železniční odbory zřejmě budou velmi tvrdě postupovat proti reformě veřejných financí, kterou předložila současná trojkoaliční vláda. Nelíbí se jim především snaha zrušit daňové zvýhodnění režijních jízdenek a závodního stravování. Po jednání s předsedou ČSSD Jiřím Paroubkem to řekl předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek. Podle něj železničáři konzultují společný postup s konfederací odborových svazů.
"Jsem přesvědčen, že železničáři sami o sobě budou požadovat velmi tvrdý postup proti případným dopadům reformy a reformě samotné," uvedl Dušek s tím, že dopady reformy znevýhodní nízkopříjmové a středněpříjmové skupiny hlavně zvýšením snížené sazby DPH z pěti na devět procent. Reforma podle Duška ohrožuje výhody, které považují železničáři za nedotknutelné, jako například režijní výhody. "Poznáme to jako železničáři třeba tím, že nebudeme mít režijní výhody, které nám neodebral ani Hitler," uvedl Dušek.
Vládní sociální a daňovou reformu kritizují i sociální demokraté. Podle nich si kromě vysokopříjmových skupin pohorší všichni. Navíc podle nich reformy potřebné v tuto chvíli v takové podobě nejsou. Reforma se nelíbí ani Českomoravské konfederaci odborových svazů (ČMKOS). Podle předsedy ČMKOS a senátora za ČSSD Milana Štěcha zhorší připravované změny situaci lidí s nižšími a středními výdělky a budou znamenat výpadek příjmů rozpočtu. Navíc si odboráři stěžují, že s nimi nebyly vládní návrhy prodiskutována. "To, co se dělo na tripartitě, bych považoval za velkou urážku všech odborářů, všech občanů a ještě více železničářů," uvedl Dušek.
Cílem navrhované vládní reformy veřejných financí je zpomalit tempo zadlužování země a snížit schodek veřejných financí pod tři procenta HDP. Reforma počítá se zrušením daňového zvýhodnění stravenek a režijních nákladů na straně zaměstnavatele, což podle odborů způsobí zrušení těchto výhod. Dále vláda navrhuje zavést patnáctiprocentní daň z příjmu fyzických osob. Podnikům by daň měla klesnout postupně z 24 na 19 procent. Snížená pětiprocentní sazba daně z přidané hodnoty, která platí u potravin, léků a některých služeb, by měla vzrůst na devět procent. Vláda chce, aby změny začaly platit od příštího roku. Zatím ale není jisté, zda projdou Poslaneckou sněmovnou. Návrhy kritizují i někteří poslanci koalice v čele s Vlastimilem Tlustým (ODS), který nedávno představil své vlastní návrhy na změny daní.
zdroj: Finanční noviny (ČTK)
Jinak co se zaměstnaneckých výhod týká, je to dobrá věc zvyšující prestiž podniku. Jenže podnik si musí uvědomit, v jaké ekonomické situaci se nachází. Zda a jaké zaměstnanecké výhody si může svým zaměstnancům poskytnout. Z hlediska nároku mi není jasné proč firma, která se potácí v dluzích, poskytuje tyto výhody i rodiným příslušníkům zaměstanců.
Toto je případ ČD s jejich režijkami i ČSA z jejich volnými letenkami. U ČSA to navíc dochází do takového extrému, že nejen rodinní příslušníci, ale i zaměstnanci "zpřátelených firem" (různé právnické kanceláře, marketingové a mediální firmy...) mají stejné výhody jako kmenoví zaměstnanci ČSA!
Přitom tato skupina lidí by se mohla stát platícími cestujícími, kteří by přinesli jistý ekonomický přínos! Pochopitelně ne všichni, když někdo cestuje jen proto, že je to zadarmo, nemá to žádný přínos a naopak to ještě v důsledku zatěžuje i životní prostředí nehledě na použitou trakci. Každopádně lze s jistotou tvrdit, že vybraná suma by byla určitě vyšší i od menší skupiny lidí než od té větší za paušální platby režijních výhod.
Něco jiného jsou firmy typu T-Mobile nebo Telefonica, které jsou vysoce ziskové a takové výhody by si mohly dovolit poskytovat i rodinných příslušníkům zaměstnanců.
V pripade zavedeni sitovky pro zamestnance jako standartniho obchodniho produktu, by pak strasne zalezelo na konkretni formulaci toho zakona a jak by to posuzoval financni urad, tady se neodvazuju hadat, jak by to dopadlo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.