..: All news and reports - Španělsko :..

Vysokorychlostní vlak AVE Renfe vedený jednotkou S-100, foto: RenfeMadrid — Španělsko je zemí obrovských kontrastů. Země s poměrně drsnými přírodními podmínkami, několika obrovskými a bohatými městy a mnoha zaostalými a od světa odříznutými regiony, kde převládá lokální nezaměstnanost mnohdy převyšující 20 %, dnes disponuje 1584 km vysokorychlostních tratí LAV (Línea de Alta Velocidad) normálního UIC rozchodu, elektrifikovaných soustavou 25 kV 50 Hz a způsobilých na rychlosti 250 až 350 km/h. O síť, její rozvoj a údržbu se stará státní organizace ADIF (Administrador de Infraestructuras Ferroviarias), která disponuje třetí nejdelší sítí LAV na světě. První je Japonsko (2452 km), druhá Francie (1840 km), čtvrté Německo (1285 km), pátá Čína (832 km) a za zmínku stojí ještě šestá Itálie (562 km).

Bedous - Kdysi slavná trať, spojující Španělsko s Francií přes stanici Canfranc, položenou v nadmořské výšce 1195 m, upadla v 80. letech minulého století téměř v zapomnění. Osobní doprava v úseku Oloron-Sainte-Marie - Canfranc skončila v roce 1980 a o několik let později i doprava nákladní. Od té doby trať chátrá a místy připomíná džungli, některé části infrastruktury byly v průběhu času rovněž rozkradeny. Vyznačuje se četnými viadukty, tunely a sklony místy dosahujícími i 50 promile. Nejvyššího bodu, 1212 m nad mořem, trať dosahuje ve vrcholovém hraničním tunelu Somport, který má délku 7874 m. A ani okolní úseky, které zůstaly v provozu, neodpovídají parametrům 21. století.

Ilustrační obrázekBarcelona - S dvouměsíčním zpožděním byla 20.2.2008 uvedena do provozu LAV (Linea de Alta Velocidad) Madrid - Barcelona v celé délce a umožnila provoz vlaků AVE až do Barcelony. Stavba, jejíž náklady se vyšplhaly na 7,083 mld. EUR a byla podstatnou měrou financována z dotací EU, měla být původně uvedena do provozu již v roce 2004, ale nakonec došlo ke zpoždění z technologických i ekonomických důvodů. Její včasné nedokončení rovněž přispělo k pádu vlády španělského premiéra Aznara. Až aparát současného premiéra Zapatera si dal za cíl dovést AVE do Barcelony co nejdříve.

Ilustrační obrázekMadrid - 23. prosince byl uveden do provozu poslední úsek španělské vysokorychlostní tratě (LAV) mezi městy Antequera a Málaga, který je dlouhý 54,5 km. První úsek Cordóba - Antequera byl otevřen již v prosinci 2006. Oficiálního otevření se zúčastnil španělský ministerský předseda José Luis Rodríguez Zapatero, ministryně zemědělství a obchodu (Ministerio de Fomento, pod které ve Španělsku doprava spadá) Magdalena Álvarez Arza, prezident junty Andalucía Manuel Chavez González a další hosté, především od správce infrastruktury, společnosti ADIF.

Ilustrační obrázek Mallorka - Ve středu 25.4.2007 byl oficiálně zahájen provoz metra na španělském ostrově Mallorka známém spíše jako turistické letovisko. Vybudovaná linka metra je dlouhá téměř 9 kilometrů, zahrnuje 9 zastávek a vlaky tuto trať zdolají mezi konečnými stanicemi za 13 minut. Trať spojuje centrum hlavního města ostrovů, Palma de Mallorca, s místní Baleárskou univerzitou, jenž se nachází za městem.

Velaro, zdroj: SiemensMadrid - Nejrychlejším sériově vyráběným vlakem již budou moci pasažéři brzy začít cestovat na 650 kilometrů dlouhé trati z Madridu do Barcelony. Díky provozní rychlosti 350 km/h zabere cestování mezi oběma městy těmito novými vysokorychlostními soupravami Velaro divize Transportní systémy společnosti Siemens jen 2:30 hod., zatímco dosud trvalo téměř čtyři hodiny. V minulém měsíci září dosáhla sériově vyráběná souprava Velaro — nástupce vlaků ICE 3, které provozuje DB — světového rekordu v hodnotě 404 km/h.

Průchod LGV PyrenejemiPerpignan - Ve stínu jiných rozsáhlých projektů, především dlouho očekávanému uvedení do provozu LGV Est ve východní Francii v červnu letošního roku, probíhá v tichosti výstavba jiného důležitého díla. Jedná se výstavbu přeshraničního úseku vysokorychlostní trati mezi městy Perpignan ve Francii a Figueras ve Španělsku. Smlouva o výstavbě úseku byla podepsána ministry dopravy obou zemí, pány Gilles de Robien (F) a Fransisco Alvarez Cascos, v Madridu dne 17.2.2004.

Ilustrační obrázekPunta Paloma - Nový tunel propojí Španělsko a Maroko. Bude dlouhý 40 kilometrů, vlaky v něm pojedou v hloubce 300 až 800 metrů pod Gibraltarským průlivem. Za méně než 20 let budou moci cestující nastoupit do vlaku ve stanici Siviglii a 90 minut nato vystoupit v Tangieru na africkém pobřeží.

15.2.2007 - 23:00 - Ve Španělsku začal soud kvůli masakrům v madridských vlacích

Madrid - Ve Španělsku začal soudní proces s 29 osobami obžalovanými z teroristických útoků z 11.3.2004 proti vlakům v Madridu, při nichž přišlo o život 191 lidí a dalších 1.824 bylo zraněno. Přelíčení má ve španělské metropoli trvat až do července a rozsudek se očekává v říjnu. Úřady v souvislosti s přelíčením zpřísnily bezpečnostní opatření. Obviněním z příprav a vykonání teroristických útoků čelí u Národního soudu s 20 arabskými muži převážně marockého původu také 9 španělů. Ti měli rovněž skupině islámských radikálů poskytnout výbušniny. Dalších 11 mužů, kteří se na útoku také podíleli, budou ovšem na přelíčení chybět: 7 údajných vůdců se odpálilo, když jim do bytu vnikla policie, další 3 vyšetřovatelům stále unikají a 1 údajně zemřel při sebevražedném útoku v Iráku.

zdroj: Novinky.cz

25.11.2006 - 18:52 - LAV Madrid - Segovia - Valladolid

BleskovkaMadrid - Na serveru YouTube.com se objevilo propagační video ADIFu o dokončeném koridoru AV Madrid - Segovia - Valladolid. Jedinou nevýhodou je délka videa v trvání zhruba 4 minuty.
http://www.youtube.com/watch?v=NK8zSir-QRg

www.altavelocidad.org

21.11.2006 - 22:33 - Přestavba AVE řady S100

Ilustrační fotoLa Sagra/Toledo – RENFE podrobí současných 18 vlaků AVE řady S100 technické přestavbě v celkové hodnotě 41,3 milionů €. AVE S100 byly pořízeny v roce 1992 pro nově vystavěnou trať z Madridu do Sevilly a za dobu své působnosti ujely více než 5 milion kilometrů (přepraveno bylo 37 milionů cestujících). Přestavba všech jendotek by měla být dokončena koncem roku 2008. K podobnému kroku sáhly i DB se svými jednotkami ICE 1 již v minulosti.

zdroj: Lok-Report

Tunel Gibraltar - Sen z 19. století se stane skutečností. Jako první přišel s myšlenkou propojení 2 kontinentů podmořským tunelem Francouz Laurent de Valledeuil v roce 1869. V polovině minulého století se začali stavební inženýři přiklánět k variantě mostu, který by byl mnohem dražší a bránil by lodní dopravě. Cílem projektu je spojit vlakem Evropu s Marokem a dalšími africkými zeměmi. Počítá se s budováním železnice ze Sevilly; vlak mezi Madridem a Tangierem v Maroku by cestu zvládl za čtyři hodiny.

19.9.2006 - 14:04 - Začátek stavebních prací na trati Paříž - Ženeva

Paříž – Na východě Francie začaly v pondělí stavební práce na vyskorychlostní trati Paříž – Ženeva. Modernizace části tratě byla měl být ukončena v polovině roku 2009. Jízdní doba by se tak na 400 km dlouhé trati ze Ženevy do Paříže měla zkrátit na 3 hodiny, což je úspora více než 20 minut.

zdroj: Bahnnews

21.8.2006 - 23:17 - Tragické nehody pokračují - Španělsko

Ilustrační foto Madrid - Nedaleko města Vigo v západní části země došlo k vykolejení vlaku, ve kterém cestovalo v osudnou chvíli na 400 osob. Ti kteří nehodu vlaku přežili, okamžitě pomáhali ostatním cestujícím z vlaku. Na místě zasahovalo 28 sanitek a 4 vrtulníky, které rozvezly zraněné a mrtvé do místních nemocnic. Podle očitých svědků první vagón vlaku narazil do sloupu, který podpíral most. Železniční odboráři již v minulosti upozorňovali, že inkriminovaný úsek trati je nebezpečný.

zdroj: Novinky

22.5.2006 - 20:59 - Talgo expanduje do Finska a Bosny

Ilustrační fotoŠpanělsko / Madrid - Společnost Talgo píše v tiskové zprávě, že vyrobí pro Finské dráhy 20 dvoupodlažních vozů, které by měly být nasazeny jako IC, za 40 milionů €. Vozy budou vyrobeny ve skandinávké pobočce Talgo Oy.
Ve zprávě se dále píše, že Bosna a Hercegovina přidělila společnosti zakázku na výrobu devíti souprav Talgo pendular. Celkem za 67,7 milionů €. V tomto případě budou soupravy vyrobeny ve Španělsku, 5 souprav bude pro denní provoz a zbytek pro noční. Všechny budou mít maximální rychlost 220 km/h.

Zdroj: www.altavelocidad.org a Foto: Talgo

« Newer messages | 1 2 3 | Older messages »    
ŽelPage - Czech railway webzine
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2019 Spolek ŽelPage
:. Sign inopen/close
 
 
  
 
Forgot your password?   
Register   
:. eShop offeropen/close
:. Current train position - Czech Rep.open/close
Current train position - Czech Rep.
 
:. Searchopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Weather for Photographersopen/close
Photographing conditions
in the Czech Republic

Sun
rises at 07:07
sets at 16:23
:. New on VLAKY.NET
Poslední příspěvek 120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Nedávno spomenuté 120. výročie trate Lužianky – Hlohovec – Leopoldov možeme doplniť ďalším, rovnako okrúhlym výročím. S tou traťou totiž súvisí aj trať Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty, ktorá predstavuje ...

Poslední příspěvek Parádní wolsztynská „Parada parowozów 2018“
Mezinárodní setkání parních lokomotiv v místě posledního pravidelného normálněrozchodného parního provozu je tradičním fenoménem. Letos se do polského Wolsztyna vydala i moje maličkost a byla svědkem již ...

Poslední příspěvek ZSSK predstavila 2. zmenu cestovného poriadku
V nedeľu 10. júna 2018 vstúpi do platnosti 2. zmena Cestovného poriadku 2017/2018 (GVD). Vďaka vlakom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) budú ľudia z okolia hlavného mesta cestovať rýchlejšie, ekologickejšie ...