Barcelona - S dvouměsíčním zpožděním byla 20.2.2008 uvedena do provozu LAV (Linea de Alta Velocidad) Madrid - Barcelona v celé délce a umožnila provoz vlaků AVE až do Barcelony. Stavba, jejíž náklady se vyšplhaly na 7,083 mld. EUR a byla podstatnou měrou financována z dotací EU, měla být původně uvedena do provozu již v roce 2004, ale nakonec došlo ke zpoždění z technologických i ekonomických důvodů. Její včasné nedokončení rovněž přispělo k pádu vlády španělského premiéra Aznara. Až aparát současného premiéra Zapatera si dal za cíl dovést AVE do Barcelony co nejdříve.
Termín byl stanoven na 21.12.2007, avšak již koncem léta 2007 byl premiér kritizován, že nedbá připomínek odborníků, termín stanovil pouze politicky a z technologického hlediska je nereálný. Při dokončovacích pracích na posledních kilometrech trati, na vstupu do Barcelony a do nádraží Sants, bylo potřeba buď úplně vyloučit provoz místních Cercanías, což by vedlo ke kolapsu hromadné dopravy ve městě, ale dodržení termínu 21.12.2007, nebo zvolit kompromisní řešení, aby práce šly provést za provozu Cercanías, ale s určitým zpožděním. Vše se nakonec podařilo, a tak Barcelonu od včerejška spojuje ve všední dny s hlavním městem Španělska 17 párů AVE v každém směru.
Trať byla do provozu uváděna postupně. Nejprve v roce 2003 úsek Madrid - Guadalajara - Calatayud - Zaragoza - Lleida s odbočkou Zaragoza - Huesca. Před Vánoci roku 2006 přišel na řadu úsek Lleida - Camp de Tarragona a nakonec nyní otevřený Camp de Tarragona (stavebně Roda de Bará) - Barcelona. Trať je elektrifikována pro španělské LAV již standardním systémem 25 kV 50 Hz, je normálního rozchodu 1435 mm a vybavena ERTMS/ETCS level 1 a 2. Její délka činí 621 km a vlak AVE jedoucí trasu Madrid - Barcelona bez zastavení ji projede za 2 h 38 min. Vlaky stavějící pouze v Zaragoze za 2 h 57 min a ostatní stavějící v dalších městech za maximální čas 3 h 23 min. Provoz je zajišťován jednotkami S-102 a S-103. První vlak vyjíždí shodně z obou měst v 6:00 a poslední ve 21:00. V průběhu ranní a večerní špičky jsou vlaky taktovány po 30 minutách, kolem poledne jezdí po 2 hodinách. Cesta ve třídě Turista stojí 119,50 EUR, Preferente 179,30 EUR a Club 215,20 EUR. Příplatek včetně rezervace při použití jízdenky InterRail přijde pro třídu Turista na 10,00 EUR.
Jde o podstatné kvalitativní i kvantitativní zlepšení dopravy na této ose, které bude mít za důsledek i útlum letecké dopravy na lince mezi Madridem a Barcelonou. Jen pro připomenutí, ještě počátkem tohoto týdne obě města spojovalo pouze 5 párů denních vlaků TALGO za 4 h 20 min a jeden pár vlaků ALARIS za 4 h 30 min. Noční spojení obou měst vlakem Estrella zůstává zachováno. Síť vysokorychlostních tratí dosáhla díky štědrým evropským dotacím již délky 1580 kilometrů a po Japonsku a Francii je třetí nejrozsáhlejší na světě.
zdroj: RENFE, Ministerio de Fomento
1 2 | Zpráv na stránku: |
Mimochodem také si myslím že to že by Aznar nevyhrál volby díky alku mezi Madridem a Barcelonou je přitažený za vlasy.
Uz jsem to tady jednou psal, ze nevim jak to ti Spanele delaji, protoze jsou vsechno jenom ne pracovitej narod, ale proste Barcelona-Madrid je denne X plnych letadel (ted teda asi vlaku) plnych manazeru nebo neceho takovyho. Sice furt nechapu, co vsichni ti lidi na miste delaji a proc 90% veci nevyrizujou po videotelefonu (kdyz uz se musi videt:-), ale to bude asi ten duvod, proc za nima zaostavame:-))
Plus teda Barcelona je jak Praha a Madrid dvakrat tak. To jaksi taky moc nahradit nemuzeme:-)
M: Polopoušť neznamená automaticky rovinu, hor a různých terénních nerovností je tam také více než dost. Obchvaty asi řešit opravdu moc nemusejí, ale estakád, mostů a tunelů je tam pomalu jako v Alpách.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.