..: Články :..

14.9.2017 - 7:00 - Nikonisté, projděte své archivy!

Chalupki, Polsko, foto: Dennis Hübsch Praha — Společnost Nikon vyhlašuje již 9. ročník fotosoutěže „NIKON KALENDÁŘ – moje srdeční záležitost“. Je tu samozřejmě jedno zásadní omezení – fotografie musí být pořízeny fotoaparátem značky NIKON, ať už digitálním nebo jeho analogovými předchůdci. Máte čas, uzávěrka je 31. října 2017. Do té doby vyberte ze své tvorby tři fotografie, o kterých si myslíte, že budou lepší, než všechny ostatní. Některé vaše fotky, které publikujete ve zdejší galerii, jsou občas úchvatné, kouzelné, pohádkové, dech beroucí… Tak je ukažte i jiným, kteří se na ŽelPage nezatoulají! Když se podíváte na kalendáře z minulých let, vlaky tam chybí. Napravíte to? Zde jsou pravidla. Odborná porota vybere v listopadu 50 nejlepších fotografií, ty budou vystaveny od 14. prosince 2017 do 21. ledna 2018 na výstavě v Nikon Photo Gallery na adrese Újezd 19, Praha – Malá Strana. Vítězné fotky budou představeny a křest kalendáře proběhne 13. prosince 2017 tamtéž. Výtěžek z prodeje soutěžních fotografií bude věnován na pobyt dětí z centra Arpida u moře v roce 2018. Oslavte tímto společně se společností Nikon jejich 100. výročí od jejího založení.

Zdroj: Nikon kalendář 2018

11.8.2017 - 18:19 - Železniční neštěstí v Egyptě

Alexandrie — 11. srpna došlo ke srážce dvou vlaků nedaleko stanice Khorshid na trati mezi Alexandrií a Káhirou. Podle prvních zpráv úředníků egyptského ministerstva dopravy musel pravděpodobně jeden z vlaků pro poruchu zastavit a další do něj najel. Při srážce došlo k vykolejení lokomotivy jednoho vlaku a dvou vozů dalšího vlaku. Jeden z vlaků směřoval do Alexandrie z Káhiry, druhý z Port Saidu. Podle státních novin al-Ahram si neštěstí prozatím vyžádalo 28 obětí. Do nemocnic bylo přepraveno minimálně 84 zraněných. Jedná se o největší železniční neštěstí v Egyptě od listopadu 2013, kdy jižně od Káhiry došlo ke střetu vlaku s autobusem a nehodu tehdy nepřežilo 27 lidí. V roce 2013 zahynulo nejméně 19 lidí, když vykolejila vlaková souprava v Gíze nedaleko Káhiry. O rok dříve (2012) zemřely desítky dětí, když se u města Manfalút na přejezdu srazil vlak se školním autobusem.

Zdroje: ČTK - České noviny, Express, Metro, Mirror, Reuters, The Sun

Die Jungfraubahn, Eigergletscher, Švýcarsko, foto: Drahos Svestka Praha / Grindelwald / Zermatt — Někteří z Vás si již Švýcarsko zamilovali a pravidelně se tam vracejí. Krásná příroda, hory, železnice – a jistě i spousta dalších věcí, které lákají. Když navíc vyjde počasí a vrcholky Alp se vám představí v plné kráse, tak pak je na co vzpomínat. Někoho lákají túry po horách, jiní chtějí na kolech vyjet do pasů, které jsou mnohdy výš, než nejvyšší české či moravské hory. Pokud ještě váháte, využijte nabídky, kterou pro Vás připravili pracovníci Switzerland Tourism. Odpovíte-li na tři otázky a budete-li vybráni, získáte jízdenky na JungfrauBahn. Lákají vás ceny?

22.3.2017 - 6:00 - Pomůžete s výstavou modelů a fotografií v Muzeu Beskyd?

Pohled na železniční výstavu v Muzeu Beskyd v minulém období, foto: Roman Filko Frýdek-Místek — Chtěli bychom navázat v Muzeu Beskyd Frýdek-Místek na předešlé výstavy o vláčcích. Rádi bychom návštěvníkům prezentovali vláčky od parní lokomotivy Moravia vyrobené v roce 1837 pro Severní dráhu císaře Ferdinanda po soudobé lokomotivy. Výstava bude doplněna textovým materiálem představující jednotlivé lokomotivy vyráběny u nás či dodány v programu UNRA. Prosíme tedy majitele modelů měřítek Z, H, TT, HO, S o zapůjčení na výstavu, která se bude konat v době 14. 5. – 31. 7. 2017. Všechny modely budou nainstalovány ve vitrínách o rozměrech 600 a 800 cm na délku, šíře 60 cm a výška 210 cm. Dále máme vitríny 100 x 100 cm. Žádná výstava není kompletní bez dynamické ukázky, proto prosíme o zapůjčení kolejiště, které by bylo chráněno skleněnou zástěnou. Do výstavy se návštěvník dostane pouze v doprovodu průvodce. Rádi bychom také použili fotografie jak parních, motorových tak elektrických mašinek, které určitě fotíte na srazech. Budeme rádi za jejich zapůjčení. Vaše dotazy vyřešíme e-mailem, nebo volejte na linku Muzea Beskyd Frýdek-Místek.

Termín výstavy: od 14. 5. do 30. 7. 2017

Muzeum Beskyd Frýdek-Místek

Tgi che sa rumantsch sa dapli; Filisur, Švýcarsko, foto: Martin Válek St. Moritz — Švýcarské horské středisko St. Moritz bude od 6. do 19. února 2017 hostitelem Mistrovství světa v alpském lyžování. Není nováčkem, letos to bude již popáté (po letech 1934, 1948, 1974 a 2003). St. Moritz leží na břehu jezera Moritzer See v nadmořské výšce přes 1800 metrů. Ze severu ho obklopuje pohoří Albula, z jihu pak masiv Bernina. Milovníci lyžování ve zdejší lokalitě najdou přes 350 km upravených sjezdovek obsluhovaných 57 lanovkami a vleky, dalších více než 200 km tras je připraveno pro běžkaře a pěší turisty. Zdaleka ne všechny svahy budou vyhrazeny pro mistrovství, i návštěvníci si budou mít kde zalyžovat. Během celého mistrovství na vás bude čekat doprovodný program, v klubech se budou pořádat párty… Celé údolí Engadin bude událostí žít. Ti, kteří do St. Moritz zamíří vlakem Rhétských drah, budou mít šanci se na úseku Albula svézt novými soupravami Alvra.

Ze svitu úplňku; Křižany - Novina, foto: Petr Holub Možná si někdo z vás říká: „Netradiční ohlédnutí za rokem 2015? Vždyť je konec roku 2016. Nemá Vlad před sebou špatný kalendář?“ Ujišťuji, že nemá. Dal jsem si tu práci a podrobně prošel archiv zdejší galerie a vybral si několik desítek fotek z těch, které autoři vložili v roce 2015. Důvody jsem vysvětlil v úvodu 1. části. Když jsem se při brouzdání archivem blížil polovině roku, říkal jsem si, že to byl šílený nápad. Vybírat z velkého množství hezkých fotek jen několik je věru úkol složitý. Uvažoval jsem o tom, že toho nechám – nechci někoho poškodit či zarmoutit tím, že nevyberu zrovna jeho fotku, ale když už jsem byl skoro v půlce, tak bylo zase škoda ten výběr hodit do koše. Tak jsem to dotáhl do konce. Máte-li náladu a chuť, pojďte se podívat, co jsem vybral.

750.308-9, Libuň (Vlečka Libuň - Sklopísek Střeleč), foto: Petr Holub Stálí návštěvníci ŽelPage si zvykli, že zpravidla v 1. čtvrtletí nového roku je vyhlášena anketa „Fotografie roku“. Už má svou tradici – poprvé jste mohli vybírat z fotek nominovaných autory počátkem roku 2007. Postupem času se měnily kategorie, přibylo hodnocení odborné poroty – profesionálních fotografů. Až v letošním roce – nic. Ticho po pěšině. Ale protože nikdo z návštěvníků ŽelPage nepoložil otázku: „Proč,“ nemusím na ni hledat odpověď. Ono vlastně o nic nejde – vítěz v minulosti dostal diplom, někdy třeba i knížku, tričko, koláček nebo láhev dobrého sektu. A trošku ho to zahřálo u srdíčka a možná zase motivovalo vyrazit někam k trati s foťákem. Ale přeci jen soutěž měla velkou vypovídací schopnost – byla rychlým přehledem o těch nejzajímavějších fotkách, které v daný rok zdejší galerií prošly. Navíc fotky vybírali sami autoři. Připomeňte si jednotlivé roky: 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 a 2014. Aby nechyběl rok 2015, kdyby se chtěl k němu někdo v budoucnu vrátit a přitom nechtěl „listovat“ v galerii celým rokem jako já, zkusil jsem si sám pro sebe „nominovat“ fotografie do „soutěže“ a vybrat ty, které se mně nejvíce líbí. Berte to tedy, prosím, jako netradiční ohlédnutí za rokem 2015.

15.12.2016 - 6:00 - Opět otevřena galerie PF

PF 2014, foto: Johník Blíží se opět konec roku. A s ním je spojena tradice popřát přátelům, kamarádům, známým, obchodním partnerům… vše nelepší do nového roku. (Příznivci genderové politiky si jistě přechýlí sami.) Nejpříjemnější je popřát osobně. To ale není vždy možné, takže se rozesílají přáníčka – novoročenky „Pro štěstí“, a neb jak říkají Francouzi: „Pour féliciter“. Pro vás, návštěvníky ŽelPage, nabízíme možnost popřát ostatním. Své PF máte možnost vystavit ve zdejší galerii a ostatní si je mohou prohlédnout. Přejeme vám příjemný a pokud možno poklidný závěr letošního roku.

749.107-9, foto: Láďa Mlynařík Když jsem byl malý, trávil jsem občas volné chvíle na opavském východním nádraží. Na rozdíl od současné doby, kdy se vlaky před půl sjedou a po půl zase rozjedou (a pak je dlouho klid), se tam pořád něco dělo. Vlaky přijížděly průběžně. Klasická lokomotiva, staré rychlíkové vozy – žádné motorové soupravy s řídicími vozy. Nádraží je koncové, takže lokomotiva musela vlak do Ostravy objet. Vlaky, které skončily na kusých kolejích, zaměstnaly i parní posunovací lokomotivu. (Tehdy s ní jezdili pánové Radovan Urbaník a Jaroslav Uherka. Kde je jim dnes konec?) Odtáhnout vagony, pak mohla odjet vlaková lokomotiva. Zpět s vagony k nástupišti a pak se musel vrátit vlakový stroj. Z Olomouce osobní vlaky vozil papoušek – toho na točně otočili. Krásná lokomotiva, ale měl jsem z ní strach. A pak najednou papoušek zmizel, už nikdy nepřijel. Místo papouška začala jezdit nová motorová lokomotiva – bardotka. Ani nevím, kdy přesně se to stalo.

Martinova koloběžka, foto: Martin Grill Praha — Koloběžka? Většině z vás – mladíků a pánů – se asi vybaví vzpomínky na vaše útlé mládí, kdy jste drandili na koloběžce. Jenže v poslední době přestává být koloběžka jen záležitostí dětí. Před časem mne šokoval můj kolega, mladý pan architekt, když mi líčil, jak jezdí do práce. Bydlí v Tišnově, pracoviště má v Brně. Vlakem do Králova Pole – a pak do práce na koloběžce, kterou si s sebou přiveze vlakem. Je to rychlejší, než šalinou. Navíc když pak je vyhnán něco vyřídit po Brně, tak se koloběžka hodí. Další, kdo po Brně a okolí jezdí na koloběžce, je třeba Martin Grill. Jiní mí kolegové z IT firmy si na pohyb po firmě – dlouhé chodby – pořídili koloběžky. Jejich partnerům z Kalifornie se to při návštěvě v Česku po prvním šoku zalíbilo a tak se na koloběžkách jezdí prý i na kalifornské centrále. Ale i vy máte možnost si jízdu na koloběžce po Praze vyzkoušet. Stačí využít služeb Leo Express.

350.012-1, Jablůnka - Vsetín, foto: Johník Komentář — Kolegové postupně přinášejí sérii článků k připravovanému novému grafikonu. Pod jedním z nich se na chvíli objevil tento komentář, který ale po chvíli autor smazal: „Už o niekoľko týždňov začne platiť zatiaľ najhorší gvd so schválením Ministerstva dopravy ČR. Zk…súčasné vlaky EC premávajúce cez Vsetín a H. Lideč! Zastávky v dierach jako Mohelnice, Červenka a príchody do prestupnej stanice Púchov v 48. minútu, cestujúci smer Turiec, Orava, Liptov, Košice budú mať na prestup iba 5 minút. V tomto gvd je to 13 minút a ani tých 13 minút niekedy nestačí a rýchliky R 6XY musia dispečeri zdržať. Toto je vážnejší problém jako diery v takte na trati 320!“ Když jsem ale na síti zaregistroval rozhovor s generálním ředitelem Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Filipem Hlubockým, který připravil tým Hospodárskych novín, nedalo mi to, abych neusedl za klávesnici. Nechci tady vypisovat z návrhu JŘ změny – poslechněte si pana generálního.

Overhead line installation car in the east tube of the Gotthard Base Tunnel at Faido multifunction station, foto: Hannes Ortlieb Ostrava/Praha — Letošní první červnový den vstoupil do dějin nejen švýcarské, ale i evropské železnice. Toho dne byl otevřen Gotthardský úpatní tunel. Slavnostní otevření doprovázel i rituál zkrocení ďábla hory. Zájemci si již mohli o této stavbě na internetu leccos dohledat a přečíst. Nyní přinášíme pozvání na přednášky organizované švýcarským velvyslanectvím v Praze, Centrem pro efektivní dopravu a hostujícími univerzitami. Pan Charly Simmen ze společnosti Alp Transit, dceřiné společnosti švýcarských drah SBB, která byla za stavbu zodpovědná, nám jej podrobně představí. Přednášky se konají v pondělí 24. října v 15.00 v budově Stavební fakulty VŠB – TU Ostrava (Ludvíka Podéště 17, Ostrava – Poruba) a v úterý 25. října v 18.00 na Fakultě dopravní ČVUT (Konviktská 20, Praha 1). Místnosti, ve kterých se budou přednášky konat, budou vyznačeny. Jednacím jazykem bude angličtina, tlumočení nebude zajištěno. V závěru bude možné zhlédnout i film „Švýcarská veřejná doprava“.

V pravý čas…; Pardubice hlavní nádraží, foto: František Pleskot Pardubice — Tušili jste, že pardubické hlavní nádraží skrývá ve svých prostorách i kino? Když původní nádražní budova byla poškozena během 2. světové války náletem, byla v roce 1948 vypsána soutěž na novou výpravní budovu. Autoři vítězného návrhu, architekti Karel Řepa (žák Josipa Plečnika) a Karel Kalvoda, spolupracující se specialistou na dopravní stavby Josefem Dandou, zakomponovali do projektu i hotel a podzemní kino. Veřejnosti začala nová budova sloužit 1. května 1958. Kino sice už delší čas nehraje, ale již letos v červnu jej umělci z Divadla 29 a spolek Offcity znovu oživili kulturou. V pátek 16. září napíše kultura další kapitolu – od 20 h zde bude promítán magisterský film režisérky Terezy Kovářové s názvem ZOO.

Bari — Aktualizace 15. 7. v 9.45 — Dne 12. července v 11.30 h místního času se na jednokolejné trati mezi italskými pobřežními městy Bari a Barletta v úseku mezi stanicemi Corato a Andria, asi 7 km od stanice Andria, čelně střetly dvě čtyřvozové elektrické jednotky. Jak je vidět ze snímku italských hasičů, první dva vozy každé z jednotek jsou totálně zničené a zbytky rozházené po okolí. Trať se v daném úseku mírně „klikatí“ mezi sady, takže strojvedoucí mohli zaregistrovat protijedoucí vlak až na poslední chvíli. Maximální povolená rychlost je 100 km/h. Následky srážky jsou tragické. Podľa najnovších správ bol upravený počet obetí nehody, potvrdených bolo 23 mŕtvych a 52 zranených. Medzi potvrdenými obeťami sú napokon aj obaja rušňovodiči.

Letem železničním světem, foto: Payus Nedávno se na zdejších stránkách rozproudila diskuze o tom, že by nebylo od věci představit i fotky ze zahraničních železničních webů. Když jsem tyto návrhy četl, musel jsem se usmát, protože přesně na toto téma jsme diskutovali s Martinem Grillem, když jsme rozjížděli projekt Výběr šotoklubu. Představa, že by se vybraly fotky cizích, zde nepublikujících autorů, navíc třeba z opačného konce světa, je lákavá. Má však výrazné omezení – autorské právo. Bez souhlasu autora nemůžeme publikovat jeho fotku (výjimkou jsou licence CC), a sehnat rychle souhlas autora z USA, Japonska či třeba i Velké Británie bývá problém. Ve škole nám jeden z pedagogů pravidelně opakoval: „Neříkejte, že to nejde, raději řekněte, že to neumíte.“ Takže jsem se rozhodl to zkusit a zasurfovat po síti. Je to vcelku náhodný výběr webů, po kterých jsem sáhl, jiní z vás by možná otevřeli jiné. Nebojte se, dostanete příležitost. Payova fotka evokující hlášení nádražního rozhlasu bude tento projekt provázet. A protože jste zvyklí, že naše aktuality doprovází fotky, tu a tam se možná objeví i v textu – vybrané z naší galerie (nebo ty s „volnou licencí“). Ať je trošku srovnání, co umí zdejší a co zahraniční fotografové. Takže procvičte si ruku a pojďte si zaklikat. Že se vám mé povídání zdá dlouhé? Vždyť jsou prázdniny, to nemusíte celé stihnout během vypití jednoho šálku kávy.

1 2 3 4 5 ... 13 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:33
zapadá v 17:59

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Vyberte sa s nami na výlet za UNESCOM do Jasovskej jaskyne
Vyberte sa s nami v posledný októbrový víkend na výlet vlakom z Košíc za UNESCOM do neďalekej Jasovskej jaskyne. Spomedzi šiestich jaskýň Svetového dedičstva UNESCO, ktoré sú z Košíc na dosah, je úplne ...

Poslední příspěvek Repa do Serede aj v roku 2017
Rovnako, ako po minulé roky, tak aj v roku 2017 prebieha v rámci kampane odvoz cukrovej repy do Serede vlakom. A hoci nedochádza k veľkým zmenám, pozrime sa na ňu prostredníctvom niekoľkých aktuálnych ...

Poslední příspěvek Co přinesla konference o dopravním plánování na železnici v Luhačovicích?
Ve čtvrtek 12. října 2017 hostily Luhačovice mezinárodní konferenci s komplikovaným názvem Dopravní plánování na železnici 21. století – evoluce, revoluce nebo jiné paradigma. Mezi jedenácti vystupujícími ...