..: Stadler nabízí vlaky na rostlinný olej, Arriva je kupuje :..

Stadler WINK, foto: Stadler Bussnang / Sunderland — Švýcarský výrobce Stadler dodá 18 dvoučlánkových hybridních vznětových vozidel s technologií HVO. Nová řada „WINK“ je prvním vlakem na světě s kombinací regenerační technologie s motorem HVO. Obecně je WINK vybaven centrálním „PowerPack“, který obsahuje komponenty pro výrobu energie, trakční prvky a pomocné systémy. Napájecí zdroj může být vybaven buď tradičními součástkami pro výrobu a skladování energie, nebo alternativně prvky, které umožňují provoz s nulovými emisemi. Vybavení může být dle přání zákazníka flexibilní: DMU s naftou, DMU s HVO, BMU – kombinace nafty s bateriemi, případně EMU s bateriemi. Pro nizozemskou Arrivu budou použity motory Deutz poháněné hydrogenovaným rostlinným olejem. Baterie se budou využívat pro uložení regenerované brzdné energie, což umožní během delších zastavení ve stanicích vypnout vznětové motory.

Stadler WINK, foto: Stadler Jednotky WINK pro Arrivu jsou 55 metrů dlouhé, 2,82 m široké a 4,12 m vysoké. Vozidla mají na každé straně troje dveře, které umožní cestujícím rychlý výstup a nástup. Kapacita je 135 míst, se započtením sklápěcích sedadel 151 míst. Maximální rychlost je 140 km/h při výkonu 1000 kW. V interiéru nechybí dva klidové oddíly, místo pro přepravu jízdních kol, kočárků a invalidních vozíků, informační systém pro cestující, zásuvky pro dobíjení elektronických zařízení a wifi.

schématická mapa nizozemské železniční sítě s vyznačením dopravců, foto: Dennistw Společnost Arriva získala v červenci letošního roku zakázku na další provozování dopravy pro nizozemskou síť Northern Lines. Dopravu v lokalitě zajišťuje od roku 2005 a nová smlouva je patnáctiletá od roku 2020 do roku 2035. Smlouva má hodnotu 1,6 miliardy eur a zahrnuje přeshraniční dopravu spojující provincie Groningen a Fryslân s Dolním Saskem. Spojuje Leeuwarden a Groningen s německým městem Leer. Denně přepraví cca 32 tisíc cestujících.

První vlaky s technologií HVO budou uvedeny do provozu v roce 2020. V dlouhodobém výhledu se pak počítá s elektrifikací tratí, na kterých budou nasazeny. Ta by měla být alespoň částečně dokončena do roku 2025. Následně budou jednotky WINK upraveny tak, aby se mohly baterie dobíjet přímo z elektrické sítě. Dieselové motory budou nahrazeny bateriemi. Vlaky pak budou jezdit na trati elektrifikované stejnosměrnou trakční soustavou o napětí 1,5 kV, na neelektrifikované části trati budou využívat energii uloženou v bateriích. Na základě smlouvy s objednateli dopravy Arriva zrekonstruuje, respektive nechá Stadlerem zrekonstruovat 51 stávajících souprav tak, aby byly vybaveny moderními bateriemi a po zatím neelektrifikované části tratě mohly jezdit též na elektromotor. Tak vznikne ucelená série 69 souprav, které budou provozovány jako bezemisní. Hodnota kontraktu uzavřeného mezi Arrivou a Stadlerem na 18 bimodálních souprav WINK, jejich následnou úpravu a modernizaci stávajících 51 jednotek je 170 milionů eur.

Zdroje: Arriva, Global Rail News, Railway Pro, Stadler, Wikomedia Commons


Vlad Poslat mail autorovi | 8.12.2017 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Nizozemsko


registrovaný uživatel Keprt 
08.12.2017 (15:21)  
Jackub: no a teď si představ, že petrolejáři by chtěli, aby HVO byl považován za biopalivo druhé generace, tudíž za environmentálně šetrnější (protože potravinám nekonkurující) než klasická bionafta a biolíh a tudíž vyvolávající menší kontroverze při tanečcích kolem daňového zvýhodnění :-) Proč - protože hydrogenovat se dá třeba i olej z friťáku...

Proč se nerozšiřují "parciální EMU" by mě taky zajímalo. Vždyť čistě akumulátorové "motoráky" se v Německu používaly docela hojně už před mnoha desetiletími. Možná bude problémem cena? EMU jsou dražší než DMU, no a ještě s baterkama... Dvouzdrojové EDMU pro místní vlaky se šířeji uplatnily jen u SNCF a to už je taky pár let zpátky, možná dnes by to s baterkami bylo cenově zajímavější???
registrovaný uživatel Libcha 
08.12.2017 (15:18)  
Mě přijde zase divné, že nakupují vozidla přímo jen určená na tuto trať, a až se bude trať elektrifikovat, budou vozidla přestavovat, místo jejich odeslání na jiné neelektrifikované tratě...
registrovaný uživatel Jackub 
08.12.2017 (14:48)  
Ten rostlinný olej se bude získávat odkud? Maně se mi vybavila ostře žlutá pole (nejen) v ČR a vypalované pralesy kvůli zakládání plantáží v tropech. To mi nepřijde vůbec ekologické...

A co se týče toho parciálního elektrického pohonu (trolej/baterie) - proč se to u vlaků nepoužívá už dávno? Existují přece už několik let parciální trolejbusy. Přitom vlak je pro transport těžkých baterií mnohem vhodnější, než silniční vozidla. Že by hmotnost baterií, potřebná k nutnému výkonu, byla pro vlaky příliš vysoká?
registrovaný uživatel stoupa  mail  
08.12.2017 (12:53)  
Tato souprava, s vlozeným motorovým dílem, vypadala na Bln-ZOO jako "chudý" príbuzný" a oproti jiným vozidlum byla i docela hlucná.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko