..: Nachrichten und Artikel :..

20.10.2017 - 18:00 - Hyundai dodá jednotky do Jižní Koreje

Hyundai Rotem Korail, foto: Hyundai Rotem Soul — Jihokorejský výrobce železničních vozidel Hyundai Rotem dodá dopravci Korail celkem 14 elektrických jednotek pro příměstské vlaky v okolí Soulu. Jednotky budou dosahovat rychlosti až 110 km/h a výrobce se zavazuje dodat všechny soupravy do konce roku 2019. Soupravy budou dodány v různých kombinacích na tratě v okolí Soulu – čtyři desetivozové jednotky budou nasazeny na expresní spoje na příměstské trati Gyeongin, tři šestivozové soupravy vyjedou na zrychlené spoje na trať Gyeongwon, jež jsou obě vedeny v části trasy linky příměstské železnice č. 1. Dalších sedm desetivozových jednotek pak poputuje tratě Ansan a Gwacheon, které jsou součástí linky č. 4 příměstské železnice v aglomeraci Soulu.

Zdroj: Railway Gazette

Bmz a ABmz RegioJet od ÖBB, Břeclav, foto: Josef PetrákVídeň — Výběrové řízení na dodávku sto šedesáti osobních vozů pro rakouské dráhy po stažení námitek firmy Siemens opět pokračuje. ÖBB se rozhodly vypsat tendr na dodání vozů pro rychlost 200 km/h, ze kterých vznikne osm denních a třináct nočních souprav s plánovaným nasazením na současné vlaky EuroCity a EuroNight (Nightjet). Důvodem jsou především požární předpisy pro provoz vlaků v Itálii chystané na rok 2021, které současný vozový park rakouských drah splnit nedokáže. Rakouské železnice ale nedlouho po zahájení výběrového řízení změnily specifikaci rámcové smlouvy, což se nelíbilo konstrukčnímu gigantu Siemens, který svými námitkami zastavil celý proces.

Rail Baltica, spojující Helsinky - Tallin - Rigu - Kaunas - Varšavu; návazně by měla pokračovat do Berlína, foto: Ministerstvo dopravy a spojů Lotyšské republiky Vilnius — Po hlasování v litevském parlamentu se dočkala dohoda o známé a doposud stále velmi pomalu budované spojnici Pobaltí se střední Evropou, zvané Rail Baltica, ratifikace všemi pobaltskými státy. Ty společně budují spojení s normálněrozchodnými železnicemi střední a západní Evropy, ačkoliv doposud bylo stále nejisté, kudy přesně má být tato trať vedena. Mezivládní dohoda konečně definuje zásady včetně vedení trasy, technických parametrů, časové osy, podmínek financování a vlastnictví plánované trasy z Tallinnu přes Pärnu, Rigu, Panevezys a Kaunas na polskou hranici s odbočkou z Kaunasu do Vilniusu. Ačkoliv již v lednu podepsali dohodu o definitivní podobě tratě premiéři všech tří pobaltských zemí, v estonském a lotyšském parlamentu proběhlo hlasování o ratifikaci až červnu.

čtyřdílná elektrická jednotka ED74 pro PKP Przewozy Regionalne, foto: PESA Bydgoszcz Polsko — V letech 2007 a 2008 vyrobila Pesa pro polského dopravce PKP Przewozy Regionalne 14 elektrických jednotek Bydgostia, u dopravce později označených řadou ED74. Vývoj těchto jednotek začal v roce 2005 a ačkoliv byly primárně určeny pro regionální vlaky, PKP je plánovaly nasadit na dálkové spoje, byť s délkou do 150 kilometrů, například Vratislav – Poznaň. I samotný interiér těchto jednotek byl koncipován pro regionální vlaky – nepříliš komfortní sedadla a pouhé dvě toalety na celkem 188 míst. Jednotky v roce 2008 přešly k dálkové divizi PKP, zvané PKP Intercity, a jejich plánované nasazení se rázem změnilo z původně krátkých tras na velmi dlouhé relace, například Krakov – Vratislav nebo Krakov – Varšava.

UZ vozy, foto: Adam Vanting Oděsa — Velmi silný rozvoj železničního spojení mezi Polskem a Ukrajinou stále pokračuje. Zatímco nedávno jsme psali o mnoha novinkách na poli mezinárodní železniční dopravy z Ukrajiny do střední Evropy, nová překvapení na sebe nenechala dlouho čekat. Tentokrát jde o noční rychlík č. 35/36 z Přemyšlu do Oděsy, jednoho z nejvýznamnějších ukrajinských měst na pobřeží Černého moře. Zatímco mnoho let zpátky spojoval Polsko s Oděsou rychlík 107/108, později byla jeho trasa změněna do trasy Užhorod – Lvov – Oděsa, a Polsko tak o spojení s tímto nejvýznamnějším ukrajinským přístavem přišlo. Velký zájem o železniční spoje z Ukrajiny do střední Evropy však podnítil ukrajinské železnice k zavádění mnoha (staro)nových spojení, mezi které patří i zmiňovaný spoj Přemyšl – Oděsa, který tak na koleje vyjede se začátkem nového jízdního řádu, tedy 10. prosince 2017.

Havířov střed, foto: SŽDC Havířov — Havířovské železniční nádraží leží poměrně daleko od obou významnějších sídelních celků tohoto města, tedy jak od centra, tak od rozsáhlého sídliště Šumbark. Železniční trať se centru města přibližuje nedaleko zmiňovaného hlavního nádraží (ačkoliv to tento přídomek nenese) a v jednom úseku prochází pod ulicí Dělnickou, která spojuje střed města, nedalekou nemocnici, obchodní dům Globus a městské části Prostřední Suchá. Toto místo bylo již dávno vybráno jako nejvhodnější bod pro novou železniční zastávku, která by měla zjednodušit obyvatelům Havířova cesty do Ostravy či směrem na Český Těšín.

162.114 RegioJet, Sv 1010, Ostrava-Svinov, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Ostrava — Již delší dobu existující myšlenka, že by byly ranní spoje dopravce Regiojet, vedené v trase Návsí – Třinec – Český Těšín – Havířov – Ostrava – Praha, ve své „ostravské části“ součástí integrovaného dopravního systému ODIS, narážela na povinné rezervace v těchto vlacích, které poněkud omezovaly myšlenku denního dojíždění těmito spoji z regionu Jablunkovska a Třinecka do Havířova či Ostravy. V úterý však informoval náměstek hejtmana MSK Jakub Unucka o vzniku dohody, která cestujícím právě toto zkvalitnění cest do škol či zaměstnání umožní.

DB Potsdamer Platz Berlín — Uplynulo již více než patnáct let od úpravy termínů pro změnu jízdních řádů z konce května na druhý prosincový víkend. Ačkoliv venkovní počasí chladnou a bílou zimu ještě ani zdaleka nepřipomíná, evropské železnice začínají už teď zveřejňovat první informace týkající se prosincových změn. Tradičně první je v tomto oboru německý státní dopravce Deutsche Bahn (DB). Ten zveřejnil oficiálně všechny detaily včera, 16. října, ačkoliv na internetu se dalo vše při troše snahy najít už v létě. V textu si tak představíme nejvýznamnější změny, kterých se díky otevření vysokorychlostní tratě VDE 8, spojující primárně Berlín s Mnichovem, událo více než dost.

13.10.2017 - 10:08 - Počet přepravených cestujících na Slovensku roste

ZSSK_logo Bratislava — Počet přepravených cestujících na slovenské železnici za uplynulých osm měsíců vzrostl o více než 10 %. Vychází to z tiskové zprávy společnosti ZSSK, která dále uvádí, že mimo IC vlaky přepravil státní dopravce 47 mil. cestujících. Tržby z přepravy ve vlacích vedených v závazku veřejné služby stouply o 7,32 %, avšak zásadním číslem je nárůst produktivity práce, která meziročně stoupla o 17 %. Úspora nákladů na osobokilometr pak ve stejném období představovala více než 10 %. ZSSK mimo jiné nedávno spustila kampaň zlepsujemesa.sk, která má za cíl cestujícím předvést pozitivní změny v železniční dopravě na Slovensku, které tento dopravce v uplynulých několika letech realizoval či se realizovat teprve chystá.

Zdroj: TZ ZSSK

362.121-6, Bohumín; R 202 Chopin, foto: Duhy Varšava — Již mnoho desítek let spojuje metropole Rakouska a Polska noční vlak Chopin, jezdící doposud ve stálé a neměnné trase Vídeň – Břeclav – Přerov – Bohumín – Katovice – Varšava. Postupné omezování noční dopravy, které probíhá každoročně už od počátku devadesátých let, se naštěstí tomuto tradičnímu vlaku stále vyhýbalo, avšak prosinec 2017 bude pro tento spoj přelomovým. Dojde ke zrušení větve tohoto vlaku, zvané Silesia, jež se od Chopina odděluje v Bohumíně a spolu s vozy z Prahy je spojuje s Krakovem. Do jeho trasy bude převeden právě zmiňovaný tradiční spoj Chopin. O spojení s Varšavou však cestující ochuzeni nebudou – z Krakova bude vlak dále veden po magistrále CMK do Varšavy. Příjezd do Varšavy se posune o dvě hodiny, naopak odjezd bude posunut pouze o hodinu, avšak přímé noční spojení s centry střední Evropy přijdou Katovice, které vlak „podjede“ po trati přes Čechovice-Dědice. Podstatným zhoršením pro polské cestující však bude převedení tohoto spoje do kategorie EIC, která je podstatně dražší, než současná kategorie TLK.

UZ WLABm_Praha, foto: Adam Vanting Varšava — Vyhodnocení spolupráce polských a ukrajinských železnic došlo k velmi „překvapivému“ zjištění – po snížení cen za jízdenku s rezervací v relaci Varšava – Kyjev – Varšava pod úroveň cen za letenku začal ještě dramatičtěji růst počet cestujících, který je ve zmiňované relaci oproti srpnu již dvojnásobný. Přeprava nočním vlakem v této relaci je zjevně nejatraktivnější, ačkoliv není tak levná, jak konkurenční autobusy a zároveň není tak rychlá, jako doprava letecká. Ačkoliv se píše rok 2017 a stále zajímavá noční doprava je pod silným nátlakem ekonomicky uvažujících evropských železnic stále více a více omezována, v relaci Polsko – Ukrajina se zřejmě bude naopak posilovat.

UŽ logo, foto: UŽ Kyjev — Ačkoliv je železnice na Ukrajině provozována na odlišném rozchodu kolejnic, ani to nebrání výraznému a extrémně rychle vzrůstajícímu počtu nově zavedených vlaků, jejímž cílem je jediné – spojit tuto zemi se západními sousedy. Průkopníkem toho všeho se stal vlak InterCity 705/706, který byl ze své pravidelné trasy Kyjev – Lvov prodloužen do nedalekého polského Przemyslu, kde navazuje na vlaky do polského vnitrozemí. Spojení se stalo velice oblíbeným, i přes existující a stále rozšiřovanější letecké spojení Kyjeva (například právě s Wrocławí) a především impulsem pro rozvoj železničního spojení Ukrajiny s okolními státy. V průběhu několika málo měsíců se tak začaly objevovat četné plány na zavádění nových spojů či přípojů a my se v následujícím textu podíváme na jednotlivé novinky v oblasti železničního spojení Ukrajiny s Evropou.

D1M CFM, foto: traffic.od.ua Oděsa — Nedávno obnovené spojení Oděsy a Kišiněva slaví úspěch. O jeho rozšíření a nasazení moderních vozidel rozhodli zástupci drah obou zemí za účasti předsedy oděské regionální správy Maksima Stepanova a zástupců EUBAM (mise EU pro rozvoj regionů na hranicích Moldávie a Ukrajiny). Pro začátek dojde pouze k nasazení moderní motorové jednotky moldavských železnic, v dlouhodobém horizontu (teoreticky už od příštího jízdního řádu) dojde i ke zvýšení frekvence tohoto spoje, který spojuje Kišiněv s významným ukrajinským letoviskem a přístavem doposud dvakrát až třikrát týdně. Motorová jednotka D1M byla z původního „Ganzu“ zásadně modernizována v roce 2012 v počtu 5 kusů pro moldavské železnice, které je využívají jak pro vnitrostátní dopravu, tak na mezinárodní spoj do rumunského Iasi. Tato čtyřidílná jednotka disponuje celkem 265 místy k sezení a kromě klimatizace a kamerového systému nabízí také wifi připojení k internetu.

TGV vozidlo Francie — Francouzský železniční dopravce SNCF se rozhodl koncem května přejmenovat desítky let zažité označení pro francouzské rychlovlaky, doposud označené zkratkou TGV (Train à Grande Vitesse). Nový název zní inOui (v překladu „neslýchaný“), přičemž toto označení vychází z názvu Ouigo, kterým SNCF označují již několik let existující nízkonákladovou verzi rychlovlaků TGV. V plánu je pod tímto označení provozovat všechny linky rychlovlaků TGV, přičemž jako první bude takto již od 2. června označena trasa z Paříže do Bordeaux, a to v souvislosti s otevřením vysokorychlostní tratě LGV Sud-Europe-Atlantique mezi Tours a Bordeaux.

Pesa Dart, foto: PESA Bydgoszcz Katowice — Polské železnice postupně rozvíjejí svou síť vlaků IC. Vedle dosavadních kategorií TLK a EIC představuje jakýsi střed, jenž nabízí vyšší komfort oproti "rychlíkům" TLK, avšak za mnohem nižší cenu, než u vyšší kategorie Ekspres InterCity (EIC). Zatímco pohodlí na palubě je s elitními vlaky EIC srovnatelné, opravdu viditelným rozdílem je vozový park: jako vlaky IC totiž jezdí elektrické jednotky ED 160 a ED 161, známé spíše pod typovými názvy FLIRT a DART. Prvně jmenované soupravy jezdí stabilně na prvotních vozebních ramenech (např. Ołsztyn - Warszawa - Kraków nebo Katowice - Łodź - Gdynia), jednotky Dart však letos kvůli rozsáhlé výluce na trati Warszawa - Lublin letos hledají jiné působiště. Objevila se tak příležitost využít "přebývající" soupravy na doplnění linky Katowice - Warszawa, která je dnes stále zčásti zajišťována klasickými soupravami, a navíc ještě prodloužit některý pár vlaků za jeho běžnou cílovou stanici. Od 11. června tak dochází k několika změnám: několika vlaků kategorie TLK bude přeznačeno na IC, ale hlavně se Darty objeví na dvou trasách, jež jsou zajímavé z pohledu českého a slovenského příhraničí.

Ältere Nachrichten
1 2 3 4 5 | Ältere Nachrichten »    
ŽelPage - Elektronisches Eisenbahnmagazin
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Öffentliches Ausnutzung ohne klaren Genehmigung des Autors nicht gestattet.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Anmeldenopen/close
 
 
  
 
Vergessenes Passwort   
Registrieren   
:. eShop Angebotopen/close
:. Aktuelle Zugposition CZopen/close
Aktuelle Zugposition CZ
 
:. Suchenopen/close

 
   
 
 
   
 
» Link beitragen
:. Info für Fotografenopen/close
Bedingungen zum Fotografieren
in der CZ

Sonne
geht auf um 07:29
geht unter um 18:03

meteo meteo
:. Aktuell auf VLAKY.NET
Poslední příspěvek Co přinesla konference o dopravním plánování na železnici v Luhačovicích?
Ve čtvrtek 12. října 2017 hostily Luhačovice mezinárodní konferenci s komplikovaným názvem Dopravní plánování na železnici 21. století – evoluce, revoluce nebo jiné paradigma. Mezi jedenácti vystupujícími ...

Poslední příspěvek Lokomotiva Bardotka se salonním vozem ukončí úspěšnou sezonu na Švestkové dráze
Na 28. a 29. října 2017 chystají společnost AŽD Praha a Ústecký kraj slavnostní jízdy netradičními soupravami na trase Středohorského motoráčku Lovosice-Most. Půjde o zakončení první úspěšné sezóny, kterou ...

Poslední příspěvek Telgártskou slučkou do raja
Nápad nakrútiť dokumenty o najkrajších tratiach na strednom Slovensku vznikol už niekedy pred 6 rokmi, keď som začal pravidelne cestovať vlakom do Žiliny na vysokú školu. Železnice ma vždy veľmi fascinovali ...