..: InnoTrans 2018: Ve stínu drobných změn :..

InnoTrans 2018, foto: Juraj Kováč Berlin — Dvanáctý InnoTrans vypukne zítra – a nutno říct, že letošní ročník největšího dopravního veletrhu světa je správně německý: ačkoliv je principiálně pořád stejný, v detailech přeci jen je změny vidět. Letos bude k vidění opět víc železničních exponátů, zároveň ale akce přibrala i úplně nový segment: elektrobusy. Jinak je ale vše při starém: ucelené jednotky kralují osobní dopravě, tramvaje z celého světa se designově stále víc přibližují a železniční cargo zažívá obrovskou renesanci. Co se tedy změnilo? Přibyla nová výstavní hala, která nehezky vrhá stín na první řadu vystavených vlaků, a zkazí tak nejednomu fotografovi tradiční přehledový záběr. Co tedy ve stínu nové haly uvidíte? Škodovácký NIM-Express v celé své kráse, novou soupravu berlínského S-Bahnu od Stadleru, novou motorovou jednotku pro Trenitalii od japonského Hitachi nebo třeba hybridní Cityjet Eco od Siemensu pro rakouské ŐBB. Přinášíme první fotky z Berlína.

Téměř dva kilometry kolejí na vnější výstavní ploše i letos ve velkém obsazuje pracovní technika a exponáty pro nákladní dopravu. My se však zaměříme především na vozidla, v nichž je nebo bude možné se svézt. Řada zdejších exponátů se ostatně objeví i na českých a slovenských kolejích, nebo alespoň v těsné blízkosti hranic. Zvykejme si jen na to, že klasickým soupravám je konec – alespoň tedy v západní Evropě určitě.

Dálkový osobní vůz Bmpz ZSSK, foto: Juraj Kováč Dálkový osobní vůz Bmpz ZSSK, foto: Juraj Kováč Dálkový osobní vůz IC+ Bbdmpz MÁV-START, foto: Juraj Kováč Kompletní modernizace osobního vozu Bnouz PKP-Intercity, foto: Juraj Kováč

Klasické osobní vozy vymírají: letos v Berlíně jsou aktivně prezentovány jen tři, a to ze zemí V4. První slovenský vůz řady Bmpz z dílny ŽOS Vrútky se bude brzy objevovat i na lince Žilina – Praha, takže mu budeme věnovat patřičnou pozornost. Jedná se ostatně o první velkoprostorový vůz s novým standardizovaným interiérem ZSSK podle návrhu studia Aufeer Design. I když je novinka nepochybně komfortnější oproti předchozí řadě Bmpeer, nezůstalo její představení bez kontroverze. Na nový vagon se podíváme hned zítra.

Novostavbu vozu pro dálkovou dopravu letos prezentuje i maďarský MÁV START. Multifunkční vagon IC+ řady Bbdmpz má nabídnout třeba nízkopodlažní nástup navzdory své klasické koncepci, a hlavně nahradí poslední německé vozy na spojích mezi Budapeští a Hamburkem.

Posledním z řady klasik je modernizovaný polský vůz řady Bnouz z produkce H. Cegielski pro dopravce PKP-Intercity. Zajímavý je především v tom, že se jedná o kompletně zmodernizované polské "Béčko", a tak budeme zvědaví, jak moc se povedlo přenést vysloužilý vagon do 21. století.

Pětistá lokomtiva Siemensu pro ÖBB - Vectron MS, foto: Juraj Kováč Kromě Číny se letos více prezentuje i Turecko - i posunovacími lokomotivami od vagony TÜLOMSAŞ, foto: Juraj Kováč Letošní veletrh má rekordní zastoupení čínských výrobců, především CRRC, foto: Juraj Kováč 1000. vyrobená lokomotiva CZ Loko - EffiShunter 1000 pro Itálii, foto: Juraj Kováč

Ústup od klasických vlakových souprav znamená i velké změny ve světě lokomotiv. Ne, nevyrábí se méně, jen priority se posunuly víc k nákladní dopravě nebo úspornějším podpůrným strojům, zejména posunovacím lokomotivám.

Osm let po svém oficiálním představení Evropě jasně dominuje Vectron od Siemensu. Nově se bude objevovat v barvách rakouského ÖBB Traktion pro Rail Cargo Austria, kde doplní stovky starších taurusů. Úspěch Siemensu u našich jižních sousedů je nesporný – na InnoTransu je ostatně vystavená pětistá dodaná lokomotiva pro ŐBB.

Doma je Vectron bezpečně i v Německu, kde se brzy objeví jeho specializovaná odlehčená verze Smartron. Ta vznikla jako fixní hotová konfigurace přímo určená pro nákladní dopravu Deutsche Bahn.

Českou stopu na letošním InnoTransu má již tradičně Škoda 109E3 řady 102 DB, zajímavější však letos pro nás bude 1000. vyrobená lokomotiva českotřebovské CZ LOKO. EffiShunter 1000 je jednou z mnoha zdejších posunovacích lokomotiv nové generace, od které si dopravci slibují hlavně nižší spotřebu a levnější provoz.

I proto je posunovacích lokomotiv letos víc než kdy dosud: své produkty zde představují už i výrobci z Turecka nebo Číny.

Generační nástupce slovenské řady 951 má vyjet na bavorské koleje do konce roku 2018, foto: Juraj Kováč Škodovácký push-pull pro NIM Express se konečně představuje osobně, foto: Juraj Kováč V roce 2016 se souprava nakonec nezúčastnila kvůli technickým potížím, foto: Juraj Kováč

Velkým bodem zájmu pro nás bude netrakční jednotka NIM-Express od Škody Transportation pro vysokorychlostní regionální dopravu na VRT Műnchen – Ingolstadt – Nűrnberg. Ta se měla sice veřejnosti v Berlíně představit už před dvěma lety, nakonec ale kvůli průtahům ve výrobě a technickým potížím během zkoušek zůstala výstavní kolej neobsazená a místo celé soupravy viděli návštěvníci pouze lokomotivu řady 102 DB, která soupravy bude pohánět.

Letos se reálně přibližujeme k zahájení provozu, a tak červená dvoupodlažní souprava zabírá prominentní místo hned vepředu. Fotografie z interiéru a další detaily přineseme hned zítra.

Expozice ve znamení osobních jednotek - od S-Bahnu po skoro-dálkové, foto: Juraj Kováč Hybridní jednotka ÖBB Desiro ML cityjet eco od Siemensu, foto: Juraj Kováč Hybridní jednotka Talent 3 ÖBB, foto: Juraj Kováč Newag Impuls 36EW se vrací, tentokrát ve verzi pro příměstskou dopravu kolem Łódźe, foto: Juraj Kováč Hodně nových vlaků letos směřuje do Itálie - včetně elektrické jednotky Alstom Coradia Stream, foto: Juraj Kováč Nový berlínský S-Bahn od Stadleru - průchozí a bez klasického zvuku, foto: Juraj Kováč Dvoupodlažní Stadler Dosto v severské úpravě Mälartåg EMU doplní příměstský provoz kolem Stockholmu, foto: Juraj Kováč Stadler FLIRT Traverso jako nový Voralpen-Express švýcarského dopravce SOB, foto: Juraj Kováč

O co víc ztratily na popularitě klasické osobní vozy, o to víc vídáme na InnoTransu moderních ucelených jednotek. Letos zabírají celou první řadu hlavní výstavní skupiny areálu Messe Berlin a celkem rovnoměrně zastupují všechny tradiční velké výrobce, včetně jednoho nového: japonského Hitachi.

I zde je patrný trend postupné unifikace vlaků napříč Evropou. Pryč jsou časy, kdy každá železniční správa financovala vlastní vývoj specifických vozidel – letos jediným unikátem je úzkorozchodná elektrická jednotka Stadleru pro švýcarskou RBS. Zbytek vystavovaného portfolia už jednoznačně patří do zavedených produktových rodin, obvykle jen s několika konkrétními úpravami podle potřeb cílových dopravců.

V následujících dnech se proto blíže podíváme na nejzajímavější z vystavovaných ucelených jednotek a určitě se nevyhneme porovnání s domácí produkcí v Česku a na Slovensku. Na řadu přijdou:

  • Příměstská elektrická jednotka Newag Impuls řady 36WE pro dopravu v okolí polské Łódźe
  • Příměstská elektrická jednotka Bombardier Talent 3 řady 4758 pro dopravu v rakouském Vorarlbersku, s možností částečného bateriového pohonu na úsecích bez elektrifikace
  • Příměstská hybridní jednotka Siemens Desiro ML Cityjet eco pro delší meziměstskou dopravu v Rakousku, včetně autonomního elektrického pohonu na neelektrifikovaných tratích
  • Dvoupodlažní příměstská elektrická jednotka Stadler Dosto Mälartåg pro dopravce Transitio k nasazení na příměstské dopravy okolo Stockholmu
  • Dvoupodlažní motorová jednotka Hitachi ROCK pro Trenitalii k nasazení na příměstských linkách v okolí Milána
  • Nová generace průchozích elektrických vlaků pro berlínský S-Bahn od Stadleru
  • Rychlíková elektrická jednotka Stadler FLIRT Traverso pro nově vznikající Voralpen-Express švýcarských Schweizerische Südostbahn (SOB) na lince St. Gallen – Luzern

Ve stínu drobných změn

Letošní InnoTrans opravdu není revoluční, alespoň pokud jde o železniční exponáty. Na to jsme už ale zvyklí z Czech Raildays a dalších akcí – železniční trh směřuje k postupné konsolidaci do několika velkých produktových rodin, což je výhodnější pro výrobce i dopravce, avšak nutně to znamená i menší pestrost veletržních expozic. Co to však v praxi znamená pro cestující, zjistíme teprve v nejbližších dnech, když uvidíme interiéry a výbavu. Kdoví, třeba nás ještě něco překvapí.

Chystáte se letos do Berlína? Co říkáte na aktuální exponáty a celkové směřování trhu osobních železničních vozidel?


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 17.9.2018 (18:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Evropa


registrovaný uživatel valikr  mail  
05.12.2018 (12:52)  
Japonské Hitachi je ve skutečnosti Hitachi Rail Italy (HRI), bývalá AnsaldoBreda prodaná společností Finmeccanica v roce 2015 společnosti Hitachi Rail. (100% Bredy a 40% Anstalda).
registrovaný uživatel Raquac 
20.09.2018 (12:28)  
stoupa: O víkendu přijde vstup na pouhá 3 €. Je sice otevřená jen venkovní expozice s vozidly, ale to je stejně pro většinu návštěvníků to nejzajímavější. Viz. zde: https://www.innotrans.de/de/Besucher/Publikumstage/
19.09.2018 (14:41)  
Jste si jisti tím bateriovým pohonem u rakouského Talenta 3? Pokud naše interní informace neklamou, tak baterie jsou namontovány zatím pouze na jednom Talentu 3, který však na InnoTransu není vystaven.

Vypadá takhle:
https://youtu.be/xxZQeS__6sE
registrovaný uživatel JB 
19.09.2018 (13:39)  
Škodovácký NIM-Express v celé své kráse...

V celé ne. Je vystavena lokomotiva a tři vozy.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
18.09.2018 (9:55)  
Nekolikanásobné prekvapení jménem Innotrans. Mnohokrát jsem byl na MSVB, jako návstevník i jako vystavovatel (2,5 let az 40 roku).

Innorans mne prekvapil, ze veletrh lze delat zajímaveji a lépe. A E 109 od Skody byla vedle jiných exponátu jen "chudý príbuzný".

Letos na Innotrans nepojedu. Mám to S-Bahnem jen kousek, ale coby invalidní duchodce jsem pozbyl "sponzora". :-)
17.09.2018 (22:54)  
Těším se na report :)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko