Vídeň — Prosincové změny v jízdním řádu v Rakousku jsou spíše kosmetické. Více změn nastane spíše ve vozovém parku či samotných nabídkách dopravce, ať už v rámci tarifu nebo služeb. Dojde k posílení regionálního provozu, v součtu vlaky ujedou o dva miliony kilometrů více, než letos. Jednotky, určené pro regionální provoz, projdou modernizací do standardu CityJet (brzy vyjde aktualita) a zdražení jízdného bude pod míru inflace, o 1,4 %. Naopak mezinárodní jízdenky čeká zlevnění.
Mezinárodní denní doprava
Asi nejzajímavější novinkou je zavedení druhého páru denních vlaků z Vídně do Benátek. Oba vlaky budou vedeny nově soupravami railjet a zatímco ranní spoj pojede z Vídně v 6.25, polední bude hlavní město Rakouska opouštět ve 12.25. Zpátky budou nové spoje odjíždět z Benátek v 9.55 a v 15.55, bude tedy vytvořeno obousměrné spojení Prahy s Benátkami s jedním přestupem ve Vídni. Poslední spoj z Vídně na severní Moravu bude nově pokračovat až do Katovic, ráno bude z Katovic vyjíždět v 5.35 a do Vídně dorazí před desátou hodinou ranní. Vlaky do Maďarska, které nebudou vedeny soupravou railjet, již nebudou nabízet první třídu, půjde o rychlík Avala do Bělehradu, Lehár do Budapešti, večerní rychlík Dacia, který z Budapešti dále pokračuje do Bukurešti, a Hortobágy, který bude nově pokračovat z Budapešti až do města Záhony na hranici s Ukrajinou.
Obnovení se také dočká přímé denní spojení Vídně, Žiliny, Tater a Košic. Jeden pár vlaků IC Košice – Bratislava bude dále z Bratislavy pokračovat jako REX přes Marchegg do Vídně, přičemž souprava tohoto vlaku bude využita dále na zmíněný rychlík Vídeň – Budapešť – Debrecín – Záhony. EC Sobieski bude z polského Trojměstí veden o dvě hodiny později. Od Baltského moře vyrazí přibližně v poledne a do Vídně dorazí před 22. hodinou, v opačném směru se jeho časy nemění. Poslední významnou novinkou pak budou dva nové spoje railjet z Česka v každém směru – ráno dorazí první vlak z Prahy do Vídně už před 9. hodinou, v opačném směru pak poslední railjet opustí Vídeň až ve 21.10, jeho cílovou stanicí pak bude brněnské hlavní nádraží.
Mezinárodní noční doprava
Vícero změn nastane také v noční dopravě v rámci Rakouska. Začněme rušením – po devíti letech trasování vlaku Vídeň – Berlín přes ČR dochází k jeho ukončení v Praze. Zatímco ve směru z Vídně půjde o poměrně praktické spojení (jízdní doba přes osm hodin), ve směru do Vídně bude mít člověk ke spánku jen lehce přes šest a půl hodiny, což tomuto spojení nepřidává na atraktivitě. EuroNight Chopin pak bude veden v nové trase mimo Katovice, příjezd do Krakova tak bude poměrně brzký (krátce po šesté hodině ranní), naopak do Varšavy vlak dorazí až v 9.16, v opačném směru bude Varšavu opouštět před 20. hodinou a do Vídně dorazí v 6.55. Zrušeny také budou přímé vozy z Vídně do Petrohradu a Moskvy, dnes vedené jednou týdně. Do Vídně tak bude možné cestovat nově pouze vlakem Moskva – Nice a opačně.
Další změny jsou poměrně pozitivní – noční spojení Vídně a Bregenzu bude mít více zastávek mezi městy Bregenz a Feldkirch. Pozitivní zprávou na závěr pak je již dříve avizované obnovení přímého spojení Vídně a Kyjeva, po zcela nové trase přes Budapešť. Z Vídně bude vůz na vlaku Hortobágy odjíždět v 16.42 a na maďarsko-ukrajinskou hranici dorazí krátce po půlnoci. Do Lvova pak lůžkový vůz dorazí časně ráno a v Kyjevě bude odpoledne. V opačném směru bude z Kyjeva vyjíždět dopoledne, na ukrajinsko-maďarské hranici bude vůz v noci a přes Budapešť dorazí do Vídně před polednem.
Vnitrostátní dálková doprava
Novinkou bude výměna soupravy railjet mezi spojem z Vídně do jihotyrolského Lienzu a spojem z Vídně do oblasti východních Alp (Zell am See). Zatímco dnes je spoj Vídeň – Zell am See veden jako jeden z mála z klasických vozů a spoj do města Lienz je již několik let veden soupravou railjet, od prosince bude na spoj Kitzbüheler Alpen nasazena souprava railjet, zatímco přímé spojení Vídně, Korutan a jižního Tyrolska bude tvořeno soupravou z klasických vozů. Těm se jinak nasazení příliš nemění, i nadále jde převážně o mezinárodní vlaky, spoje Vídeň – Lienz, Vídeň – Stainach-Irdning o víkendech a rychlíky z Vídně do Lince, vedené obvykle pět minut před zastávkovými railjety z Vídně do Salcburku. Novinkou bude spoj Wels – Linec – Vídeň – letiště Schwechat s příjezdem na letiště v 5.57. Odpoledně-večerní railjet Vídeň – Innsbruck s odjezdem z Vídně v 16.30 bude prodloužen do Bregenzu, kam dorazí ve 23.17. Večerní vlak z Vídně do Villachu pak bude veden zastávkově v taktu s ostatními spoji, nově tedy zastaví například ve městě Judenburg nebo Velden am Wörthersee.
Vnitrostátní regionální doprava
Novinkou bude celodenní hodinový takt rychlých vlaků mezi Vídní a městem St. Pölten přes stanici Tullnerfeld, tedy po vysokorychlostní trati. Pasažérům tak bude umožněno cestovat z vídeňského západního nádraží na západ Rakouska s jedním přestupem, všechny vlaky navíc budou vedeny jednotkami Siemens Desiro ML, cestujícím tak bude nově k dispozici bezdrátové připojení k internetu nebo palubní portál. Nahrazeny tak budou rychlé spoje REX200, ačkoliv jízdní doba těchto souprav bude pouze o minutu delší, než u vlaků, jedoucích o 40 km/h rychleji. Z Vídně do města St. Pölten tak budou celodenně vedeny tři rychlé spoje za hodinu, s odjezdy z vídeňského západního nádraží ve 20. minutu a s odjezdy z vídeňského hlavního nádraží ve 30. a 55. minutu. Zavedeny také budou nové regionální vlaky k posílení taktového provozu v celém Rakousku.
Vozový park
Nasazení souprav Siemens Desiro ML na rychlé spoje Vídeň – St. Pölten bude mít pozitivní dopad i na České dráhy – 35 vozů Bmz 21.90 se tak stane nadbytečnými a je velká šance, že doplní v současnosti už 13 vozů Bmz232 Českých drah. Jisté však je, že velmi pozitivní vliv miá na rakouské cestující značka cityjet, reprezentující moderní vozový park rakouských železnic v regionální dopravě. Do standardu cityjet tak bude upraveno 60 motorových jednotek Siemens Desiro Classic a 187 souprav Bombardier Talent, podrobnosti budou zmíněny v aktualitě v následujících dnech. V průběhu příštího roku budou do regionu Voralberg nasazeny první soupravy Bombardier Talent 3, první soupravy z rámcové smlouvy na 300 jednotek. V průběhu roku pak bude zařazeno 47 nových souprav Siemens Desiro ML, jejich počet tak vzroste ze současných 98 k letošnímu prosinci na 145 k příštímu prosinci.
Tarif
Jízdné v Rakousku podraží o 1,4 %. V praxi řádově o desítky centů, například jízdenka z Vídně do Lince podraží o 40 centů. Zdražení se však bude týkat pouze standardního tarifu, nikoliv časových jízdenek, akčních nabídek anebo slevových karet Vorteilscard. Naopak mezinárodní jízdenky zlevní – z Vídně do Prahy se bude možno dopravit už od 14 eur (cca 372 Kč), základní cena jízdenek ve vlacích nightjet klesne z 39 eur na 29 eur. Nižší jízdné budou platit také motoristé, kteří využijí služeb autovlaků. Velmi praktická pak bude možnost pojištění storna jízdenky kvůli nemoci či mimořádnosti. I o této tarifní novince vyjde v následujících dnech podrobnější aktualita.
Další novinky
Rakouské železnice vyjdou vstříc potřebám cestujících a ve vlacích railjet budou nové tiché a rodinné zóny. Ty budou jasně označeny a v rodinné zóně budou na stolcích různé hry, známé z některých vozů Českých drah nebo ZSSK. Palubní portál Railnet projde inovací vzhledu a bude nabízet více možností díky propojení se službou ORF TVThek. Inovací pak prochází průběžně také prodejní automaty, jejichž systém bude vzhledově sjednocen s ostatními. Cestující tak najde shodné rozhraní pro nákup jízdenek či vyhledání spojení jak na svém počítači a notebooku, tak na automatech na jízdenky, kterých bude v inovované podobě přes tisíc. Od příštího roku začne také spolupráce mezi rakouskými drahami a společností Swiss Post. V průběhu příštího roku tak bude umožněn nákup jízdenek také na vybraných poštovních pobočkách. Novinkou bude také možnost zakoupení voucherů na jízdenky v síti některých supermarketů, např. Lidl Libro anebo Pagro.
Na závěr zbývá zmínit také start nové služby Rail & Drive, tedy sdílení osobních automobilů pod hlavičkou ÖBB. Od prosince tak bude možné si ve vybraných větších stanicích půjčit jedno ze 150 vozidel. Za půjčení bude zákazníkům účtována částka 2 eura za hodinu plus ujeté kilometry dle tarifu.
Zdroj: TZ ÖBB
>>>>>>>Díky pánové
"Jeden pár vlaků IC Košice – Bratislava bude dále z Bratislavy pokračovat jako REX přes Marchegg do Vídně, přičemž souprava tohoto vlaku bude využita dále na zmíněný rychlík Vídeň – Budapešť – Debrecín – Záhony."
Předpokládám, že první třída i s jídelním vozem bude svěšena již v Bratislavě.
Zrovna ten vlak Hortobágy ale v současné době jezdí s polskými vozy, znamená to, že odvěsí první třídu ve Vídni?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.